Post entry

”Vi ska bli störst i världen – i år” VD-intervju med snabbväxaren 203 Web Group AB

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

203 Web Group AB driver ett antal mat- och receptsajter internationellt. Trafiken växte med 595% i Q1 till 21 miljoner månatliga besökare. I intervjun säger VD att de siktar på att bli nummer ett i världen i år och nå över 37 miljoner besökare och berättar om applansering, sociala funktioner m.m. Analysen från den 18 juli visade att bolaget är mycket kraftig rabatterat jämfört med sin amerikanska konkurrent. Köp rekommenderas till riktkurs 11 kr och trolig uppgradering av riktkurs sker efter bolagets rapport för andra kvartalet den 30 augusti.

Analysen av internetbolaget 203 Web Group AB från den 18 juli gav ett kraftigt avtryck i aktiekursen. I analysen gavs en köprekommendation till kurs 11 kr och aktien har sedan dess rört sig från ca 5 kr till stängningskursen 7,80 kr i fredags under betydligt större handelsvolymer än normalt. Analysen och aktien blev omtalad i Stockpicker Market Update den 31 juli där även VD uttalade sig.

Nedan svarar bolagets VD Christoffer Johansson på ett antal uppföljningsfrågor. VD andas stort självförtroende i frågor som rör tillväxten och bolaget siktar på att skapa världens största mat- och receptsajtpaket redan i år. Positivt är också att det ges en första information om app-lansering samt att avancerade sociala funktioner, liknande de som finns på de svenska matsajterna, nu testas för en utländsk publik. Övriga sajter, utöver mat- och receptsajterna, går också mycket bra och en större förändring inom Shopello lovas inom kort.

Med anledning av ovanstående tillväxtmål om att nå över 37 miljoner månatliga besökare samt av övrig information som ges i intervjun finns det anledning till att se över och höja riktkursen. Huruvida det blir med ett inkrementellt steg om tre till fyra kronor eller ett större kliv över tjugokronorsnivån avvaktas med tills dess att bolaget släppt sin rapport för det andra kvartalet den 30 augusti då mer fakta lär ges. Tydligt är dock att ledningen tagit sikte på att verkligen inrikta bolaget på mat- och receptsajterna och säkerställa att den kraftiga tillväxten fortsätter under det andra halvåret.

Disclosure: Jag är lång 203 Web Group AB (publ).

1. Ge oss en bakgrund till 203 Web Group – vilka är era verksamhetsområden?

Bolaget grundades år 2003 av Jonas Söderqvist och Andereas Friis. Verksamheten utgjordes då uteslutande av webbyråuppdrag mot externa kunder men har allt eftersom åren gått ägnat sig mer och mer även åt egna projekt. Detta har utmynnat i de egna sajterna Allaanonser.se (2004), Matklubben.se (2007), Flygstart.se (2009) och Hittarecept.se (2011). Sedan 2010 har bolaget varit listat på AktieTorget och har i dagsläget ca 1 700 aktieägare.

Det som kännetecknat bolaget historiskt är att det alltid legat i framkant när det kommer till teknik på webben genom hög kompetens inom sökmotoroptimering (SEO), konvertering och programmering.

Idag har 203 Web Group AB med dotterbolag 57 anställda. Av dem är det 14 personer som jobbar med externa kunder (203 Creative). Övriga, 203 Brands och 203 Media, jobbar med våra egna siter. Under 2012 hade vi en omsättning om 32 MSEK men kommer att göra en rejäl ökning under 2013.

Under 2012 startade vi upp ett nytt kontor i Barcelona. Anledningen till detta var att våra Hittarecept-sajter började ta fart utomlands. Det är idag ca 15 personer anställda nere i Spanien och de jobbar nästan uteslutande med Hittarecept globalt. Hittarecept är en sajt som gått som en raket. När vi förvärvade Hittarecept.se så gjorde vi om sajten från grunden. Det är den nya plattformen som varit anledningen till att vi har kunnat expandera så snabbt i hela världen. Hittarecept-konceptet finns idag i 37 länder spritt över hela världen. Trafiken har ökat i rask takt och vi har idag ca 21 miljoner besökare per månad. Med tanke på denna snabba tillväxt så har det självklart blivit ett större fokus på mat.

2. Förklara er utrullningsmetodik för Hittarecept på en ny marknad och hur den särskiljer sig per marknad?
När vi lanserar i ett nytt land så är det såklart viktigt att hitta ett slagkraftigt domännamn. Sedan ser vi över hur internetbeteendet är vad det gäller receptsök med mera. Eftersom det är olika beteendemönster på hur folk söker på internet på olika marknader så görs såklart en generell förstudie om hur stort receptsöket är på respektive marknad. Hur stor är konkurrensen och hur mycket trafik finns det att ta vara på? När trafiken har kommit upp till en kritisk massa börjar vi koppla på säljbolag. Vi har idag externa säljbolag på ca 8 marknader och i Sverige sköter vi all premiumförsäljning själva. Med premiumförsäljning menas att vi hjälper kunder med mer riktad annonsering t ex tävlingar, underavdelningar, wallpapers och andra stora format. I de övriga 29 länderna så jobbar vi med automatgenererade intäkter. Det innebär att vi kopplar på olika filler-nätverk som automatisk förser oss med reklam.

3. Vilka marknader ser ni som viktigast och som har störst potential?
I Europa har vi haft en fantastisk tillväxt. Här handlar det om att förvalta och utveckla tjänsten med mer sociala funktioner m.m. Detta för att öka användarupplevelsen och närvaron på sajterna. På den asiatiska marknaden har vi lanserat i bl. a. Indien med stor framgång. Indien och hela Asien har en enorm mängd internetanvändare så detta är såklart en intressant marknad. USA är en väldigt konkurrensutsatt marknad och där tar det lite längre tid att bygga upp en stor mängd trafik. Vi ser att mer och mer annonsering rör sig mot det mobila. Framför allt i många utvecklingsländer har man nästa hoppat över datorer och gått direkt på mobila plattformar. Det medför att det inte ser ut på samma sätt överallt. Vi jobbar nu hårt på att släppa en Hittarecept-app och en ny responsiv sajt. Anledningen till att det inte redan har lanserats är att vi väntat på att den nya plattformen ska bli klar. Plattformen testas nu i Brasilien: www.tuasreceitas.com.br

4. Vilket är ert värdeerbjudande gentemot annonsörer och skiljer det sig åt per marknad?
Vår publik består av en stor andel kvinnor, ca 75%. Våra sajter är extremt nischade på mat och inte lika breda som nyhetssajter o.d. Vi är teknisk väldigt flexibla på att bygga skräddarsydda annonslösningar och leverera internationella kampanjer. Detta medför att vi kan rikta specifika kampanjer mot en specifik målgrupp. Något som i sin tur leder till bättre resultat och att vi kan ta bättre betalt.

5. Hur ser er samlade trafikutveckling ut för de utländska sajterna sedan mars då ni passerade 21 miljoner månatliga besökare? Allrecipes.com hade 37 miljoner månatliga besökare när de förvärvades för 175MUSD - hur ser ni på möjligheterna och tidsspannet för att uppnå motsvarande mängd trafik?
Trafiken har sedan mars legat på ungefär samma nivå, ca 21 miljoner besökare i månaden. Men det beror på att säsongsmässigt är det just under sommaren som matsajter har sin svagaste period. Redan i denna stund ser vi att trafiken ökar efter att semestrar och sommarvärmen börjar lida mot sitt slut. Vi har som mål att vi ska bli störst i världen december 2013. Det vi ser är att bl. a. Indien som vi vet är en av världens största marknader ökar hela tiden, även under sommaren. Vi lanserade sajten i maj och har redan över 300 000 besökare i månaden (www.recipes.in). Den ökar också för varje dag som går.

6. När du säger att ni ska bli störst i världen innan årets slut, avser du då att trafiken ska överstiga 37 miljoner månatliga besökare?
Ja. Detta är den senaste officiella siffran för Allrecipes.com som vi har tillgång till och det är mot denna vi mäter oss.

7. Hur utvecklas era övriga svenska webbsajter?
_Matklubben
Vi har nått 1 miljon medlemmar och ökar stadigt. Vi ser en bra utveckling sedan vi i våras lanserade en ny design. Matklubben är en stabil och lönsam sajt som har satt sina avtryck på annonsmarknaden i Sverige. Branschen känner väl igen sajten och annonsörerna är ofta återkommande.

Bilweb
Mycket positiv trafikutveckling i en traditionell bransch. Här har vi en annan intäktsmodell då majoriteten av intäkterna är abonnemang med bilhandlare. Vi märker att branschen söker efter nya innovativa tjänster och nya funktioner. Så därför lanserade vi en helt ny plattform i april i år. Den har tagits emot väl av både besökare och handlare.

Shopello
Efter ett år av uppbyggnad har sajten nu ca 400 butiker anslutna och flera stora samarbetspartners. Vi tar hela tiden mer och mer av den svenska marknaden. Både trafiken och lönsamheten ökar för varje månad som går. Nästa steg för Shopello kommer att presenteras inom kort.

Allaannonser
Åter positiv trafikutveckling efter ett tapp under vintern. Varumärket kommer att få sig en omarbetning under hösten._

8. Kraftigast tillväxt och framgång tycks ligga i Hittarecept-konceptet. Hur ser ni på möjligheterna för att fortsätta den höga tillväxten?
Vi förstärker bolaget med personer på nyckelpositioner för att kunna kapitalisera på trafiken på bästa sätt. För att fortsätta tillväxten måste vi tjäna mer på ny och befintlig trafik. Vi utökar även vårt teknikteam. Vi har nyss provlanserat en ny sajt i Brasilien, en marknad där vi har mycket trafik men låg omsättning. Genom hög trafikmängd kan vi göra kvantitativa tester samt mäta effekter på intäkterna och sedan lansera den nya sajten i fler länder. Efter positiva resultat kommer vi under hösten att lansera den nya plattformen i resten av världen. Vi kommer att se en intäktsökning till följd av detta och om den kommer i Q3 eller Q4 är svårt att säga redan nu.

9. I början av året sade ni att fokus låg på att förbättra lönsamheten och i Q1 såg vi ett positivt EBITDA-resultat på närmare 1 miljon kronor. Hur ser ni på er finansiella position idag och är fokus att ytterligare förbättra lönsamheten framöver?
Fokus på lönsamhet kommer att följa bolaget även under hösten, Vi har under våren och sommaren skapat en stabilitet i bolaget och det har varit mitt största fokus som VD. Jag ser positivt på hösten och kommande år med effektivare organisation, ökad lönsamhet och klara interna mål. Vi är ett bolag som växer hela tiden och kommer att göra det även under hösten. Frågan är inte om vi blir störst på mat på internet utan när.

Christoffer Johansson - VD 203 Web Group AB (publ)

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?