Post entry

203 Web Group – nedpressad tillväxtaktie ger köpläge

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Efter Q2 rapporten som släpptes den 29 augusti föll aktien som mest 38% inom några få dagar. Från toppen i början av 2014 har aktien fallit 55%. Motiverad nedgång? Jag tror inte det och ska berätta varför.

Delårsrapporten

Tittar man enbart på sammanfattningen av delårsrapporten, sluter man sig till att tillväxten avstannat, samtidigt som kostnaderna fortsätter växa. Alltså sälj? För den som läser vidare i rapporten och dessutom bemödar sig att skrapa på ytan får man en annan bild. Ett antal engångshändelser i bolaget har medfört signifikant ökade kostnader Q2; listbytet till First North, byte av redovisningsmetod till IFRS och bolagiseringen av myTaste har sannolikt kostat bolaget 1,5-2,5 MSEK, samtidigt som man fortsätter utöka verksamheten i oförminskad takt. Bl a bygger man en app och en mobilanpassad sajt för att anpassa verksamheten till den ökade mobiltrafiken.

På intäktssidan har bolaget omprioriterat myTaste för att skapa känslan av en mer kvalitativ sajt, som attraherar annonsörer som är villiga att betala mer. Bl a har 70% av reklamytan och videoreklam tagits bort, vilket initialt lett till fallande intäkter per besökare (RPV). Under Q2 ser man dock en trendvändning, där RPV nu stiger, trots att Q2 säsongmässigt är det svagaste kvartalet.

myTaste har blivit en av världens största matsajter, kanske den största beroende på hur man mäter. Antalet besökare på under juni var 28 miljoner och bolaget anger nu ett mål om 50 miljoner besökare per månad i december. Det målet ter sig synnerligen möjligt när augustisiffran landade på 34 miljoner besökare. Dessutom lyckas 203 få upp antalet sidvisningar per besökare.

I samband med bolagiseringen av myTaste tusågs Aage Reerslev till ny VD för dotterbolaget. Han har tidigare grundat Wrapp, har lång erfarenhet från arbete med appar och mobila plattformar och kommer att vara den som tar myTaste till mobil och surfplattor. Man behöver inte vara spekulativt lagt för att inse att en app kommer att lanseras snart. Därtill har ledningen för 203 Web Group genom bolagiseringen av myTaste sänt en klar signal och förenklat ett eventuellt förvärv av enbart myTaste.

Värdering

203 Web Group har 16,5 miljoner aktier, vilket på kurs 12,50 kr ger ett marknadsvärde på drygt 200 MSEK. Amerikanska allrecipies.com säger sig ha 30 miljoner besökare per månad och blev uppköpta 2012 av mediaföretaget Meredith Corp för 175 MUSD (http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052970203806504577180764239515638). Vid tidpunkten för förvärvet hade allrecipies.com ca 20 miljoner besökare per månad.

Japanska Cookpad är Japans största matsajt och har ca 30 miljoner besökare per månad (http://www.bloomberg.com/quote/2193:JP), är listat i Tokyo med ett market cap överstigande 1 miljard USD. Nu har Cookpad en stor andel premiumkunder, vilket genererar intäkter som är betydligt högre än de intäkter 203 uppvisar idag. Intressant i jämförelse är ändå värderingen; Cookpad värderas till p/s 15 (15 gånger innevarande års försäljning) och p/e på över 70.

Cookpad expanderar även genom förvärv och köpte under 2013 Spaniens näst största matsajt Mis Recetas (störst i Spanien är myTaste) för ca 8 MEUR (http://thebridge.jp/en/2013/12/cookpad-acquires-allthecooks-and-mis-recetas). Vid förvärvet hade Mis Recetas 6 miljoner besökare per månad. Cookpad förvärvade även amerikanska matlagningssajten Allthecooks, med över 1 miljon användare av deras app, under 2013 för mellan 5-10 MUSD.

Mot bakgrund av denna information känns 203 Web Group mycket attraktivt värderat på First North. Man ska också betänka att 203 Web Group inte enbart är en matsajt, utan har ett antal andra varumärken och affärsområden, där Shopello kanske är den mest intressanta. Shoppello är en tjänst för nätshopping med affärsidé att sälja klick till anslutna butiker. Under Q2 växte sajten kraftigt utifrån alla viktiga nyckeltal, såsom antal besökare, antal klick och antal anslutna butiker.

Risker

myTaste har på kort tid vuxit till att bli en av världens största matsajter i nära 50 länder på 27 språk. Man har gjort det utan att bränna alltför mycket pengar så här långt. Men utvecklingen fortsätter och det krävs att man fortsätter vara på topp gentemot användare och annonsörer, vilket kommer att kräva ytterligare kapital. Sett till kassan per sista juni och det kassaflöde som var under första halvåret så är likvida medel förbrukade i januari 2015, och bolaget behöver mer kapital. Men eftersom andra halvåret säsongsmässigt är bättre samt att premiumförsäljningen kommer att fortsätta öka, samt frånvaron av engångskostnader, kommer kassaflödet att bli betydligt bättre H2 2014. Icke desto mindre behöver bolaget mer kapital för att kunna fortsätta vara top of the class. Men för ett bolag med kassaflöde och stigande försäljning finns flera möjligheter till finansiering, så vänta inte på en företrädesemission.

Ledningen för 203 Web Group har skickligt navigerat bolaget till att vara ägare till en av världens största matsajter, myTaste. För att fortsätta ligga i topp kräver att management också fortsättningsvis arbetar efter sin utstakade strategi, och lyckas genomföra den. Risken finns att man framgent inte är lika lyckosamma som tidigare, men VD och SO har som huvudägare stora incitament att lyckas.

Just det tydliga huvudägarskapet är tveeggat, då 203 WEB group har tre ägare som kontrollerar ca 75% av bolaget. Den relativt låga free floaten medför att likviditeten i aktien kan vara en risk, men sedan aktien tog fart på sensommaren 2013 har det trots allt varit ganska god omsättning i aktien.

Summering

Under hösten 2013 fick aktiemarknaden upp ögonen för 203 Web Group och dess potential. Man såg då framförallt de matsajter som bolaget driver och som man nu marknadsför i dotterbolaget myTaste. Sedan toppnoteringen på 28 kr i januari i år har aktien backat avsevärt och handlas nu kring 13 kr. Anledningen är till stor del att marknaden förväntat en utveckling av resultatet till att bli positivt och när det uteblivit under 2014 tappar aktien mark.

Viktigt är att se bolagets strategi, att agera som ett investmentbolag inom snabbväxande sajter, och förvärva, vidareförädla och sälja. myTaste är flaggskeppet som man nu bolagiserar för att tydliggöra strategin. Det värde som 203 Web Group bygger upp i myTaste kommer att betala sig långt mycket mer än vad nuvarande aktiekurs avspeglar, antingen genom en försäljning eller genom att intäkterna från de snart 50 miljoner besökarna per månad skjuter i höjden. Därtill har 203 Web Group ägande i ett antal andra intressanta bolag, t ex Shopello, 203 Brands och den egna digitala byrån 203 Creative.

En blick på den uppdaterade insiderlistan (http://www.203webgroup.com/inHYPERLINK "http://www.203webgroup.com/investor/financial-info/insider-list-2/"vHYPERLINK "http://www.203webgroup.com/investor/financial-info/insider-list-2/"estor/financial-info/insider-list-2/), visar att ett antal personer med insynsställning nyligen köpt aktier, en viktig signal för marknaden.

Alla fakta sammantaget, ger bilden av 203 Web Group, med tillgången myTaste, som en mycket attraktiv investering på dessa kursnivåer.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?