Post entry

Investerare hungrar efter 203 Web Group ABs aktie

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

203 Web Group AB (publ) driver flera mat- och receptsajter och trafiken har ökat med 595% under Q1 2013. Världens största matsajt, Allrecipes.com omsatte 25 MUSD när det såldes förra året till multiplarna P/S 7,0-7,5 och P/E 60-65 i en transaktion värderad till 175 MUSD. 203 Web Group handlas till P/S 1,8 till kurs 4,50 kr men har långt högre tillväxt. Monetariseringen av den nyvunna publiken om 21 miljoner månatliga besökare har just påbörjats. Entreprenören Henrik Kvick tog under 2012 över ordföranderollen och förvärvade 4 miljoner aktier. Köp rekommenderas med en riktkurs 11 kronor.

EXEKUTIV SAMMANFATTNING
203 Web Group AB (publ) är ett bolag som driver ett flertal internationella mat- och receptsajter på internet och har sett sin trafik öka med flera hundra procent senaste året och uppvisade 83% intäktstillväxt i Q1 20131). Bolaget, med ett marknadsvärde på 69 MSEK utan långfristiga skulder och en kassa på 3,1 MSEK och kortsiktiga fordringar på 10,4MSEK har nu snart lika många månatliga besökare som världens största matsajt, Allrecipes.com, som värderades till 175 MUSD (~1 160 MSEK) då den såldes i januari 20122). Transaktionen gjordes till multiplarna P/S 7,0-7,5 och P/E 60-65. Idag handlas 203 Web Group kring P/S 1,8 till kursen 4,50 kr per aktie men växer betydligt snabbare än Allrecipes.com. 203 Web Group har precis påbörjat monetariseringen av sin nyvunna publik om 21 miljoner månatliga besökare och omsatte på rullande 12 månader 37,1 MSEK. Allrecipes.com lyckades att på årsbasis monetarisera samma typ och mängd trafik till 25 MUSD i intäkter, vilket ger en fingervisning om den långsiktiga tillväxtpotentialen. I tillägg till denna tillväxtmaskin driver gruppen även en framgångsrik webbyrå, liksom ett flertal svenska nätsajter med god lönsamhet. Entreprenören Henrik Kvick, känd som grundaren av Netjobs och som största ägare av Entraction vid tidpunkten för budet från amerikanska speljätten IGT, har tilltro till bolaget och tog under 2012 plats i styrelsen som styrelseordförande och köpte 4 miljoner aktier via en riktad emission om 12,8 MSEK. Trots en låg free float och ett större emissionsbemyndigande för förvärv eller kapitalanskaffning rekommenderas köp av aktien med riktkurs 11 kronor ur ett tre till sex månaders perspektiv.

Disclosure: Jag är lång 203 Web Group AB (publ). Samtliga tabeller och diagram från 203 Web Groups ekonomiska rapporter utom bild 5) och 6) från Alexa.com samt bild 7) Aktietorget

INNEHÅLLSFÖRTECKNING
1. KORT OM BOLAGET- EXTREM TILLVÄXT FÖR INTERNATIONELLA MATSAJTER
2. HISTORIK – SÖKMOTOREXPERTER MED TIDIGARE FOKUS PÅ SVERIGE
3. ORGANISATION - TRE AFFÄRSOMRÅDEN OCH EN DEL OVERHEAD
4. KRAFTIG FÖRSÄLJNINGSTILLVÄXT MEN FORTSATT SVAG LÖNSAMHET
5. TRAFIKEXPANSION FÖREGÅR INTÄKTSUTVECKLING
6. INTRESSANT MATMARKNAD GER MERSMAK
7. TRANSAKTION INOM PEER-GROUP GER INDIKATION PÅ LÅNGSIKTIGT MARKNADSVÄRDE
8. AKTIEN – LÅG FREE FLOAT
9. ANVÄNDARBETEENDE OCH GOOGLE-SERP RISKER ATT BELYSA
10. VÄRDERING
11. REKOMMENDATION
12. KÄLLOR

1. KORT OM BOLAGET- EXTREM TILLVÄXT FÖR INTERNATIONELLA MATSAJTER
203 Web Group AB är ett digitalt mediehus noterat på Aktietorget under tickern 203, ISIN kod SE0003036821, med kompetens inom skalbara och automatgenererade produkter, som sökmotoroptimering, användarvänlighet och strategisk kommunikation. I Sverige är de mest uppmärksammade varumärkena bland andra Matklubben.se, Hittarecept.se, Bilweb.se och Allaannonser.se – samtliga bland de största inom sina respektive segment. Den stora tillväxtmotorn har dock blivit deras internationella matsajter för Hittarecept som tillsammans genererar över 21 miljoner besökare per månad och som finns på 37 marknader över hela världen. Sajterna innehåller totalt över 4,6 miljoner recept och har totalt ca 14 000 anslutna matbloggar. Trafikökningen för matsajterna har varit mycket kraftig under det gångna året, och enligt kvartalsrapporten för Q1 2013 var trafiken 595% högre jämfört med samma kvartal förra året1). Med sina 21 miljoner besökare är sajterna det näst största sajtpaketet inom mat i världen, efter Allrecipes.com vars olika domäner tillsammans har ca 37 miljoner besökare per månad. Utav de 21 miljoner besökarna står Spanien för 21%, Brasilien för 11%, Polen för 10%, Italien för 9% och övriga världen för 37%. Nivån på 21 miljoner unika besökare per månad passerades i mars, se bild 1, och givet den kraftiga tillväxten bör bolaget under 2013 närma sig samma trafiknivå som Allrecipes.com hade vid tidpunkt för förvärvet.

Bild 1. Koncernens utländska trafik sedan januari 2012

2. HISTORIK – SÖKMOTOREXPERTER MED TIDIGARE FOKUS PÅ SVERIGE
Bolaget grundades ursprungligen som ett handelsbolag under namn ”Handelsbolaget Produktion 203” år 2003 i Bålsta av Jonas Söderqvist och Andereas (observera korrekt stavning) Friis och sysslade med programmerings- och designuppdrag. Allaannonser.se, som är en sökmotor för köp- och säljannonser på internet blev starten på mediekoncernen. Under tiden växer även kunskapen om sökmotoroptimering, SEO. Under perioden 2007-2009 fick Matklubben.se sin nuvarande form och Produktion 203 tog över halva bolaget (idag helägt). Under hösten 2009 lanserades även sajten Flygstart.se. Under 2010 listades bolaget på Aktietorget via ett omvänt förvärv av FindAds som bytte namn till Produktion203 Media AB. Vid denna tidpunkt etablerades även en mer internationell närvaro, bland annat i Kina och Ryssland. Nu förvärvas också de resterande aktierna av Allaannonser Sverige AB vilket blir ett helägt dotterbolag.

Under 2011 förvärvades Receptindex Sverige AB med receptsökmotorn Hittarecept.se som tillsammans med Matklubben.se skapade Sveriges största matnätverk (enligt siffror från branschorganisationen KIA-index). Detta gjorde att bolaget med sina matsajter fick en större räckvidd i segmentet än Schibstedt och Bonnier. Nu byter även bolaget namn till 203 Web Group och satsningen utomlands tar fart på allvar med egen infrastruktur och personal i andra europeiska länder. I mars 2012 gick internetentreprenören Henrik Kvick in i bolaget via en riktad nyemission om 4 miljoner aktier till kurs av 3,20 kr per aktie till ett totalt värde av 12,8 MSEK att användas för den internationella expansionen och han väljs i juni 2012 till ny styrelseordförande.

3. ORGANISATION - TRE AFFÄRSOMRÅDEN OCH EN DEL OVERHEAD
Bolaget har tre affärsområden:
203 Brands – Inom 203 Brands sker all produktion och underhåll av sajter liksom framtagande av nya projekt och varumärken. Antal anställda: 22.

203 Creative – Detta är en webbyrå som riktar sig till externa kunder med behov inom webbshoppar, sökmotoroptimering (SEO), byggande av hemsidor etc. Enligt bolaget har flera oberoende aktörer beskrivit 203 Creative som marknadsledande inom vissa nyckelområden, bland annat inom SEO och att konvertera stora volymer trafik till intäkter, något som är intressant när man studerar vad som nu försiggår i trafiktillväxten för de internationella matsajterna. Antal anställda: 18

203 Media – 203 Media sköter all annonsförsäljning på de webbplatser och varumärken som ingår i koncernen. Antal anställda: 5.

Totalt var antalet anställda 56 personer vid slutet av första kvartalet 2013, det vill säga 11 personer inom ledning och övrig administration. Med hänsyn tagen till bolagets storlek verkar det därmed finnas en relativt sett stor overhead, och därmed möjlighet till rationaliseringar om dessa personer inte kan flyttas in i affärsområdena och direkt bidra till bolagets tillväxt.

4. KRAFTIG FÖRSÄLJNINGSTILLVÄXT MEN FORTSATT SVAG LÖNSAMHET
Bolaget omsatte under 2012 31,8 MSEK kronor och gjorde ett resultat på –5,3 MSEK. Resultatet inkluderar även en goodwillavskrivning på -2,2MSEK, se bild 2. Under året gjordes kompletterande förvärv av ägarandelar i dotterbolag samt ett inkråmsförvärv av webbyrån Atrox Development AB. Sajten Bilweb.se förvärvades också från Eniro AB liksom att 203 övertog Eniros köp- och säljmarknad som då bytte namn till Gulan.se. Det helägda dotterbolaget 203 Web Group Spain SLU startades upp i juli i Barcelona och vid årets slut fanns där 10 anställda som bland annat ansvarar för koncernens översättnings- och supportverksamhet. Parallellt med dessa aktiviteter lanserades även som nämnts Hittarecept internationellt. 26 nya utländska matsajter lanserades i fem världsdelar. Idag finns Hittarecept globalt på 37 marknader inklusive en lansering på den intressanta marknaden Indien under domänen Recipes.in.


Bild 2. Ekonomisk översikt 2010-2012

År 2012 var sålunda ett år drivet av stark tillväxt (i nettoomsättning finns inget aktiverat arbete för egen räkning) och det syntes även att det kostat på i resultatet. Efter en omstrukturering av personalstyrkan under Q1 2013 med en minskning från 62 till 56 personer kunde bolaget uppvisa ett positivt EBITDA-resultat, medan nettoresultatet ligger runt nollnivån, se bild 3. I slutet av Q1 2013 hade bolaget 3,1 MSEK i kassa liksom ytterligare 10,4 MSEK i kortsiktiga fordringar. Bolaget har endast 0,29 MSEK i långfristiga skulder och kan därmed anses vara skuldfritt.

Bild 3. Ekonomisk översikt första kvartalet 2013

5. TRAFIKEXPANSION FÖREGÅR INTÄKTSUTVECKLING
Vid en första anblick är det främst omsättningsökningen som ser attraktiv ut även om den förstås måste rensas för de förvärv som gjorts under 2012 vilket inte låter sig göras så lätt. Vad som gör en investering i 203 Web Group AB intressant syns dock inte i siffrorna ännu. Enligt VD har bolaget när de lanserar sig på nya marknader, och de har de ju som sagt ägnat merparten av 2012 åt, sällan någon annonsering påkopplad på sajterna. Under denna tid lägger bolaget kostnader på att bygga sajten och successivt öka trafiken för att först efter ca 6 månader koppla på annonser. Detta har att göra med att deras sajter som annonsplats är tämligen ointressanta förrän sajten driver en tillräcklig mängd trafik. 203 är i hög grad beroende av resultat från Google-sökningar, och här kommer deras expertis inom SEO väl till pass. När besökarna sedan når sajten är 203 experter på att konvertera denna trafik till annonsörernas webbplats alternativt att generera många page views, lite beroende på vilken betalningsmodell som använda - CPM, CPC, etc. Sajten blir först relevant för annonsören när denna trafik blivit tillräckligt stor. I tillägg till att hamna högt i Googles SERP (Search Engine Results Page) arbetar 203 därför också med egen annonssäljstyrka och externa säljbolag för de olika marknaderna. Så här formulerar sig bolaget i årsredovisningen för verksamhetsåret 2012:

”En nylanserad sajt tar i regel ett halvår på sig för att etableras innan den börjar generera goda trafiksiffror. Därför är det hittills 7 av våra totalt 34 lanserade receptsökmotorer som drar hela 78 % av den tunga utländska trafiken. Resterande sajter har ännu inte funnits live på webben tillräckligt länge för att generera höga trafiksiffror, men är alla på god väg. Hittills har vi inte sett ett enda exempel där trafiken inte fått en rejäl skjuts efter cirka sex månader och vi räknar därför med ytterligare en kraftig trafikökning av utlandstrafiken under det kommande halvåret. Då intäktsmodellerna på dessa sajter till största del utgörs av automatgenererade annonser som står i direkt relation till besökarstatistiken har vi byggt upp en kostnadseffektiv lönsamhetsplan för projektet. Vi har även under året slutit avtal med en rad utländska säljbolag som ansvarar för direktförsäljningen av annonser i respektive land. Tanken är att fortsätta utöka detta nätverk av säljbolag i takt med att sajternas trafik växer sig starkare.”

Utdrag från sidan 5 ur årsredovisningen 2012

Med andra ord har den mycket kraftiga trafikökning vi sett inte omvandlats till motsvarande intäktsökning, inte på grund av en bristande affärsmodell, utan på grund av tidsspannet mellan det att sajten lanseras och att trafiken hunnit växa till sig för att göra annonseringen intressant. Under 2013 ligger det därför en förväntan på att intäkterna ska öka kraftigt från denna annonsering, som i sin tur bygger på trafik som byggts upp under 2012, se bild 4.

Bild 4. Nettoomsättning per kvartal första kvartalet 2011 till första kvartalet 2013

Det är även skillnad på graden av engagemang bland användarna för de olika matsajterna. För de mer mogna sajterna Matklubben.se och Hittarecept.se med Sverigefokus finns en mycket högre andel sociala element, där användare kan skriva kommentarer på andras recept, ladda upp bilder och även video på mat och annan inspiration, skapa sin egen receptbok med alla sina favoritrecept på sajten m.m. Detta leder till fler antal sidvisningar, längre användartid på sajten per session och överlag bättre ”stickiness”, det vill säga att användaren återkommer till sajten och stannar länge. Annonsintäkterna och prisnivån på annonserna är starkt korrelerade till mått som beskriver detta. För mer nyutrullade sajter finns till en början mest ett skal som successivt fylls på med recept och användare. Efter ett tag kan fler funktioner läggas till och så småningom även sociala element likt de svenska sajterna. Även om bolaget inte rapporterar data kring detta kan det på grund av ovanstående antas att de svenska mogna sajterna har en mycket god lönsamhet och på så sätt finansierar de idag olönsamma internationella sajterna fram till dess att dessa via annonsintäkter kan bära sina egna kostnader.

Att trafikutvecklingen går åt rätt håll kan enkelt konstateras via en sökning på Alexa.com9). Nedan ses exempel på den spanska, respektive brasilianska sajtens trafikutveckling, se bild 5 och bild 6. Den spanska sajten rankas som 694 mest populära sajten i Spanien efter mindre än ett år och motsvarande siffra för den brasilianska sajten är 1 098, ej på bild.

Bild 5. Trafikutveckling i Spanien

Bild 6. Trafikutvecklingen i Brasilien

6. INTRESSANT MATMARKNAD GER MERSMAK
Att bolaget väljer att satsa resurser på en lansering i Indien är intresseväckande. Som bekant har Indien en mycket stor befolkning och en starkt växande medelklass, vilket gör dem intressant för annonsörer. Indien har också en något speciell situation gällande sin logistik- och återförsäljarnät för just mat. Det tog exempelvis Walmart sex år av lobbying innan de fick öppna sin första butik i konsumentled. Under tiden har de drivit grossistledsaffärer sedan 2009. Först i september 2012 tilläts de internationella retailjättarna, exempelvis Walmart, Carrefour, Tesco, Metro Group m.fl, in på den indiska marknaden, men då endast om de verkade via indiska joint ventures med maximala 51% ägandeskap. Men trots ett massivt intresse för Indien och att Indien ses som en av de sista stora oexploaterade retailmarknaderna, så har ingen internationell kedja trätt fram och ansökt om en licens. Reglerna anses för otydliga och byråkratin för nyckfull.6)

Med sin stora och växande medelklass är detta en marknad som är högintressant för stora delar av konsumentvaru- och livsmedelsindustrin. I normala fall har dessa bolag en möjlighet att ”pusha” sina varumärken med en kombination av reklam på tv/internet/radio och skyltning och kampanjer i butik för att få bäst ”shelf space”. Då all livsmedelsförsäljning i Indien idag sker nästan uteslutande via mindre lokala butiker har bolagen en begränsad möjlighet till det sistnämnda. En dedikerad matsajt, såsom den 203 Web Group driver, för den indiska befolkningen blir därför en mycket intressant annonsmarknad för dessa bolag för att kunna nå de indiska konsumenterna och påverka deras inköpsvanor. Skulle 203 Web Group nå stor framgång med sin Recipes.in, borde det finnas mycket goda möjligheter till att ta ut relativt sett höga priser från annonsörerna.

Likaså är det öppnande av den indiska marknaden för internationella spelare, som trots allt ändå pågår, positiv för 203 Web Group. Det skulle öka intresset för matlagning ytterligare och bidra till att budgeten för annonsering och därmed totalmarknaden sett ur 203 Web Groups perspektiv ökar över tid. Det är därför det är mycket positivt att bolaget nu satsar på att växa på denna marknad.

7. TRANSAKTION INOM PEER-GROUP GER INDIKATION PÅ LÅNGSIKTIGT MARKNADSVÄRDE
Världens största sajtpaket om mat, Seattle-baserade Allrecipes.com med en 150 anställda och med 37 miljoner månatliga besökare, såldes i januari 2012 av Reader’s Digest, RDA Holding Co., till bolaget Meridith Corporation för 175 MUSD. Under 2011 års nio första månader hade detta sajtpaket intäkter om 18 MUSD och visade ett nettoresultat på 2 MUSD2), 4). Vid tidpunkt för transaktionen hade detta sajtpaket då börjat uppvisa en försämrad tillväxt och nettomarginalen på 11% (=2/18) ansågs inte tillfredställande. Om försäljnings- och resultatdata annualiseras med faktorn 4/3 och att Q4 antas vara årets mest lönsamma kvartal, skedde transaktionen till ett P/S-tal om 7-7,5* och ett P/E-tal runt 60-65* på rullande tolv månader. Allrecipes.com fokuserar på Nordamerika som har en högre köpkraft medan Hittarecept har en del av sin trafik i länder med sämre köpkraft, men siffrorna ger ändå en indikation på vilken nivå 203 Web Group skulle kunna konvertera sin trafik till intäkter då trafiken i båda fallen är på jämförbar nivå.

* Då detta uppfattats som ett förvärv av tillgångar och inte ett förvärv av ett legalt bolag antas i dessa beräkningar ett nettoskuldfritt ”företagsvärde” och Enterprise Value kan då likställas med Price of Equity, dvs EV/S=P/S och EV/E=P/E,

8. AKTIEN – LÅG FREE FLOAT
Det finns idag total 15 351 949 stycken aktier i 203 Web Group AB. Av dessa innehavs strax över 8 miljoner aktier av de två grundarna, motsvarande 53,77% av kapitalet och rösterna. Dessutom äger Henrik Kvick via sitt bolag Henrik Kvick AB 4 miljoner aktier, eller 24,68% av kapitalet och rösterna, se bild 77) Detta gör att free floaten är relativt låg, runt 21,5%, vilket bidrar till att aktien har låg likviditet. Nyheter, delårsrapporter och annan kurskänslig information får därför ett relativt stort genomslag. Det försvårar även för investerare som önskar inta större positioner än motsvarande några hundratusen kronor. Ingen utdelning lämnas på aktierna.

Bild 7. De största aktieägarnas innehav per 31 mars 2013

Det bör även uppmärksammas att styrelsen har bolagsstämmans bemyndigande att emittera upp till 4 miljoner aktier varav högst 1 miljon aktier får avse nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Det motsvarar en total möjlig utspädning på 26%. Detta ger styrelsen stor frihet i att agera proaktivt för att fortsätta den kraftiga expansion som pågår, liksom att det öppnar upp för att ytterligare kompetens kan komma bolaget till gagn, på samma sätt som 4 miljoner aktier emitterades till Henrik Kvick som idag bidrar med sin kompetens i sin roll som styrelseordförande. Naturligtvis bör även det andra sidan av myntet beaktas med en potentiell utspädning för existerande aktieägare.

9. ANVÄNDARBETEENDE OCH GOOGLE-SERP RISKER ATT BELYSA
Ett bolag som 203 Web Group som lite slarvigt kan beskrivas ha en internetbaserad affärsmodell verkar på en marknad där förändringar i teknik kan ha stor påverkan på affären, liksom hur användarbeteendet på internet förändras över tid. Ett exempel på detta är exempelvis hur framväxten av smartphones och tablets (teknikförändring) leder till att användarna når de olika matsajterna och konsumerar dess innehåll med ett förändrat mönster (beteende) än vad som tidigare varit vanligt via exempelvis en stationär dator eller laptop. Detta kan exempelvis påverka antalet sidvisningar och hur annonserna uppfattas, vilket får effekt på 203 Web Groups intjäningsmodell. Allrecipes.com har varit framgångsrika med att lansera olika appar som fångar det mobila segmentet av trafiken. Här vore det intressant att få mer information från 203 Web Group om hur deras trafik fördelar sig per kanal och vilka planer de har i pipeline inom app-området.

Bolaget är också beroende av trafik som härstammar från Googles SERP. När en användare söker efter exempelvis ett matrecept, inspiration till en måltid etc. får denne ett antal förslag på lämpliga sidor att besöka av Google eller annan sökmotor, exempelvis Bing m.fl. Hur dessa sidor väljs ut är en affärshemlighet för Google men det är välkänt hur deras algoritmer delvis fungerar. 203 Web Group och andra mediebyråer är experter på att skapa sidor med relevant innehåll som bedöms av Googles algoritmer som lämpliga sidor att föreslå för en användare när denne söker efter något på internet. Att hamna högt upp på Googles resultatlista är extremt viktigt. Det bedöms att den första positionen i Googles SERP erhåller 53% av alla ”klick” medan position två endast erhåller 15% av klicken.8) Att ha mycket trafik, i tillägg till relevant innehåll, är en faktor som påverkar algoritmen. Det är också därför som det tar lite tid innan nylanserade sajter uppnår en hög trafiknivå. Under de första månaderna måste sajten indexeras och bedömas av Googles algoritmer och ”klättra” högre och högre upp i SERPen. Inkrementella förändringar i Googles algoritmer sker regelbundet och det är en affärsrisk om Google skulle genomföra drastiska förändringar som skulle påverka de olika matsajterna. Detta kan slå åt båda hållen, både uppåt och nedåt i SERPen för de olika sajterna. Detta är en risk som inte är specifik för 203 Web Group, utan finns för alla bolag som förlitar sig på söktrafik för sin intjäningsförmåga. Det vore intressant och upplysande om bolaget i kommande rapporter kunde skriva mer utförligt om denna risk för att kunna göra en bedömning om hur relevant denna risk är.

10. VÄRDERING
Som nämnts finns det 15 351 949 aktier i 203 Web Group och aktien handlas runt 4,50 kr. Detta ger ett marknadsvärde på 69 MSEK. Rullande tolv månader har bolaget en nettoomsättning på 37,1 MSEK och aktien handlas därmed till P/S 1,9. Detta är påtagligt mycket lägre än Allrecipes.com, och dessutom har Hittarecept kraftigt växande trafik och intäkter medan det för Allrecipes.com vid tidpunkt för transaktionen var en betydligt lägre tillväxt med endast 10% i årlig intäktstillväxt i tredje kvartalet 20113) och med otillfredsställande resultat. Säljaren, Reader’s Digest, RDA Holding Co., var dessutom vid tidpunkt för försäljningen hårt pressat finansiellt och hade bara ett halvår innan kommit ur sitt Chapter 11-konkursskydd5), vilket kan föranleda en misstanke om att det erhållna priset kunde ha varit ännu bättre i en mer kontrollerad finansiell situation.

Kort perspektiv (3-6 mån)
Eftersom trafiken till Hittarecept till viss del kommer från trafik från länder med sämre betalkraft (läs ’lägre annonsintäkter per tusen sidvisningar’) än den för Allrecipes.com måste en rabatt för detta tas med i kalkylen. Likaså är 203 Web Group ett mindre bolag till skillnad från RDA Holding Co (Allrecipes.com). Men vän av ordning bör ställa sig frågan: Varför värderas hela koncernen för ett mediebolag i Sverige med fokus på globala matsajter och med extrem tillväxt i sin trafik till ca 70 MSEK när en webbdomän med samma mängd och typ av trafik men med låg tillväxt och fallande lönsamhet värderas till 1 160 MSEK?

Svaret ligger förstås i konverteringsgrad, antal sidvisningar och intjäning, men skillnaden är för stor för att negligeras. Jämförelsen av P/S-tal visar att 203 Web Group vid samma P/S-ratio som Allrecipes.com skulle handlas till 17-18 kr (=7*37,11*1 000 000/15 351 949) och den absoluta intjäningsförmågan på Allrecipes.com om ca 25MUSD årligen ger en fingervisning av vad som är möjligt inom en obestämd framtid för 203 Web Group. Sedan bör sedvanlig rabatt appliceras på 203 Web Group på grund av sin storlek, sin kortare historik samt illikviditet i aktien. Hur stor den rabatten bör vara är svår att avgöra, men vid 30% rabatt (P/S 5) bör aktien värderas kring 12 kr. Studerar vi istället P/E-talet och ger motsvarande 30% rabatt, skulle ett P/E-tal om 42 appliceras. Nu går bolaget med nollresultat, så analysen låter sig inte göras rakt av. Vid en omsättning på 50 MSEK för 2013 och en antagen nettomarginal om 7% skulle detta motsvara en aktiekurs på kring 10 kr (=0,07*50 000 000*42/15 351 949).

Långsiktigt perspektiv (2-3 år)
En analys av P/S- och P/E-tal blir för ett bolag som befinner sig i en kraftig tillväxtfas väldigt fokuserad på nuläget och har en tendens att missa den långsiktiga potentialen. Kanske mer relevant för den med en placeringshorisont på två-tre år är att just fokusera på jämförelsen mellan Allrecipes.coms intjäning på den givna trafiken och var 203 Web Group står idag. Jämförelsen visar att det finns potential för en fyrdubblad omsättning utan ytterligare tillväxt i trafik. Sett på några fåtal års sikt pekar datat sålunda på att 203 Web Group kan uppnå över 160 MSEK i omsättning och ett nettoresultat på 17,6 MSEK vid 11% marginal, allt enligt motsvarande data för Allrecipes.com. Antar vi att bolaget kan uppnå denna takt i försäljning, s.k. run-rate, och marginal i slutet av 2015 handlas aktien aktien idag till P/S under 0,5 och ett P/E-tal understigande 4. Sett ur det perspektivet framstår aktien som mycket billig, men vägen dit är förstås lång och säkerligen krokig.

11. REKOMMENDATION
Med bakgrund av ovanstående argumentation sätts därför en riktkurs på 11 kr på 3-6 månaders sikt och en köprekommendation, där köparen bör vara medveten om aktiens likviditetsrisk och att det kan förekomma en eventuell offensiv nyemission med endast delvis företrädsrätt för existerande aktieägare. Förväntan är att det under årets tredje kvartal ska börja synas rejält på intäkterna att bolaget lyckas monetarisera sin trafik. Om detta uppnås finns det för den långsiktiga placeraren en långt större kurspotential.

12. KÄLLOR

  1. 203 Web Groups hemsida inklusive rapporter och presentationer
    www.203webgroup.se/investor
  2. Omsättnings- och vinst för Allrecipes.com 9 mån 2011:
    http://www.adweek.com/news/technology/meredith-agrees-acquire-allrecipes-137688
  3. Uppgift om antal besökare på Allrecipes.com samt intäktsutveckling
    RDA Holding Co Q3 2011 Transcription of presentation and analyst Q&A
    http://phx.corporate-ir.net/External.File?item=UGFyZW50SUQ9MTE1MTQyfENoaWxkSUQ9LTF8VHlwZT0z&t=1
  4. Presentation av Meredith med bland annat ambitioner för Allrecipes.com
    http://www.meredith.com/investors/AR2011/MDP%202011%20AR%20for%20Web.pdf
  5. Om konkursskydd för RDA Holding Co.
    http://www.foliomag.com/2013/readers-digest-holding-co-files-bankruptcy-second-time#.UeWY2TuJKSp
  6. Om Walmart i Indien
    http://www.reuters.com/article/2013/06/26/us-walmart-india-idUSBRE95P0HL20130626
  7. Översikt av aktien och större aktieägare
    http://aktietorget.se/InstrumentInfo.aspx?Language=2&InstrumentID=SE0003036821
  8. Beskrivning av klick på Googles SERP
    http://searchenginewatch.com/article/2215868/53-of-Organic-Search-Clicks-Go-to-First-Link-Study
  9. Trafikstatistik
    http://www.alexa.com/siteinfo/todareceta.es#trafficstats samt http://www.alexa.com/siteinfo/tuasreceitas.com.br#trafficstats

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?