Post entry

Teckna 203 Web Group AB i emissionen

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

203 Web Group AB driver flera mat- och receptsajter och har 23 miljoner månatliga besökare, vilket gör dem till näst störst i världen på området, och uppvisar fortsatt stark tillväxt. Konkurrenten Allrecipes.com såldes för ~1 160 MSEK och omsatte mer än 160 MSEK på ungefär samma mängd trafik, vilket för 203 Web Group skulle motsvara en femfaldig värdeökning och fyrdubblad omsättning från dagens nivå. Den annonserade spridningsemissionen är ett utmärkt tillfälle att ta position i ett bolag som uppvisar mycket stark tillväxt och goda kassaflöden.

Disclosure:Jag är lång 203 Web Group AB (publ).

MYCKET STARK OPERATIV OCH FINANSIELL UTVECKLING
Under sommaren och hösten har ett flertal analyser och artiklar publicerats om 203 Web Group, som handlas på Aktietorget. Bolaget uppmärksammas för att deras mat- och receptsajter på internet har gått från under 1 miljon månatliga besökare till att ha över 23 miljoner månatliga besökare på bara ett års tid. Kvartalsrapporten som släpptes den 30 augusti var en stjärnträff med förbättringar på alla områden. Omsättningen ökade kraftigt, nettovinsten blev positiv och ett redan positivt kassaflöde förstärktes ytterligare. Strax därefter rapporterades att utrullningen av deras nya plattform redan kommit på plats på 8 av 37 marknader med mycket goda resultat. Dessutom har de seglat upp och blivit näst största matsajt i Spanien enligt officiell statistik. På den kommande extrastämman kommer dessutom Aage Reerslev, en av grundarna av appbolaget Wrapp AB, att väljas in i styrelsen. Wrapp AB är ett svenskt bolag som fått mycket stor uppmärksamhet internationellt för sin digitala presentkortstjänst och i dess styrelse sitter bland andra Niklas Zennström (medgrundare Skype), Reid Hoffman (medgrundare LinkedIn) och Fabian Månsson (f.d. VD för H&M och Eddie Bauer).

BEGRÄNSAD LIKVIDITET HAR GJORT HANDELN PROBLEMATISK
Ett dilemma har dock varit att det stundtals varit begränsad likviditet i aktien. Free-floaten har varit låg, endast strax över 20%, och det har därför varit tidskrävande att bygga några större positioner i aktien. Med upplägget att använda sig av en mindre spridningsemission på 1 miljon aktier som totalt skulle inbringa bolaget högst 18 miljoner kronor före emissionskostnader, har bolaget möjlighet att förstärka kassan för ytterligare extrem tillväxt, samtidigt som handeln i aktien underlättas. Utspädningseffekten blir väldigt begränsad, ca 6%.

TECKNA I EMISSIONEN MED BEGRÄNSAD UTSPÄDNING
Med hänsyn tagen till vad som skrivits tidigare om den extrema tillväxten, värderingen och positiva utvecklingen operativt för bolaget, se länkar nedanför, känns detta emissionsförfarande som ett bra sätt att enkelt komma in i aktien med en större position. Anmälningsperioden har redan pågått i en vecka och går ut nu på söndag. Priset i erbjudandet kommer att fastställas till ett belopp motsvarande 92 procent av den volymvägda genomsnittliga betalkursen för 203 Web Group-aktien under perioden 1-11 oktober 2013, dock lägst 14,00 kronor per aktie och högst 18,00 kronor per aktie.

Teckna därför 203 Web Group AB i spridningsemissionen

LÄS MER:
”Höjd riktkurs - kryddat för kursuppgång i 203 Web Group AB”
203 Web Group AB driver flera mat- och receptsajter och trafiken har ökat med 595% i Q1 2013. Efter en VD-intervju samt ett pressmeddelande i förra veckan kan målsättningen om att bli världens största receptsajt i år vara på väg att uppfyllas. Konkurrenten Allrecipes.com såldes för ~1 160 MSEK och omsatte mer än 160 MSEK på samma mängd trafik, vilket för 203 Web Group motsvarar en sjufaldig värdeökning och fyrdubblad omsättning. En mer effektiv operationell modell med en hög andel användargenererat innehåll bör ge 203 Web Group högre nettomarginal. Köp upprepas med höjd riktkurs 20 kronor.
http://www.redeye.se/aktiebloggen/203-web-group/hojd-riktkurs-kryddat-kursuppgang-i-203-web-group-ab

”Urstark rapport från 203 Web Group AB”
203 Web Group släppte i morse sin rapport för det andra kvartalet 2013. Bolaget uppvisar en kraftig försäljningstillväxt, en kraftig EBITDA-förbättring och dessutom vänder bolaget till vinst och rapporterar en vinstmarginal om 8%. Det är ett fulldukat bord med linneduk och silverbestick som 203 Web Group bjudit in marknaden till idag. À la rätt!
http://www.redeye.se/aktiebloggen/203-web-group/urstark-rapport-fran-203-web-group-ab

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?