Post entry

Atlas Copco köper USA-konkurrent?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Atlas Copco-aktien verkar dyr men ett fint företagsköp skulle kunna bli en trigger för fortsatt kursuppgång.

//Tillägg i efterhand (22 feb 2013):

Artikel från Bloomberg (publ på eftermiddagen 21 feb 2013) där det beskrivs som att Atlas Copcos vd Ronnie Leten tonar ner förväntningarna på något större företagsköp i närtid och istället indikerar att Atlas Copcos starka finansiella ställning kommer att användas för att tex överföra extrakapital till aktieägarna:

http://www.bloomberg.com/news/2013-02-20/atlas-copco-set-to-return-cash-to-investors-on-lack-of-major-m-a.html

Bloomberg hänvisar bla till tidigare artikel i Dagens Industri där amerikanska bolaget Joy Global (världens största tillverkare av gruvmaskiner) pekats ut som tänkbart uppköpsobjekt för Atlas Copco.

Joy Global är värt motsvarande drygt 40 miljarder kr på New York-börsen (jämfört med Atlas Copco som är värt drygt 220 miljarder kr på Stockholmsbörsen).

Men Leten säger i artikeln att Atlas Copco får problem med att köpa bolag i USA inom områdena kompressorer eller verktyg eftersom konkurrensmyndigheterna skulle ifrågasätta det eftersom Atlas Copcos marknadsandelar blir för stora.

Därför inriktar sig Atlas Copco istället på selektiva köp av bolag som gör kringprodukter, vilket främst innebär små och medelstora bolag.

Enl Bloomberg-artikeln har Atlas Copco råd att göra företagsköp för över 30 miljarder kr, men vd Ronnie Leten säger i artikeln att något sådant företagsköp inte är på g. "There is nothing on the plate like that", säger han i artikeln.

Mindre företagsköp kring 1 miljard kr är det troligaste uppger Leten i artikeln.

Han uppger att Atlas Copco istället ska använda sina pengar för att växa av egen kraft och att övrigt överskottskapital kan tillhandahållas aktieägarna genom extrautdelning eller aktieåterköp. Atlas Copco kan även återköpa sina utgivna obligationer säger Leten i artikeln till Bloomberg.

Men det finns även ett videoklipp med intervju som samma Bloomberg-reporter (Janina Pfalzer) gjorde med Ronnie Leten 19 feb 2013:

http://www.bloomberg.com/video/atlas-copco-may-invest-cash-in-acquisitions-1PIjia4mR0WVz00txyJNsg.html

Där verkar han snarare tvärtom peka på att det kan bli ett större företagsköp:

I videoklippet konstaterar Bloomberg-reportern att Atlas Copco är finansiellt mycket starkt och att aktieanalytikerna blev "mycket besvikna" över att Atlas Copco inte föreslår att någon extra aktieutdelning utbetalas under 2013.

Leten svarar att det fanns förväntningar på mer än den vanliga aktieutdelningen men påpekar att förslaget till bolagsstämman är att en vanlig aktieutdelning på 5,50 kr vilket är 10% mer än i fjol. "Bara det är ett stort steg", säger han.

Leten fortsätter säga att folk alltid vill ha mer. Han uppger att Atlas Copco ska använda sin starka finansiella ställning till att "leta efter möjligheter och investera i verksamheten precis som bolaget alltid har gjort".

"Och jag lovar aktieägarna att om vi inte investerar pengarna själva så kommer de finnas kvar till nästa år, och då kanske vi kommer att göra något annat" (med pengarna som tex en extrautdelning), säger Leten.

Han uppger att Atlas Copco generellt använder tillgängliga pengar för att investera i sin egen verksamhet eller i företagsköp, och att pengarna därutöver kan användas till tex aktieåterköp eller aktieinlösen - varav de två sistnämnda går direkt till aktieägarna medan de två förstnämnda innebär investeringar i Atlas Copcos verksamhet "vilket jag föredrar", säger Leten.

Han pekar på att Atlas Copco gjort företagsköp sedan många år (70 st de senaste 10 åren), och att företagsköp kommer att fortsätta göras.
"Om en möjlighet att köpa ett större företag dyker upp och styrelsen verkligen känner att det är en riktig investering, så tror jag att vi kommer att göra ett sådant företagsköp. Och om inga sådana möjligheter dyker upp så finns pengarna kvar" och kan tex tillhandahållas aktieägarna.

I textartikeln sa Leten för övrigt att hans vision är att Atlas Copco ska bli "ett fabriksingenjörernas Wal-Mart" med ett komplett sortiment av fabriksutrustning och tillhörande tjänster. (Oklart om han även menar att Atlas Copco ska bli ett lågprisvaruhus som väl Wal-Mart är? Men det menade han väl inte direkt, även om han förstås kan ha menat att Atlas Copco ska ha konkurrenskraftiga priser.)

Leten säger sig känna ökad optimism om utvecklingen i USA medan utvecklingen i Kina inte är lika stark som än tidigare.

Hans huvudindikator på det generella efterfrågeläget från Atlas Copcos kunder i ett land är enl artikeln mellanstora kompressorer, och på det produktområdet är det enl Leten inget jättedrag i Kina just nu utan snarare lite halvdan efterfrågan.

-

//Det ursprungliga blogginlägget som skrevs på kvällen 21 feb 2013 innan ovannämnda Bloomberg-artikel och Bloomberg-videoklipp hade setts:

Munsbit för Atlas Copco?

Atlas Copcos amerikanska konkurrent Gardner Denver är på väg att bli uppköpt skriver nyhetsbyrån Bloomberg: http://www.bloomberg.com/news/2013-02-21/kkr-co-said-to-offer-75-a-share-for-gardner-denver.html

Amerikanska riskkapitalbolaget KKR uppges ha bjudit 75 dollar per aktie för Gardner Denver.

Det motsvarar 24 miljarder kr (jämfört med att Atlas Copco är värt ca 220 miljarder kr på börsen).

En budnivå på 75 dollar per Gardner Denver-aktie innebär ett p/e-tal på 14 (börskurs delat med resultat per aktie för 2012).

Som jämförelse handlas Atlas Copcos A-aktie till ett p/e-tal på 16 och B-aktien till 14-15.

• Ett köp av GD skulle alltså kunna öka Atlas Copcos resultat per aktie (allt annat lika).

• Och Atlas Copco gynnas även av att kronan är stark nu vilket gör företagsköp i dollar billiga.

• Positivt även att GD skulle stärka Atlas Copcos position i Nordamerika där koncernen ännu bara har 20% av intäkterna (jämfört med 30% i Europa).

Skulle konkurrensmyndigheterna tillåta att Atlas Copco köper GD eller skulle de få för hög sammanlagd marknadsandel även i Nordamerika?

//Tillägg 8 mars 2013:

Besked om att det blev KKR som köper Gardner-Denver. Prislappen blev 3,9 miljarder dollar (76 dollar per aktie):

www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1971822&source=

//

-

USA-aktör inom kompressorer

Precis som Atlas Copco gör Gardner Denver kompressorer ("luftpumpar") för industriella ändamål.

Kompressorerna svarar för knappt 40% av Atlas Copcos totala intäkter (dvs 35 miljarder kr per år jämfört med koncernens totala intäkter på drygt 90 miljarder kr/år).

GD:s intäkter uppgår till motsvarande 15 miljarder kr/år.

Enl sin årsredovisning för 2011 uppger sig Atlas Copco vara störst i branschen för kompressorer inom de flesta områdena.

Gardner Denver nämns som en av konkurrenterna:

_"• Kompressortekniks huvudkonkurrent på marknaden för kompressorer
och luftbehandlingsutrustning är Ingersoll-Rand.

• Andra konkurrenter är:

Kaeser
Hitachi
Gardner-Denver
Cameron
Sullair
Parker Hannifin

• samt regionala och lokala konkurrenter, till exempel Fusheng och Kaishan i Kina.

• På marknaden för gas- och processkompressorer och expandrar är
de största konkurrenterna Siemens och MAN Turbo."_

http://www.atlascopco.com/se/Investorrelations/presentations/Annualreports/

På sin hemsida listar Atlas Copco följande konkurrenter inom kompressor-affärsområdet (med länkar till respektive konkurrents hemsida också :D):

Ingersoll Rand
Kaeser
Hitachi
Gardner Denver
Cameron
Sullair
Parker Hannifin
Doosan Infracore
Siemens
MAN Turbo
Fusheng
Kaishan

http://www.atlascopco.com/us/Investorrelations/Links/

-

GD skulle komplettera Atlas Copco geografiskt

Medan Atlas Copco totalt och affärsområde kompressorer har kring 30% av intäkterna i Europa och kring 20% i Nordamerika skulle Atlas Copco kanske gynnas av att stärka sin position i Nordamerika genom att köpa Gardner Denver?

GD har säkert merparten av sina intäkter i Nordamerika.

-

Andra spekulanter

Bloomberg skriver att andra spekulanter varit intresserade av att köpa GD före KKR, men att de tröttnat pga att GD:s företagsledning ej var särskilt behjälplig med info som underlag för spekulanternas genomgång ("due diligence") av GD.

De spekulanterna var också amerikanska riskkapitalbolag (Onex/TPG samt Advent).

http://www.bloomberg.com/news/2013-02-20/gardner-denver-sale-said-to-falter-amid-management-reluctance.html

GD uppges ha anlitat tuffa investmentbanken Goldman Sachs som finansiell rådgivare kring ett uppköp, och Goldman kan säkert se till att GD i så fall säljs så dyrt som möjligt.

GD uppmanade tex sin konkurrent SPX att lägga ett bud och SPX hade tankar på att bjuda 85 dollar per GD-aktie medan riskkapitalbolagen bara velat bjuda 73-75 dollar och GD velat ha minst 78 dollar.

-

Atlas Copco-aktien för sig verkar dyr

• Atlas Copco hade totala intäkter på 91 miljarder kr under helåret 2012.
• Rörelsemarginalen uppgick till 21%.
• Och resultatet per aktie till 11,43 kr.

Atlas Copcos A-aktie (den mest handlade) ligger i 184,10 kr.

Då blir p/e-talet 16 (börskurs delat med resultat per aktie för 2012), dvs aktien verkar högt värderad.

+ Atlas Copcos skuldsättning är relativt sett låg med en nettoskuld på 8-9 miljarder kr i slutet av 2012 (jämfört med bolagets börsvärde på nästan 220 miljarder kr). Det minskar risknivån i Atlas Copco-aktien. (Den låga skuldsättningen ger även finansiell styrka att göra företagsköp.)

- Men bolaget är konjunkturkänsligt (vilket kan tolkas som en högre risknivå än börsen som helhet).

+ Samtidigt har Atlas Copco historiskt varit skickligt på att parera konjunkturåtgärder med interna besparingar etc vilket dämpar konjunkturkänsligheten.

+ Stark marknadsposition som tex branschledare på flera områden inom kompressorer ökar stabiliteten.

+ Hög andel av intäkterna utgörs av service och eftermarknad (reservdelar etc) för redan sålda produkter, vilket ökar stabiliteten.

Ett p/e-tal på 16 verkar ändå så högt att aktien inte lockar till köp.

Under q4/2012 uppgick Atlas Copcos orderingång till 21 miljarder kr vilket var -2% (exkl företagsköp och -avyttringar) jämfört med orderingången under q4/2011, vilket indikerar att intäkter och resultat kommer att inledas svagare under 2013.

I resultatrapporten för q4/2012 (daterad 31 jan 2013) skrev Atlas Copco följande:

"Marknadsutsikter på kort sikt:

Den totala efterfrågan på Atlas Copcos produkter och tjänster väntas minska något."

Lite billigare blir det om man köper B-aktien för 165,30 kr. Då blir p/e-talet 14-15.

Men aktien verkar ändå inte vara något fynd på nuvarande kursnivåer. Vid ett p/e-tal på 10-12 skulle aktien kännas mera lockande (motsvarande en börskurs på ca 115-135 kr).

-

Atlas Copcos affärsområden

• Andelar av Atlas Copcos intäkter på totalt 91 miljarder kr 2012:

kompressorer (knappt 40%)
gruvmaskiner (knappt 40%)
byggmaskiner (knappt 15%)
övrig fabriksutrustning (ca 10%)

• Rörelsemarginaler (jämfört med 21% för Atlas Copco som helhet under 2012):

kompressorer 23%
gruvmaskiner 24%
byggmaskiner 10%
övrig fabriksutrustning 23%

Kompressorerna hör alltså till Atlas Copcos största och lönsammaste affärsområden.

Tidigare var kompressorerna det klara flaggskeppet bland Atlas Copcos affärsområden, men gruvmaskinerna och övrig fabriksutrustning har lyckats höja sina marginaler till samma nivå.

Å andra sidan är gruvmaskinerna den mest konjunkturkänsliga delen och kan ha kraftigt varierande lönsamhet över en konjunkturcykel.

-

Så här beskriver Atlas Copco kompressor-affärsområdet i resultatrapporten för q4/2012:

"Kompressorteknik

Affärsområdet Kompressorteknik består av sju divisioner och erbjuder:

_• industrikompressorer
• gas- och processkompressorer
• expansionsturbiner
• utrustning för luft- och gasbehandling
• övervakningssystem för tryckluft

Affärsområdet har ett globalt servicenätverk och erbjuder specialiserad uthyrning av utrustning."_

I årsredovisningen för 2011 (för 2012 har ej kommit ännu) står det även:

"Kompressorteknik bedriver utveckling för hållbar produktivitet
inom tillverknings-, olje-, gas- och processindustrierna.

De viktigaste enheterna för produktutveckling och tillverkning ligger i:

Belgien
Tyskland
USA
Kina
Indien"

"Byggnationen av nya tillverkningsanläggningar för kompressorer
påbörjades i Kina och Indien under året (2011) för att möta den
ökande efterfrågan på kompressorer i regionen. Dessa anläggningar
kommer att tas i drift under andra halvan av 2012."

Dvs Atlas Copco har tydligen nya fabriker för kompressortillverkning i tillväxtländer som Kina och Indien.

"Betydelsefulla händelser och strukturförändringar (inom kompressor-affärsområdet under 2011)

• Från och med den första juli 2011 har verksamheten för portabla
kompressorer och generatorer överförts till det nyinrättade affärsområdet
Bygg- och anläggningsteknik (ovan kallat byggmaskiner). • Kompressorteknik fokuserar på stationär utrustning för luft och gas och relaterad service.
• Divisionen Quality Air är verksam sedan den 1 januari 2012. Den
är fokuserad på luft- och gasbehandlingsprodukter, inklusive
verksamheten för medicinsk luft."

• "I augusti (2011) förvärvades Penlons verksamhet Medical Gas
Solutions, baserad i Storbritannien. Verksamheten är en ledande
leverantör till sjukhus av system för medicinska gaser, medicinska
vakuumsystem och komponenter för gasdistribution."

(Info inom parenteser tillagd.)

Dvs positivt att Atlas Copco även har kompressorer för medicinska ändamål vilket lär vara mindre konjunkturkänsligt än för industrin.

Under 2011 fördelade sig intäkterna inom kompressor-affärsområdet enl följande:

• utrustning 59%
• eftermarknad 35%
• uthyrning 6%

En annan fördelning av intäkterna (också enl årsredovisningen för 2011):

• Stationära industrikompressorer (med tillhörande luftbehandlingsutrustning och eftermarknad): ca 85%
• Stora gas- och processkompressorer: ca 10%
• Specialiserad uthyrning: ca 5%

I resultatrapporten för q4/2012 delar Atlas Copco in kompressor-affärsområdet i:

• Industrikompressorer
• Gas- och processkompressorer
• Specialiserad uthyrning
• Eftermarknad

Så här kommenterar Atlas Copco kompressor-marknaden (enl årsredovisningen för 2011, delvis bearbetat här):

"Den globala marknaden för tryckluftsutrustning (och tillhörande
eftermarknadsprodukter och tjänster) karakteriseras av en diversifierad
kundbas."

Dvs positivt med många småkunder vilket ger Atlas Copco förhandlingstyrka (enl amerikanska professorn Michael Porters teori om vad som bla gör ett företag framgångsrikt).

"Produkterna används i ett brett spektrum av tillämpningar där tryckluft används som kraftkälla, främst i tillverkningsindustrin,
alternativt har en integrerad roll i industriprocesser.

En betydande tillämpning är montering, där tryckluft driver
monteringsverktyg.

I industriprocesser behövs ren, torr och oljefri luft i applikationer där tryckluften kommer i direktkontakt med slutprodukten. Det gäller till exempel inom:

• livsmedelsindustrin
• läkemedelsindustrin
• elektronikindustrin
• textilindustrin

Utöver process- och tillverkningsindustrin används industrikompressorer i så vitt skilda applikationer som:

• snötillverkning
• vid fiskeodlingar
• på snabbtåg
• på sjukhus

Gas- och processkompressorer och expandrar levereras till olika processindustrier, såsom:

• anläggningar för luftseparering
• kraftverk
• kemiska och petrokemiska verksamheter
• applikationer för flytande naturgas"

Mer ur årsredovisningen för 2011 om Atlas Copcos affärsområde kompressorer:

Om produktsortimentet:

"Atlas Copco erbjuder alla betydande teknologier för luftkomprimering och kan erbjuda kunderna den bästa lösningen för varje tillämpning."

Olika typer av kompressorer i Atlas Copcos sortiment:

• kolvkompressorer
• oljefria tand- och scrollkompressorer
• skruvkompressorer
• oljeflia blåsmaskiner
• oljefria centrifugalkompressorer
• gas- och processkompressorer
• luftbehandlingsutrustning
• portabla oljefria skruvkompressorer

"Stationära industrikompressorer finns med motorstorlekar från 1,5-30 000 kilowatt."

-

Atlas Copcos och Gardner Denvers verksamheter

Så här beskrivs Atlas Copcos verksamhet enl Bloomberg:

_"Atlas Copco AB is an international industrial group.

The Group develops, manufactures, and markets:_

_• compressed air equipment and generators
• construction and mining equipment
• electric and pneumatic tools
• assembly systems
• related services.

Atlas Copco also rents equipment.

The Company markets to:_

• manufacturing
• building
• construction
• mining companies

worldwide."

http://www.bloomberg.com/quote/ATCOB:SS

Så här beskrivs Gardner Denver:

_"Gardner Denver Inc. manufactures stationary air compressors and blowers for industrial applications.

The Company's products are used in:_

_• manufacturing
• process applications
• materials handling
• power tools and equipment.

Gardner Denver sells its products around the world."_

http://www.bloomberg.com/quote/GDI:US

-

Kursutveckling mm

• Atlas Copcos A-aktie hade en botten på 47,20 kr i okt 2008.
• Sedan dess har aktien i princip bara stigit stabilt (med undantag av en deltopp våren 2011 och påföljande delbotten hösten 2011).
• Den högsta nivån (någonsin?) åtminstone under de senaste fem åren nåddes för bara några veckor sedan på 189,20 kr i slutet av jan 2013.

• B-aktien hade en botten på 42,40 kr i nov 2008.
• Samma sak där med en väldigt fin och stabil kursökning sedan dess (med deltopp och påföljande delbotten under 2011).
• En toppnivå på 170,10 kr nåddes i slutet av jan 2013.

(Källa: kursdiagram från Bloomberg.)

-

Atlas Copcos resultat per aktie de senaste åren:

2008: 8,33 kr
2009: 5,13 kr
2010: 8,15 kr
2011: 10,62 kr
2012: 11,43 kr

-

Utdelningspolicyn är att dela ut ca 50% av resultatet per aktie per år:

• Utdelning för 2008 (utbetalad våren 2009): 3 kr
• Utdelning för 2009 (utbetalad våren 2010): 3 kr
• Utdelning för 2010 (utbetalad våren 2011): 4 kr (plus 5 kr extra via aktieinlösen)
• Utdelning för 2011 (utbetalad våren 2012): 5 kr
• Utdelning för 2012 (utbetalas våren 2013): 5,50 kr*

*Styrelsens förslag till aktieägarna inför Atlas Copcos bolagsstämma 29 apr 2013 i Stockholm.

Den föreslagna utdelningen för 2012 utgör en direktavkastning (aktieutdelning delat med börskurs) på:

• 3% för A-aktien (vid nuvarande börskurs 184,10 kr)
• drygt 3% för B-aktien (vid nuvarande börskurs 165,30 kr)

-

Familjen Wallenberg-kontrollerade investmentbolaget Investor är den enda stora aktieägaren i Atlas Copco med en ägarandel på 17% i slutet av 2012.

Övriga större aktieägare är diverse institutioner etc med klart lägre ägarandelar.

Investor ägde exakt samma antal aktier i Atlas Copco i slutet av 2011 som i slutet av 2012.

-

I var och en av sina egna kvartalsvisa resultatrapporter ger Investor kommentarer om de bolag där Investor är storägare.

Här är de kommentarer om Atlas Copco som Investor skrev i Investors resultatrapport för q4/2012 (som publicerades 29 jan 2013):

"Investors syn:

• Atlas Copco har en världsledande ställning och en stark företagskultur.

• Bolagets operationella utveckling har länge varit best-in-class och det har genererat en totalavkastning klart högre än konkurrenternas.

• Under de senaste åren har bolaget fokuserat på att bygga starka marknadspositioner på viktiga tillväxtmarknader, såsom Kina, Indien och Brasilien, samt att utveckla en eftermarknadsverksamhet i världsklass.

• Dessa satsningar har kraftigt bidragit till bolagets starka utveckling.

• Bolagets starka marknadspositioner, flexibla affärsmodell och fokus på innovation utgör en bra plattform för att tillvarata framtida affärsmöjligheter och en fortsatt bättre utveckling än konkurrenternas.

Tack vare dess starka kassaflöde kan bolaget distribuera betydande kapital till aktieägarna och samtidigt behålla sin flexibilitet för att kunna agera i linje med dess tillväxtstrategi."

http://ir.investorab.com/files/press/investor/Investorab-Bokslutskommunike-2011.pdf

Det kan jämföras med följande kommentar som Investor hade om Atlas Copco i Investors resultatrapport för q4/2011 (publicerad 24 jan 2012):

"Investors syn:

• Atlas Copco har en världsledande ställning och en stark företagskultur.

• Bolagets operationella utveckling har länge varit ”best-in-class” och det har genererat en totalavkastning som är markant högre än konkurrenternas.

• Under de senaste åren har bolaget fokuserat på att bygga starka marknadspositioner på viktiga tillväxtmarknader, såsom Kina, Indien och Brasilien, samt att utveckla en eftermarknadsverksamhet i världsklass.

• Dessa satsningar har kraftigt bidragit till bolagets starka utveckling.

• Framöver utgör bolagets starka marknadspositioner, flexibla affärsmodell och fokus på innovation en bra plattform för att tillvarata affärsmöjligheter och fortsätta att utvecklas bättre än konkurrenterna.

• Tack vare sitt starka kassaflöde kan bolaget distribuera betydande kapital till aktieägarna och samtidigt behålla sin flexibilitet för att kunna agera på tillväxtmöjligheter."

http://ir.investorab.com/files/press/investor/Investorab-Bokslutskommunike-2011.pdf

Dvs det verkar vara i princip samma kommentar båda åren, så Investor verkar se med fortsatt tillförsikt på Atlas Copcos framtid.

-

Investor listar även i sina kvartalsvisa resultatrapporter viktiga händelser för Atlas Copco under respektive kvartal:

q1/2012:

● Atlas Copco aviserade två mindre förvärv under kvartalet, vilka bidrar med cirka 175 Mkr i omsättning.
● Inför Årsstämman 2012 har Peter Wallenberg Jr. nominerats till styrelsen, medan Jacob Wallenberg undanbett sig omval.

q2/2012:

● Atlas Copco har öppnat ytterligare kundcenter i Afrika för att fortsatt stärka sin position på den snabbt växande kontinenten.
● Atlas Copco aviserade förvärv av den turkiska kompressortillverkaren Ekomak, med årlig omsättning om cirka 200 Mkr.

q3/2012:

● Atlas Copco har beslutat att omorganisera produktionen av anläggningsutrustning i Karlskrona, för att skapa en mer konkurrenskraftig produktionsenhet. De planerade aktiviteterna kommer att kräva en investering om cirka 30 Mkr, samt en minskning av arbetsstyrkan med 17 procent.
● En portfölj av finansierings- och leasingkontrakt avseende kundfinansiering har avyttrats. Värdet på portföljen uppgår till cirka 1.400 Mkr, och en realisationsvinst om cirka 100 Mkr redovisas under tredje kvartalet.
● Atlas Copco aviserade förvärvet av USA-baserade Newtech Drilling Products, med en omsättning om cirka 45 Mkr. Förvärvet breddar koncernens produktutbud gentemot kunder i gruv-, olje- och gasborrningsindustrin.

q4/2012:

● För att anpassa sig till den svagare marknaden för gruv-utrustning, aviserade Atlas Copco en minskning av personalstyrkan om 160 personer vid sin tillverkningsenhet för gruvutrustning i Örebro. Detta motsvarar cirka 8 procent av totala antalet anställda vid Atlas Copco Rock Drills AB.
● Atlas Copco aviserade förvärvet av schweiziska MEYCO, en tillverkare av mobil utrustning för att applicera sprayad cement i underjordiska tunnlar. Under 2011 uppgick MEYCO:s omsättning till 175 Mkr.

Dvs vad gäller företagsköp så har Atlas Copco gjort flera stycken under 2012 fast bara av små bolag relativt sett.

-

Aktieanalytikerna

Aktieanalytikerna räknar med följande utveckling för Atlas Copco under kommande år (enl 4-traders.com):

Intäkter:
2012 (faktiskt utfall): 90,5 miljarder kr
2013: 89,7 miljarder kr (-1%)
2014: 93,6 miljarder kr (+4%)
2015: 98,7 miljarder kr (+5%)
2016: 101,4 miljarder kr (+3%)
2017: 105,4 miljarder kr (+4%)

Rörelsemarginal:
2012 (faktiskt utfall): 21%
2013: 21%
2014: 22%
2015: 22%
2016: 21%
2017: 21%

Resultat per aktie:
2012 (faktiskt utfall): 11,40 kr
2013: 11,40 kr (0%)
2014: 12,20 kr (+7%)
2015: 12,90 kr (+6%)

http://www.4-traders.com/ATLAS-COPCO-AB-6491332/financials/

Dvs utifrån detta väntas 2013 bli ett mellanår för Atlas Copco med fallande intäkter och oförändrat resultat per aktie.

De 30 aktieanalytiker som ingår i 4-traders.com:s information har i snitt en riktkurs på 182 kr för Atlas Copco-aktien, dvs i nivå med A-aktiens börskurs 184,10 kr och en bit (ca 10%) över B-aktiens börskurs 165,30 kr.

http://www.4-traders.com/ATLAS-COPCO-AB-6491332/consensus/

-

Historia: Atlas Copco de första 100 åren (1873-1973)

Halvtimmeslångt videoklipp på Youtube från Atlas Copco om hur embryot till dagens jättekoncern föddes år 1873 som bolaget AB Atlas: http://www.youtube.com/watch?v=MHeiR6ql6-E

I år (2013) fyller alltså bolaget 140 år!

• Inriktningen var inledningsvis att bygga och sköta järnvägar under den tidens omfattande järnvägsutbyggnad med A.O. Wallenberg som medgrundare:

Bolaget blev snabbt det största industriföretaget i Sverige under en tid.

Järnvägsvagnar och lok hörde till produktsortimentet.

Sverige kan beskrivas som ett u-land på den tiden men järnvägen blev grunden för en ordentlig välståndsförbättring och industrins framväxt.

Till och med dåvarande kung Oscar II tackade Atlas för sin verksamhet.

Men in på 1880-talet drabbades Atlas av kris och fick ta nya uppdrag såsom att bygga broar. Tex Vasabron i Stockholm är byggd av AB Atlas.

Hästdrivna spårvagnar blev också en del av sortimentet men de dåliga tiderna bestod och in på 1890-talet var det fara för Atlas existens.

Bolaget fick genomgå en total rekonstruktion där verksamheten såldes in i ett nytt bolag ("Nya AB Atlas"). Familjen Wallenberg tog hela förlusten.

Nya produkter utvecklades såsom ångdrivna grävskopor, kokare till ångmaskiner, och värmesystem för fastigheter. Ånglok är fortsatt en betydande produkt.

• Och redan på 1890-talet kom Atlas i kontakt med komprimerad luft som än idag utgör en stor del av dagens Atlas Copco i form av kompressorerna.

Produktområdet tog sin början genom att en Atlas Copco-anställd reste till USA och Storbritannien och kom hem med luftdrivna hammare och borrar för användning i Atlas produktion. De visade sig väldigt effektiva.

Vid sekelskiftet hade Atlas sedan självt börjat tillverka kompressorer och kompressordrivna verktyg.

En nyckelprodukt som blev storsäljare var en luftdriven bergborr ("Cyclops") som lanserades 1906 och kunde skötas av en person och användas i tex gruvor och såldes både i Sverige och på export till utlandet.

Under 1910-talet upphörde Atlas att tillverka tågvagnar och lok. Luftdrivna verktyg för industrin blev den nya huvudinriktningen.

• Under första världskriget blev det återigen svåra tider i Sverige. Nya AB Atlas valde att gå samman med ett bolag som gör dieselmotorer (AB Diesels Motorer).

Gamle Marcus Wallenberg senior (son till A.O. Wallenberg och farfars far till dagens Marcus och Jacob Wallenberg) hade redan vid sekelskiftet köpt Sverigepatentet till dieselmotorn från dess tyske uppfinnare Rudolf Diesel i Tyskland.

AB Diesels Motorer förläggs till Sickla i Nacka sydost om Stockholm (där dagens Atlas Copco än idag har sitt huvudkontor). Fokus där blir inledningsvis att utveckla nya dieselmotorer.

En nyhet var tex att ta fram dieselmotorer som kunde driva både framåt och bakåt, och kunde därmed användas i fartyg.

Motorerna blev en framgång även på export och började säljas tillsammans med Atlas luftdrivna verktyg. Efter sammanslagningen byter koncernen namn till Atlas Diesel.

• 30-talet präglades av ny omvärldskris med kraftigt fallande intäkter för Atlas Diesel. Frågetecken uppstod återigen för bolagets fortlevnad men styrelsen med nye ordförande Marcus Wallenberg junior (farfar till dagens Marcus och Jacob Wallenberg) beslöt att fortsätta verksamheten.

En offensiv strategi valdes med expanderad tillverkning i Sickla.

Den luftdrivna borren RH lanseras (som efterföljare till den ursprungliga Cyclops). Atlas Copco har än idag en liknande borr i sortimentet.

En ny dieseldriven luftkompressor lanseras samtidigt med hög innovationsnivå och blir en storsuccé.

Redan på 30-talet gick så mycket som hälften av Atlas Copcos försäljning på export till övriga Europa och världen.

Dieselmotorer för sig var en viktig produkt men framför allt expanderade den luftdrivna sidan.

• 40-talet innebär goda tider efter andra världskriget. Flera företagsköp görs:

Ett bolag i Skara som gör utrustning för spraymålning förvärvas.

Ett bolag i Hammarby med inriktning på kompletterande industriverktyg förvärvas.

Atlas Diesel har självt sedan 30-talet tillverkat gruvlastmaskiner och under 50-talet gjörs ett kompletterande förvärv av ett bolag i Örebro inom samma område.

Samtidigt vidareutvecklas kärnprodukterna såsom luftkompressorer där Atlas är först i världen med flera nya varianter.

"Sverigemetoden" lanseras för bergborrning (effektiv borrning med en person per maskin och en kombination av Atlas verktyg med borrmetall från bolaget Sandvik), och blir en stor försäljningsframgång.

• Efterfrågan inom kompressorer och relaterad utrustning är så stor att beslut fattas om att fokusera på den verksamheten och sälja av dieselmotortillverkningen i slutet av 40-talet.

Men först 1956 byts koncernens namn till Atlas Copco för att i marknadsföringssyfte betona inriktningen på produktområdet kompressorer etc samt den internationella inriktningen. Copco står för franskans "COmpagnie Pneumatique COmmerciale" (pneumatik=luftdrivningsteknologi).

På 50-talet köptes ett bolag i Belgien (Arpic) dit kompressor-tillverkningen fokuseras.

• För ökad effektivitet samlas en större del av export-tillverkningen av borrutrustning etc i Sickla som får nya fabriksytor i början av 60-talet.

Nya luftdrivna produktområden lanseras inom tex sjöfart, tandläkarborrar och startmotor för jetflygplan.

På 60-talet säljs produkterna över hela världen inom alla möjliga användningsområden.

På 70-talet fortsätter inriktningen på mer lättanvänd och mer effektiv luftdriven utrustning (tex verktyg som kan skruva flera skruvar på en gång).

Produkternas miljövänlighet ökar också, tex genom minskat buller och damm.

Luftdriven utrustning kan tex även användas för att hantera oljeutsläpp till havs.

Och på 70-talet utvecklades även Atlas Copcos bergborr-utrustning till jättemaskiner med sex inmonterade bergborrar som kan användas samtidigt.

Det kompletterades även med ny teknologi såsom hydraulik i bergborr-utrustning.

På 60-talet nådde Atlas Copco en försäljning utomlands på 70% av de totala intäkterna och den andelen ökade sedan till 90% på 70-talet med försäljning i över 130 länder.

Antalet anställda nådde 14 000 pers på 70-talet (varav över 4 000 i Sverige).

Jämför med att Atlas Copco nu har 40 000 anställda per slutet av 2012 (vilket var klart mer än de 37 500 anställda i slutet av 2011).

-

De senaste 40 åren

Hela Atlas Copcos 140-åriga historia (1873-2013) beskrivs i följande dokument: http://www.atlascopco.se/Images/Atlas%20Copco%20Achievment%20book%20in%20Swedish_tcm40-3515988.pdf

De 40 åren sedan 1973 har bla präglats av företagsköp.

-

Wachtmeister

Tom Wachtmeister (äldre bror till Ian) tillträdde som vd 1975 då Atlas Copcos intäkter blev drygt 3 miljarder kr (jämfört med 91 miljarder kr år 2012).

Tiderna försämrades för tex borrutrustningen med:

• sämre efterfrågan
• högre tillverkningskostnader
• förbättrade alternativa teknologier såsom hydraulik och elektricitet i konkurrens med tryckluften

Wachtmeisters svar på de nya tiderna blev:

• omorganisationer
• kostnadsbesparingar
• företagsköp

1975 köptes bolaget Berema som komplement inom borrutrustningen.

På 80-talet köptes verksamheter i USA (Turbonetics) och Tyskland (delar av Linde) som komplement inom kompressorerna.

-

Michael Treschow anställdes 1984 som chef för Atlas Copcos nya affärsområde "Tools" med inriktning på tillverkningsutrustning för industrin. Tanken var att Atlas Copco därmed skulle ha tre "ben":

• tryckluftsutrustning (kompressorerna)
• bergborrutrustning (kompressordrivna bergborrar)
• tillverkningsutrustning för industrin (kompressordrivna industriverktyg mm)

Det är Tools som idag utgör Atlas Copcos affärsområde Industriteknik med drygt 10% av koncernens intäkter:

Atlas Copcos affärsområden (andelar av koncernens totala intäkter 91 miljarder kr 2012):

• Kompressorteknik: knappt 40% (35 miljarder kr)
• Gruv- och bergbrytningsteknik: knappt 40% (34 miljarder kr)
• Bygg- och anläggningsteknik: 14% (13 miljarder kr)
• Industriteknik: drygt 10% (10 miljarder kr)

Affärsområdenas rörelsemarginaler under 2012 (jämfört med 21% för hela koncernen):

• Kompressorteknik: 23%
• Gruv- och bergbrytningsteknik: 23%
• Bygg- och anläggningsteknik: 10%
• Industriteknik: 24%

Förenklat kan man väl säga att hela koncernen är inriktad på tryckluft och tryckluftsverktyg med följande inriktning per affärsområde:

• Kompressorteknik: kompressorerna som driver tryckluftsverktygen
• Gruv- och bergbrytningsteknik: tryckluftsdrivna bergborrningsmaskiner
• Bygg- och anläggningsteknik: tryckluftsdrivna byggborrningsmaskiner
• Industriteknik: tryckluftsdrivna verktyg (och annan tillverkningsutrustning) för industrin

Efter att Treschow blev affärsområdeschef för dåvarande Tools 1984 inledde han en förvärvsrunda för att bygga upp affärsområdet:

• 1987 köptes amerikanska bolaget Chicago Pneumatic (tryckluftsverktyg för amerikansk industri och bilverkstäder).
• 1988 köptes franska bolaget Georges Renault med stark ställning inom industriverktyg åt fransk industri (särskilt slipnings- och putsningsmaskiner och små monteringssystem).
• 1990 köptes brittiska bolaget Desoutter (bred bas inom industriverktyg och monteringsenheter).

-

Treschow

1991 tog Treschow över som Atlas Copcos vd efter Wachtmeister.

Samma år uppgick Atlas Copcos intäkter till 15 miljarder kr (jämfört med 91 miljarder kr 2012).

Treschow fortsatte företagsköpen inom affärsområde Industriteknik.

Redan med de tidigare förvärven hamnade Atlas Copco delvis utanför tryckluftsdrivna industriverktyg, vilket utökades med följande företagsköp:

• 1992: AEG Elektrpowerkzeuge (tyskt bolag med inriktning på elverktyg)
• 1995: Milwaukee Electric Tool (amerikanskt bolag med inriktning på elverktyg)

Det innebar väl även delvis en ny kundgrupp med verktyg som delvis var avsedda för privatpersoner som kunder, dvs massmarknaden vilket kan vara knepigt.

Särskilt AEG blev väl delvis mindre lyckat och delvis kan förvärvsivern sägas ha blivit för stor.

Treschow fortsatte breddningen även inom bergborrutrustningen genom kompletterande företagsköp såsom följande:

• 1988: Secoroc (borrstål)
• 1989: Wagner (lastare och gruvtruckar)
• 1992: Craelius (gruvfyndighets-letningsutrustning)

-

Mazzalupi

1997 tog italienaren Giulio Mazzalupi över som Atlas Copcos vd då intäkterna uppgick till 30 miljarder kr (jämfört med 91 miljarder kr 2012).

Han var sedan tidigare chef för affärsområde Kompressorteknik (som är baserat i Belgien baserat på det belgiska förvärvet av bolaget Arpic på 50-talet) i 16 år.

Som koncern-vd satsade Mazzalupi på produktutveckling och effektiviserad produktion inom Atlas Copco, men även stora företagsköp.

• Redan under hans första år som vd köptes amerikanska bolaget Prime (Prime Service Corporation) år 1997 med inriktning på uthyrning av utrustning, vilket blev en ny vändning för koncernen.
• Det kompletterades med köp av det liknande amerikanska bolaget RSC (Rental Service Corporation) år 1999.

Prime Service var tidigare börsnoterat på New York-börsen. Atlas Copcos köpeskilling för bolaget blev motsvarande 7 miljarder kr plus övertagna skulder på 2 miljarder kr (dvs ett totalt "enterprise value" på 9 miljarder kr; Atlas Copcos dittills största företagsköp någonsin).

RSC var också börsnoterat på New York-börsen och Atlas Copcos köpeskilling för bolaget blev motsvarande 6 miljarder kr plus övertagna skulder på nästan 8 miljarder kr (dvs ett enterprise value på totalt 14 miljarder kr!).

Prime hade vid förvärvstillfället intäkter på 2,5 miljarder kr/år och en rörelsemarginal på drygt 20%, så "p/e-talet" (EV/EBIT) för det förvärvet låg på 17-18 (vilket i efterhand kan tyckas högt).

RSC hade intäkter på 5-6 miljarder kr/år och en rörelsemarginal på 17%. EV/EBIT för det förvärvet låg på 14-15.

Uthyrningsverksamheten var väl främst tryckluftsbaserade byggverktyg och kompressorer (från Atlas Copco etc) samt övriga byggmaskiner som hyrdes ut till amerikanska byggbolag osv.

Dessa förvärv ledde till ett helt nytt separat affärsområde år 1999 inom Atlas Copco; "Rental service" (för uthyrning av utrustning) som blev näst störst i USA på det området.

Men det affärsområdet skulle väl senare visa sig vara svajigare än väntat och numera har Atlas Copco lämnat det med undantag för viss uthyrning.

-

Brock

År 2002 tillträdde Gunnar Brock som Atlas Copcos vd. Han var bla tidigare vd på Alfa Laval och Tetra Pak.

Han fick en del medvind tack vare förstärkt konjunktur vilket ledde till god utveckling för koncernen.

År 2002 hade Atlas Copco intäkter på 48 miljarder kr (vilket senare har vuxit till 91 miljarder kr 2012).

Brocks strategi för Atlas Copco blev bla "back to basics":

• Elverktygen såldes år 2005 till Techtronic för 5 miljarder kr.
• Uthyrningsverksamheten i USA (affärsområde Rental service) såldes år 2006.

Det var riskkapitalbolagen Ripplewood och Oak Hill som under 2006 köpte Rental service för 23 miljarder kr. Atlas Copco behöll en ägarandel på 14,5% och fordringar på 3 miljarder kr, men verkar inte ha några intressen kvar där längre.

Intressant att Atlas Copco verkar ha varit noga med att vänta med att sälja av "snedstegen" bland sina många företagsköp, tills de visat hygglig utveckling så att ett hyggligt försäljningspris kunnat erhållas.

En del kompletterande företagsköp gjordes också:

• År 2004: ett amerikanskt bolag inom borrningslösningar (Ingersoll-Rand Drilling Solutions) för 1,7 miljarder kr
• År 2007: vägvältstillverkaren Dynapac för drygt 6 miljarder kr (inklusive övertagna skulder på drygt 2 miljarder kr)

Ett frågetecken är om det var klokt att göra ett så pass relativt stort företagsköp som Dynapac på toppen av dåvarande högkonjunktur.

Säljare var riskkapitalbolaget Altor (som gjorde en god vinst efter att självt ha köpt Dynapac för 3 miljarder kr år 2004). Generellt är det knepigt att göra affärer med riskkapitalbolag eftersom de alltid vill köpa billigt och sälja dyrt.

Dessutom är väl Dynapac inte tryckluftsrelaterat utan mer generellt byggmaskins-relaterat där konkurrensen kan vara hård.

Dynapac hade vid förvärvstillfället intäkter på 4-5 miljarder kr/år och en rörelsemarginal på 11%, så köpeskillingen innebar EV/EBIT på 12-13 (dvs inte skyhögt i alla fall).

Dynapac hade 2 100 anställda vid förvärvet 2007. I aug 2012 kom besked om omstrukturering av Dynapacs fabrik i Karlskrona som gör jord- och asfaltsvältar och har ca 500 anställda. Åtgärderna uppgavs genomföras för att höja konkurrenskraften och tillväxtmöjligheterna och innebar engångskostnader på 30 miljoner kr och uppsägning av ca 80 anställda.

Den globala finanskrisen slog till år 2008 men Atlas Copco lyckades under Brocks ledning klara sig lindrigt undan tack vare snabba parerande åtgärder - även om Atlas Copco fick en svacka i resultatet 2009.

Som nämnts ovan har Atlas Copcos resultat per aktie sett ut enl följande under de senaste åren:

2008: 8,33 kr
2009: 5,13 kr
2010: 8,15 kr
2011: 10,62 kr
2012: 11,43 kr

-

Leten

År 2009 tillträder belgaren Ronnie Leten som ny vd för Atlas Copco då koncernens intäkter uppgick till 64 miljarder kr (jämfört med 91 miljarder kr 2012).

Han var tidigare chef för affärsområde Kompressorteknik sedan 2006.

Leten fyller 57 år i år (2013). Han har totalt varit anställd i Atlas Copco i 28 år (dvs sedan 1985 då han var 29 år).

• Vd blev han för 3-4 år sedan (i 1 juni 2009) då A-aktien låg i 76 kr.
• Nu (3-4 år senare) ligger aktien i 184,10 kr dvs aktiekursen har mer än dubblats under perioden (och till det kommer aktieutdelningar och inlösen som gjorts). Det lär vara en klart bättre utveckling än börsindex som helhet.

Någonting verkar han alltså göra rätt, även om han har haft medvind av en generellt förbättrad konjunktur i världen sedan den allmänna finanskrisen 2008/2009.

Leten har bla fokuserat på att rensa upp bland Atlas Copcos alla varumärken och försäljningskanaler, samt ökat satsningen på kundservice.

När Leten tillträdde som vd hade Atlas Copco tre affärsområden:

• Kompressorteknik
• Gruv- och bergbrytningsteknik
• Industriteknik

År 2011 avskiljdes Bygg- och anläggningsteknik som ett separat, fjärde affärsområde (från affärsområde Gruv- och bergbrytningsteknik?) med tanken att ha separata affärsområden för separata kundgrupper.

I dagsläget har alltså Atlas Copco fyra affärsområden:

• Kompressorteknik
• Gruv- och bergbrytningsteknik
• Industriteknik
• Bygg- och anläggningsteknik

-

Videoklipp

Alla Atlas Copcos videoklipp på Youtube: http://www.youtube.com/user/AtlasCopcoGroup/videos?view=0

Vd Ronnie Leten

Här är tex ett klipp (från apr 2012) där Atlas Copcos vd Ronnie Leten pratar: http://www.youtube.com/watch?v=DiiK2OKslkw

"Hello! I have the most fantastic job", inleder han klippet med att säga.

I klippet pratar Leten om sitt fokus på att i Atlas Copco skapa en "sustainable, profitable growth", dvs en uthållig och lönsam tillväxt.

Enl Leten är Atlas Copco känt som ett av de mest innovativa industriföretagen i världen.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?