Post entry

Biophausia: Att inte vara bäst på nåt

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Biophausias Q1a va inge bra, vinst vändes till förlust och omsättningen föll för alla produktkategorier. Jag har aldrig förstått vad företagets strategi är, har de någon överhuvudtaget??

Min syn på syn på de olika verksamheterna.

Parallellimport
Marknaden för parallellimport gick i backen när kronan tappade i värde mot Euron. För att illustrera hur tufft det är just nu kan man gå till TLVs databas för “Månaden vara”.http://www.tlv.se/beslut/sok/lakemedel/

Alla läkemedelsartiklar (styrkor/beredningsformer och förpackningsstorlekar) som är utsatta för priskonkurrens, dvs originalprodukter som tappat patentet och tävlar mot generika eller som har patent men är utsatta för konkurrens av parallell-importerade läkemedel, meddelar varje månad aktuellt pris till TLV. Den artikel i sin kategori som är billigast utses i denna "auktion" till “månadens vara” och är den enda som får expedieras på apoteken.
I maj utsågs 2363 “månadens vara” med lägsta pris i sin kategori.
1904 st var generika
406 st var originalprodukter
Endast 42 var parallellimporterade, varav 1 (!!!) marknadsförs av Cross Pharma (Biophausias dotterbolag). Snacka om att parallellimporterat i allmänhet och Biophausia i synnerhet står sig slätt i konkurrensen. Vinden ska inte bara vända för parallellimport, Biophausia ska också stå upp mot konkurrens från t.ex. Orifarm.

I senaste rapporten lyfter man fram ett avtal med Apoteksgruppen där man ska leverera parallellimort till denna apotekskedjan. Jag är inte imponerad. För det första förstår jag inte hur man ska kunna hitta marginaler på rådande marknad. För det andra är Apoteksgruppen en liten aktör med en brokig skara entreprenörer som äger ett eller ett fåtal apotek i kedjan. Man har enligt uppgift 13% av marknaden. Den kommer att sjunka. De stora aktörerna har aviserat expansionsplaner och kommer tillsammans kanske öppna 500 nya apotek de närmaste åren, det är + 50 % av beståndet. Apoteksgruppen har inte aviserat några expansionsplaner. Tvärtom har man hittills bara lyckats offentliggjöra 21 av 150 ägare till de olika apoteken i kedjan.
Generika (licenserade)
Inget verksamhet som Biophausia (dotterbolaget BMM) kan glädjas över. Hur tänker man när man tror att man kan konkurrera på detta område?? Här handlar allt om att tävla i pris och ha lägst produktionskostnader (störst volymer) och den effektivaste distributionen. Konkurrenterna är inget annat än monster. Ta Sandoz, med Novartis i ryggen, eller Teva som nyligen köpte ett annat gigantiskt generikaföretag, Ratiopharm. Hur ska BMM och partners någonsin kunna konkurrera med dessa som producerar volymer för en världsmarknad?

Egna produkter
Viss konkurrenskraft, portföljen med receptbelagt innehåller dock många gamla klassiker som kommer utsättas för svår konkurrens av nya läkemedel.
I den receptfria finns egentligen bara Novalucol av värde. Det duger inte på en omreglerad marknad. De riktiga giganterna på OTC (Novartis, GSK, Boehringer) har stora portföljer och kan skräddarsy erbjudanden till nya aktörer på ett helt annat sätt. Konkurrensen på receptfritt mot halsbränna/magsår växer och det är stor risk att Novalucol kommer att stå som förloraren.

Nej, på en allt mer konkurrensutsatt läkemedelsmarknad måste man vara bäst på något. Det är inte Biophausia.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?