Post entry

Spekulativt köp: Björn Borg

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

När Arthur Engel sa upp sig som vd för Gant, blev Gant strax senare uppköpt. Kommer samma sak hända med Björn Borg nu när han sagt upp sig som vd där?

Deja vu?

• 14 sep 2007: Besked om att Arthur Engel lämnar jobbet som vd för det då börsnoterade klädföretaget Gant.

Så här sa han då:

"Efter åtta intensiva och roliga år (som vd för Gant) känns som att det är dags att sluta.

För ett och ett halvt år sedan fick jag en dotter, Beata, och jag vill vara mer med henne.

På Gant är det mycket resande.

Jag är i Madrid nu och nästa vecka reser jag till Kina.

Jag vill försöka balansera livet lite bättre."

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article279345.ece

• 11 dec 2007: Schweiziska bolaget Maus Freres (som bla äger klädmärket Lacoste) lägger bud på Gant.

Budet låg på 310 kr per Gant-aktie vilket var 31% över aktiens slutkurs dagen innan.

Budet innebar ett pris på över 5 miljarder kr för Gant.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/schweiziskt-bud-pa-gant_7117981.svd

• 30 jan 2008: Maus Freres höjer Gant-budet till 320 kr per aktie och budet genomförs senare till den nivån.

http://www.euroinvestor.com/news/2008/01/30/gant-maus-freres-budet-hojs-till-320-kr-afv/9716070

http://www.di.se/artiklar/2008/1/30/freres-hojer-budet-pa-gant/

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article282287.ece

• 15 okt 2008: Besked om att Arthur Engel blir ny vd för klädföretaget Björn Borg: http://corporate.bjornborg.com/afw/files/press/bjornborg/200810152013-2.pdf

Han tillträder sedan sitt nya jobb 3 nov 2008.

• 30 sep 2013: Besked om att Engel väljer att sluta som Björn Borg-vd.

Hans kommentar i pressmeddelande från Björn Borg:

"Nu är det dags för mig att gå vidare vid en tidpunkt som känns rätt både för mig och i det skede bolaget befinner sig."

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201309309547-1.pdf

Enl intervju med nyhetsbyrån Direkt:

"Det har varit fem intensiva år och jag längtar efter att göra något annat och ha en friare roll."

"Jag får återkomma med vad jag ska göra.

Jag ska i alla fall studera beteendevetenskap i vår och sedan har jag ju styrelseuppdrag i Marimekko."

www.avanza.se/placera/telegram/2013/09/30/bjorn-borg-strategi-ligger-fast-trots-vd-byte-ordforande.html

Dvs precis som i Gant kommer ett plötsligt besked om att Engel vill sluta som vd för att han vill ägna sig åt annat etc.

En hypotes är alltså att han både tidigare i Gant och nu i Björn Borg känner till att ett uppköpsbud är på gång från tex något stort klädföretag som vill sätta in sin egen vd istället för Engel.

Visst har varken Björn Borgs intäkter och resultat eller börskurs-utveckling varit särskilt bra på sistone, men istället för den senaste utvecklingen handlar klädföretags värde långsiktigt mycket om dess varumärke och betydelsen av det för en ev köpare av bolaget.

Det kanske alltså finns en eller flera tänkbara budgivare som ser stora värden i Björn Borg och är redo att lägga ett högt bud på bolaget, fast Björn Borgs intjäning för stunden inte är särskilt lysande.

Avgående vd:n Arthur Engel indikerar själv i ovannämnda Direkt-intervju att han gjort mycket jobb "bakom kulisserna" i Björn Borg som ännu inte syns i bolagets resultat:

"Det är också ett bra läge för Björn Borg, eftersom vi har satt väldigt mycket och gjort väldigt mycket."

Björn Borg-aktien var -3,4% till 28,50 kr mån 30 sep 2013 efter beskedet om Engels avgång..

Börsen som helhet var samtidigt -0,8%.

Engel har väl ett högt anseende hos aktieinvesterare som ev hade hoppats på att Engel skulle stannat längre tills en rejäl förbättring börjat synas i Björn Borgs intäkter och resultat.

Ekonomisk utveckling

Bolagets ekonomiska utveckling på sistone:

Intäkter:
2011: 537 miljoner kr (0%)
2012: 551 miljoner kr (+3%)
2013 (6 mån) 239 miljoner kr (-3%)

Rörelsemarginal:
2011: 16%
2012: 13%
2013 (6 mån): 4%

Resultat efter skatt:
2011: 100 miljoner kr*
2012: 47 miljoner kr
2013 (6 mån): 9 miljoner kr
*Inkl skattemässig engångspost på +38 miljoner kr.

Resultat per aktie:
2011: 2,66 kr
2012: 2,11 kr
2013 (6 mån): 0,52 kr

Resultatet för första halvåret 2013 ser svagt ut i relation till nivåerna under helåren 2011 och 2012 men det har väl bla att göra med att andra halvåret är säsongsmässigt starkare för Björn Borg varje år.

Bolagets siffror under senast rapporterade 12 mån (juli 2012-juni 2013):

• intäkter 545 miljoner kr

• rörelsemarginal 11%

• resultat efter skatt 45 miljoner kr

• resultat per aktie 2,04 kr

"Guldåren" 2008, 2009 och 2010 hade Björn Borg:

• intäkter på över 500 miljoner kr per år

• en rörelsemarginal på över 20%

• ett resultat efter skatt på 80-100 miljoner kr per år

• ett resultat per aktie på 3-4 kr per år.

Det borde väl gå att komma tillbaka dit under de kommande 2-3 åren?

Björn Borg-aktiens värderingsnivå

Börskursen

• BB-aktien hade en bottennivå på 25 kr i okt 2008.

• Därefter nåddes en topp på över 80 kr i apr 2010 (i samband med att BB betalade ut en aktieutdelning på 5,20 kr det året).

• Men sedan har det i princip bara burit utför till nuvarande kursnivå 28,50 kr (även om aktieutdelningar på drygt 12 kr också betalats ut sedan toppnivån på över 80 kr i apr 2010).

Björn Borg nu värt drygt 700 miljoner kr på börsen vid börskurs 28,50 kr.

Utifrån resultatsiffran ovan handlas alltså Björn Borg-aktien till ett p/e-tal på 14 (beräknat som börskurs 28,50 kr delat med resultat per aktie 2,04 kr för senaste 12 mån).

Det kunde alltså varit värre.

Björn Borg har fortfarande helt ok lönsamhet och aktien är i alla fall inte jättedyr (men heller inte jättebillig).

Bara bolaget får fart på den långsiktiga tillväxten i intäkter och resultat lär börskursen ha god uppgångspotential de kommande åren.

Men det är ev lättare sagt än gjort.

Engel verkar ha prövat flera alternativ utan att få någon direkt fart på tillväxten på sistone.

Kina-problem

Bla gjordes en satsning på Kina från slutet av 2011 via ett bolag som från 2012 ägdes av Björn Borg till 75% och en lokal samarbetspartner som ägde resten.

Pressmeddelandet om satsningen från 21 dec 2011: http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201112212014-1.pdf

Där står det att satsningen väntades medföra en inledande resultateffekt på -10 miljoner kr 2012 och en mindre förlust 2013.

Tanken var att öppna många Björn Borg-butiker i Kina i samarbete med en kinesisk minoritetspartner ledd av affärskvinnan Penny York som bla varit med och öppnat över 500 försäljningsställen i Kina för kalsongmärket Schiesser.

Men det blev fiasko och 3 sep 2013 kom besked om att Kina-verksamheten läggs ned vilket väntas innebära resultatbelastning under 2013: http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201309025336-1.pdf

Enl pressmeddelandet uppges att "verksamheten på
den kinesiska marknaden inte utvecklats som förväntat och bolaget (dvs Björn Borg) bedömer att den lokala partnern inte kan bidra till att nå de uppsatta målen".

Innan dess kom följande besked om Björn Borgs satsningar i Kina:

• 23 aug 2012: Björn Borg öppnar sin första butik i Kina; en "shop in shop" i lyxvaruhuset Sogo i Shanghai.

Dessutom börjar Björn Borgs kläder samtidigt säljas via kinesiska e-handelsföretaget Taobao.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201208239064-1.pdf

• 12 nov 2012: Björn Borg öppnar sin andra butik i Kina. Den ligger också i Shanghai och den här gången i stora köpcentrumet Cloud Nine.

Björn Borg-butiken är på 122 kvadratmeter (dvs förenklat ca 11 gånger 11 meter, så ingen jättebutik).

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201211127569-1.pdf

Arthur Engel är ju egentligen från reklambranschen och var ett tag vd för reklambyrån Leo Burnett i Stockholm.

Ett intryck är att han blev lockad att bli vd för Björn Borg med stora förutsättningar att forma bolagets varumärke och marknadsföring med rejäla resurser i ryggen.

Som nämnt tillträdde Engel i början av nov 2008 och enl dåvarande senaste resultatrapporten hade Björn Borg 179 miljoner kr i nettokassa (kassa minus räntebärande skulder) per slutet av sep 2008.

Och nu enl senaste resultatrapporten per slutet av juni 2013 hade Björn Borg en nettoskuld på 3 miljoner kr.

Dvs en tolkning är att Engel satt sprätt på alla pengarna som nu är slut och väljer nu att avgå.

Och ändå har det inte blivit någon fart på intäkter och resultat.

Men en annan tolkning är att Engel ändå under perioden gjort mycket för att bygga upp Björn Borgs varumärke och att budgivare nu står i kulisserna för att köpa upp bolaget och skörda frukterna av Engels underliggande arbete.

Stora aktieutdelningar

Och till Engels försvar ska sägas att han inte själv spenderat bort hela nettokassan på 180 miljoner kr som fanns då han tillträdde.

Bolaget har även betalat ut en hel del i aktieutdelningar:

våren 2009: 38 miljoner kr
våren 2010: 126 miljoner kr
våren 2011: 131 miljoner kr
våren 2012: 101 miljoner kr
våren 2013: 75 miljoner kr

Det är alltså hela 470 miljoner kr under Engels vd-tid.

Under den perioden har alltså nettokassan på 179 miljoner kr blivit en nettoskuld på 3 miljoner kr.

Så utdelningarna på 470 miljoner kr har betalats med nettokassan (plus skulder) på 182 miljoner kr och resten genom Björn Borgs löpande intjäning (resultat).

Utdelningarna har uppgått till följande nivåer per Björn Borg-aktie (avseende respektive år nedan men utbetalat under våren året därpå):

2008: 1,50 kr
2009: 5 kr
2010: 5,20 kr
2011: 4 kr
2012: 3 kr

Dvs det har varit höga nivåer i relation till Björn Borg-aktiens nuvarande börskurs.

Men framöver är frågan hur det blir med utdelningsnivån eftersom bolaget för närvarande bara tjänar ca 2 kr per år i resultat per aktie och bolaget bla har som mål att ha en kassa på 10-20% av årsintäkterna.

Tex enl q2/2013-resultatrapporten om Björn Borgs "finansiella mål", bla:

"En långsiktig kassa på 10–20 procent av den årliga omsättningen."

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201308230941-1.pdf

I och för sig hade Björn Borg en kassa (likvida medel plus placeringar) på ca 190 miljoner kr per slutet av juni 2013 motsvarande 35% av intäkterna för senaste 12 mån (545 miljoner kr).

Så om man räknar bruttokassan (dvs utan att dra ifrån räntebärande skulder) är målet gott och väl uppfyllt och medger en fortsatt hög aktieutdelning.

Här i bloggen är dock uppfattningen att nivån på aktieutdelningen inte i sig påverkar om en aktie är köpvärd eller ej, utan att det istället styrs av hur mycket bolaget tjänar i sin verksamhet (i form av tex resultat per aktie).

Holland-problem

Ett annat orosmoln var beskedet i torsdags i förra veckan (26 sep 2013) enl pressmeddelande från Björn Borg:

"REKONSTRUKTION AV BUTIKSVERKSAMHETEN HOS
BJÖRN BORGS HOLLÄNDSKA DISTRIBUTÖR

Björn Borgs distributör i Holland har ansökt om företagsrekonstruktion avseende butiksverksamheten i landet.

Planen är att genomföra en väsentlig minskning av butiksnätet som idag består av 24 Björn Borgbutiker.

Bakgrunden är den långvarigt svaga holländska marknaden som har lett till att flera butiker presterat sämre än förväntat."

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201309268190-1.pdf

Dvs det låter inte alls bra, och frågan är hur stora negativa resultateffekter det kan bli för Björn Borg innan den situationen är uppklarad.

Kommentar från Engel i pressmeddelandet:

"Vi kan konstatera att detta är ett resultat av en tuff makroekonomisk situation i Holland där utvecklingen inom detaljhandeln innehade en av bottennoteringarna bland EU-länder under början av 2013, enligt
Statistics Netherlands.

Det har starkt påverkat den lokala efterfrågan och försämrat förutsättningarna för vår distributörs butiksverksamhet.

Grossistverksamheten är dock lönsam och varumärket har en fortsatt
stark position i landet, även om den holländska ekonomin brottas med stora problem."

Effekter för Björn Borg enl pressmeddelandet:

"Björn Borg bedömer att en rekonstruktion av butiksnätet i Holland, enligt föreliggande plan, innebär en minskning av koncernens årsomsättning med cirka 3-4 procent baserat på omsättningen för 2012."

Dvs tydligen inga jätteeffekter i varje fall.

Dock negativt med problemen i Holland eftersom det är Björn Borgs enskilt största land (mätt som försäljningsnivå i kundledet).

Försäljningsnivån för Björn Borg-produkter i kundledet fördelade sig enl följande under första halvåret 2013 enl Björn Borgs q2/2013-resultatrapport:

Holland 30%
Sverige 26%
Norge 10%
Danmark 8%
Belgien 7%
Finland 7%

övriga länder 12%
- - -
Summa 100%

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201308230941-1.pdf

Nuvarande fokus

Enl ovannämnda Direkt-intervju med Engel 30 sep 2013 sa Engel att Björn Borgs fortsatta arbete fokuseras på följande:

• att fortsätta bygga varumärket Björn Borg

• att fortsätta utveckla bolagets marknader (dvs utvecklingen i de länder där Björn Borgs produkter säljs)

• att bredda produktsortimentet

Särskilt fokus ligger enl Engel på att utveckla följande verksamheter:

• Finland, där Björn Borg köpte verksamhet tidigare under 2013

• England

• en ny testbutik i stora köpcentrumet i Täby norr om Stockholm

• Björn Borgs försäljning via internet

Om den nya Täby-butiken (ur BB:s resultatrapport för q2/2013 som är daterad 23 aug 2013):

"Under hösten kommer vi att testa ett nytt butikskoncept i vår butik i Täby centrum, där butiksytan delvis formas som ett 'locker room' – ett omklädningsrum, som för många naturligt kopplas till underkläder."

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201308230941-1.pdf

Dessutom har BB tydligen börjat sälja underkläder via SATS gymlokaler runt om i Sverige.

//Edit: Undertecknad har själv under 2012 köpt ett par Nike träningsshorts i en SATS-gymlokal så det är kanske inte en helt felaktig försäljningskanal för BB.

Lokalen hade ett visst sortiment av sportkläder att erbjuda vid kassan.

//

Ur q2/2013-rapporten:

"Samtidigt är vi nyfikna på nya försäljningskanaler.

Sedan slutet av 2012 har vi testat att sälja Björn Borg-underkläder på några av SATS träningsanläggningar, en satsning som har startat positivt och kommer att utvidgas under hösten (2013)."

Finland

13 feb 2013 kom besked om att Björn Borg köper den befintliga Björn Borg-relaterade verksamheten i Finland från distributören Fashion Case Oy: http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201302134376-1.pdf

Affären innebar att BB blev "huvudägare" i den finska verksamheten (ägarandel 75%) medan en finländsk samarbetspartner blir minoritetsägare (Ove Asplund med ägarandel 25%).

Asplund har tidigare bla varit försäljningschef på klädföretaget JC och butikschef inom klädföretaget H&M.

Med Asplund som delägare i BB:s finska bolag är tanken att han ska vara "en drivande kraft" i BB:s expansion i landet framöver.

Verksamheten utgörs av grossiströrelse för Björn Borg-produkter i Finland samt en Björn Borg-butik i landet.

Verksamheten hade intäkter på drygt 30 miljoner kr under 2012 men BB ser god tillväxtpotential.

Rörelseresultatet uppgick till knappt 2 miljoner kr (en rörelsemarginal på ca 5%).

BB:s köpeskilling uppgick till 9 miljoner kr.

England

England är ju speciellt i och med att det var där som tennisstjärnan Björn Borg hade sina stora framgångar och vann tennisturneringen Wimbledon fem år i rad (1976-1980).

Han var även i final 1981 (då han var 25 år), men förlorade mot amerikanaren John McEnroe (då 22 år).

England har varit en annan av vd Arthur Engels tillväxtsatsningar i Björn Borg under senare år (utöver bla Kina, sportkläder, samt försäljning via internet).

Och hittills har det kommit hyfsat positiva signaler om BB:s England-verksamhet, även om England-verksamheten ännu ej verkar vara så stor.

Enl ovan ingick England bara i gruppen "övriga länder" som svarade för 12% av försäljningen av BB-produkter under första halvåret 2013.

Enl BB:s årsredovisning för 2012 (daterad 15 mars 2013):

"De senaste två årens satsning på egen verksamhet i England har resulterat i en bra plattform för fortsatt tillväxt i landet.

Vi har hittat rätt i organisation och arbetssätt, och vi kunde konstatera en positiv utveckling under 2012 med bra genomförsäljning hos våra stora
kunder och nya viktiga försäljningsställen, bland annat en shop-in-shop på Harrods
(dvs Englands "NK").

Ambitionen är att fortsätta växa med fler återförsäljare och på fler platser i landet."

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201303224791-1.pdf

Och ur BB:s q2/2013-resultatrapport om första halvåret 2013:

"Bland de mindre marknaderna hade England och Frankrike goda
tillväxtsiffror."

Per slutet av 2012 hade BB en egen butik i England, men enl q2/2013-resultatrapporten:

"(...) butiken utanför London i England stängdes"

Och det finns i övrigt inga franchise-ägda BB-butiker i England.

BB har dock kvar bla egen grossistverksamhet i England.

Sportkläder

BB:s satsning på sportkläder sker via ett holländskt bolag (Björn Borg Sport) där BB är majoritetsägare.

Bla ur årsredovisningen för 2012:

"Björn Borgs sportklädesverksamhet startade 2011 under varumärket Björn Borg Sport genom ett separat bolag med Björn Borg och den holländska distributören som ägare.

Bolaget (Björn Borg Sport B.V.) ägs av börsbolaget Björn Borg till 51%.

De första kollektionerna nådde butikerna i januari 2012, initialt på Björn Borgs etablerade marknader.

Återförsäljare är sportfackhandeln, sportkedjor och varuhus samt Björn
Borg-butiker och e-handel."

"Björn Borg Sport erbjuder klädkollektioner för både dam och herr, med inriktning främst på funktionsplagg för sport med ett tydligt modeinslag och färgstark design.

För närvarande omfattar sortimentet fem områden:

bas

work-out

tennis

löpning

sporty lifestyle"

Dvs sportkläderna blir väl ett bra komplement till BB:s huvudproduktområde underkläder.

BB har även lanserat särskilda sportunderkläder enl årsredovisningen för 2012:

"Sportkollektionen av underkläder (Active Sport) för både dam och herr har utvecklats vidare under året.

Det är modeller där material, sömmar och varje detalj är designade för att skapa hög funktionalitet vid sportaktiviteter."

Dock verkar sportkläderna ännu ej utgöra någon större del av BB:s totala intäkter.

Men under 2012 uppgick försäljningen av sportkläder i alla fall till 9% av det totala försäljningsvärdet av BB-produkter i kundledet.

Det är ju inte helt försumbart från att ha startat från noll 2011.

Och under första halvåret 2013 visade sportkläderna en god ökning av försäljningen enl BB:s q2/2013-resultatrapport.

Under första halvåret 2013 var fördelningen av försäljningen av BB-produkter i kundledet 60% underkläder (inkl badkläder och strumpor mm) och 40% övriga produkter, varav övriga produkter utgjordes av:

• sportkläder

• doft

• skor

• väskor

• glasögon

E-handel

Satsningen på försäljning av BB-produkter via internet verkar gå bra.

Försäljningstillväxten för BB:s e-handel har uppgetts vara stark under både q1/2013 och q2/2013.

Även under 2012 var tillväxten god i e-handeln för BB, då BB även gjorde en nysatsning på e-handel.

Ur årsredovisningen för 2012:

"Underkläder är en produkt som på flera sätt lämpar sig väl för e-handel.

Kanalen blir allt viktigare för Björn Borgs försäljning och har under senare år vuxit kraftigt.

Idag sker webbförsäljning av Björn Borgs produkter:

• dels genom egen e-handel på www.bjornborg.com

• dels genom en mängd externa e-handelsplatser runt om i världen

På de etablerade marknaderna innebär e-handeln ännu större tillgänglighet och på de nya marknaderna är det ett viktigt komplement när antalet återförsäljare fortfarande är begränsat.

Under 2012 lanserades en ny global plattform för Björn Borgs e-handel med bland annat ett nytt gränssnitt för kunden och förenklade köpfunktioner samt fler språk.

Arbetet med att vidareutveckla och förbättra webbshoppen fortgår kontinuerligt.

Björn Borg har kunnat notera en fortsatt stark försäljningsökning
i e-handeln under 2012, och ser möjligheter till fortsatt god tillväxt."

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201303224791-1.pdf

Förstasidan på BB:s webbshop Bjornborg.com som den ser ut i skrivande stund:

http://www.bjornborg.com/se/

Klickar man på "Herr" visas ett antal olika BB-kalsonger upp för olika priser (199 kr, 239 kr, 249 kr, 299 kr, 399 kr etc):

http://www.bjornborg.com/se/herr/underklader

Totalt finns det sju olika produktkategorier att välja mellan på herr-avdelningen:

underkläder
kläder
strumpor
skor
väskor, resväskor
accessoarer
parfym

Och därutöver finns dam-avdelningen och barn-avdelningen.

Dam-avdelningen på BB:s webbshop:

http://www.bjornborg.com/se/dam/underklader

På dam-avdelningen finns det också sju produktkategorier (men kategorin strumpor är ersatt av badkläder):

underkläder
kläder
badkläder
skor
väskor, resväskor
accessoarer
parfym

Barnavdelningen har följande fem produktkategorier:

pojke
flicka
loungewear
väskor och accessoarer
skor

Det finns dessutom specialavdelningen "Brand".

Klickar man på den kommer man bla till BB:s kampanj "Getiton" mot HIV där man kan köpa en viss kalsong för 399 kr varav alla intäkter går till en insamling mot HIV.

Där pratar BB:s chefsdesigner James Lee i ett videoklipp på Youtube om kampanjen: http://www.youtube.com/watch?v=D8ZOxBuj5kY#t=17

Youtube-kanal

BB:s Youtube-kanal med ett antal videoklipp om bolaget etc: http://www.youtube.com/user/insideratbjornborg/videos

Bla reklamfilm från 30 sep 2013 om BB:s senaste kampanj "Björn Borg says JA! to weapons of mass seduction" (som även nämndes på förstasidan av BB:s webbshop): http://www.youtube.com/watch?v=n68gLsrM6Hc

Den kampanjen avser tydligen en särskilt kollektion av BB-kläder.

Största aktieägare

Björn Borgs största aktieägare per slutet av juni 2013:

SEB 12%
Fredrik Lövstedt 10%
Swedbanks fonder 8%
Mats Nilsson 6%
Vilhelm Schottenius 4%
- - -
Summa 40%

Som jämförelse hade Björn Borgs största aktieägare följande ägarandelar per slutet av 2012:

SEB 11%
Fredrik Lövstedt 10%
Swedbanks fonder 8%
Mats Nilsson 6%
Fjärde AP-fonden 4%
Vilhelm Schottenius 4%

Dvs sedan dess har bla Fjärde AP-fonden minskat ner från 4,5% till 3,9%.

Samtidigt har SEB ökat från 11,2% till 12,1%.

Övriga största aktieägare ligger exakt oförändrat.

Styrelse

I Björn Borgs styrelse sitter bla Lövstedt (som styrelseordförande) samt Nilsson och Schottenius.

Dvs positivt med privatpersoner som storägare som även sitter i styrelsen.

Då är de säkert välmotiverade att Björn Borg-aktien ska ha en god, långsiktig utveckling, och är måna om att skapa förutsättningar för att Björn Borg ska ha en ekonomisk utveckling som uppfyller det.

Men storägarna är säkert inte främmande för att överväga ett generöst bud på Björn Borg om det skulle dyka upp.

Ett upplägg är att trion Lövstedt/Nilsson/Schottenius stannar kvar som storägare i BB medan något riskkapitalbolag går in och köper upp resten.

På det sättet kan trion vara med på en fortsatt värdeökning i BB.

Trion verkar kunna beskrivas enl följande:

Lövstedt: IT-entreprenör med bakgrund från IT-säkerhetsbolaget Protect Data.

Nilsson: Finanskille med bakgrund från bankerna Swiss Bank Corp och SG Warburg i London. Nu aktiv i riskkapitalbolaget Credelity Capital AB och finansbolaget Seven Day.

Artikel ur Realtid.se (från sep 2012) om Seven Days framgångar: http://www.realtid.se/ArticlePages/201209/25/20120925182252_Realtid917/20120925182252_Realtid917.dbp.asp?Action=Print

Schottenius: En av grundarna av varumärket Björn Borg.

Och även om det inte kommer något bud på kort sikt, kommer det förhoppningsvis att tillträda en ny vd som med energi kan försöka få fart på Björn Borgs utveckling.

Bristande vd-motivation?

Undertecknad frågade vid ett tillfälle själv Lövstedt om Engel verkligen var motiverad som Björn Borg-vd eftersom Engel blev rik när Gant köptes upp.

Lövstedt svarade då att det inte fanns någon risk i det avseendet eftersom Engel fått ett generöst optionsprogram med optioner som gav rätt att köpa Björn Borg-aktier, vilket skulle ge Engel ytterligare stora pengar om Björn Borg-aktien fick en god utveckling.

Men tyvärr fick inte aktien en tillräckligt god utveckling så optionerna förföll värdelösa under 2012.

Dvs ev kanske Engels motivation inte har varit på topp pga det.

Tidigare blogginlägg

Bla:

• 10 aug 2013: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/bjorn-borg-aktien-fullvarderad-0

Där fick aktien rekommendationen "fullvärderad" då börskursen låg i 30,50 kr.

Och sedan dess är aktien alltså -7% till 28,50 kr.

I det blogginlägget står det mer om Björn Borgs historiska ekonomiska utveckling etc än vad det gjort i detta blogginlägg.

Plus genomgång av Björn Borgs skosortiment inkl bilder på Björn Borgs olika skor etc.

• 21 juni 2013: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/bjorn-borg-aktien-fullvarderad

Även där blev rekommendationen "fullvärderad".

Då låg aktien i 29,30 kr.

Balansräkning

Som nämnt ovan hade Björn Borg en nettoskuld på 3 miljoner kr per slutet av juni 2013.

Dvs det är en stark finansiell ställning i bemärkelsen att bolaget i princip är skuldfritt jämfört med ett börsvärde på över 700 miljoner kr vid börskurs 28,50 kr.

Å andra sidan har Björn Borg tidigare haft en stor nettokassa som nu är borta pga bla stora aktieutdelningar de senaste åren.

Men samtidigt har bolaget fortfarande en ok lönsamhet.

Per slutet av juni 2013 hade Björn Borg totala tillgångar bokförda till 619 miljoner kr.

Tillgångarna var finansierade med:

• totala skulder på 342 miljoner kr (55% av tillgångarna)

• ett eget kapital på 277 miljoner kr (45% av tillgångarna)

Negativt att Björn Borg hade luft i balansräkningen i form av abstrakta så kallade immateriella anläggningstillgångar på 211 miljoner kr per slutet av juni 2013 (abstrakta alltså i bemärkelsen till skillnad från konkreta materiella tillgångar såsom kassa, varulager, inventarier etc).

211 miljoner kr motsvarade 34% av BB:s totala tillgångar och 76% av det egna kapitalet.

Det är ganska höga andelar eftersom BB kan tvingas skriva ned värdet på de immateriella tillgångarna om BB börjar gå dåligt under en längre tid.

Sådana nedskrivningar leder till motsvarande negativa resultateffekter vilket urholkar det egna kapitalet med lika mycket.

Eftersom BB ej är skuldsatt skulle det dock i praktiken inte göra så mycket om de immateriella tillgångarna skrevs ned till noll kr och det egna kapitalet därmed minskade med 76%.

Dock kan BB i samma veva i värsta fall visa stora förluster i sin löpande verksamhet vilket då dessutom urholkar det egna kapitalet ytterligare så att bolaget måste få kapitaltillskott från aktieägarna.

Men det är ett worst case scenario som inte direkt verkar vara på gång som det ser ut nu.

De immateriella anläggningstillgångarna fördelade sig enl följande per slutet av juni 2013:

varumärke 188 miljoner kr
goodwill 19 miljoner kr
övriga immateriella tillgångar 5 miljoner kr
- - -
Summa 211 miljoner kr

Hur har de uppstått?

Har tex BB ej bokfört annonskostnader och liknande som kostnad i resultaträkningen, utan istället bokfört det som tillgång i form av varumärke?

Det kan ju i så fall anses vara tvivelaktig bokföring.

//Edit: Nej, troligen har dessa immateriella tillgångsposter uppstått genom att nuvarande moderbolaget Björn Borg tidigare någon gång köpte ett bolag med den verksamhet som idag är Björn Borg.

När ett bolag köper ett annat bolag för en värdering som överstiger det köpta bolagets bokförda tillgångsvärden, måste ju det övervärdet hänföras till immateriella anläggningstillgångar i det köpande bolagets balansräkning.

//

Mejlfrågor ska skickas till BB om det (och svar anges här när de erhålls).

//Tillägg 1 okt 2013

Mejlfrågor till Björn Borgs finanschef Magnus Teeling:

_1)
Tillgångsposten "varumärke" som ni har bokfört till 187,5 miljoner kr per slutet av juni 2013, vad kommer den sig av egentligen?

Är det tex annonskostnader som ej bokförs som kostnad i resultaträkningen utan istället samlas upp som en tillgång som skrivs av över flera år?

Eller härstammar den från nuvarande moderbolagets tidigare förvärv av ett annat bolag där nuvarande verksamhet ingick? När var det? Vilket bolag var det som köpte vilket bolag då?

Gör ni några årliga avskrivningar på tillgångsposten varumärke? Hur stora per år?

2)
Ur årsredovisningen för 2012:

"I samband med värderingen (av varumärket Björn Borgs bokförda värde) per 31 december 2012 har också tagits hänsyn till att bolaget från och med 2017 inte längre betalar en rörlig tilläggsköpeskilling till den tidigare ägaren av varumärket, vilket får en positiv effekt på kassaflödet från 2017 och framåt."

Hur stor är den rörliga tilläggsköpeskillingen per år?
Och vem är den tidigare ägaren av varumärket?

Och:

"Bland övriga långfristiga och kortfristiga skulder ingår en redovisad skuld till säljaren av varumärket Björn Borg, om totalt 28 313 TSEK (varav 6 667 TSEK skall betalas inom 12-månader och 21 656 TSEK inom 4 år)."

Vem är den säljaren av varumärket Björn Borg?_

Hans svar:

Den immateriella tillgången om 188 mkr är mycket riktigt en konsekvens av att bolaget förvärvade rätten till varumärket Björn Borg från den förra varumärkesägaren under 2006.

Det förvärvande bolaget i detta fall är idag ett dotterbolag till det noterade bolaget Björn Borg AB, som heter Björn Borg Brands AB.

Det är i BB Brands balansräkning som den immateriella tillgången ligger.

Vi skriver av den immateriella tillgången enligt plan med 10% årligen, dvs över 10 år.

Skattemässigt är tillgången förstås redan avskriven och vi för tillbaka överavskrivningar löpande under de sista åren fram till 2016.

På koncernen återför vi givetvis samtliga avskrivningar, eftersom värdet på den immateriella tillgången beräknas utifrån ”impairment tests” där man bedömer framtida kassaflöden utifrån vårt ägande av varumärket.

Värdet har bedömts som intakt under varje år sedan förvärvet 2006.

Vi har i skrift inte angivit exakta siffror kring den rörliga tilläggsköpeskillingen.

Det är en siffra som varierar från år till år beroende på koncernens varumärkesförsäljning.

Så här skrev Björn Borg i en pressrelease från 2006:

'Den initiala köpeskillingen, som erläggs kontant i samband med att avtalet ingås, uppgår till 124 MSEK.

Vidare har säljaren rätt till en tilläggsköpeskilling baserad på den sammanlagda grossistförsäljningen av Björn Borg-produkter under perioden från och med 2007 till och med 2016.

Denna tilläggsköpeskilling motsvarar cirka 1,5-2,0 procent av Björn Borg-produkternas pris vid försäljning till konsument, med ett minimibelopp per år om 7,8 MSEK.'

En ungefärlig siffra på årlig tilläggsköpeskilling är ca 30 MSEK (inklusive minimibeloppet om 7,8 MSEK).

Detta har ibland kommunicerats muntligen i samband med företagspresentationer och analytikerträffar.

Det kan man också räkna sig fram till om man utgår från vår kommunicerade varumärkesförsäljning för ett helår, och tar 1,5% eller 2,0% av detta.

Den tidigare ägaren av varumärket – även här har vi aldrig kommunicerat någon exakt krets av ägare, och jag vet ärligt talat inte exakt heller, men säljaren var ett bolag som kontrolleras av personer inom familjen Borg.

Och svaret på din sista fråga är detsamma, dvs ”tidigare ägaren av varumärket” och ”säljaren av varumärket” är samma sak, vi borde kanske uttryckt oss mer enhetligt i årsredovisnngen.

Dvs det är ju jättepositivt om bolaget Björn Borg kommer att slippa betala en årlig kostnad på 30 miljoner kr till familjen Borg from år 2017!

Det är mycket pengar i relation till att BB hade ett resultat före skatt på 63 miljoner kr för senast rapporterade 12 mån (juli 2012-juni 2013).

Resultatet efter skatt uppgick till 45 miljoner kr motsvarande ett resultat per aktie på 2,04 kr för senast rapporterade 12 mån.

Ny mejlfråga om det till BB-finanschefen Magnus Teeling:

_"Ska man alltså tolka det som att BB from år 2017 kommer att slippa en årskostnad på ca 30 miljoner kr (allt annat lika)?

Det är ju fantastiskt i så fall.

Med bolagsskatt 22% återstår ju då 23-24 miljoner kr efter skatt motsvarande nästan 1 kr i ökat resultat per aktie i årstakt (med ca 25 miljoner utestående BB-aktier).

Och om resultatet per aktie nu uppgår till ca 2 kr i årstakt betyder det att vpa stiger till ca 3 kr per aktie i årstakt (allt annat lika).

Tänker jag rätt?"_

Teelings svar:

"Ja, jag skulle säga att du tänker rätt nedan. Allt annat lika."

//

I ett aktiebolag är det ju revisorns ansvar att se till att bokföringen är korrekt och rättvisande, och Björn Borgs revisor Fredrik Walméus hade inga problem med att per 18 mars 2013 godkänna och skriva under BB:s årsredovisning för 2012 där BB hade immateriella tillgångar bokförda till 206 miljoner kr varav varumärket var bokfört till 188 miljoner kr.

Som jämförelse var alltså de immateriella tillgångarna ett halvår senare bokförda till 211 miljoner kr per slutet av juni 2013 varav varumärket till 188 miljoner kr enl BB:s q2/2013-resultatrapport (som dock ej har granskats av revisorn).

Dock betryggande att BB:s bokförda egna kapital (tillgångar minus skulder) uppgick till under 300 miljoner kr per slutet av jun 2013 medan aktieinvesterare värderar BB till ett börsvärde på över 700 miljoner kr (med börskursen 28,50 kr som slutkurs mån 30 sep 2013).

Dvs det kan tolkas som att aktieinvesterarna anser BB:s tillgångar vara värda över 400 miljoner kr mer än BB:s bokförda tillgångsvärde på drygt 600 miljoner kr per slutet av jun 2013.

För övrigt ur BB:s årsredovisning för 2012:

"I samband med värderingen (av varumärket Björn Borgs bokförda värde) per 31 december 2012 har också tagits hänsyn till att bolaget från och med 2017 inte längre betalar en rörlig tilläggsköpeskilling till den tidigare ägaren av varumärket, vilket får en positiv effekt på kassaflödet från 2017 och framåt."

Hur stor är den rörliga tilläggsköpeskillingen per år?

Och:

"Bland övriga långfristiga och kortfristiga skulder ingår en redovisad skuld till säljaren av varumärket Björn Borg, om totalt 28 313 TSEK (varav 6 667 TSEK skall betalas inom 12-månader och 21 656 TSEK inom 4 år)."

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201303224791-1.pdf

Är det fd tennisstjärnan Björn Borg själv som avses med ovannämnda "tidigare ägare av varumärket" respektive "säljaren av varumärket Björn Borg", eller är det någon annan? //Edit: Se ovan.//

Personal

Utveckling av BB:s antal anställda de senaste åren (snitt under föregående 12 mån):

2010: 100 st

2011: 131 st

2012: 139 st

juli 2012-juni 2013: 165 st

Som jämförelse har BB haft följande intäkter under samma perioder:

2010: 536 miljoner kr

2011: 537 miljoner kr

2012: 551 miljoner kr

juli 2012-juni 2013: 545 miljoner kr

Dvs intäkterna verkar i stort sett ha legat still samtidigt som antalet anställda ökat från 100 pers till 165 pers.

I och för sig beror väl det på att BB bla gjort medvetna framtidssatsningar, men är det ändå inte en lite väl kraftig personalökning med tanke på intäktsutvecklingen?

Kan det bli tal om besparingsprogram när nya vd:n tillträder (och ev stora engångskostnader i samband med det)?

Egen beskrivning

Så här beskriver sig BB enl pressmeddelandet från 30 sep 2013 (om vd Arthur Engels avgång):

"Om Björn Borg

Koncernen äger varumärket Björn Borg och fokus för verksamheten är underkläder.

Därtill erbjuds sportkläder och doft samt via licenstagare även skor, väskor och glasögon.

Björn Borg-produkter säljs på ett trettiotal marknader, varav Sverige och Holland är de största.

Björn Borg-koncernen har egen verksamhet i alla led från varumärkesutveckling till konsumentförsäljning i egna Björn Borg-butiker.

Försäljningen av Björn Borg-produkter uppgick 2012 till cirka 1,6 miljarder SEK i konsumentledet.

Koncernens nettoomsättning uppgick 2012 till cirka 551 MSEK och antalet anställda var 139.

Björn Borg-aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic i Stockholm sedan 2007."

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201309309547-1.pdf

Björn Borg-butikerna

Per slutet av 2012 fanns det 60 Björn Borg-butiker i olika länder (enl BB:s årsredovisning för 2012): http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201303224791-1.pdf

Härav utgjordes 17 st av BB:s egna butiker samt 43 st av franchise-tagares butiker.

De 17 egna butikerna var fördelade enl följande per slutet av 2012:

Sverige 14 st
Kina 2 st
England 1 st
- - -
Summa 17 st

Men nu har alltså alla butiker i Kina och England tydligen stängts igen.

De 43 franchise-butikerna fördelade sig enl följande per slutet av 2012:

Holland 28 st
Belgien 7 st
Norge 3 st
Tyskland 2 st
Chile 1 st
Finland 1 st
Slovenien 1 st
- - -
Summa 43 st

Hur kan man komma på att öppna en Björn Borg-butik i Chile av alla ställen?

Är inte det väldigt avlägset?

Per slutet av juni 2013 fanns det totalt 57 BB-butiker varav 40 franchise-butiker och 17 egna butiker.

Dvs tydligen stängdes netto 3 franchise-butiker under första halvåret, medan antalet egna BB-butiker var oförändrat.

Under första halvåret 2013 hade BB:s affärsområde "detaljhandel":

• intäkter på 28 miljoner kr (+7%)

• ett rörelseresultat på -11 miljoner kr

Intäkterna motsvarade 11-12% av BB:s totala intäkter under perioden.

Rörelseresultatet på -11 miljoner kr är enormt i relation till att BB totalt hade ett rörelseresultat på 20 miljoner kr under första halvåret 2013.

Affärsområdet inkluderar BB:s egna butiker samt försäljning via internet.

Intäktsökningen förklaras med ökad internetförsäljning av BB-produkter.

Förlusten förklaras med:

• verksamheten i Kina

• nedskrivningar av tillgångar i samband med stängning
av butiken i Helsingborg

• förstärkt organisation inom e-handel

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201308230941-1.pdf

Dvs förhoppningsvis är Kina och Helsingborg engångsposter som ej kommer att belasta resultatet åtminstone from 2014.

Affärsområde detaljhandeln under helåret 2012:

• intäkter på 63 miljoner kr (också +7%)

• rörelseresultat -10 miljoner kr

Intäkterna utgjorde även då 11-12% av BB:s totala intäkter.

Och rörelseresultatet -10 miljoner kr kan jämföras med att BB:s totala rörelseresultat uppgick till 70 miljoner kr under 2012.

En enkel åtgärd skulle ju kunna vara att omgående lägga ner alla BB:s egna butiker och därmed slippa fortsatta förluster för affärsområde detaljhandel.

Men å ena sidan kan butikerna utgöra god marknadsföring som även gynnar BB:s försäljning via andra försäljningskanaler.

Och som sagt så ingår ju även BB:s försäljning via internet i affärsområdet, och den verkar ju utvecklas väl med god intäktstillväxt etc.

Enl q2/2013-resultatrapporten berodde ju rörelseförlusten främst på butikerna i Kina och Helsingborg som nu stängs ned, så förhoppningsvis ser det bättre ut framöver för affärsområde detaljhandel.

- - -

Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan/strongpp bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Det är ej säkert att blogginlägget har tagit upp alla aspekter som är relevanta för bedömningen av den aktie som blogginlägget handlar om. Och de aspekter som tas upp i blogginlägget kan ha feltolkats.

"Käpphästar" i denna blogg bla:

• Aktieutdelningar

Aktieutdelningar och nivån på dem anses här vara irrelevanta i sig för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej.

Aktieutdelningar är ju bara som att man har 1 000 kr på banken och gör ett uttag på 100 kr. Man blir inte rikare för det utan har ändå bara 1 000 kr (fast 100 kr kontant och 900 kr kvar på banken).

Allt annat lika bör en aktiekurs falla med lika mycket som aktieutdelningen när aktieutdelningen avskiljs från börskursen.

Däremot kan aktieutdelningen indikera att bolaget är lönsamt och genererar bra resultat per aktie och räknar med en fortsatt god utveckling för resultatet per aktie, men då är aktieutdelningen bara en sekundäreffekt av det.

Det enda relevanta för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej anses här vara hur mycket pengar ett bolag genererar (och väntas generera de kommande åren) i sin löpande verksamhet (mätt förenklat som tex resultat per aktie), och hur börskursen ligger i förhållande till det.

Sätter man in pengar på bankkonto vet man alltid säkert (förhoppningsvis) att man får tillbaka insatta pengar plus ränta (även om räntan är låg) när man vill ta ut pengarna.

Köper man en aktie för att få aktieutdelning tar man alltid en risk för att börskursen står lägre när man senare vill sälja aktien.

Dvs det är inte säkert att man får tillbaka insatta pengar när man köper en aktie.

Dessutom får man ju (normalt) betala 30% skatt på erhållna aktieutdelningar, vilket snarare i sig gör det till en nackdel med aktier som ger hög aktieutdelning.

• Immateriella tillgångar

Många börsbolag har mycket "luft" i sina balansräkningar i form av abstrakta så kallade immateriella tillgångar (immateriella anläggningstillgångar) bokförda till stora belopp bland tillgångarna i balansräkningen.

Ofta kan de immateriella tillgångarna ha uppstått tex om ett bolag köpt ett annat bolag dyrt (dvs för ett pris som överstiger det köpta bolagets bokförda tillgångsvärden), eller om ett bolag bokför utvecklingskostnader som en tillgång som belastar resultatet utspritt över flera år i form av årliga avskrivningar.

Om ett bolag börjar gå dåligt finns risk för att det bokförda värdet på de immateriella tillgångarna måste skrivas ned. Och det kan då bli stora nedskrivningar eftersom många bolag har stora immateriella tillgångar.

Nedskrivningarna ger en negativ resultateffekt med samma belopp som även minskar bolagets egna kapital med lika mycket (allt annat lika).

Med de stora nedskrivningar det därmed lätt kan bli, kan det mesta eller hela ett bolags egna kapital därigenom raderas ut (och ev till och med bli negativt) vilket gör att bolaget omgående måste få kapitaltillskott från aktieägarna för att överleva.

Sådana kapitaltillskott erhålls då oftast genom att bolaget säljer ut nya aktier till aktieägarna via nyemission, vilket då brukar försämra börskursens dåliga utveckling ytterligare.

Dvs stora immateriella tillgångar i ett bolags balansräkning innebär en förhöjd risknivå i bolagets aktie.

I detta blogginlägg blev alltså rekommendationen "spekulativt köp" för Björn Borg-aktien vid nuvarande börskurs 28,50 kr (aktiens slutkurs mån 30 sep 2013).

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?