Post entry

Bra köpläge i Scandinavian Clinical Nutrition inför Q1-rapporten

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Scandinavian Clinical Nutrition befinner sig i ett intressant läge. Under januari månad lanserades Aptiless vilket drev upp aktiekursen till 0,97 kr som mest den 17 januari då bolaget kommunicerade en lyckad lansering. Därefter har aktiekursen sjunkit till dagens nivå kring 0,58 kr. Enligt min analys har aktiekursen sjunkit omotiverat mycket. Den 29 april presenteras bolagets Q1-rapport. Många faktorer pekar på att Aptiless sålt mycket bra vilket kommer vara en stark bidragande faktor till ett bra försäljningsresultat. Jag rekommenderar köp med en riktkurs på 0,85 kr på en månads sikt.

Scandinavian Clinical Nutrition (SCN) är ett relativt litet bolag, börsvärde cirka 150 Mkr, som arbetar med forskning, utveckling och försäljning av vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet. Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom Immolina, CUUR, Collacen och nu även Aptiless. På försäljningssidan har SCN etablerat partnerskap med lokala försäljnings- och distributionspartners på varje marknad, med fokus på USA och utvalda marknader i Europa och Asien.

Den stora nyheten i produktportföljen är Aptiless, som är ett spenatextrakt med högt innehåll av thylakoider, ett naturligt ämne som utvinns ur det gröna spenatbladet. Aptiless ger en ökad mättnadskänsla och minskar sötsuget. Produkten är framtagen av ett bolag som heter Green Leaf Medical i samarbete med Lunds universitet, och är patentsökt i ett flertal länder. SCN har försäljningsrättigheter i alla nordiska länder förutom Finland de kommande fem åren. I mars år 2013 fick Appethyl (Aptiless), som första nordiska preparat, utmärkelsen ”Best new ingredient of the year” vid världens största kosttillskottsmässa i USA1. I juryn satt experter, forskare och näringsfysiologer. Deras bedömning bygger på:

- vetenskaplig kvalitet

- effekt - innovation

- säkerhet

- marknadspotential

- öka marknadens trovärdighet

Utmärkelsen syftar till att erkänna företag som investerar i seriösa och mätbara vetenskapliga studier för att bevisa effekten av ingredienser, produkter och teknologier.

Bra start för Aptiless

Aptiless säljs i dagsläget bland annat hos Life från och med vecka 3, år 2014. Till en början såldes Aptiless endast i en 14-dagarsförpackning. Under mars lanserades en månadsförpackning som ett komplement. Priset för konsument är ca 269 kr respektive ca 488 kr. Även om en större förpackning innebär ett lägre portionspris för slutanvändaren så innebär den större förpackningen något högre bruttomarginaler för SCN.3 För närvarande räknar Remium med en bruttomarginal om 65 % på Scandinavian Clinicals Nutritions produktportfölj för år 2014.2

Aptiless etablerade sig redan efter fyra veckor som den bäst säljande produkten i webbshopen hos Life (nordens största hälsokedja), och i butiksledet hos samma kedja är Aptiless en av de tio bäst säljande produkterna. Analytikerna från Remium räknar med 100 000 sålda förpackningar för år 2014 och att produkten ska bidra med en försäljning om cirka 20 MSEK.2

Satsningen med Aptiles har nu gått in i fas två: SCN för diskussioner med fyra av de största apotekskedjorna i Sverige, totalt rör det sig om cirka 600-700 butiker. Jim Blomqvist, styrelseordförande på SCN, säger att de hoppas och tror att dessa apotekskedjor kommer att ha Aptiless i sina hyllor till sommaren eller strax därefter. SCN för även diskussioner med olika gymkedjor både i Sverige och Norge som visat intresse för att vara återförsäljare av Aptiless.3

Aptiles har även fått mycket uppmärksamhet i media, både på TV och i tidningar.4,7,8,9

Greenleaf Medical kommunicerade den åttonde mars att den inledande försäljningen översteg förväntningarna då Aptiless var det bäst säljande tillskottet i den största hälsokost-kedjan i Sverige inom några veckor efter introduktion på marknaden. Aptiless sålde slut, enligt GLM, under de första dagarna av lanseringen vilket resulterar i en försäljning på 1,2 miljoner USD den första veckan bara i Sverige.5

Den tolfte mars kommenterar SCN Greenleaf Medicals uttalande:

”Styrelsen för SCN har uppmärksammats på att GLM, som äger de globala rättigheterna till Appethyl, publicerat uppgifter på en amerikansk websida i vilken GLM nämner försäljningssiffror avseende SCN's distribution av Aptiless i Sverige. Då dessa uppgifter kan skapa osäkerhet i marknaden publicerar styrelsen för SCN ett pressmeddelande avseende innehållet i dessa uppgifter.

Uppgifterna avseende försäljningen av Aptiless i Sverige som publicerats av GLM är felaktiga och stämmer ej överens med SCN’s interna beräkningar. SCN vill understryka att uppgifterna inte baseras på information som kommer från SCN. SCN har inte försett vare sig GLM eller någon annan extern person med någon typ av prognos eller annan information som avser försäljningen av Aptiless i Sverige sedan försäljningsstarten i januari 2014. Tvärtom så har styrelsen för SCN valt att inte gå ut med vare sig prognoser eller på annat sätt informera om produktförsäljningen annat än i samband med gängse kvartalsrapportering i enlighet med gällande regler. Detta gäller även fortsättningsvis, så om inget annat meddelas, kommer försäljningssiffror således släppas i samband med Q1-rapporten.”6

Varifrån GLM fått försäljningssiffran 1,2 miljoner USD är det ingen som vet. Det är uppenbarligen en felaktig siffra men jag vill påstå att trotts det så pekar de flesta faktorer på att Aptiless sålt mycket bra under dess introduktion.

Kostsam lansering

Jim Blomqvist medger att lanseringen av Aptiless har kostat mycket pengar.3 Detta är i sig inte konstigt. Det är vanligt att nya produkter har hög lanseringskostnad innan de blir etablerade på marknaden. För Scandinavian Clinical Nutritions del så har Aptiless väldigt snabbt fått fotfäste på den svenska marknaden då produkten som sagt var den bäst säljande produkten i webbshopen hos Life fyra veckor efter lanseringen. I butik hos samma kedja är Aptiless en av de tio bäst säljande produkterna.

Lanseringskostnaderna för Aptiless kommer fortsätta vara höga. Bolaget har försäljningsrättigheterna på en riktig guldprodukt och vill givetvis att information om Aptiless sprids till så många konsumeter som möjligt. Som jag tidigare nämnde så kommer Aptiless sannolikt börja säljas hos 600-700 apotek senare under året. Man planerar även att eventuellt göra TV-reklam för produkten.

Bolagets kassa uppgick till 4,1 MSEK vid utgången av kvartalet och då lanseringen av Aptiless under Q1. Remium räknar med att Aptiless svarar för en försäljning om 5-6 MSEK för Q1, vilket bör motsvara runt 30 000 förpackningar. Givet det antagandet så räknar Remium med att bolagets nuvarande kassa och förväntade kassaflöde är tillräckliga.2 Jim Blomqvist kommenterar även att han räknar med att bolagets likviditet kommer klara av lanseringskostnaderna.3

Den 29 april vet vi hur det första kvartalet gått med Aptiless i produktportföljen. Jag bedömer som sagt att bolaget är underverderat i dagsläget. Rekommendationen är köp.

Källor:

1 http://www.ngnews.se/messages/scn-appethyl-vann-den-%C3%A5rliga-utm%C3%A4rkelsen-i-usa-%E2%80%9Dbest-new-ingredient-of-the-year%E2%80%9D-scn-mtf?locale=sv

2 http://www.introduce.se/foretag/scandinavian-clinical-nutrition/analys/

3 http://www.introduce.se/foretag/scandinavian-clinical-nutrition/intervjuer/

4http://www.youtube.com/watch?v=1FtTK9jU_Qk

5http://www.marketwired.com/press-release/five-new-human-studies-completed-greenleaf-medical-ab-since-2013-nutraward-win-best-1886749.htm

6 http://www.bequoted.com/beqpress/P_PressreleasesRecord.asp?Id=7059&

7 http://www.youtube.com/watch?v=-R6NzNBkha8

8 http://www.youtube.com/watch?v=hfrNcvAAGFc

9 http://www.sydsvenskan.se/sverige/minska-i-vikt-med-spenat/

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?