Post entry

Sälj CDON-aktien

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

CDON:s ekonomiska utveckling avskräcker. Håller verkligen affärsidén?

Sammanfattning

CDON ökar intäkterna i ganska god takt men bolaget verkar gå med kroniska förluster.

Visst kan man säga att det åtminstone delvis är en medveten satsning för att tex expandera CDON:s internetbaserade klädföretag Nelly.com ut i Europa, men det återstår att se om det kommer att vara en lyckad satsning. Ännu så länge verkar det inte vara det.

Och delvis är frågan om CDON haft ordentlig koll på expansionen i sig. Det har väl tex varit tal om att expansionstakten för Nelly.com ska bromsas in ett tag tills det blivit bättre ordning på verksamheten. Häromåret blev det ju känt att nyckelpersoner från Nelly.com hoppat av vilket väl var de som framgångsrikt byggt upp verksamheten.

CDON börjar dessutom få en ganska hög skuldsättning med en nettoskuld (räntebärande skulder minus kassa) kring 600 miljoner kr jämfört med börsvärdet kring 2 miljarder kr (vid börskurs 30 kr).

I bolagets balansräkning finns stora tillgångsposter vars bokförda värde kan ifrågasättas. Det är immateriella tillgångar på drygt 600 miljoner kr och varulager på drygt 600 miljoner kr.

Det kan jämföras med CDON:s bokförda egna kapital på 250 miljoner kr, vilket inte är mycket till buffert för fortsatta förluster och ev framtida nedskrivningar av tillgångarnas bokförda värden.

Man kan därför förstå att CDON nu ber aktieägarna om 500 miljoner kr i kapitaltillskott genom utförsäljning av nya CDON-aktier via nyemission.

Men utifrån förutsättningarna lockar aktien inte till köp, och om man redan är aktieägare lockar det inte att pumpa in mera pengar i bolaget i nyemissionen.

Det har ännu inte offentliggjorts vilken aktiekurs ("teckningskurs") man kommer att få köpa nya CDON-aktier för i nyemissionen, och ju mer CDON-aktien nu faller på börsen desto lägre nivå får teckningskursen sättas till, vilket i sin tur gör att desto fler nya CDON-aktier måste säljas ut för att få in det begärda kapitaltillskottet, vilket leder till ökad utspädning genom att bolagets värde då fördelas på fler aktier. Det blir som en ond cirkel som i sig föder ytterligare kursnedgång.

Nästa steg är en extra bolagsstämma 17 maj 2013 där aktieägarna ska rösta om förslaget till nyemissionen.

Aktieanalytikerna

SEB har väl sedan länge varit positivt inställd till CDON-aktien. Så sent som 6 mars 2013 upprepade banken sin köprekommendation för aktien och dess riktkurs 69 kr bla efter att SEB sade sig ha undersökt närmare hur det går för Nelly.com efter besök hos bolaget: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1971143

Då (6 mars 2013) handlades CDON-aktien i ca 35-40 kr på börsen.

Sedan kom kallduschen 17 apr 2013 då CDON offentliggjorde sin resultatrapport för q1/2013 som blev dålig och aktien föll under rapportdagen med över 20% till 27-28 kr som lägst.

Orsaken var bla att CDON kom med besked om att bolaget ber aktieägarna om 500 miljoner kr i kapitaltillskott.

SEB har väl därmed förbrukat sitt förtroende bland aktieinvesterare när det gäller CDON.

18 apr 2013 kom sedan besked om att SEB sänker sin riktkurs för CDON-aktien från 69 kr till 52 kr men behåller sin köprekommendation för aktien: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1980142

Stalltipset är väl att det tack vare SEB:s ihärdiga optimism om CDON blir SEB som nu får uppdraget som finansiell rådgivare åt CDON vad gäller kapitaltillskottet på 500 miljoner kr?

Även Danske Bank gick på smällen även om det inte var lika illa som för SEB. Danske Bank hade tidigare köprekommendation för CDON-aktien med riktkurs 45 kr.

Nu efter q1/2013-rapporten har Danske Bank kvar köprekommendationen men har sänkt sin riktkurs för CDON-aktien till 38 kr: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1980180

Optimismen

De optimistiska aktieanalytikerna bygger väl sina case bla på följande resonemang:

• Andelen handel via internet ökar av den totala handeln.

• CDON håller på att bygga upp ett "power house" som e-handelskoncern med ledande positioner i Norden inom flera produktområden, och även god tillväxtpotential i Europa.

• Det kan kräva en del inledande investeringar i befintlig verksamhet och ev företagsköp, men med familjen Stenbeck-kontrollerade rika investmentbolaget Kinnevik som huvudägare är finansieringen av satsningarna säkrad.

CDON hade intäkter på 4-5 miljarder kr under 2012 och företagsledningen har lagt fast en 5-årsplan med målet att dubbla intäkterna till 9 miljarder kr år 2017: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1982016

Kinnevik-ledningens radarpar Cristina Stenbeck (huvudägare och styrelseordförande i Kinnevik) samt Mia Brunell Livfors (Kinneviks vd) verkar vurma för CDON:s satsningar på modebranschen och tex Nelly.com som säljer kläder via internet. Kinnevik är även delägare i separata bolaget Zalando som också säljer kläder via internet i Europa.

De båda damerna utgår väl ifrån vad de själva anser sig vara bra på (dvs klädinköp), men är det en särskilt lönsam verksamhet att satsa på? Är inte konkurrensen mördande för klädföretag som säljer sina kläder via internet?

Precis som Nelly.com har Zalando god intäktstillväxt och har fortsatt höga ambitioner, men går ännu så länge med brakförlust.

• En möjlighet på sikt är sedan (enl optimisterna) att något stort internationellt företag som tex Amazon.com kommer att vilja köpa ett färdigbyggt CDON för ett högt uppköpsbud om några år.

Men ett pessimistiskt scenario som väl inte kan uteslutas, är istället att CDON inom 1-2 år då förlusterna har fortsatt, istället väljer att ge upp sina satsningar och lägga ner stora delar av koncernens verksamheter.

E-handel

Det brukar heta att folk gör allt mer av sina inköp via internet istället för i fysiska butiker, vilket i så fall borde göra det intressant att vara ett e-handelsföretag (ett företag som har försäljningen av sina varor via en hemsida på internet).

CDON skriver tex i sin årsredovisning för 2012 följande:

• E-handeln (privatpersoners inköp via internet) utgör ännu så länge bara 6% av den totala detaljhandeln i Norden och Sverige.

• Länder som kommit längre är bla USA där andelen uppgick till 9% år 2011 och Storbritannien med 12%.

• Den totala försäljningen för "distanshandel" (vilket väl inkluderar både e-handel och vanlig postorder) uppgår till 100 miljarder kr/år i Norden.

• Under 2013 och 2014 väntas distanshandeln i Norden öka med i snitt 11%/år.

• Distanshandeln i Sverige ökade med 14% under 2012.

• E-handeln i Sverige har ökat från en andel på 1% av den totala detaljhandeln år 2003 till 6% år 2012, motsvarande en tillväxttakt på i snitt 24%/år.

Framgångsfaktorer

Men bara för att det är tillväxt i e-handeln generellt, är väl det ingen given garanti för att varje enskilt e-handelsföretag kommer att bli framgångsrikt. Tex är det väl generellt stenhård konkurrens mellan e-handelsföretagen stenhård och små vinstmarginaler (om det över huvud taget är vinst).

Hur framgångsrikt ett e-handelsföretag beror väl bla på:

• om företaget startade sin verksamhet tidigt så att en hög marknadsandel kunnat byggas upp inom ett utvalt produktområde

• företagets interna funktionsförmåga, dvs hur pass bra och effektivt företaget är på att sköta sin verksamhet

Enl nedan kan man tolka det som att Amazon.com är ett exempel på ett framgångsrikt e-handelsföretag medan CDON ännu är ett frågetecken.

Amazon.com

Amerikanska e-handelsföretaget Amazon.com är väl föregångaren i branschen globalt. Bolaget bildades år 1994 (när internet fortfarande var i sin linda) av Jeff Bezos i hans garage i lilla staden Bellevue i delstaten Washington i USA:s nordvästra hörn.

Från början var väl Amazon inriktat på att sälja böcker via internet men sedan dess har produktsortimentet breddats till alla möjliga områden.

Idag är bolaget värt motsvarande över 730 miljarder kr på Nasdaq-börsen i USA, och Bezos (nu 49 år) har blivit världens 19:e rikaste person med en förmögenhet på motsvarande över 160 miljarder kr per mars 2013 enl amerikanska tidningen Forbes.

Enl amerikanska nyhetsbyrån Bloomberg är han i dagsläget världens 25:e rikaste person med en förmögenhet på över 150 miljarder kr.

Amazon.coms 2012:
• intäkter 414 miljarder kr (+27% från 2011)
• rörelsemarginal 1,1% (1,8%)
• resultat efter skatt -0,3 miljarder kr (4,1 miljarder kr)

Amazon.coms q1/2013:
• intäkter 103 miljarder kr (+22% från q1/2012)
• rörelsemarginal 1,1% (1,5%)
• resultat efter skatt 0,5 miljarder kr (0,9 miljarder kr)

Bolaget hade en stark finansiell ställning i slutet av q1/2013 med en nettokassa på över 30 miljarder kr (jämfört med börsvärdet kring 730 miljarder kr).

CDON

CDON grundades år 1999 av familjen Stenbeck-kontrollerade mediakoncernen MTG, och knoppades därifrån av i slutet av år 2010 och blev då ett separat börsbolag.

Numera verkar väl CDON ha ambitioner att vara ett Amazon.com anpassat för Norden. Från början var inriktningen att sälja CD-skivor via internet vilket genom företagsköp har breddats till alla möjliga produktområden.

Enl CDON:s årsredovisning för 2012 (som är daterad 23 apr 2013) ingår det numera 10 "internetbutiker" i CDON som säljer produkter inom områdena:

media
leksaker
hemelektronik
kläder
skor
möbler
heminredning
vitvaror
kosttillskott

De 10 internetbutikerna är indelade i 4 affärsområden:

• Underhållning:

CDON.com
Bookplus.fi
Lekmer.com

• Mode:

Nelly.com
Heppo.com
Members.com

• Sport & hälsa:

Gymgrossisten.com
Bodystore.com

• Hem & trädgård:

Tretti.com
Rum21.com

CDON hade 400-500 pers anställda i slutet av 2011 vilket ökade till nästan 900 pers i slutet av 2012.

Ökningen berodde främst på köpet av lagerverksamhet i Falkenberg.

Bolagets huvudkontor ligger i Malmö.

Vd sedan nov 2011 är Paul Fischbein (40 år).

Största aktieägare är familjen Stenbeck-kontrollerade investmentbolaget Kinnevik som har en ägarandel på 25% av CDON.

I CDON:s styrelse på 6 pers sitter bla Kinneviks vd Mia Brunell Livfors och Kinneviks vice vd Henrik Persson.

Styrelseordförande är Lars-Johan Jarnheimer som tidigare var vd för Kinnevik-kontrollerade telekombolaget Tele2.

Börskurs, ekonomisk utveckling

CDON har väl varit en besvikelse på börsen på sistone.

Börskursen handlades i 30-35 kr i samband med börsintroduktionen i slutet av 2010 och nu ligger den kvar kring 30 kr.

Från en toppnivå kring 70 kr för ett drygt år sedan (i feb/mars 2012) har aktien mer än halverats.

CDON:s 2012:
• intäkter 4,5 miljarder kr (+31% från 2011)
• resultat efter skatt -152 miljoner kr (jämfört med 83 miljoner kr under 2011)

Exkl företagsköp var intäktsförändringen +36% under 2012 (tydligen pga att det köpta bolaget Tretti.com minskade sina intäkter under 2012?).

Enl CDON påverkades resultatet 2012 av engångsposter på -170,5 miljoner kr (bla för nedskrivningar av det bokförda värdet på Nellys varulager).

CDON:s q1/2013:
• intäkter 1,1 miljarder kr (+10% från q1/2012)
• resultat efter skatt -17 miljoner kr (jämfört med -13 miljoner kr under q1/2012)

Dvs iofs hygglig intäktstillväxt, men bolaget verkar inte kunna visa vinst.

Och finansiellt är CDON inte särskilt starkt med en nettoskuld (räntebärande skulder minus kassa) på nästan 600 miljoner kr i slutet av q1/2013 jämfört med att bolaget är värt 2 miljarder kr på börsen vid nuvarande börskurs ca 30 kr.

Bokföringen

Dessutom oroväckande bokföring i CDON. Per slutet av q1/2013 hade bolaget:

• tillgångar bokförda till ca 1,56 miljarder kr
• skulder bokförda till ca 1,31 miljarder kr

Tillgångar minus skulder ger alltså ett eget kapital bokfört till bara ca 250 miljoner kr. Det är inte mycket till buffert vid ev fortsatta förluster. Gör CDON ytterligare förluster på 250 miljoner kr är det egna kapitalet borta och bolaget konkursmässigt. Det är alltså inte överraskande att CDON nu tvingas be aktieägarna om 500 miljoner kr i kapitaltillskott.

Immateriella tillgångar

Oroande även att av CDON:s tillgångar bokförda till 1,56 miljarder kr utgörs ca 620 miljoner kr (ca 40% av tillgångarnas totala bokförda värde) av abstrakta så kallade immateriella tillgångar, som har ett tveksamt värde med tanke på CDON:s dåliga lönsamhet.

Av CDON:s bokförda värde på ca 620 miljoner kr för de immateriella tillgångarna utgörs ca 460 miljoner kr (ca 75% av totala immateriella tillgångar) av så kallad goodwill som uppstår när ett bolag köper ett annat bolag dyrt (för ett pris som värderar det köpta bolagets tillgångar till ett värde över det köpta bolagets bokförda tillgångsvärden).

Som läget ser ut med CDON:s dåliga lönsamhet borde det bokförda värdet på CDON:s immateriella tillgångar skrivas ned till noll kr. Det skulle då alltså leda till en resultatpost på -620 miljoner kr.

Om CDON nu får ett kapitaltillskott ökar det egna kapitalet till ca 750 miljoner kr (tidigare eget kapital bokfört till 250 miljoner kr plus kapitaltillskottet 500 miljoner kr). Men av det kommer det alltså bara finnas kvar ca 130 miljoner kr om de immateriella tillgångarnas bokförda värde skrivs ned till noll kr (vilket de ser ut att behöva göras med CDON:s dåliga lönsamhet), dvs 750 miljoner kr minus 620 miljoner kr = 130 miljoner kr.

Varulager

Utöver de immateriella tillgångarna kring 620 miljoner kr har CDON bokfört sitt varulager till drygt 640 miljoner kr per slutet av q1/2013. Men det är frågan om det varulager-värdet är motiverat eller om det också skulle behöva skrivas ned i värde (vilket då skulle leda till en ytterligare negativ resultatpost som sänker det egna kapitalet, utöver CDON-rörelsens löpande förluster och en nedskrivning av värdet på de immateriella tillgångarna).

Revisorn

Alla svenska aktiebolag har en auktoriserad revisor vars ansvar är att tillse att bolagets bokföring är korrekt och rättvisande. CDON:s revisor är Åsa Wirén Linder från revisionsbyrån KPMG. Det är ett tungt ansvar som vilar på hennes axlar då hon godkänt CDON:s bokföring både enl årsredovisningen för 2012 (med CDON-tillgångarnas bokförda värden per slutet av 2012) och q1/2013-resultatrapporten (med tillgångarnas bokförda värden per slutet av q1/2013). En revisor som godkänner missvisande bokföring kan ju i efterhand krävas på skadestånd.

KPMG var ju även revisionsbyrå åt aktiemäklarfirman HQ som kraschade pga tradingförluster, och kritik har riktats mot KPMG-revisorn Johan Dyrefors för att han godkände HQ:s bokförda tillgångsvärden av HQ:s tradingportfölj. Både KPMG och Dyrefors krävs väl på skadestånd för det av det kvarvarande restbolaget HQ.

Varken KPMG eller Dyrefors anser sig väl ha gjort något fel. Revisorernas eget kontrollorgan Revisorsnämnden ansåg väl inte heller att Dyrefors gjort något fel (mer än viss bristande dokumentation av sitt revisorsuppdrag åt HQ. Så här kommenterade Dyrefors själv saken i ett brev från sept 2010: http://www.kpmg.com/SE/sv/kunskap-utbildning/nyheter-publikationer/Pressmeddelanden/Pressmeddelanden-2010/Documents/Brev-Johan-Dyrefors.pdf

Nelly.com

Det har väl varit tal om att CDON:s dåliga ekonomiska utveckling beror på att internetbaserade klädföretaget Nelly genomför en kraftig expansion i Europa vilket kostar mycket men inte lyckats särskilt bra, bla pga stora kostnader när kunder som beställt kläder från Nelly återsänder kläderna pga missnöje.

CDON jobbar väl hårt med att få ordning på Nelly och det återstår väl att se hur det kommer att gå.

CDON ger inga separata siffror för hur det går för Nelly utan Nelly ingår i CDON:s affärsområde "Mode" tillsammans med Heppo.com och Members.com.

Affärsområdena

CDON:s affärsområden:

Underhållning
Mode
Sport & hälsa
Hem & trädgård

Respektive affärsområdes andel av CDON:s totala intäkter 2012:

Underhållning 53%
Mode 21%
Hem & trädgård 14%
Sport & hälsa 11%

Intäkter per affärsområde under 2012:

Underhållning 2386 miljoner kr
Mode 943 miljoner kr
Hem & trädgård 632 miljoner kr
Sport & hälsa 496 miljoner kr
Summa: 4462 miljoner kr

Det största affärsområdet (underhållning) utgörs av CDON.com (som bla säljer CD-skivor och DVD-skivor via internet?), Bookplus.fi (böcker via internet i Finland?) och Lekmer.com (leksaker via internet?). Från q1/2013 finns dock inte längre Bookplus.fi med i affärsområdet.

Intäktsförändring per affärsområde under 2012:

Hem & trädgård +71%
Sport & hälsa 32%
Mode +30%
Underhållning +24%
Summa: +31%

God intäktstillväxt alltså i alla affärsområden, men allra bäst för Hem & trädgård vilket dock förklaras med förvärv av Rum21.com (som säljer möbler via internet) och Tretti.com (som säljer bla vitvaror via internet). Rum21.com ingår i CDON from feb 2011 och Tretti.com ingår from juni 2011.

Rörelseresultat per affärsområde under 2012:

Underhållning 102 miljoner kr (jämfört med 102 miljoner kr under 2011)
Sport & hälsa 47 miljoner kr (40 miljoner kr)
Hem & trädgård -14 miljoner kr (5 miljoner kr)
Mode -268 miljoner kr (20 miljoner kr)

Dvs klart sämst resultat för Mode.

Rörelsemarginal per affärsområde under 2012:

Sport & hälsa 10% (jämfört med 11% under 2011)
Underhållning 4% (5%)
Hem & trädgård -2% (1%)
Mode -28% (3%)

Intäkter per affärsområde under q1/2013:

Underhållning 512 miljoner kr
Mode 224 miljoner kr
Sport & hälsa 177 miljoner kr
Hem & trädgård 143 miljoner kr
Summa: 1051 miljoner kr

Intäktsförändring per affärsområde under q1/2013:

Sport & hälsa +39%
Mode +14%
Underhållning +6%
Hem & trädgård -2%

Dvs bra drag för Sport & hälsa som består av Gymgrossisten.com, Fitnesstukku.fi och Bodystore.com. Gymgrossisten.com säljer kosttillskott och träningskläder via internet. Bodystore.com säljer hälsokost via internet.

Rörelseresultat per affärsområde under q1/2013:

Sport & hälsa 18 miljoner kr (13 miljoner kr)
Underhållning 13 miljoner kr (24 miljoner kr)
Hem & trädgård -3 miljoner kr (-6 miljoner kr)
Mode -17 miljoner kr (-39 miljoner kr)

Rörelsemarginal per affärsområde under q1/2013:

Sport & hälsa 10% (10%)
Underhållning 3% (5%)
Hem & trädgård -2% (-4%)
Mode -8% (-20%)

Dvs återigen bäst lönsamhet för Sport & hälsa och sämst lönsamhet för Mode (även om det var en något mindre dålig lönsamhet för Mode jämfört med q1/2012).

Jämförelseobjekt: Asos

Brittiska e-handelsföretaget Asos säljer kläder via internet, och verkar vara undantaget som bekräftar regeln att det inte går att tjäna pengar på det.

Artikel i norska tidningen E24.no (från 30 apr 2013) om Asos framgångar: http://e24.no/naeringsliv/britisk-kleskjede-trosser-markedet-med-knallresultat/20363912

Enl artikeln bla:

• Asos senaste resultatrapport kom i tisdags (30 apr 2013) och var bra.

• Under 6-månadersperioden sep 2012-feb 2013 uppgick intäkterna till motsvarande 3,6 miljarder kr (+33% från samma period året innan) och resultatet före skatt blev 257 miljoner kr (+11%).

• Bolagets börskurs har mer än dubblats på ett drygt år (sedan januari 2012).

• Vid nuvarande börskurs 34,40 pund (slutkurs ons 1 maj 2013) är Asos värt motsvarande nästan 30 miljarder kr på Londonbörsen: http://www.bloomberg.com/quote/ASC:LN

• Aktien värderas därmed till ett p/e-tal på nästan 100 (räknat på resultatet per aktie som blev 0,36 pund för senaste hela räkenskapsåret).

• Men aktieanalytikerna räknar i snitt med att resultatet per aktie kommer att öka till 0,80 pund inom 3 år vilket sänker p/e-talet till 43: http://www.4-traders.com/ASOS-PLC-4003595/financials/

• Inom 4 år väntas resultatet per aktie ha ökat ytterligare 33% till 1,07 pund vilket sänker p/e-talet till 32.

• Asos är finansiellt starkt med en nettokassa på motsvarande 400-500 miljoner kr per slutet av feb 2013 (jämfört med bolagets nuvarande börsvärde på 28-29 miljarder kr).

• Asos målgrupp är folk i åldern 18-34 år.

• Bolaget expanderar internationellt i bla Kina och Ryssland.

• Australien är Asos näst största land mätt efter intäkter, och har en intäktstillväxt på 40%/år. Asos flyger in 4 jumbojet i veckan med kläder som kunderna i Australien har beställt.

• Asos största land är ännu hemmamarknaden Storbritannien som svarar för drygt hälften av intäkterna. Intäktstillväxten är ännu hög i hemlandet och uppgår till ca 30%/år men den är ännu högre utomlands (ca 40%/år).

• Enl sin hemsida levererar Asos kläder till över 240 länder runt om i världen: http://www.asosplc.com/

• Nick Robertson är Asos grundare och vd. Han startade firman år 2000.

• Namnet Asos betyder "As Seen On Screen" och betyder att man ska kunna köpa samma kläder som filmstjärnorna har på film.

• Robertson inspirerades av e-handelsföretag som Amazon och Play.com med sina breda produktsortiment.

• I dagsläget har Asos 60 000 varor i sortimentet med klädmärken i alla priskategorier.

• Asos intäktsutveckling:

2003: 110 miljoner kr
2008: 867 miljoner kr
2012: 5,2 miljarder kr

• Asos mål nu är att nå intäkter på motsvarande 10 miljarder kr/år före år 2015.

• Asos hemsida: http://www.asos.com/?r=2

• Både Amazons och Asos framgångar verkar förklaras av att de båda leds av en enskild person som huvudägare som styr bolaget med järnhand.

• Videoklipp upplagt i aug 2012 där Nick Robertson pratar om Asos (från 1 minut in i klippet): http://www.youtube.com/watch?v=54HLOwfqP00

• Enl klippet var Asos det första bolaget i Storbritannien som sålde kläder via internet, och Asos uppges nu både sälja kläder och smink etc.

Zalando

Asos planer på att erövra världen med sitt bolag för klädförsäljning via internet låter som tyska bröderna Samwer med sitt bolag Rocket Internet (där Kinnevik också är delägare), vars e-handels-verksamheter (bla Zalando) enl ett internt dokument "ska sänka H&M och Ikea": http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3684444.ece

Zalando som är verksamt i Europa säljer både kläder och skor, och Zalando hade under 2011 intäkter på motsvarande 4-5 miljarder kr vilket under 2012 ökade till 10 miljarder kr (dvs mer än en dubbling).

Till skillnad från Asos går dock Zalando ännu mer förlust och hade en rörelsemarginal på -12% 2011 och -7% 2012.

Zalando verkar vara inriktat på att sälja andra klädföretags varumärken såsom Vero Moda, Benetton, Hilfiger och Levi's: http://www.zalando.se/

Enl Zalandos hemsida:

"Hos Zalando hittar kunden dels stora internationella märken som Boss Orange, Guess, Geox eller Timberland, dels exklusiva modemärken som Apepazza, Latitude Femme eller Beverly Feldman, produkter som ofta är svåra att hitta i detaljhandeln."

Bolaget säger sig vara inriktat på skor, kläder, accessoarer och heminredning.

Nelly beskriver sig enl följande på sin hemsida:

"Nordens största nätbutik för mode- och skönhetsmedvetna killar och tjejer mellan 18 och 35 år."

http://nelly.com/se/kläder-för-kvinnor/

Bolaget uppger sig sälja kläder med 800 varumärken inkl Nellys egna varumärken NLY Trend och NLY Shoes.

CDON:s ekonomiska utveckling per kvartal

Intäkter (intäktsförändring jämfört med samma kvartal ett år tidigare):
q1/2010: 470 miljoner kr (?%)
q2/2010: 458 miljoner kr (+32%)
q3/2010: 514 miljoner kr (+29%)
q4/2010: 769 miljoner kr (+25%)

q1/2011: 572 miljoner kr (+22%)
q2/2011: 689 miljoner kr (+51%)
q3/2011: 826 miljoner kr (+61%)
q4/2011: 1316 miljoner kr (+71%)

q1/2012: 954 miljoner kr (+67%)
q2/2012: 952 miljoner kr (+38%)
q3/2012: 983 miljoner kr (+19%)
q4/2012: 1573 miljoner kr (+20%)

q1/2013: 1051 miljoner kr (+10%)

Intäktsförändring exkl företagsköp:
q2/2011: +41%
q3/2011: +33%
q4/2011: +49%

q1/2012: +43%
q2/2012: +25%

(Köpta bolaget Tretti.se ingår i CDON from juni 2011.)

Resultat efter skatt:
q1/2010: 25 miljoner kr
q2/2010: 20 miljoner kr
q3/2010: 19 miljoner kr
q4/2010: 26 miljoner kr

q1/2011: 13 miljoner kr
q2/2011: 10 miljoner kr
q3/2011: 12 miljoner kr
q4/2011: 48 miljoner kr

q1/2012: -13 miljoner kr
q2/2012: -37 miljoner kr
q3/2012: -11 miljoner kr
q4/2012: -90 miljoner kr

q1/2013: -17 miljoner kr

Dvs problemen förvärrades from 2012 då CDON började gå med förlust, men man kan se att redan 2011 började resultatnivån falla.

Förenklat kan man väl säga att förutom den stora kostsamma (och hittills misslyckade?) satsningen på klädföretaget Nellys expansion ut i Europa så har väl CDON haft en del problem med det förvärvade bolaget Tretti.com som säljer vitvaror etc via internet.

Det har väl varit hård konkurrens och prispress etc för Tretti.com som gjort satsningar på att börja sälja i övriga Norden från att ursprungligen bara ha sålt i Sverige.

När CDON köpte Tretti.com år 2011 blev det bingo för Tretti.com:s storägare Jan Friedman och Paul Fischbein (varav den sistnämnda var Tretti.com:s vd) som då kunde casha hem där.

Fischbein fick sedan bli hela CDON:s vd, men Tretti.com:s utveckling har väl inte varit helt lyckad sedan förvärvet.

Det är väl fel att säga att CDON (och dess huvudägare Kinnevik) blev lurade att köpa Tretti.com dyrt, men de var kanske lite väl ivriga i sin ambition att bygga upp CDON som en stor e-handelskoncern i Norden även med företagsköp.

Från början var det i apr 2011 som CDON la ett uppköpsbud på Tretti.com för ca 350 miljoner kr.

Affärsområde Mode per kvartal

Bla så ingår ju Nelly i affärsområde Mode.

Intäkter:
q1/2010: 69 miljoner kr (?%)
q2/2010: 117 miljoner kr (+112%)
q3/2010: 112 miljoner kr (+138%)
q4/2010: 135 miljoner kr (+104%)

q1/2011: 112 miljoner kr (+65%)
q2/2011: 184 miljoner kr (+58%)
q3/2011: 157 miljoner kr (+42%)
q4/2011: 275 miljoner kr (+104%)

q1/2012: 196 miljoner kr (+76%)
q2/2012: 226 miljoner kr (+23%)
q3/2012: 193 miljoner kr (+23%)
q4/2012: 327 miljoner kr (+19%)

q1/2013: 224 miljoner kr (+14%)

Dvs kraftig intäktstillväxt som dock bromsats ned ganska ordentligt de senaste kvartalen.

Rörelseresultat:
q1/2010: 4 miljoner kr
q2/2010: 9 miljoner kr
q3/2010: 1 miljon kr
q4/2010: 2 miljoner kr

q1/2011: -4 miljoner kr
q2/2011: 8 miljoner kr
q3/2011: 2 miljoner kr
q4/2011: 13 miljoner kr

q1/2012: -39 miljoner kr
q2/2012: -58 miljoner kr
q3/2012: -30 miljoner kr
q4/2012: -141 miljoner kr

q1/2013: -17 miljoner kr

Rörelsemarginal:
q1/2010: 6%
q2/2010: 8%
q3/2010: 1%
q4/2010: 1%

q1/2011: -4%
q2/2011: 5%
q3/2011: 2%
q4/2011: 5%

q1/2012: -20%
q2/2012: -26%
q3/2012: -16%
q4/2012: -43%

q1/2013: -8%

Dvs stora förluster för CDON:s affärsområde Mode from 2012.

En nyckelfråga är väl i vilken utsträckning den resultatutvecklingen varit planerad pga satsningar på Nellys expansion ut i Europa, och i vilken utsträckning resultatet blev sämre än planerat (och i så fall varför).

Affärsområde Hem & trädgård per kvartal

Som nämnt verkar ju Tretti.com vara CDON:s största problembolag efter Nelly, och Tretti.com ingår i affärsområde Hem & trädgård.

Affärsområdet består (som nämnt ovan) av Rum21.com (säljer möbler via internet) som köptes i feb 2011 och Tretti.com (säljer vitvaror etc via internet) som köptes i juni 2011.

Affärsområdets ekonomiska utveckling de senaste kvartalen:

Intäkter:
q1/2011: 2 miljoner kr
q2/2011: 49 miljoner kr
q3/2011: 146 miljoner kr
q4/2011: 172 miljoner kr

q1/2012: 146 miljoner kr
q2/2012: 146 miljoner kr (+199%)
q3/2012: 142 miljoner kr (-3%)
q4/2012: 198 miljoner kr (+15%)

q1/2013: 143 miljoner kr (-2%)

Skral intäktsutveckling de senaste kvartalen. Den stora ökningen i q2/2012 beror ju på köpet av Tretti.com.

Rörelseresultat:
q1/2011: 0 miljoner kr
q2/2011: 1 miljon kr
q3/2011: 3 miljoner kr
q4/2011: 1 miljon kr

q1/2012: -6 miljoner kr
q2/2012: -3 miljoner kr
q3/2012: -1 miljon kr
q4/2012: -3 miljoner kr

q1/2013: -3 miljoner kr

Rörelsemarginal:
q1/2011: 4%
q2/2011: 1%
q3/2011: 2%
q4/2011: 1%

q1/2012: -4%
q2/2012: -2%
q3/2012: -1%
q4/2012: -2%

q1/2013: -2%

Förluster alltså from 2012. En nyckelfråga är i vilken utsträckning detta var planerat pga tex kostnader för Tretti.com:s expansion från Sverige till övriga nordiska länder, och i vilken utsträckning det var sämre än väntat (och i så fall varför).

Sportamore nästa CDON-uppköp?

Som nämnt köpte CDON under 2011 bolaget Tretti.com inriktat på försäljning av bla vitvaror via internet, och Tretti.com hade bla Jan Friedman som huvudägare.

Han dyker även upp som storägare i bolaget Sportamore som säljer sportkläder och sportskor via internet: http://www.sportamore.se/

Friedman är delägare i ett bolag som äger 15% av Sportamore: http://www.sportamore.se/ir/?cat=8

Sportamore är börsnoterat på Stockholmsbörsens småbolagslista First North och har där ett börsvärde på ca 250 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs 37-38 kr.

Sportamores 2012:
• intäkter 153 miljoner kr (+125%)
• Resultat efter skatt -15 miljoner kr (-18 miljoner kr)

Bolaget är finansiellt starkt med en nettokassa på 50-60 miljoner kr per slutet av 2012 efter att ha fått in ett kapitaltillskott på drygt 60 miljoner kr från aktieägarna i samband med börsintroduktionen hösten 2012.

Sportamore har bla expanderat till alla nordiska länder.

Enl Sportamores vd Johan Ryding ur bolagets resultatrapport för q4/2012 (som kom i feb 2013):

"Sportamore erbjuder idag sportbranschens i särklass bredaste utbud av varumärkesartiklar och sortimentet omfattar nu över 12 000 artiklar från drygt 400 olika varumärken.

Positionen som den ledande sportbutiken på nätet bedöms därigenom kunna förstärkas ytterligare."

http://www.sportamore.se/ir/wp-content/uploads/2013/02/Bokslutskommuniké-2012-Sportamore-AB-publ.pdf

Sportamores resultatrapport för q1/2013 ska komma 7 maj 2013 (dvs på tisdag i nästa vecka).

Sportamore skulle kunna passa perfekt i CDON:s affärsområde Mode, även om CDON ev på kort sikt behöver få ordning på sin egen verksamhet först innan ev ytterligare uppköp kan bli aktuella.

Som nämnt var CDON:s uppköpsbud ca 350 miljoner kr på Tretti.com i apr 2011. Kan det bli en liknande nivå vid ett bud på Sportamore?

Sportamore grundades år 2009 av Jan Friedman, Joakim Friedman (Jans son?) och Johan Ryding, och bolaget öppnade sin hemsida under år 2010.

Det är dessa 3 grundare som tillsammans äger 15% av Sportamore.

Medan Ryding är vd så är Joakim Friedman marknadschef. Jan Friedman är styrelseordförande.

Per slutet av 2012 hade Sportamore ca 60 pers anställda. Bolaget är baserat i Solna precis norr om Stockholm.

Porrfilmer

Förutom att CDON verkar gå ekonomiskt dåligt kan en del aktieinvesterare finna det stötande och etiskt/moraliskt tvivelaktigt att CDON säljer porrfilmer på sin hemsida.

Porrfilms-branschen angränsar ju till prostitution som är förbjudet i Sverige, så hur kan porrfilmer vara lagligt? Det finns väl risk att kvinnor utnyttjas etc.

CDON:s porrfilms-försäljning är särskilt överraskande mot bakgrund av att CDON:s huvudägare är investmentbolaget Kinnevik med 2 kvinnor i toppen som huvudägare/styrelseordförande samt vd (Cristina Stenbeck och Mia Brunell Livfors). Hur kan de ge grönt ljus för att CDON säljer porrfilmer hur som helst?

Går man in på CDON.se och klickar på "Film" så finns "vuxenfilm/erotik" som en kategori. Och där finns alla möjliga underkategorier av porrfilmer att välja på:

Amatör
Babes
Nordiskt
Parfilm
Nybörjare
Moget
Stora bakar
Stora bröst
Stora tjejer
Porrstjärnor
Utseende
Sex
HBT
Fetisch

http://cdon.se/erotik/

Inom tex underkategorin "Fetisch" säljer CDON en rad porrfilmer som lär chocka många aktieinvesterare.

Bland CDON:s största aktieägare finns ett antal välrenommerade institutioner såsom följande (ägarandelar per slutet av 2012):

4:e AP-fonden (ägarandel 3%)
Swedbanks fondbolag Robur (2%)
pensions- och fondbolaget AMF (2%)
Nordeas fonder (2%)
investmentbolaget Öresund (1%)
fondbolaget Enter (1%)

http://www.cdongroup.com/sv/Investerare/Aktien/Aktieagare/

Hur kan de äga aktier i CDON mot bakgrund av att bolaget säljer porrfilmer? Kommer de att bidra till sina andelar av CDON:s begärda kapitaltillskott? Särskilt undrar man hur 4:e AP-fonden som förvaltar de svenska medborgarnas pensionskapital tänker i den frågan.

Bakom tex Öresund står ju finansmannen Mats Qviberg som huvudägare och styrelseordförande, och han krävs på jätteskadestånd för sin roll som styrelseordförande i aktiemäklarfirman HQ som kraschade pga stora tradingförluster (även om han själv inte anser sig ha gjort kriminellt eller annat som skulle motivera ett skadestånd).

//Tillägg 2 maj 2013

Ovan nämndes att Heppo.com ingår i CDON:s affärsområde Mode.

Dock kom besked 17 apr 2013 om att CDON säljer Heppo för drygt 40 miljoner kr: http://www.cdongroup.com/Documents/Pdf/PressReleases/sv/764285.pdf

Heppo är inriktat på försäljning i Norden av bla skor via internet och hade under 2012 intäkter på ca 100 miljoner kr och ett rörelseresultat på -20 miljoner kr.

Köpare av Heppo är Footway Group AB med vd Daniel Mühlbach.

//

- - -

Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning.

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt, även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt.

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommandtionen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Här fick alltså CDON-aktien rekommendationen "sälj" vid nuvarande börskurs 30,20 kr (slutkurs tis 30 apr 2013).

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?