Post entry

Community Entertainment – Potentiell kursdubblare

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Med ett börsvärde på 9msek och kunder som Mc donalds, Scan, Ica, DN m.fl. samt en positiv VD som tror på en kraftig intäktsökning samt positivt kassaflöde och resultat så är CEAB årets turnaround. Med hänsyn till låg freefloat bör den kursdubblas redan nu.

Aktien

Den har i närtid toppat 10.5kr senast den 7e april och de flesta aktier omsattes mellan 8-10kr vilket gör att väldigt många har höga GAV och att aktierna på nivåerna under är väldigt begränsade.

1.665.600st aktier - Börsvärde 9msek

Danica Pension 30.6%

Easy Equility Intressenter AB 10.1%

Redotem AB 5.7%

Anders Olofsson 3.8%

Avanza Pension 3%

Övriga 46.8%

En free-float på mindre än 50% alltså vilket motsvarar 4.5msek av BV. Det betyder alltså väldigt få aktier och det är mer ett privilegium än en självklarhet att äga aktier i företaget.

Kommande triggers

“Vi kan konstatera att under året har vi förändrat vår kommunikationsstrategi till att enbart använda oss av riktad marknadsföring i huvudsak mot Sveriges 300 största annonsörer. Utfallet är att vi har nått personliga möten i 65 % av de marknadsåtgärder vi har gjort i vår kärnmålgrupp. Det fantastiska höga utfallet gör att vi kommer att fortsätta med riktad marknadsföring i samma utsträckning även under 2016.”

Med stora ambitioner att rikta sig till de största annonsörerna i Sverige samt att de får personliga möten med merparten av målgruppen så gör det CEABs framtid mycket intressant. Att ett så litet företag får så många bokade möten visar på att deras produkt håller mycket hög nivå och är väldigt eftertraktad. Med fortsatt satsning på marknadsföring så blir 2016 års utveckling bara bättre.

“Under kvartal fyra har vi glädjande nog inlett samarbete med 15 nya uppdragsgivare vilket är ett historiskt högt antal över en 3-månaders period för koncernen och ett direkt resultat av den riktade marknadsföringen.”

Alltså rekord i nya uppdragsgivare under Q4 och fortsatta satsningar gällande marknadsföring. Det visar prov på engagemang och resultat.

“Glädjande nog kan vi också konstatera att samtliga våra licensuppdrag har valt att förnya samarbetet med oss i utvecklade former under perioden.”

“Jag önskar i skrivande stund att jag kunde informera mer om våra 15 nya uppdragsgivare som vi tecknat samarbetsavtal med under sista kvartalet men av sekretess blir jag tvungen att avvakta, men det kommer allteftersom det kan offentliggöras. På mitt bord finns också ett stort upparbetat kontaktnät som vi aktivt bearbetar för att hitta nya, spännande samarbeten.”

Här kommer den riktiga och viktiga kvalitetsstämpeln. Att samtliga av uppdragsgivarna förnyar bevisar att produkten är bland de bästa på marknaden och att företaget är ytterst seriöst. Med 100% förnyade avtal och fler avtal som ständigt löper in så talar allt för en kraftig omsättningsökning och också ett turnaround.

“Vår plug-in tjänst i WordPress – Easy Quiz Player – kommer att marknadsföras betydligt hårdare och mer frekvent under nästa år. 2015 har varit året där vi lanserade och testade vår tjänst för att kunna göra utvärderingar om hur vi bästa ska marknadsföra oss mot den globala marknaden och vi har fått en tydlig bild om vårt tillvägagångssätt. I perioden har det varit ungefär 500 som har öppnat konton i Easy Quiz Player och dessa är jämnt spridda över alla kontinenter.”

“Medieinvesteringarna i Sverige ökar konstant år från år. Annonsörer investerar stora resurser att finna nya vägar att kommunicera och synas i mediebruset. Vår kommunikationsmetod gamification - på svenska spelifiering, kan sammanfattas som processen att använda speltänkande och spelmekanik för att engagera användare och lösa problem inom områden som inte är definierade som spel. Allt fler är intresserade av just det, vi märker det dagligen och tillsammans men den IT-plattform vi har utvecklat och även fortsättningsvis kommer att utveckla så har vi alla möjligheter att infria de förhoppningar som finns på oss som företag. Min bedömning är att vi under 2016 kommer att öka intäkterna kraftigt vilket i sådana fall skulle bidra både till ett positivt resultat och ett positivt kassaflöde.”

Här nämner VDn i slutet det som först fick mig att investera. Att han bedömer att de kommer öka intäkterna kraftigt vilket isåfall bidrar till positivt resultat och ett positivt kassaflöde. Med ett BV på 9msek och som ska göra ett turnaround till vinst är detta en given vinnare.

PM

Spännande samarbete med Stockholms universitet (Cision)

Naturvetenskapliga fakulteten vid Stockholms universitet har valt att tillsammans med oss marknadsföra sina utbildningar i samband med ansökningsperioden till höstens kurser, som pågår 15 mars-15 april.

”Kampanjen har varit väldigt lyckosam hittills, och intresset för quizen har överträffat våra förväntningar. Det är ett kul sätt att marknadsföra oss och våra utbildningar på, och vi hoppas och tror att det kan bidra till att öka intresset för naturvetenskap och naturvetenskapliga utbildningar”, säger Lina Enell, informatör vid Naturvetenskapliga fakulteten.

Redan 2015 inledde Naturvetenskapliga fakulteten ett samarbete med oss, då med en quiz till Levande frågelådan, ett projekt som syftar till att väcka och förstärka intresset för naturvetenskap hos mellanstadieelever, där representanter för fakulteten åker ut till skolorna för att presentera naturvetenskap på ett underhållande och engagerande sätt. Detta kommer att göras även i år, och vi är glada över att fortsatt vara en viktig del av projektet.

Stockholms universitet är en mycket viktig referenskund för oss där vi ser möjligheter till utökade samarbeten inom universitet”

Community Entertainment stolt leverantör till en ny internationell storkund - Mc Donalds

Vi på Community Entertainment har fått ett inspirerande uppdrag i McDonald’s vilka har beställt utmanande frågor om modern musik, både på svenska och engelska, till en internationell kampanj på sina restauranger under våren. Uppdraget förmedlades av reklambyråjätten DDB, som bland annat har McDonald’s i sin palett av tunga varumärken

Uppdraget känns särskilt spännande för oss eftersom det öppnar en dörr till den enorma amerikanska marknaden, både genom McDonald’s och DDB, vilket kan innebära stora möjligheter för oss framöver. Det stärker även vår tro ytterligare på våra olika byråsamarbeten, varifrån flera av våra affärer kommer” avslutar han.

Nya uppdrag som exempelvis McDonald’s är ett resultat av ett aktivt, riktat marknadsföringsarbete som vi arbetat med under hela hösten och som vi fortsätter med under hela 2016.

Nytt uppdrag - Scan utbildar sina säljare med vår produkt Quiz Widget (Cision)

Scan har valt att utbilda sina säljare, som är utspridda i olika organisationer, på ett mer kostnadseffektivt och smidigt sätt – med vår produkt Quiz Widget. Kontakten förmedlades av reklambyrån Spinn, vilket ytterligare understryker styrkan i våra byråsamarbeten. Utbildningen består av flera quizer med olika inriktning när det gäller griskött, djurhållning och tillagning. Säljarna läser in material kring de olika utbildningsdelarna och testar sedan om de har tillgodogjort sig informationen genom att slutföra ett test i vårt verktyg. Tanken är att detta utbildningsupplägg ska ligga minst året ut. ”Det är alltid roligt med kunder som väljer att utnyttja vårt verktyg för utbildning av sina medarbetare. Verktyget lämpar sig ypperligt för just detta, eftersom vi vet att man blir mer delaktig än om man bara läser kompendium eller ser på informationsfilmer, och detta gör också att man lär sig och kommer ihåg informationen på ett mycket bättre sätt. Det går också att gå igenom resultatet i detalj med varje enskild medarbetare, vilket gör det enkelt att se vad man behöver läsa på mer om. Just Scan är också en spännande kund med tanke på företagets storlek och med många tänkbara användningsområden för våra produkter”, säger Tomas Järnstål, VD för Community Entertainment. Quiz Widget finns antingen som färdig produkt eller i licensform där en årslicens ligger mellan 150 – 200 TKR/domän beroende på upplägg.

Sammanfattning

Med kunder som Mcdonalds, Ica, DN, Sportbladet, SU, Scan, och flera andra uppdragsgivare som är hemliga gör det CEAB mycket intressant. Att ett företag med 9msek BV även slår igenom internationellt och får sig en deal i flera olika länder med Mc Donalds visar att de satsar hårt på marknadsföringen och att produkten håller högsta klass. Med en låg free-float varav de flesta har ett gav på 8-10kr så gör det dagens aktiekurs på 6kr rena rama rean. De har som sagt 15 nya uppdragsgivare redan under Q4 och redan i år visat avtal med riktigt stora kunder så att fler PM kommer i närtid känns självklart. Och då får vi inte glömma att varje PM som kommit senaste 2 gångerna har gjort att aktien dragit 35-100% varje gång. Så att äga aktier på dessa nivåer känns självklart både på kort och lång sikt då VDn tror på positivt resultat 2016. Med en topp på 10.5kr senast i april och ett genomsnittsgav senaste tiden på runt 8kr så ger jag CEAB en chans på 35-80% uppgång i närtid.

Källor:

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/02/18/community-entertainment-bokslutskommunik-januari-december-2015.html

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/04/07/community-entertainment-community-entertainment-stolt-leverantor-till-ny-internationell-storkund-mcdonalds.html

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/04/27/community-entertainment-nytt-uppdrag-scan-utbildar-sina-saljare-med-var-produkt-quiz-widget.html

Disclaimer

Jag äger själv aktier i företaget och är ingen professionell aktierådgivare. Tänk på att källgranska och bilda din egen uppfattning innan du väljer att göra en investering. All investering sker på egen risk och jag rekommenderar att du anlitar en professionell rådgivare innan du väljer att lägga några pengar på aktier. Jag sammanfattar enbart saker jag själv läst från olika källor och ansvarar inte för om källorna är korrekta eller inte.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?