Mobilmässan under luppen

På måndag är det dags för världens största mobilmässa i spanska Barcelona. Här tar mobiljättarna chansen att brösta upp sig och armbåga varandra. Evenemanget är också småttingarnas chans att visa sig i strålkastarljuset och som i förlängningen kan blända aktiemarknaden.

Lilla telefontillverkaren Doro brukar t ex ta tillfället i akt för att lansera nya modeller på den gigantiska mässan. Årets evenemang gör inget undantag då Doro nu ämnar bjuda på något alldeles extra då de spås lansera sin första smartphone och läsplatta tillsammans med Doro Experience, vilket är bolagets mHealth-koncept som ger seniorer större tillgång till applikationer och internet. Möjligtvis skulle denna uppmärksamhet kunna ändra färdriktning på aktien som haft en nedåtgående trend sedan bokslutsrapporten kommunicerades.

Doro ger sig nu in på den aningen yngre ålderskategorin användare samtidigt som mer teknikvana seniorer kanske lockas till produkterna. På den nordiska marknaden där Doro redan har en stark marknadsandel känns satsningen rätt för att bolaget skall kunna upprätthålla tillväxten. Det är dock sannolikt den amerikanska marknaden telefontillverkaren i första hand riktar blickarna mot eftersom m-Health växer mycket kraftigt på den nordamerikanska kontinenten.

Doro handlas till drygt fem gånger fjolårets kassaflöde och delar ut 1 krona per aktie. Mobilförsäljningen ökade med 40 % i Q4 men börsen gäspar. Anledningen är antagligen att aktiemarknaden fortfarande inte tror att Doro kommer att bli långlivade på mobiltelefonmarknaden. Hittills går det dock rätt bra. Patenttvister vinns kontinuerligt vilket innebär att kunderna får färre valmöjligheter när de skall välja enkla telefoner med trygghetsfunktion och detta tillsammans med inbrytningen på smartphone-marknaden ger ju förutsättningar för tillväxt. Det som aktieägarna nu kan hoppas på är att mHealth-konceptet inkluderande de nya produktlanseringarna skulle kunna ge Doro en sexigare utstyrsel så att aktiemarknaden skulle kunna förföras och skapa en premievärdering med tillväxtförväntningar inbakade i kursen. Där befinner vi oss inte idag.

För hörlurstillverkaren JAYS ser det dock annorlunda ut då nya portioner ”förhoppningar” kontinuerligt staplas under aktien som nu rusat med över 120 % sedan årsskiftet. Visserligen växer JAYS så det knakar men främsta kursbränslet har sannolikt varit samarbetet med Samsung som kablades ut för några veckor sedan och som omfattar gemensamma marknadsaktiviteter i Sydkorea under februari månad. Det spekuleras nu ifall mobiljätten testar hemmamarknaden inför en internationell satsning där JAYS hörlurar kommer att ingå i framtida smartphone-modeller. Det faller således i sin naturlighet att blicken nu vänds mot Barcelona ifall Samsung där kommer att avslöja om samarbetet enbart var en sommarförälskelse eller inte.

På mässan spås konkurrenten, HTC, annonsera nya modeller innehållande Beats by Dr. Dre:s hörlurar, ett varumärke som vuxit enormt i popularitet de senaste åren. Naturligtvis lär inte Samsung välja samma spår eftersom de då skulle uppfattas som en ”stalker” till den taiwanesiska konkurrenten och eftersom trendiga hörlursvarumärken är ett hett villebråd då även Nokia inlett ett samarbete med Monster finns det en hygglig chans att JAYS nu är på väg mot något stort. Samsung släpper nu tre olika telefonmodeller(Samsung Galaxy Ace 2, Samsung Galaxy Mini 2 och Samsung Galaxy S Advance) och längre fram spås Samsung Galaxy S III lanseras som kommer att vara efterföljaren till flaggskeppet Galaxy S II. Detta innebär naturligtvis att det finns förutsättningar för att spekulationerna skall fortsätta även fastän det inte dyker upp någon modell med JAYS lurar i Barcelona.

JAYS kommer dock att vara representerade på mässan via brittiska Frequency som är Storbritanniens ledande distributör av mobiltelefontillbehör och som i Barcelona kommer att marknadsföra JAYS med att erbjuda mässbesökarna att testa hörlursmodellen v-JAYS i kombination med appen ”JAYS Headset Control”. Det intressanta är att det är just modellen v-JAYS som Samsung marknadsför i Sydkorea och frågan jag grubblar på är hur Samsung skulle uppfattas om de lanserade ett globalt samarbete med en svensk uppstickare och testvinnare. Skulle de uppfattas som tuffare om de valde ett etablerat internationellt varumärke som t ex Sennheiser som riskerar att ha uppnått ”bäst före datum”?

Blickar vi vidare mot andra ”tillbehör” som kan uppmärksammas på mässan finner vi Precise biometrics senaste innovation, Precise Tactivo. Produkten är en skalformad kombinerad smartkorts- och fingeravtrycksläsare, tänkt att fästas på en iPhone och en modell anpassad för iPad ligger i pipeline. Precise har tidigare vid ett par tillfällen fått uppmärksamhet i Barcelona när de deltagit i tävlingen SIM-Magine som de även vunnit tack vare deras lösning, BioXpress, för snabbare incheckning vid flygplatser. Med årets produkt torde de ju gott och väl vara kvalificerade för att delta men ingen info har ännu annonserats från bolaget.

Personligen har jag faktiskt tappat hoppet kring lundabolaget. Ordertorkan fortsätter och försäljningen ligger fortfarande på korvkiosksnivå och snart är det dags att återigen räcka ut kollekthoven om inte trenden vänder. I torsdags kablade de även ut ett pressmeddelande om samarbete med programvarutillverkaren Thursby som de egentligen redan berättat om i oktober ifjol samt i ett pressmeddelande från 25 januari. Återupprepningar är lite av en specialitet för Precise biometrics och en naturlig misstanke till följd av detta är att de givetvis nu försöker haussa aktien inför en kommande nyemission.

Förväntningar om stora framgångar finns även inteckande i kursen då Precise börsvärde t ex överstiger JAYS med 160 %. Det är uppseendeväckande mycket med tanke på att hörlursföretagets försäljning i sin tur överstiger biometribolagets och att försäljningsutvecklingen för båda bolagen går i motsatt riktning. Tactivo framstår visserligen som intressant men frågan är om inte Precise redan blivit omsprungna av konkurrenterna eller om bolaget valt fel spår. Nyligen publicerades nämligen att amerikanska militären dissar Apples produkter för att istället satsa på Android och här ligger Precise efter då de inledningsvis valt att fokusera på att få fram Tactivo-produkter baserade på Apple:s plattform. Därtill finns det redan smartphones och läsplattor ute på marknaden med inbyggda smartkorts- och fingeravtrycksläsare. Raptor lanserade nyligen en ”ruggad” produktfamilj som dessutom är förstärkta med iris-skanning och som riktas mot amerikanska myndigheter, i synnerhet militären. Det är denna utveckling som är faran för Precise satsning, att inte ”skalet” kommer att ha någon funktion om det nu börjar dyka upp smartphones med inbyggda läsare.

Det krävs dock sensorer för att läsa av fingret och då är steget inte långt till branschkollegan Fingerprint Cards som ifjol lanserade en ny linjesensor särskilt anpassad för just mobiltelefoner. Hos Fingerprint är det dock intressantare att följa insideraffärerna än själva företagsutvecklingen. VD, Johan Carlström, framstår nämligen lida av en gammal yrkesskada sedan han arbetade som telekomanalytiker hos Handelsbanken och Fischer Partners eftersom han tycks trada bolagets aktie. I januari sålde han 320 000 aktier i samband med att Fingerprint annonserade en rekordorder och när sedan aktien sjunkit 30 % från toppen, pga dels säljsignalen affären gav, köpte han tillbaka 15 000 aktier vilket informerades om i torsdags. Man får väl visserligen göra som man vill med sina pengar men förtroendegivande är det ju inte hur man än skyller försäljningen på privatekonomiska skäl.

Två mobiltillverkare ämnar dock integrera Fingerprints sensor i sina plattformar för smartphones vilket annonserades i slutet av fjolåret och potentialen i detta skall kanske inte underskattas. I det första pressmeddelandet där det avslöjades att en av världens tio största mobiltelefontillverkare, s.k. Tier 1, valt linjesensorn skriver Fingerprint; ”Vilken modell eller modeller linjesensorn kommer att sitta i är ännu inte bestämt men vår förhoppning är att beslut fattas under det första halvåret 2012”. Därmed är det inte osannolikt att Tier 1-tillverkaren avslöjas under mässan i Barcelona eftersom evenemanget brukar bjuda på överraskningar.

Helt klart är att Fujitsu kommer att vara representerat och lansera modeller med integrerade fingersensorer. Det japanska företaget gör nu en storsatsning på att etablera sig utanför Japan men mobiltillverkaren använder dessvärre Authentec:s sensorer varför vi nog kan utesluta Fingerprint. Fujitsus satsning kan dock ge eko i branschen och medföra att biometri i mobilen kanske blir årets snackis på mässan. Stalltipset är att kinesiska ZTE kommer att vara först ut med Fingerprints sensorer och facit skulle ju kunna dyka upp under nästa vecka.

 

Kommentarer

Mycket intressant skrivit. Tror personligen inte att det kommer någon jättenyhet från Samsung och Jays men man kan alltid hoppas. Det gör inte caset mindre intressant.

"Det intressanta är att det är just modellen v-JAYS som Samsung marknadsför i Sydkorea och frågan jag grubblar på är hur Samsung skulle uppfattas om de lanserade ett globalt samarbete med en svensk uppstickare och testvinnare. Skulle de uppfattas som tuffare om de valde ett etablerat internationellt varumärke som t ex Sennheiser som riskerar att ha uppnått ”bäst före datum”?"

En uppstickare är absolut mer intressant. Utan ett glödhett varumärke kan de lika gärna själv utveckla ett par bättre lurar och slänga med mobilerna.

Hej Kim, vilket av företagen tror du mest på, på kort sikt? Är inte helt övertygat av doros satsning på läsplattor. En iPad är ju ganska enkel att manövrera. Då tror jag mer på smartponesstrategin. I vilket fall som helst så känns doro billigt idag med en kassa på 160 msek och pe under 10.tack för en mycket bra blogg:)

Hejsan alexus!

Jag är också lite tveksam till läsplattan men mer positiv till smartphone. Doro kommer väl nog att alltid upplevas som billig. Det är nog något man får leva med. Å andra sidan behöver man ju inte vara orolig att man köper dyrt om man regelbundet investerar i aktien. Som jag tidigare varit inne på så tror jag inte att mobiljättarna är så sugna på seniormarknaden då det inte vill äventyra det "trendiga" i varumärket. Jag tror alltså på Doro men Q1 är ju vanligtvis det sämsta kvartalet så det dröjer kanske ett tag innan aktien klättrar vidare. Ett ordentligt genombrott i USA skulle ju även kunna få stor effekt på försäljningen. Dock tycker jag att Doro är ganska försiktiga där men vi får se vad strategin blir med de nya produkterna.

Fingerprint spår ju en försäljning på 70-90 MSEK i år. I praktiken kan det alltså bli frågan om nolltillväxt. Å andra sidan kan avslöjandet om Tier 1-tillverkaren skapa förhoppningar och rally i aktien tillsammans med flera design-wins. Svårt läge helt klart och Q1-rapporten kan bli ganska svag.

Precise kan mycket väl bli en kursraket trots att jag dissar aktien. Den är nyhetskänslig och det går ju inte att utesluta att det t ex dyker upp en testorder på ca 10 000 enheter av Tactivo. Någon gång bör det ju också lossna för hårdvaruförsäljningen till tidigare vunna nationella ID-kortsprojekt och detta skulle ju kunna resultera i betydande affärer.

Men jag tror faktiskt att JAYS har mer att ge på kort sikt även fastän det inte dyker upp någon Samsungmodell med lurarna. Det som krävs är att bolaget visar vinst i kommande rapport, vilket är viktigt för att aktien skall kunna lämna förhoppningsbolagsstadiet. Viss vägledning kan vi få från andra svenska hörlursföretag. Nocs nådde 2010 en försäljning på 23 MSEK och presterade en vinst på 3 MSEK. Zound förklarade i en artikel i nov 2010 att de låg över marginalmålet på 12 % så visst går det att tjäna pengar, trots mördande konkurrens. Såg för övrigt att Zound omsatte 245 MSEK ifjol, siktar på 370 MSEK i år och 1 miljard följande år(2013) med ett ebit-marginalmål på 10 %. Här snackar vi rakettillväxt med tanke på att Zound lanserade första hörlurarna i december 2009. De har dock flera varumärken under sitt paraply men tycker ändå att det är värt att snegla på dem som jämförelseobjekt. Utmaningen för JAYS är att hitta den riktiga gnistan som gör varumärket till en internationell vinnare och gnisttändningen som resulterar i att aktiemarknaden släpper hämningarna. Eventuellt skulle detta kunna bli Samsung även fastän det återstår några frågetecken att räta ut. Jag tror också det är säkrast att inte räkna med en fortsättning av samarbetet och istället rikta blickarna mot hur JAYS utvecklas på andra håll, det ser ju nämligen rätt lovande ut där med. Vi snackar trots allt om ett bolag som värderas till ca 100 MSEK och som har förutsättningar att bli en världsspelare i hörlursbranschen som helt uppenbart möjliggör en enorm försäljningstillväxt om vi studerar framgångarna hos Zound, Skullcandy, Beats osv.

Hej vilhem1,

Ställde frågan gällande Sennheiser med syfte att skapa funderingar. Helt klart skulle det vara uppseendeväckande om Samsung valde att gå vidare med en uppstickare inom branschen.Svenska varumärken är ju i allmänhet uppskattade och med testvinnare i mellanprisklassen finns det ju förutsättningar men vi har ännu inte sett facit.

Anledningen som gör aktien köpvärd är dock följande:

1. HTC och NOKIA har inlett samarbeten med hörlursföretag vilket naturligtvis skapar viss press på övriga konkurrenter.

2. Hörlursföretagen har möjlighet att växa mycket snabbt. Skullcandy nådde 100 Musd på fyra år. Zound nådde 245 MSEK på drygt två år. Beats by Dr Dre spåddes nå 500 Musd ifjol(bolaget grundades 2008).

Förutsatt att inte Jays meddelar att samarbetet enbart var en engångsföreteelse eller att Samsung inleder partnerskap med någon annan kommer det på kort sikt att finnas en brinnande tändsticka under aktien.

Det är oerhört svårt att sätta fingret på hur stor JAYS försäljning kommer att vara om exempelvis två år? Fortsätter bolaget att leverera nya avtal med återförsäljare och visa tillväxt och begynnande lönsamhet, kommer aktiemarknaden i allt större utsträckning bygga in förväntningar om liknande tillväxt som Skullcandy, Beats, Zound osv.

När som helst skulle det också t ex kunna dyka upp nyheter att Best Buy, Tesco eller Walmart börjar sälja hörlurarna i fler antal butiker. Det är också naturligtvis fullt möjligt att någon annan mobiltillverkare skulle kunna lansera modeller med JAYS hörlurar och jag ser absolut ingen anledning till att överväga sälja aktien i dagsläget. I värsta fall skulle ju en sådan strategi innebära att man om ett par år blickar tillbaka och kämpar mot ångesten att ha "förlorat" en tenbagger.

Men JAYS behöver alltså fortsätta bevisa att de är på rätt väg...

tack för utförligt svar Kim! Du verkar få rätt angående jays på kort sikt:) jäklar vad de drar!

Hej Kim!

Försökte få svar från Doro via mail om hur deras avtal i Usa ser ut i och med Q4-rapporten som var häromdagen. Fick tyvärr inget svar på de frågor jag skickade in via mail. Har du möjligen koll på nedanstående fråga som jag skickade till dem? Tycker just att nordamerika satsningen är det som verkligen är spännande och kan ge stort resultat om man lyckas där, men det kräver också förutsättningar, tror jag, att man kan växa utanför Consumer Cellular.

--- 1. Hur ser avtalet ut med Consumer Cellular? Har ni möjlighet att knyta nya avtal med andra operatörer samt butiker som inte säljer via Consumer Cellular i USA?

(Hur ser möjligheterna i USA ut för att kunna ta hela steget in bland elektronik- och andra butiker? Har Consumer Celluar något avtal om exklusiv leverantör i Usa för Doro under X antal år? Som det har verkat och känts under den tid som ni har funnits där så är det CC. som har slutit avtal med tex sears och walgreens. Finns det möjligheter för andra operatörer att ta in telefonerna i sitt sortiment och är det/kommer det vara möjligt att de kan tas in av andra affärskedjor utan att CC. är operatör?

Tycker detta är intressant pga att CC. är ändå en relativt liten operatör med begränsat utbud av telefoner, de säljer väl tex. bara 410 för tillfället även om jag tror att de kommer att utöka detta, de har ju själva meddelat att de ska gå över till 3G och har senaste tiden tagit in två smartphones i sitt sortiment, samt att de bara finns exponerade, vad jag förstått, i butiksled ,i Sears- och Walgreens-butiker. Ej några egna butiker eller mindre kedjor/butiker.

På mer mogna marknader, Sverige tex, är det väl så att operatörerna inte har exklusiva avtal på viss modell eller liknande(?).

Som jag ser det har ni nu fått in foten och dessutom planterat den stadigt på den amerikanska marknaden. Det jag undrar över är ju om det finns möjlighet till en fortsatt stark tillväxt och expansion här.) ---

=)

CC skriver: "Through an exclusive arrangement, Consumer Cellular is the only wireless service provider in the U.S. to carry the Doro cell phone at this time."

Det ger väl egentligen inte svar på frågan, enbart att de just nu har ett exklusivt avtal med Doro. Det är väl antagligen tidsbundet eller villkorat något. Är på resande fot så jag har inte riktigt möjlighet att leta info.

kim

Kalas! Var ju precis det jag sökte. Tack! Mindre potential i Usa än vad jag hade hoppats på om inte CC. var exklusiva.

Bl.a dina skriverier som för två år sedan fick in mig i Doro. Nu försöker jag ha bra koll själv och letar info lite då och då. Tack!

=)

Denna text är skriven av vårt forums användare. Det är insändaren - och inte REDEYE - som ansvarar för inläggets innehåll. Det är således den enskilda signaturen som är ansvarig för inläggets innehåll och trovärdighet. Läsarna av inlägg uppmanas att på egen hand kritiskt analysera och granska informationen.