Post entry

Easyfill årsstämma 2014

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Så var det dags för årsstämma i Easyfill igen. Förra året var det 6 externa aktieägare plus styrelsemedlemmar på plats, men i år var stämman betydligt mer välbesökt. 19 aktieägare var anmälda och även om någon föll bort på grund av förhinder var det nog närmare ett trettiotal personer som hade samlats i Easyfills lokaler i Sollentuna.

Tillställningen började med lite tilltugg och sen fick alla som ville följa med en trappa ner till den lilla utställningsavdelningen där bolaget har några kylskåpsmodeller uppställda utrustade med de patenterade snurrhyllorna. Där höll VD Håkan Sjölander en förevisning av produkternas funktion för de som inte hade sett det på så nära håll tidigare (och för de som hade sett dem för också förstås).

Därefter var det dags att gå upp på övervåningen och beta av den formella stämman. Den sedvanliga formalian är inte så spännande att skriva om utan jag håller mig till det som sades om kunder, produkter, framtidsutsikter osv. Det var mycket som sades och allt kommer kanske inte i kronologisk ordning, men jag ska försöka få ihop det mest intressanta. Först kom det upp en del frågor från en aktieägare.

En fråga gällde bytet av kylskåpsleverantör. Håkan menade att efter patentstriden med Frigoglass insåg hans gamla arbetskamrater (han har som bekant varit VD för Norcool som köptes upp av Frigoglass) att Easyfill var ett ganska bra företag att arbeta med och att dotterbolaget Enjoy Sales faktiskt säljer väldigt mycket kylskåp på nordiska marknaden. Easyfill ligger ju också bra till hos Coca Cola med snurrhyllorna (och Enjoy har även Spendrups som kund oavsett kylskåpslevearntör), så Frigoglass tyckte att det kunde vara bra för Enjoy att ha dem som leverantör för kylskåpsförsäljningen. För Enjoy innebär avtalet med Frigoglass bättre villkor än avtalet med Klimasan, i form av ökade marginaler, lägre servicekostnader samt betydligt bättre kreditvillkor. Valet att byta kylskåpsleverantör tycks alltså inte ha varit så svårt.

Håkan berättade att Easyfill hade haft svårt att rekrytera en CAD-ritare till Bräcke, men att man nu hade anställt en från Trollhättan som jobbat på både SAAB och Autoliv och som nu ville flytta norrut.

Frågan om patentens styrka kom upp och Håkan menade att patenten var starka vilket också striden med Frigoglass visade. Han sa också att ledningen ville ha in Innlandsinnovation som ägare för att man nu kan använda som argument att man har svenska staten i ryggen (i och med att det är ett statligt ägt riskkapitalbolag).

Angående återförsäljarnät har man skrivit vissa avtal (Australien och Sydafrika) och man har flera på gång. Man kör standardavtal med återförsäljarna så att alla får samma pris på hyllorna från Easyfill, sen är det upp till återförsäljarna hur mycket marginal de vill lägga på när de säljer vidare till slutkunden. Undantaget då USA och Kanade där man skrivit ett letter of intent med Hussmann som ska vara en av världens största tillverkare av öppna kylar. Hussmann får ensamrätt på Easyfills produkter i USA och Kanada, men de säljer även på flera andra håll i världen (där får de dock ingen ensamrätt). Anledningen till att Hussmann får ensamrätt (och exempelvis inte HillPHOENIX) är att Hussamann varit de som visat störst intresse. De har även en kund som heter HEB som är ett stort mataffärsföretag i USA som vad jag förstod det visat intresse för Easyfills produkter. HEB omsatte 18 miljarder USD 2012 och var 12:a på Forbes lista över USA:s största privata företag 2012 (allt enligt Wikipedia). Upplägget är tydligen att första året får Hussmann ensamrätt och säljer Easyfills produkter utan egentliga förpliktelser vad gäller antal sålda enheter mot Easyfill. Kommande år kommer sen Easyfill och Hussmann förhandla fram en budget över hur mycket Hussmann ska sälja för att ensamrätten ska fortsätta gälla (det var så jag förstod upplägget). På frågan om detta innebär att parterna inte är överens om hur mycket Hussmann ska sälja sa Håkan att de i det stora hela är överens i dagsläget. En sak med Hussmann var också att de har en hel avdelning som arbetar med retrofit, dvs en avdelning som säljer och anpassar till andrahandsmarknaden. De bör alltså kunna sälja hyllor till kylskåp som redan finns utplacerade på marknaden.

Punkt 9 på stämman var anförande av VD och då pratade Håkan en del och Jens Nisu (marknadschef) berättade en del om produkter och kunder på gång. Håkan var ganska tydlig med att den nyemission som nyligen genomfördes bör ha varit den sista.

Jens gick igenom ett urval av leverantörer, varuproducenter och butikskedjor som Easyfill samarbetar med i nuläget och det är lika bra att jag listar upp dem för beskådan.

Leverantörerna som visades upp var Frigoglass, Klimasan, Ugur, AHT, Vestfrost, Skope, Wica (Arneg), Norpe, Carrier, Hussmann, ITAB och HMY. De två sistnämnda är leverantörer av butiksinredning, ett svenskt och ett franskt företag. Det pågår alltså projekt inom butiksinredning (Swingout) också. Jens sa att Klimasan och Frigoglass nu började titta på att utveckla kylar för RotoShelf istället för som det varit hittills att RotoShelf anpassats till befintliga kylar. Han poängterade också att alla projekt som pågår där Easyfill anpassar RotoShelf åt kunder sker i samarbete med kunden och att det är kunden som styr då de vill ha RotoShelf i sina produkter.

Varuproducenterna var Carlsberg, Heineken, Spendrups, Hartwall, Britvic, Scweppes, Lion, Efes, Danone.

Butikskedjorna som nämndes var HEB, Reitan, Axfood, ICA, Coop, Carrefour, OKQ8, Statoil, EMAB (Gulf), Privab (Myway) och 7-Eleven.

När det gäller de tre olika kategorierna av kunder var det viktigt att ha i åtanke att de alla samverkar. Exempelvis kanske ICA-butiker vill ha snurrhyllor och köper då av tex Wica som Easyfill anpassar hyllor åt. Eller att Pepsi vill ha snurrhyllor och Carlsberg (som har Pepsilicens på vissa marknader) köper av Frigoglass som Easyfill anpassar hyllor till. Så Easyfill bearbetar alla tre spåren.

Som jag förstod det hela är de företag som jag listat ovan, sådana företag som Easyfill har relativt långtgående projekt och samarbeten med. Dessa har visat konkret intresse och det jobbas med dem. Exempelvis vet vi ju att Ica to go har snurrhyllor och nu har Easyfill tydligen börjat sätta upp snurrhyllor i någon (eller några?) ICA-butik.

Man har återförsäljare på gång i Australien, Sydafrika, Egypten, Tyskland, Schweiz/Österrike, Benelux och Baltikum. Jag är lite osäker på om alla var på skrivna avtal (de två första är ju i alla fall klara avtal), men det var åtminstone långt gångna diskussioner med dessa.

Det nämndes också att den nyanställda säljarens (Nils) spanskakunskaper kommit väl till pass då en apotekskedja från Sydamerika blivit intresserade vid senaste mässan. De hade tydligen ca 500 butiker och snittade 4 kylar i varje butik.

Nya produkter visades upp. Det var universalhyllan där man kan sätta dit avdelare som man känner för och alltså anpassa den till olika typer av produkter. Vi fick också se Easyfills egenutvecklade rullband i plast för produkter som glider sämre. Även dessa var flyttbara i universalhyllan. Dessutom visades Rototrack upp som jag har beskrivit vid tidigare tillfälle.

Sen visades den nya produkten upp som det stod om i senaste PM. Den är avsedd för kyl- och frysdiskar där man plockar varor uppifrån. Lite svårt att beskriva i skrift, men det var en lösning där man delade upp disken i två hyllor för att kunde lösa både frontnings- samt FIFO-problematik. Som sagt, knepigt att sätta ord på, men enligt Håkan har de byggt prototyper och vet att det fungerar. Förhoppningsvis kommer det ut bilder på hemsidan snart så går det att se funktionen där.

Angående att det stått i PM att budgeten för 2014 indikerar ett positivt resultat och att budgeten är garanterad till 95 % sa Håkan att det betyder att de redan har sålt så att 95 % av budgeten är täckt. Dock har inte allting levererats, då det tar tid från order till leverans, men tydligen var det så man menade med de 95 procenten, att de är redan sålda, vilket ju bådar gott för kommande rapporter.

Så, det var en liten sammanfattning av vad som hände på stämman. Jag har förstås inte fångat upp allting. När Jens pratade om kunderna kom det upp en del mer konkreta exempel på samarbetena också. Övergripande känslan är i alla fall att nu har det väldigt många kunder på gång som ska ha de roterande hyllorna och nu finns de ju också klara i plast. Det låter alltså mer än vad det någonsin gjort förr som om islossningen kommer detta år. Men, som alltid har ju jag haft fel förr.

Som Håkan Sjölander skrev, den som lever får se.

Mvh /T

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?