Post entry

Easyfill årsstämma 2015

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Igår var det årrstämma i Easyfill AB och eftersom jag var där passar jag på att skriva ner hur jag upplevde tillställningen.

Jag skulle uppskatta att det var ett tiotal externa aktieägare på plats, plus styrelse och ledning, samt annan personal i bolaget. Innan den formella stämman påbörjades passade VD Håkan Sjölander på att visa upp bolagets nyinköpta lastbil. De som följer bolaget vet att återförsäljaren i Norge (MF Systemer) har börjat åka runt med en släpkärra med Rotoshelf-kylar i för att visa upp för kunder (livsmedelsbutiker osv). Detta har varit lyckat och nu tänkte Easyfill använda samma koncept. Man ska inte bara tuta runt på måfå till butiker, utan man har en strategi för vilka man besöker. När det exempelvis gäller ICA kollar man upp vilka butiker som tjänar pengar och vilka som kan anses fungera som ”trendsetters” hos ICA. Dessa ska bearbetas så att de blir intresserade av Rotoshelf. På det viset hoppas man att det blir tryck på ICA centralt att ta in RotoSHelf i det sortiment som ICA-handlarna har att välja ifrån.

I lastbilen fanns en öppen kyl, en vanlig läskedryckskyl och två sektioner Swingout. Framtiden får förstås visa om satsningen är rätt, men det har tydligen varit ett lyckat koncept i Norge.

Efter detta var det dags för stämma och de vanliga formella punkterna tänkte jag inte skriva så mycket om. Det intressanta var ju punkten med anförande av VD. I detta fallet lämnade Håkan över det mesta till Jens Nisu som körde en presentation om läget i bolaget.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att ledningen sa ungefär vad som sagts förut, nämligen att detta kommer bli succé och att det bara är en tidsfråga innan det lossnar. Och att de verkar övertygade om att ketchupeffekten nu inte är långt borta. Jens påpekade att när han började i bolaget för några år sen fanns RotoShelf i fyra länder, men att man idag har återförsäljare eller samarbeten/diskussioner/tester i stora delar av världen. USA, Kanada, Chile, Europa, Sydafrika, Mellanöstern, Kina Australien. På vissa ställen säljs det hyllor idag, på vissa kör man testinstallationer och på vissa ställen för man diskussioner. Men, i Q1-rapporten ser man ju inte att detta genererar pengar, men det återkommer jag till senare.

Jens berättade att man har avtal med sju återförsäljare och han gick djupare in på fyra av dem. MF Systemer i Norge som börjat sälja och installerat hos Coop, Meny och Bunnspris. Det finns också intresse från Norgesgruppen. I Sydafrika har återförsäljaren Eezee börjat sälja och där har man installerat RotoShelf hos Woolworths och har ett antal andra kedjor ”på G”.

I Danmark har man återförsäljaren Vibocold som kört test hos Q8 och Statoil. De säljer även till Royal Unibrew som är en bryggerijätte som 2013 förvärvade finsk bolaget Hartwall. Om jag uppfattade saken rätt (rätta mig om jag har fel ni andra som var där), så har Royal Unibrew (eller om det var Hartwall) indikerat att man kommer gå ”all in” på RotoShelf och man har i ett första skede beställt 1000 hyllor.

I Belgien har man återförsäljaren D’Heldt som installerat hos Dellhaize (3 400 butiker enligt Wikipedia).

Jens gick också igenom hur man bearbetar hela kedjan, tillverkare av kylar (Frigogalls, Klimasan m.fl.), produktägare (Coca Cola, Spendrups, Arla, Danone, osv) och användare/butikskedjor (Ica, Coop, Carrefour, Pressbyrån osv.).

Man menar att det arbetet som lagts ner senaste åren nu börjar ge frukt. Tidigare har man lagt mycket fokus på kylskåpsleverantörerna och de har visat intresse. När det dock verkligen kommer till kritan har det dock inte hänt så mycket från deras sida. Detta eftersom de redan säljer och tjänar pengar på sina produkter. Sen kommer Easyfill och vill skära emellan på en del som de säljer. Det innebär att kylskåpsleverantörerna inte har tillräckligt med incitament för att promota Rotoshelf i önskad omfattning. Nu har man dock bearbetat butikskedjor och produktägare så pass mycket att det börjar komma tryck på kylskåpsleverantörerna även från det hållet vilket tvingar dem att börja installera Rotoshelf.

Ett exempel på detta som Jens tog upp var Ugur, den turkisa kylskåpstillverkaren som för ett par år sen visade stort intresse för RotoShelf. Vid möten med Easyfill var de jätteintresserade, men när Easyfill senare försökte kontakta dem var det helt dött. De svarade inte på varken mail eller telefon. Men så i år hörde de plötsligt av sig och ville ha offert på vad det skulle kosta att anpassa RotoSHelf till deras kylar. Då hade de blivit kontaktade av en stor läskedryckstillverkare (jag tolkade det som att det var Coca Cola i Turkiet) som ville ha offert på kylar med RotoShelf varför Ugur plötsligt fick ”eld i baken” och kontaktade Easyfill efter mer än ett års tystnad. Så trycket från det hållet börjar ge effekt enligt ledningen.

På frågan vilka kylskåpsleverantörer som kommit så långt att de löpande sätter in Rotoshelf i sina kylar, var svaret Frigoglass och Klimasan. Men flera andra tycks vara på gång.

Håkan berättade det som stått i rapporter att det nu är i Frankrike det säljs mest hyllor. Och att återförsäljarna har kommit igång med frösäljningen och då framförallt i Norge och Sydafrika.

Så långt låter ju allt väl. Men, det kom en fråga från en aktieägare om det mål som bolaget satt upp för 2016, nämligen en omsättning på 100 miljoner och en vinst på 25 miljoner. Från 2014 års drygt 30 miljoner i omsättning och förlust kan detta kännas svårt att nå. Dock sa både Håkan och Jens att det målet kvarstår för 2016. Man tror alltså att det lossnar i år/nästa år.

En annan fråga som kom upp var varför man inte gör några avskrivningar. Denna fråga har diskuterats i styrelse och med revisor och man har för avsikt att börja skriva av när investeringarna genererar pengar. Tidigare har man skrivit 2014/2015 och detta lutar åt att bli i Q4 2015.

Slutligen var det en fråga om hur det kommer sig att omsättningen i Easyfill (moderbolaget alltså hyllförsäljningen) Q1 2015 var lägre än Q1 2014 trots att Jens och Håkan berättat att man börjat sälja i Norge och Sydafrika m.fl. och att man säljer massa hyllor i Frankrike. Svaret på den frågan var att den försäljning som man berättat om har kommit igång, inte kommer synas i resultatet förrän i Q2. Som det står i Q1-rapporten var ju resultatet för enbart april månad cirka 500 000 kronor. Lite förenklat skulle man kunna kolla i Q1 och ta de kostnader som finns där. Om man förutsätter att kostnaderna är ungefär samma i Q2 kan man ju räkna ut vad omsättningen behöver vara för att nå 500 000 kronor i rörelseresultat. Jag får det till att man skulle behöva en omsättning på ca 2,4 miljoner vilket skulle betyda en ganska kraftig tillväxt från visserligen låga nivåer.

Urban som har hand om Enjoy Sales och kylskåpsförsäljningen berättade att kylskåpsförsäljningen tuffar på bättre än någonsin. Största problemet tycks vara att hinna få ut tillräckligt med kylar med Rotoshelf. Tydligen har man haft problem i Ryssland dit Frigoglass flyttad sin produktion. Något har satt käppar i hjulen med att få kylskåpen därifrån, men det har man tydligen klarat av att hantera och lösningen var på gång som jag förstod det.

Flera butikskedjor i Sverige har tydligen sagt att de inte tar in nya kylar om inte Rotoshelf finns installerat.

Slutligen på stämman fick den nya anställda från Tyskland, Oliver presentera sig och han har 21 års erfarenhet från branschen. Vad jag förstod har han framförallt sålt gliddörrar till kylskåp i energibesparande syfte, Håkan berättade att när de ska gå på en tillverkare så kan det ta lång tid bara att lyckas få kontakt med rätt person då vissa tillverkare är stora bolag. När han hade sina möten med Oliver visade det sig att de tillverkare som Easyfill vill samarbeta/sälja till är samma som Olivier bearbetat i flera år. Detta innebär att han har ett stort kontaktnät direkt in till rätt personer på flera av de stora bolagen vilket kommer underlätta för Easyfill. Dessutom är den tyska marknaden förstås betydligt större än den svenska och lyckas man där har man kommit långt.

Summa summarum, vi har ännu inte fått några svarta siffror att glädjas åt, men det verkar vara mycket på gång i bolaget. Det kanske blir lite tjatigt, för jag har skrivit det förut, men min tro är fortfarande att detta kommer slå igenom på allvar. I Q2-rapporten vill man ju dock gärna se att hyllförsäljningen kommit igång, även om den stora ketchupeffekten säkert dröjer ytterligare ett tag.

Jag skulle bara skriva en snabb sammanfattning, men det blev visst en roman igen…

Mvh /T

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?