Post entry

Easyfill bokslut 2013 - Genombrott under 2014?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Idag kom Easyfills bokslutskommuniké för 2013 och resultatet var knappast något att jubla över, men det var det knappast någon som hade hoppats på heller. En omsättning på 24 miljoner kronor och en förlust på 3, 8 miljoner kronor gör kanske ingen (oinsatt) glad, men efter de orders som har presenterats senaste veckorna (mer om det nedan) och övrig information i dagens kommuniké skönjer nog många luttrade aktieägare äntligen ljuset i den flera år långa tunneln. Omsättningen kommer fortfarande i princip bara från kylskåpsförsäljningen och har ökat med drygt 3 miljoner kronor, så den divisionen tuffar uppenbarligen på ganska bra. När man tittar på siffrorna måste man ha i bakhuvudet att alla kostnader som avser hylldivisionen (utvecklingskostnader, marknadsföring, löner osv.) också belastar resultatet samtidigt som den delen ännu inte genererar några intäkter. Bolaget skriver att Kylskåpsdelen enskilt visar ett positivt resultat om 200 tusen kronor trots engångskostnader i form av fusionskostnader (i samband med namnbytet och uppdelningen i moder- och dotterbolag, Easyfill och Enjoy Sales) samt en valutakursförlust. Vidare har bytet av kylskåpsleverantör förstås bidragit till en del kostnader. Villkoren i avtalet med den nya leverantören (Frigoglass) är betydligt bättre än tidigare avtal (jag har skrivit om det tidigare efter årsstämman) och ledningen skriver att 2014 kommer att bli ett betydligt bättre år resultatmässigt för Enjoy Sales AB (kylskåpsdivisionen). Det låter ju positivt, men är förstås inte därför man äger aktier i Easyfill, utan det är förhoppningen om att genombrottet för Easyfill (hylldivisionen) äntligen ska komma.

Kan vi då förvänta oss att genombrottet för de patenterade snurrhyllorna kommer 2014? Ja, det finns i alla fall en del i rapporten som tyder på att så kan vara fallet, särskilt om man tar i beaktande väsentliga händelser efter periodens utgång (som faktiskt inte nämns i kommunikén, men som nyligen meddelats i PM). De händelser jag syftar på är förstås PM från 17:e, 18:e och 25:e februari. Först kom genombrottsordern om 2 miljoner kronor för RotoShelf Multi i 60 centimeters kylskåp till Spendrups i Sverige. Därefter kom besked om en order på RotoShelf Multi till Sveriges största tobaksproducent (Någon som tippar på Swedish Match?) och sen slutligen PM:et som Easyfill kallade en ”milstolpe för RotoShelf”. Där meddelades att bolaget under de senaste veckorna erhållit ett antal order till ett sammanlagt värde av 10 miljoner kronor för leverans under våren 2014. I dessa 10 miljoner kronor ingår även kylskåp för leverans inom Sverige, men positivt är förstås att leverans ska ske både av ståldelar (ramen) och hyllor tillsammans, samt av hyllor för sig, där tillverkaren av läskedryckskylskåp själva tillverkar ståldelarna och enbart köper hyllor av Easyfill för att montera in dem i sitt eget produktsortiment. Att läskedryckstillverkare väljer att montera ramen själv tyder på att de kommit en bra bit i sin process att införa RotoShelf i sitt sortiment. Där har uppenbarligen beslut tagits att göra investeringar som krävs för att själva montera stålramen.

I senaste PM meddelas också att en hög chef hos en av världens största tillverkare av läsk var på besök i montern på mässan i München i höstas och efter uppföljning på detta möte meddelade läskedryckstillverkaren att de omgående kommer genomföra ett skarpt marknadstest av RotoShelf multi i ett mellaneuropeiskt land. I dagens kommuniké formuleras detta som ”världens största tillverkare av läsk”. Dessutom står det att med ”den kunskap och alla de test som gjorts internt av RotoShelf så kommer denna test att falla ut väl och då är vägen fram till huvudkontoret USA mycket kortare”. Vilka som är världens största tillverkare av läsk kan man även om man inte är så insatt ganska snabbt lista ut genom en snabb googling på internet. Att Frigoglass som Easyfill har inlett ett djupare samarbete med (försäljning av kylskåp i Norden, samt anpassning av RotoShelf till ett flertal av deras kylmodeller) säljer en och annan kyl till dem och att det finns vissa storägare som har intressen i båda företagen gör kanske inte vägen till USA kortare (googla lite på Leventis och Coca Cola, samt Leventis och Frigoglass och läs själva). Minns även vad det stod i Q3-rapporten ”Frigoglass har sedan några år ett företag i USA och vår avsikt är att via dem lansera RotoShelf för läskedryckskylskåp tillsammans med dem”.

Att bolaget själva tror att genombrottet är på väg tyder även rekryteringsbehovet på. Tidigare har meddelats att det behövs en exportsäljare, men nu ska det anställas en CAD-ritare/produktutvecklare, administrativ personal samt två till tre internationella säljare.

Det har länge klagats på börsforum att det är mycket snack och liten verkstad när det gäller Easyfill. Att inget har hänt efter mässan i München då VD uttryckte sig lyriskt om hur fantastiskt intresset för produkterna var har det också klagats på. Att informationen som lämnats genom åren varit överoptimistisk är inte så mycket att säga om. Däremot har bolaget först från i höstas haft färdiga plastprodukter att sälja. Att tro att order skulle trilla ner direkt efter mässan har nog varit något naivt. Easyfill har meddelat att det är en process som kan ta ett antal månader från att en kund blir verkligt intresserad till att kylskåp/hyllor anpassats och produkterna testats innan ett slutligt beslut om order kan tas. Nu har det gått ett antal månader sen mässan och order har precis börjat meddelas. Troligen finns det fler kunder i ”testfas” så att det ska komma fler order detta år är knappast otroligt.

Inför den nyemission som var i höstas bedömde bolaget att 2014 skulle bli ett uppstartsår för Rotoshelf och att försäljningen skulle uppgå till 15 miljoner kronor för helåret. Med tanke på de PM som droppat in senaste veckorna och den information som ges idag verkar det inte som om den prognosen låg i underkant i alla fall.

Det kanske borde påpekas att Easyfill skriver att kontakt etablerats med en av Europas största tillverkare av butiksinredning för samarbete om att anpassa RotoShelf SwingOut till deras produktsortiment. Swingoutmarknaden är som bekant betydligt större än marknaden för kylskåp och i tidigare informationsgivning har det inte låtit som om 2014 skulle innebära någon större försäljning avSwingOut, men ingen blir väl besviken om den informationsgivningen visar sig vara för pessimistisk (kan man misstänka att tillverkaren är ITAB kanske…?).

Jag behåller i alla fall mina solglasögon på, för jag fortsätter tro att framtiden är ljus för Easyfill.

Mvh /T

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?