Post entry

Enjoy Group rapport från en mässa

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Idag blev det ett besök i Kista för att besöka butiksleverantörsmässan där Enjoy Group ställde ut sina produkter i en av montrarna. Jag är inte den enda aktieägaren som besökt bolaget på mässan, men jag passar på att rapportera om mina intryck för de som inte hade chansen att åka dit.

Jag och min kompis som också äger aktier i bolaget kom till mässan i förmiddags och möttes av en positiv överraskning redan när vi skulle hänga in jackorna i garderoben. Redan ute i stora entréhallen stod nämligen tre impulskylar från Enjoy uppställda för att locka besökare till montern. Kula att se, då det bara var ett par företag till som placerat ut produkter redan i entrén.

Hur som haver, efter att ha strosat runt lite bland övriga montrar och försökt agerat intresserade mässdeltagare skymtade vi Enjoys logga och begav oss lystet mot montern som var den enda egentliga anledningen till vårt besök. Som goda aktieägare intog vi en lite avvaktande hållning då personalen på plats var upptagna med kunder när vi kom dit. Efter ett tag blev det lugnare i montern och vi kunde presentera oss som intresserade aktieägare. Vi kom till mässan ganska förutsättningslöst, men blev väldigt positivt överraskade över att få en utförlig produktdemonstration av alla produkter av framförallt VD Håkan Sjölander, men även av övrig personal på plats. Fanns det tid över mellan kunder berättade de gärna om produkterna och företaget för oss.

De produkter som fanns på plats i montern var samma produkter som ställdes ut på mässan i Tyskland för ett tag sedan och som finns beskrivet i Enjoys bokslutskommuniké för 2010.

Personligen har jag länge varit såld på grundidén med snurrbara hyllor och har även varit ute i butik och testat att snurra på installerade hyllor. En fundering som jag har haft är hur mycket hyllutrymme som försvinner pga. att hyllorna är snurrbara gällande framförallt SwingOut Ambient för torra varor. Håkan demonstrerade Enjoys nya SwingOut där han berättade att det bara försvinner 7 % yta på en 90 centimeter bred hyllsektion. Är hyllsektionen längre blir svinnet mindre. Enjoy menar dock att man tjänar in det i och med att alla produkter är automatiskt frontade i de lutande hyllorna.

Kul var också att Håkan berättade att de tagit patent på hur kunden själv på ett enkelt sätt kan justera lutningen på hyllorna från olika lutningar till helt plant läge. ”Vi har så mycket att vi inte hunnit berätta om det patentet” sa han, ”men det är inget hemligt”.

I den öppna kylmöbeln som fanns på plats hade man en hylla med rullband för exempelvis smörpaket som inte glider så bra på en vanlig platt hylla. Dock vill man frångå rullband i så stor utsträckning som möjligt eftersom de slutar rulla när det blir för smutsigt mellan rullarna. Istället jobbar man mycket med glidlack och lutning på hyllplanen för att få produkterna att glida fram och frontas automatiskt.

Enjoy Optimal är en kyl där kylaggregatet sitter utanpå kylen och är väldigt enkelt att byta ut om något skulle hända med det. I vanliga kylar sitter aggregatet i kylen och ljusskylten sitter ovanpå dörren. I Enjoy Optimal sitter skylten istället i dörren vilket gör att man i en 90 cm bred kyl får plats med 340 flaskor istället för 227 flaskor i en vanlig kyl. Man har alltså inte lika stor skylt, utan låter flaskorna själva sköta marknadsföringen då de alltid är frontade. Håkan berättade att Enjoy sökt patent för Optimal, men senare struntat i att gå vidare med patentet. Han menade att om andra företag kommer kopiera kyllösningen kommer de ändå beställa hyllor från Enjoy och det är där man kommer tjäna pengarna.

Carushelf var kul att se i verkliga livet och den består av två delar, en plan hylla och på det en snurrbar del. Håkan berättade att det var en viss lutning på bägge delarna för att skapa optimalt med utrymme för max antal flaskor samtidigt som lutningarna gör att påfyllningen bakifrån går smidigt utan att flaskorna glider tillbaka.

När Håkan visade Carushelf kom vi in på att prata om patenttvisten. Då lyste det till lite i ögonen på honom och han sa att efter att Frigoglass gjort patentintrånget tänkte han att om någon jävlas med dig så är det bästa du kan göra att slå tillbaka ännu hårdare (detta är en omskrivning av ett lite grövre språk som han använde). Han berättade med ett leende att det var då de utvecklade Carushelf. Förmodligen är det Carushelf som fått Frigoglass på defensiven i patenttvisten. Det var lite kul att han berättade att han sagt till Frigoglass att han inte tänkte ge sig. ”jag lägger fem, sex, sju miljoner per år av mina privata pengar i patentkostnader om det behövs” hade han sagt. ”Vi har Loxysoft som går med vinst, så jag gör inte detta för pengarna” sa han sedan. ”Detta är ju mitt liv”.

Gällande patenten sa han vidare att de sökt patent på de stora marknaderna, som Europa, USA, Kanada m.fl. men att det alltid kommer att komma intrångsförsök på olika sätt för eller senare. Dock trodde han att när de skrivit avtal med de stora bjässarna kommer dessa göra sitt bästa för att få bort eventuella sådana försök.

När det gäller intäktsmodell berättade Urban Sjöberg för oss att man kommer jobba efter en modell där man sätter fast pris per hylla eller hyllsystem. Man kommer alltså inte köra med några procentberäkningar, utan kör en enkel modell. Dessutom fick vi veta att man kommer använda ett system där varje hylla som säljs av en partner måste märkas upp med etikett och streckkod så att Enjoy kan åka ut på revision för att se att partners rapporterar in rätt försäljningssiffror.

Just nu, efter mässan i Tyskland upprepade Håkan vad som tidigare nämnts i PM, att det största problemet just nu är att de inte hinner med alla som är intresserade av produkterna. Dem ska se till att få in mer folk i företaget sa han också.

Överlag såg produkterna mycket bra ut enligt min åsikt. Jag nämnde för Håkan att jag tycket att det var så genialt med en så enkel sak att snurra hyllorna och nästan konstigt att ingen kommit på det tidigare. Det fick jag äta upp då han inte var sen att påpeka för mig att det ligger extremt mycket arbete bakom utvecklingen av hyllorna och att det jobbat hårt med att få hyllorna så tighta som möjligt. Dvs. att så lite utrymme som möjligt ska försvinna för att hyllorna är snurrbara. Han menade också att den konkurrerande produkt som Frigoglass skapat och gjort patentintrång med är en betydligt sämre kopia av Enjoys RotoShelf.

Vi skämtade lite om uttrycket att våra aktier inte var till salu och Håkan upprepade att han står för vad han sagt. Han tänkte inte sälja även om han får betalt många gånger över dagens aktiekurs. ”Om två år ska bolaget vara värt en miljard” som han sa ”och varför skulle jag sälja om jag väl skapat en kassako?”. För egen del hoppas jag att han har rätt om värderingen.

För de som blir oroliga över försäljningen bör jag väl påpeka att det även var en hel del kunder i montern, men vi spenderade en hel del tid där och lyssnade på försäljningen och när det var lugnare pratade bolagets representanter gärna med oss.

Det får räcka så, vi som var där var väldigt positiva över vad vi fick se och jag hoppas att det kan vara givande för någon att läsa om besöket.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?