Post entry

Sälj Enzymatica-aktien

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Förväntningarna är höga på bolaget Enzymatica med sin torsk-baserade anti-förkylnings-spray Coldzyme.

Sammanfattning

Visst kanske Coldzyme är en bra produkt som kan generera en hel del försäljning för Enzymatica framöver.

Men då Enzymaticas börsvärde redan nu ligger på 400-500 miljoner kr vid börskurs 23,70 kr vill det till att produkten blir en ganska stor succé bara för att motivera nuvarande börskurs.

Aktieinvesterare verkar alltså redan ha bakat in i Enzymaticas börskurs att Coldzyme är en "mirakelprodukt".

Coldzyme lanserades i början av 2013 och mer på bred front nu i sep 2013.

• Under jan-sep 2013 hade Enzymatica intäkter på 4-5 miljoner kr och en förlust på 11-12 miljoner kr.

• Härav uppgick intäkterna under q3/2013 till 2-3 miljoner kr med en förlust på drygt 5 miljoner kr.

I tex Norden bor det 25 miljoner pers som får 75 miljoner förkylningar per år.

• Enl aktiemäklarfirman Remium räknar Enzymatica med att under 2013 nå intäkter på 7 miljoner kr för Coldzyme (vilket enl Remium motsvarar 100 000 sålda Coldzyme-sprayflaskor för en intäkt på 70 kr per st till Enzymatica).

• Och Remium räknar med att det under 2014 ökar till intäkter på 18-20 miljoner kr för Coldzyme (250 000 sålda flaskor för 72-80 kr per st).

http://www.introduce.se/media/5040113/enzy_3.013.pdf

Skulle Enzymatica teoretiskt sett kunna sälja 10 miljoner Coldzyme-flaskor per år skulle det alltså ge intäkter på 700 miljoner kr per år till bolaget (givet en intäkt på 70 kr per flaska).

Och om Enzymatica når intäkter på 700 miljoner kr per år för Coldzyme blir vinstmarginalen på de intäkterna säkert mycket hög (exkl ev kostnader för övriga nysatsningar etc).

//Edit: Hos tex Apoteket Hjärtat kostar en flaska Coldzyme (20 milliliter) 229 kr inkl moms: http://www.apotekhjartat.se/handelsvara/c/coldzyme-munspray/

Så här beskrivs produkten där:

"Munspray mot förkylning

_Skyddande enzym

Ger en skyddande barriär i munhåla och svalg. Reducerar risken för förkylning eller förkortar sjukdomsperioden.

För vuxna och barn över 4 år._

Innehållet motsvarar minst 7 dagars användning."

Dvs 20 milliliter antas räcka till minst 1 veckas förbrukning.

//Edit:

Ett frågetecken:

Om Coldzymes verkningsmekanism är att stoppa förkylningar genom att skapa en barriär som gör att viruset inte tränger in i människan, hur kan då Coldzyma lindra en förkylning som man redan har börjat känna av?

Då har ju viruset redan kommit in i kroppen.

Dvs är det ev bara en inbillning hos de som använder Coldzyme att produkten lindrar förkylningar som man redan börjat känna av?

Det är väl inget fel i det eftersom även det är en positiv effekt av produkten, men frågan är om det minskar försäljningspotentialen för Coldzyme eftersom det tex då borde vara enkelt att lansera andra liknande anti-förkylnings-produkter med motsvarande inbillnings-effekt osv.

//

Även Apoteket tar 229 kr per Coldzyme-flaska på 20 milliliter: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=251753

Hälsokost-butikskedjan Life har enl framsidan på sin hemsida just nu en kampanj där Coldzyme säljs för 219 kr vilket uppges vara jämfört med rekommenderat pris 249 kr:

http://www.lifebutiken.se/

http://www.lifebutiken.se/life/produkter/ovrig_forkylning/coldzyme_munspray.ecp

Enl Lifes hemsida har det åtminstone tidigare även funnits ett Coldzyme tuggummi i en förpackning för 72 kr, men det verkar inte gå att beställa längre. (Var det en tidigare testförsäljning?)

I Sverige fanns knappt 1 300 apotek per slutet av sep 2013, varav Apoteket svarade för knappt 400 st apotek (mer exakt 371 st motsvarande 29% av totalt antal apotek): http://www.apoteket.se/privatpersoner/om/Documents/Finansiell%20information/Apoteket_Q3_2013.pdf

Det var först from sep 2013 som Coldzyme började säljas via Apoteket enl Enzymaticas q3/2013-resultatrapport (under rubriken "väsentliga händelser under tredje kvartalet" 2013):

"Enzymatica sluter avtal med Apoteket AB.

Försäljningsstart för ColdZyme® Munspray under september (2013)."

http://www.aktietorget.se/pressdocs/Enzymatica/67458/Enzymatica__ENZY_20131113_1.PDF

Apoteket Hjärtat har enl sin hemsida drygt 300 apotek i Sverige: http://www.apotekhjartat.se/Om-oss/

Enzymaticas vd Michael Edelborg Christensen i bolagets q3/2013-resultatrapport (som är daterad 13 nov 2013):

"Överenskommelse med apotekskedjan Medstop om att ColdZyme® Munspray skall ingå i det ordinarie sortimentet.

Produkten börjar säljas under oktober månad (2013)."

"Avtalet med apotekskedjan Medstop innebär att vi nu snart finns på samtliga apotek i landet och att vi därmed kan få en heltäckande distributionsplattform i Sverige på plats."

http://www.aktietorget.se/pressdocs/Enzymatica/67458/Enzymatica__ENZY_20131113_1.PDF

I apotekskedjan Medstop ingår knappt 70 apotek enl Medstops hemsida: https://www.medstop.se/om-oss/om-medstop

Enl Lifes hemsida finns det totalt 440 Life-butiker i Sverige, Norge och Finland (varav det i Sverige finns butiker på 130-140 orter): http://www.lifebutiken.se/life/pages/om_life/

Coldzyme verkar ej finnas i Norge och Finland ännu.

Åtminstone kommer ej Coldzyme upp om man söker efter produkten på Lifes hemsidor för Norge respektive Finland.

//

Enzymaticas produkter (bla Coldzyme) är baserade på ett särskilt enzym som finns i djuphavstorsk.

Enzymatica påstår sig ha patent på detta enzym, ur bla bolagets årsredovisning för 2012:

"Patenterad enzymteknologi

Enzymatica använder sig av ett unikt världspatenterat marint enzym, ett köldanpassat trypsin, som bildas i torskens bukspottkörtel.

Enzymet är utvunnet som en biprodukt vid fiskberedning (från fiskrens) och lämnar därför inget negativt ekologiskt avtryck.

Enzymet har unika egenskaper som gör det superaktivt vid kroppstemperatur, ca 37°C, och det har över 40 gånger högre katalytisk aktivitet än motsvarande enzym hos däggdjur.

Dessa egenskaper gör enzymet mycket effektivt i att motverka sjukdomsalstrande mikroorganismer såsom virus, bakterier och svamp samt främja sårläkningsprocesser."

http://www.aktietorget.se/pressdocs/Enzymatica/65173/QDnog8EWRLCMYPl.PDF

Men patent varar ju inte för evigt, så vad händer den dagen när patenten löper ut?

Kommer det då att komma mängder av billiga kopior av Enzymaticas produkter?

Enl nedan bygger patenten för Enzymaticas enzym på ett patent från 2002 hos amerikanska patentverket.

Och enl amerikanska patentverkets hemsida:

_"How long does patent protection last?

For applications filed on or after June 8, 1995, utility and plant patents are granted for a term which begins with the date of the grant and usually ends 20 years from the date you first applied for the patent subject to the payment of appropriate maintenance fees for a utility patent."_

"Design patents last 14 years from the date you are granted the patent."

http://www.uspto.gov/inventors/patents.jsp#heading-5

Dvs som utgångspunkt varar patentet i 20 år.

Och nu har det redan gått 11 år sedan 2002 så i så fall är det bara 9 år kvar av patentet?

Dessutom är det enl nedan inte ens Enzymaticas patent utan Enzymatica har ingått ett avtal med isländska bolaget Zymetech om att få utnyttja patentet enl vissa villkor (som enl Enzymatica är "fördelaktiga" för Enzymatica).

//Edit: Vad är ett enzym?

"Enzymer är proteiner som katalyserar, alltså ökar eller minskar hastigheten på kemiska reaktioner."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Enzym

//

Bla nu i sep 2013 redovisade Enzymatica forskningsresultat från en studie om Coldzyme på 46 försökspersoner.

Enl studien reducerades virusmängden i halsen med 99% och antalet förkylningsdagar med 54% för de försökspersoner som behandlades med Coldzyme.

Mer om studien nedan.

Utöver den nyss inledda försäljningen av Coldzyme i Skandinavien satsar Enzymatica på att utveckla särskilda produkter för behandling av djurs tand- och hudproblem, med sikte på USA-lansering i mitten av 2014.

Enzymatica har i flera omgångar tidigare fått in kapitaltillskott från aktieinvesterare, och bolaget kan komma att behöva be om ytterligare kapitaltillskott framöver (genom utförsäljning av fler Enzymatica-aktier vilket kan sänka börskursen).

Vd Michael Edelborg Christensen säger tex i videoklipp från 15 nov 2013 att han i dagsläget "inte vet" om Enzymatica kommer att behöva be om mer kapitaltillskott framöver.

Det beror bla på vilka produktlanseringar och marknadsförings-strategier bolaget kommer att besluta sig för att göra de kommande tre åren.

Mer info om det ev ytterligare behovet av kapitaltillskott ska enl vd komma under q1/2014.

http://www.introduce.se/foretag/enzymatica/intervjuer/2013/11/enzymatica-intervju-med-vd-michael-edelborg-christensen

Remium-prognoser

Enzymatica betalar aktiemäklarfirman Remium för att göra prognoser för Enzymaticas ekonomiska utveckling de kommande åren.

Remiums senaste prognoser för Enzymatica är daterade tors 14 nov 2013 och har gjorts av Remiums aktieanalytiker Christian Lee: http://www.introduce.se/media/5040113/enzy_3.013.pdf

Enl prognoserna bla:

Intäkter:
2012 (faktiskt utfall): 1 miljon kr
2013: 9 miljoner kr
2014: 20 miljoner kr
2015: 39 miljoner kr

Resultat efter skatt:
2012 (faktiskt utfall): -8 miljoner kr
2013: -18 miljoner kr
2014: -13 miljoner kr
2015: -2 miljoner kr

Dvs ingen skördetid (dvs inga storvinster) på gång för Enzymatica i närtid i varje fall.

Om försäljningen tar ordentlig fart kan det bli bra på lång sikt, men tydligen i så fall inte vinst förrän efter 2016.

Med ett börsvärde på 400-500 miljoner kr (vid nuvarande börskurs 23,70 kr) har aktieinvesterare alltså tagit ut ganska mycket i förskott av potentialen i Enzymatica-aktien, och det vill till att det inte blir några större besvikelser på vägen.

Tv-reklam

Tv-reklamsnutt för Enzymaticas anti-förkylnings-munspray Coldzyme i pausen av fotbollsmatchen idag (fre 15 nov 2013) Portugal-Sverige på TV4 (som säkert en stor del av svenska folket satt och tittade på).

Det verkar ev ha varit denna reklamsnutt: http://www.youtube.com/watch?v=futqfV2wvgY

"Unik nyhet!" står det uppe till vänster på skärmen i tv-reklamen.

Först hör man en person hosta och en röst som säger följande:

"Coldzyme är en ny, revolutionerande munspray mot förkylning.

Coldzyme bildar en enzym-barriär som effektivt minskar risken för förkylning och förkortar sjukdomsförloppet.

Coldzyme; lev livet utan förkylning."

På slutet står det även följande till vänster om en bild av Coldzyme-produkten:

"Förebygg och förkorta förkylningen."

Coldzymes Youtube-kanal med flera klipp om produkten: http://www.youtube.com/user/ColdZyme/videos

Tex Enzymaticas forskningschef Mats Clarsund om Coldzyme (i videoklipp från mars 2013): http://www.youtube.com/watch?v=a6UTLqswgmo

Delvis samma klipp i längre version (upplagt i apr 2013) kallad "Utbildningsfilm: ColdZyme Munspray - mot förkylning": http://www.mynewsdesk.com/se/enzymatica-ab/videos/utbildningsfilm-coldzyme-munspray-mot-foerkylning-11323

Clarsund berättar där bla om norska skidskytte-idrottaren Torstein Stenersen som tidigare var förkyld 45-70 dagar per år men började använda Coldzyme under hösten 2011 och var därefter bara sjuk i 7 dagar mätt fram till apr 2013.

Under den då gångna skidskytte-säsongen var Stenersen inte sjuk en enda dag.

Clarsund säger även att Coldzyme har använts av många (i 2 miljoner doser) utan att några biverkningar har upptäckts.

Enl Clarsund rekommenderas att man antingen använder Coldzyme i förebyggande syfte eller när man börjar känna av en förkylning (tex då man börjar få lite ont i halsen) genom att spraya i munnen två gånger varannan timme.

Clarsund uppger i klippet att man genom Coldzyme kan förebygga förkylningar, och halvera tiden man är förkyld.

Coldzyme verkar genom att skapa "en tillfälligt aktiv barriär" som förhindrar att ett förkylnings-virus tas upp av människans celler.

Det läggs en "aktiv enzymbarriär" mellan viruset och munslemhinnan samt bakomliggande epitel-celler.

Enl Clarsund har Coldzyme studerats både i laboratorier och tex med studier ute hos företag där antalet sjukdomsdagar minskat "drastiskt" när de anställda använder Coldzyme.

Kan tv-reklamen om Coldzyme bidra till att få fart på Enzymaticas intäkter och resultat?

Vid nuvarande börskurs 23,70 kr är Enzymatica värt 400-500 miljoner kr på Aktietorget.

Under jan-sep 2013 hade Enzymatica intäkter på 4-5 miljoner kr och en förlust på 11-12 miljoner kr.

Under q3/2013 för sig uppgick intäkterna till 2-3 miljoner kr med en förlust på drygt 5 miljoner kr.

http://www.aktietorget.se/pressdocs/Enzymatica/67458/Enzymatica__ENZY_20131113_1.PDF

Aktieinvesterare verkar alltså ha höga förväntningar på Enzymaticas framtida ekonomiska utveckling.

Enzymaticas huvudprodukt Coldzyme lanserades tydligen så sent som i sep 2013 så den har ännu inte hunnit bidra så mycket till intäkterna.

//Edit: Coldzyme lanserades redan i feb 2013 i vissa apotek, men det verkar ha varit först i sep 2013 som produkten började lanseras brett i Sverige.

Och planer finns även på att lansera Coldzyme utanför Sverige.

//

Tidigare kapitaltillskott

I sep 2013 fick Enzymatica ett kapitaltillskott på 19 miljoner kr från aktieinvesterare genom att nya Enzymatica-aktier såldes ut.

Det var mån 9 sep 2013 som 890 000 Enzymatica-aktier såldes ut för 21 kr per st med aktiemäklarfirman Penser som arrangör.

Samma dag handlades aktien i 24,80-27,20 kr och slutade i 25 kr, dvs de aktieinvesterare som köpte aktier i emissionen fick en viss rabatt jämfört med rådande börskurs.

//Edit: Innan dess fick Enzymatica bla in ett kapitaltillskott på 11-12 miljoner kr i maj 2012 genom att nästan 1,8 miljoner nya aktier såldes ut för 6,50 kr per st.

Och bara en månad senare (dvs i juni 2012) erhölls ytterligare drygt 8 miljoner kr i kapitaltillskott genom att nästan 1,4 miljoner nya aktier såldes ut för 6 kr per st.

//

Per slutet av sep 2013 hade Enzymatica 11-12 miljoner kr i kassan och bolaget verkade ej ha några räntebärande skulder (typ banklån etc).

Kassan motsvarar dock bara 2-3% av börsvärdet på 400-500 miljoner kr.

Kassan motsvarar därmed drygt 0,60 kr av börskursen på 23,70 kr dvs relativt sett ej särskilt mycket.

Luft i balansräkningen?

Negativt att Enzymatica har ev luft i balansräkningen i form av abstrakta så kallade immateriella anläggningstillgångar bokförda till 7 miljoner kr per slutet av sep 2013.

Det motsvarade 27% av de totala tillgångarna och 35% av det egna kapitalet (men dock bara 1-2% av Enzymaticas börsvärde).

Posten på 7 miljoner kr består främst av uppskjutna kostnader för produktutveckling, dvs istället för att bokföra dessa kostnader direkt som en kostnad i resultaträkningen så samlas de upp i en klump som istället bokförs som tillgång som sprids ut som kostnader över flera år genom årliga avskrivningar.

Det anses väl då enl bolaget ge en mer rättvisande bild eftersom de produkter som utvecklingskostnaderna avser, har en livslängd på flera år.

Men risk för att denna klump i form av tillgångsposten i balansräkningen visar sig vara värdelös om relaterade produkter blir försäljningsfloppar.

Mer om Enzymatica

Enzymatica är basera i Lund och hade 8 pers anställda per slutet av sep 2013.

Bolaget grundades så sent som år 2007 och noterades på Aktietorget under 2011.

Aktien började handlas i 3-4 kr i juni 2011 och sköt sedan i höjden till en topp på nästan 40 kr i feb 2013.

Sedan dess är aktien alltså -40% till nuvarande börskurs 23,70 kr.

Samarbete med Actavis

Negativt bla att Enzymatcias samarbete med stora irländsk/amerikanska läkemedelsbolaget Actavis har försenats enl Enzymaticas q3/2013-resultatrapport (som kom 13 nov 2013):

_"Förhandlingarna med Actavis pågår men har blivit fördröjda på grund av en strategidiskussion som har initierats av Actavis nya amerikanska koncernled­ning.

Vi för även diskussioner med andra potentiella distributörer samtidigt som vi noggrant överväger stra­tegin att själv distribuera ColdZyme® Munspray mot förkylning samt kommande produkter i Skandinavien.

Oavsett utgång av denna strategidiskussion kommer Enzymatica själv att påbörja arbetet med en skandi­navisk lansering under det första kvartalet 2014."_

http://www.aktietorget.se/pressdocs/Enzymatica/67458/Enzymatica__ENZY_20131113_1.PDF

Dvs planen verkar ha varit att Actavis med sina stora resurser skulle hjälpa till med att sälja Coldzyme, men att det av olika skäl ännu inte hittills har blivit mycket av det varför Enzymatica verkar fokusera på att sälja in produkten själv till apotekskedjor etc i Skandinavien.

För Enzymatica innebär väl det bättre marginaler på försäljningen av Coldzyme (än att behöva dela med sig av försäljningen till Actavis), men dock dyrare och svårare för lilla Enzymatica att sköta försäljningen självt på egen hand?

Nu hoppas Enzymaticas vd Michael Edelborg Christensen på att kunna ha ett möte med Actavis i slutet av nov 2013 eller åtminstone under resten av 2013, för att kunna reda ut vad det ska bli av samarbetet.

Det säger han i ett videoklipp från 15 nov 2013: http://www.introduce.se/foretag/enzymatica/intervjuer/2013/11/enzymatica-intervju-med-vd-michael-edelborg-christensen

Han indikerar där även att orsaken till förseningen i samarbetet kan vara att Enzymatica har en hård inställning vad gäller vinstdelningen för Coldzyme till Actavis, med tanke på att försäljningen av Coldzyme har gått så bra hittills sedan den lanserades.

Det var 31 maj 2013 som Enzymatica publicerade ett pressmeddelande om Actavis-samarbetet.

Enl pressmeddelandet bla:

"Enzymatica och det internationella läkemedelsföretaget Actavis har skrivit en avsiktsförklaring (letter of intent) om försäljning av Enzymaticas produkt mot förkylning, ColdZyme® Munspray, för den nordiska marknaden.

Genom avtalet kommer ColdZyme Munspray att kunna säljas i cirka
3 200 apotek och ett stort antal butiker inom bland annat hälsofackhandeln i Norden."

http://www.aktietorget.se/pressdocs/Enzymatica/65847/Enzymatica__ENZY_20130531_3.PDF

Enl pressmeddelandet står det även lite om försäljningspotentialen för Coldzyme.

Det står bla att det bor 25 miljoner pers i Norden som tillsammans får 75 miljoner förkylningar per år.

I dagsläget säljs det receptfria anti-förkylnings-produkter för drygt 2 miljarder kr per år i Norden, med en tillväxt på 5% per år.

Coldzyme bedöms teoretiskt sett ha potential att användas vid upp till 25 miljoner förkylningar per år i Norden.

Som jämförelse står det bla enl ovannämnda Remium-prognosdokument om Enzymatica att Enzymatica räknar med att nå intäkter på 7 miljoner kr för Coldzyme under 2013 vilket enl Remium innebär 100 000 sålda ex av Coldzyme-sprayflaskor (70 kr per flaska).

Och för 2014 räknar Remium med en ökning till 250 000 sålda ex vilket ska ge intäkter på 18-20 miljoner kr (72-80 kr per flaska).

Skulle Coldzyme teoretiskt sett kunna sälja 10 miljoner Coldzyme-flaskor per år skulle det alltså ge intäkter på 700 miljoner kr per år (givet en intäkt på 70 kr per flaska).

Läkemedelsverket

Coldzyme är registrerat hos Läkemedelsverket sedan i aug 2012: http://www.aktietorget.se/pressdocs/Enzymatica/62880/Enzymatica_ENZY_20120813_1.pdf

Coldzyme är registrerat hos Läkemedelsverket som "medicinteknisk produkt, klass 1".

Det är väl en registreringsnivå med klart lägre krav än tex för ett riktigt läkemedel, och innebär väl förenklat bara att produkten inte är hälsofarlig om den används på rekommenderat sätt.

Flera hälsokost-produkter verkar vara registrerade hos Läkemedelsverket som "medicinteknisk produkt, klass 1".

Enl beskrivningen av Coldzyme i det pressmeddelandet:

_"Produkten är avsedd att användas för att förebygga förkylningar, men kan också förkorta sjukdomsperioden om sprayen börjar användas i ett tidigt stadium av förkylningen.

Munsprayen innehåller bla ett enzym från djuphavstorsk som har visat sig ha mycket goda terapeutiska egenskaper."_

Forskningsstudie

Nya forskningsresultat om Coldzyme presenterades i sep 2013: http://www.aktietorget.se/pressdocs/Enzymatica/66668/Enzymatica__ENZY_20130909_1.PDF

Det var 9 sep 2013, dvs samma dag som Enzymatica bad aktieinvesterare om det nya kapitaltillskottet på 19 miljoner kr vilket var vältajmat.

Studien (kallad "Coldprev") genomfördes på 46 försökspersoner vid Skånes Universitetssjukhus i Lund.

Personerna infekterades med ett förkylningsvirus, och en grupp av personerna behandlades med Coldzyme medan en jämförelsegrupp ("placebo-grupp") fick behandling med en låtsasprodukt som inte ger någon effekt.

Resultatet av studien enl pressmeddelandet:

_"Hos de personer som blev infekterade av förkylningsviruset reducerade ColdZyme Munspray både virusmängd och antal förkylningsdagar jämfört med placebo."

Resultaten beräknades vara statistiskt signifikanta, dvs tillräckligt starka för att ej bara kunna bero på slumpen.

Enl Enzymaticas forskningschef Mats Clarsund i pressmeddelandet:

"COLDPREV-studien visar statistiskt signifikanta resultat med ColdZyme Munspray, avseende reduktion av virusmängden i halsen och antalet förkylningsdagar hos infekterade försökspersoner."_

För de försökspersoner som använde Coldzyme var virusmängden i halsen -99% och antalet förkylningsdagar -54% jämfört med placebogruppen.

Ansvarig för studien var överläkaren Cecilia Ahlström Emanuelsson som för sin del konstaterade att studieresultaten var "intressanta" även om studien ej var "konklusiv i alla avseenden".

Även tidigare pressmeddelande från 2 maj 2013 om goda forskningsresultat för Coldzyme: http://www.aktietorget.se/pressdocs/Enzymatica/65407/Enzymatica__ENZY_20130502_23.PDF

De forskningsresultaten byggde på en enkätundersökning om folk som kände av att de höll på att bli förkylda under feb-apr 2013.

Knappt 400 pers svarade på varav ca 140 pers hade använd Coldzyme.

Av de som hade använt Coldzyme:

• 83% blev inte förkylda

• 17% blev förkylda (men av dem ansåg 96% att förkylningen inte var lika allvarlig som tidigare förkylningar)

Nya produkter för djur

Potential men även risker (pga dyr satsning som kan vara i onödan om försäljningen blir låg) för ett nytt projekt i Enzymatica med satsning på produkter för djur.

Ur q3/2013-resultatrapporten:

_"Efter det tredje kvartalet (2013) offentliggjorde vi satsningen på ett nytt produktområde, veterinärmedicinska pro­dukter.

De första produkterna inom områdena dental hälsa och dermatologi för djur, kommer att lanseras i mitten av 2014 på den nordamerikanska marknaden och beräknas generera försäljning under det andra halvåret.

Som en del i denna satsning har Enzyma-tica etablerat ett dotterbolag i USA, Enzymatica North America Inc.

Det nya produktområdet och lanseringen i Nordamerika är strategiskt viktig för Enzymatica som ett första steg i företagets internationella etablering."_

http://www.aktietorget.se/pressdocs/Enzymatica/67458/Enzymatica__ENZY_20131113_1.PDF

Att Enzymaticas produkter kan ha positiv effekt för munhälsa är känt sedan tidigare.

Bolaget har bla produkten Perizyme Tuggummi.

Tex enl Enzymaticas årsredovisning för 2012:

"I maj (2012) registreras Perizyme® Tuggummi hos Läkemedelsverket
som medicinteknisk produkt, klass I, för att reducera nybildning av dentalt plack samt motverka dålig andedräkt."

http://www.aktietorget.se/pressdocs/Enzymatica/65173/QDnog8EWRLCMYPl.PDF

Enl videoklipp från 15 nov 2013 säger Enzymaticas vd Michael Edelborg Christensen uttalat att satsningen på djurprodukter kommer från Perizyme-tuggummet och de forskningsstudier som har gjorts om den produkten inför att den registrerades hos Läkemedelsverket: http://www.introduce.se/foretag/enzymatica/intervjuer/2013/11/enzymatica-intervju-med-vd-michael-edelborg-christensen

Bla gjordes en av de studierna i USA med bra resultat.

Studien visade förhindrad återuppbyggnad av tandplack hos hunder, samt att tandkött och annan munhygien kunde hållas i "bra skick".

Enl klippet säger Edelborg Christensen att det är billigt för Enzymatica att lansera nya produkter såsom dessa djurprodukter eftersom produktutveckling såsom hanteringen av den aktiva ingrediensen (enzymet) osv redan är gjord.

Han siktar på att Enzymatica ska distribuera ut en "rimlig" eller "ansenlig mängd" av de nya djurprodukterna i USA under 2014 vilket ska ge vinsttillskott till Enzymatica.

I klippet säger Edelborg Christensen även att Enzymatica jobbar på en del övrig produktutveckling och har 2-3 nya produkter på gång som bolaget "kommit väldigt långt med".

Han vill i nuläget ej berätta mer om de produkterna (pga konkurrensskäl och patent etc), men uppger att dessa produkter väntas komma under 2014.

(Frågan är om han avser de ovannämnda djurprodukterna eller helt andra nya produkter som Enzymatica har på gång. Det verkar som han menar helt andra nya produkter.)

Vd Michael Edelborg Christensen

Enzymaticas vd är skåningen Michael Edelborg Christensen.

Enl beskrivningen av honom i Enzymaticas årsredovisning för 2012:

"Kort historik:

Executive MBA examen från Lunds Universitet och utbildad trafikpilot.

Har tidigare bland annat startat och drivit Gerby Produkter AB, som blev
utsett till DI Gasell 2003.

Vice VD, fram till oktober 2008 i Empire som idag är noterat på First North.

Har arbetat i olika positioner inom Philips-koncernen.

Har ett brett kontaktnät över hela världen."

http://www.aktietorget.se/pressdocs/Enzymatica/65173/QDnog8EWRLCMYPl.PDF

Dvs han har bla tidigare varit vice vd för fd politikern Ian Wachtmeister-delägda börsbolaget The Empire som bla hade försäljningsagenturen för att sälja läsk-apparaten Soda Stream i Sverige.

The Empire-aktien har väl stundtals sett billig ut men aldrig varit någon särskilt bra aktie?

Bla har väl bolaget blivit av med Soda Stream-agenturen?

The Empires börsvärde nu drygt 20 miljoner kr vid börskurs 2,13 kr.

Aktien hade en topp på 9-10 kr i början av 2009, och även om variationerna sedan dess varit stora har trenden varit tydlig med en kraftig kursnedgång till dagens nivå.

//Edit: Ur Enzymatica-vd:n Michael Edelborg Christensens Linkedin-sida:

_"Vice President
Empire AB (publ)
mars 2006 – oktober 2008 (2 år 8 månader)

Strategic executive committee, Executive committee,
Advisory Board, Marketing Director, Key Account responsible._

Participated in the successful roll out of Soda Stream in the Nordic Markets making it a success story with 25 % household penetration in Sweden.

10 fold Increase in share value during my contribution and partisipation."

//

Videoklipp från fre 15 nov 2013 (på aktiemäklarfirman Remiums hemsida Introduce.se) där Edelborg Christensen pratar om Enzymatica: http://www.introduce.se/foretag/enzymatica/intervjuer/2013/11/enzymatica-intervju-med-vd-michael-edelborg-christensen

Han säger där bla att han under q3/2013 var mest nöjd med det positiva emottagandet av Coldzyme hos apoteks- och hälsokostkedjorna.

Han säger även att Enzymaticas kostnadsnivå nu har legat högre än vad den kommer att göra på sikt, pga nuvarande tillfälligt höga marknadsförings-kostnader (pga Coldzyme-lanseringen) samt engångskostnader för tillverkning.

Även videoklipp (på Financialhearings.com från 16 sep 2013) där Edelborg Christensen pratar om Enzymatica: http://financialhearings.nu/130916/enzymatica/

Han säger där bla att Enzymaticas bildande år 2007 skedde i samarbete med en isländsk forskargrupp via bolaget Zymetech.

(Dvs risk för att Enzymatica måste betala en stor del av sina kommande intäkter som ersättning till Zymetech?)

Enl tidigare videoklipp (från Financialhearings.com 13 mars 2013) står det bla på en bild:

"2007: Enzymatica etableras baserat på ett fördelaktigt, långsiktigt samarbetsavtal med Zymetech på Island."

http://financialhearings.nu/130313/enzymatica/

Dvs som Enzymatica beskriver det där låter det som att Enzymatica inte kommer att behöva betala några stora framtida ersättningar till Zymetech.

Han pratar där även om enzymer och uppger att de tex finns i maskin-diskmedel för att göra disken ren och i tvättmedel för att göra tvätten ren.

Enzymernas uppgift där är att bryta ned proteiner så att disken/tvätten blir ren.

Enzymer används tex vid livsmedels-produktion, men finns även naturligt i människor för att bryta ned maten man äter.

I alla dessa exempel är enzymernas roll att bryta ned proteiner.

Så började det

Enl Edelborg Christensen i klippet var det under 1970-talet som isländska forskare besökte fiskrenserier på Island.

Forskarna noterade att personalen där (mest kvinnor) jobbade under tuffa omständigheter med låg temperatur osv, men hade ändå väldigt fina, nästan "bebis-lena" händer.

Forskarna tyckte inte att det hängde ihop och gissade att det berodde på enzym från de torskar som rensades.

De kom fram till att torsk-enzymet bla bryter ned döda hudceller och är delvis läkande osv.

Den isländska professorn J. B: Bjarnason kom fram till att torskens enzym är väldigt effektivt, och tog världspatent på det enzymet (så kallat "kall-adapterat trypsin").

Det var i jan 2002 som han fick patentet hos amerikanska patentverket (US Patent Office) för "Fish serine proteinases and their pharmaceutical and cosmetic use".

Enzymet upptäcktes ha positiva egenskaper såsom att motverka infektioner, dämpa inflammationer och stimulera läkningsprocesser.

Enzymet blir särskilt effektivt i rumstemperatur och vid kontakt med människors hud och slemhinnor.

Största aktieägarna, styrelse

Bland Enzymaticas största aktieägare finns bolagen Humea AB, Medi AB och Decatur AB med en ägarandel på ca 10% vardera per slutet av sep 2013: http://www.introduce.se/foretag/enzymatica/kalender-och-agare

Humea AB är (precis som Enzymatica) baserat i Lund.

En Jörgen Rexö sitter i Humeas styrelse: http://www.allabolag.se/5564169331/Humea_AB

Enl Aktietorgets ägarlista per slutet av sep 2013 är istället bolagen Humea AB, Medzyme AB samt Cove Neck Invest AB största aktieägare i Enzymatica med ca 10% vardera: http://www.aktietorget.se/InstrumentInfo.aspx?Language=1&InstrumentID=SE0003943620

Cove Neck Invest AB ligger i Bjärred ca 1 dryg mil väster om Lund, och har bla en Staffan Bergqvist i styrelsen.

Cove Neck Invest AB har i sin tur HCN Group AB som moderbolag.

HCN Group AB har samma adress som Cove Neck Invest AB, och Staffan Bergqvist sitter även i HCN Group AB:s styrelse.

//Edit: Enl Enzymaticas årsredovisning för 2012 satt Bergqvist i Enzymaticas styrelse fram till och med sep 2012.

http://www.aktietorget.se/pressdocs/enzymatica/documents/enzymatica_årsredovisning_2012_final.pdf

Enl årsredovisningen för maj-dec 2011 satt han även i bolagets företagsledning som försäljnings- och affärsutvecklingschef.

http://www.aktietorget.se/pressdocs/enzymatica/documents/enzymatica_årsred_2011-05-01-2011-12-31.pdf

Så här står det om honom där:

"Staffan har finansiellt och aktivt bidragit till att bygga upp företaget och bidrar med ett mycket brett nätverk och kommunikativ kompetens.

Staffan är entreprenör och har drivit och arbetat i egna bolag inom media, detaljhandel och fastighet."

//

Enl Enzymaticas årsredovisning för 2012 hade bolaget en styrelse på sex pers varav fyra var storägare:

• Åke Larsson (grundare), knappt 1,8 miljoner aktier

• Jörgen Rexö (chefsjurist), drygt 1,9 miljoner aktier

• Ulf Blom (marknadschef), knappt 1,9 miljoner aktier

• Michael Edelborg Christensen (vd), drygt 1,8 miljoner aktier

Åke Larsson har tidigare bla varit Asienchef för stora svenska medicinteknik-företaget Gambro som gör utrustning för behandling av folk med njursjukdom.

Gambro var tidigare börsnoterat men köptes upp av Investor och EQT under år 2006, och de sålde sedan Gambro vidare år 2012 till Gambros amerikanska konkurrent Baxter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gambro

Sedan ägarlistan i Enzymaticas årsredovisning för 2012 har bla Edelborg Christensen sålt av drygt 900 000 aktier i juli 2013 och äger därefter ca 800 000 aktier: http://www.aktietorget.se/InstrumentInsider.aspx?Language=1&InstrumentID=SE0003943620

Jörgen Rexö och hans fru Marie-Louise sålde (enl den länken) av en mindre aktiepost i juli 2013 men äger fortfarande ca 1,9 miljoner aktier.

Rexö har vid tidigare tillfällen sålt av mindre aktieposter.

Blom verkar ligga kvar med ca 1,9 miljoner aktier men har också sålt av mindre poster under 2012.

Åke Larsson verkar inte längre finnas med på insynslistan efter att han avgick som styrelseordförande under 2013.

Vid nuvarande Enzymatica-börskurs äger alltså Edelborg Christensen Enzymatica-aktier värda drygt 20 miljoner kr, medan Rexö och Blom äger aktier för 40-50 miljoner kr vardera.

Dvs det är ju väldigt positivt att folk i bolagets företagsledning/styrelse har så stora aktieinnehav i bolaget.

Men negativ signal att Edelborg Christensen sålde av en stor del av sitt innehav nu under sommaren 2013.

Ska man tolka det som att han anser aktien vara övervärderad?

Då när han sålde aktierna låg börskursen i 23,80-26 kr dvs han fick ut ca 22-25 miljoner kr för de sålda aktierna.

(Eller kan det vara så att han har dem kvar fast flyttade dem till en kapitalförsäkring för att slippa betala framtida reavinstskatt om han säljer dem i framtiden och börskursen fortsätter stiga? Dock står det enl Aktietorgets hemsida att han "minskade innehav".)

Enzymaticas största aktieägare enl bolagets q3/2013-resultatrapport:

1. Humea AB (Jörgen Rexö): drygt 1,9 miljoner aktier (ägarandel drygt 10%)

2. Medi AB (Ulf Blom): knappt 1,9 miljoner aktier (10%)

3. Cove Neck Invest AB (Staffan Bergqvist): 1,8 miljoner aktier (9-10%)

4. Åke Larsson: knappt 1,5 miljoner aktier (knappt 8%)

5. Michael Edelborg Christensen: knappt 800 000 aktier (knappt 5%)

- - -

Summa ägarandel 43%

http://www.aktietorget.se/pressdocs/Enzymatica/67458/Enzymatica__ENZY_20131113_1.PDF

De fyra personerna äger alltså drygt 40% av Enzymatica som totalt är värt 400-500 miljoner kr på börsen.

Ägarandelarnas marknadsvärden (med nuvarande börskurs 23,70 kr som slutkurs fre 15 nov 2013):

1. Jörgen Rexö 46 miljoner kr

2. Ulf Blom 45 miljoner kr

3. Staffan Bergqvist 43 miljoner kr

4. Åke Larsson 35 miljoner kr

5. Michael Edelborg Christensen: 21 miljoner kr

- - -

Summa 189 miljoner kr av Enzymaticas totala börsvärde på 443 miljoner kr.

Dvs värdena på deras aktieinnehav i Enzymatica har ökat kraftigt sedan bolagets aktie började handlas på Aktietorget i juni 2011.

Grattis till det och bra jobbat, men det oroväckande är att det hittills bara beror på aktieinvesterarnas höga framtidsförhoppningar om Enzymatica i och med att bolagets intäkter knappt ens har kommit igång ännu.

Man vet alltså ännu inte om bolagets kommer att bli den succé som aktieinvesterarna hoppas på.

Som ny styrelseordförande tillträdde klädföretaget Kappahls tidigare vd Christian Jansson som hittills bara köpt en liten post Enzymatica-aktier.

Jansson har väl tidigare lyckats bra med att bygga upp Kappahl till en stor klädbutikskedja, men de senaste åren har Kappahl hamnat i kris.

Kappahl-aktien fick rekommendationen "sälj" här i bloggen i ett tidigare blogginlägg från 1 nov 2013: http://www.redeye.se/aktiebloggen/kappahl/salj-kappahl-aktien

Då låg Kappahl-aktien i 38,30 kr.

Nu 15 nov 2013 (dvs två veckor senare) slutade Kappahl-aktien i 36,50 kr.

I ett längre tidsperspektiv har Kappahl-aktien haft en kraftig nedgång från en toppnivå på nästan 180 kr under våren 2010.

Men det senaste året har aktien stigit kraftigt från bottennivå kring 16 kr hösten 2012.

Jansson lämnade jobbet som vd för Kappahl i början av 2012 men han sitter fortfarande kvar i bolagets styrelse och är Kappahls största aktieägare med en ägarandel på 16-17% värd 400-500 miljoner kr.

Nu verkar det bara vara 4 pers som sitter i Enzymaticas styrelse:

Anders Jungbeck
Fredrik Lindberg
Jörgen Rexö
Christian Jansson

Dvs det är bara Rexö som är kvar bland de tidigare styrelseledamöterna: http://www.aktietorget.se/InstrumentInfo.aspx?Language=1&InstrumentID=SE0003943620

Är det förresten lämpligt att han själv sitter i styrelsen som ska övervaka Enzymaticas företagsledning etc, när Rexö själv sitter i företagsledningen i egenskap av chefsjurist?

Utbetalda ersättningar (lön och styrelsearvoden) under 2012 (enl Enzymaticas årsredovisning för 2012):

Ulf Blom 593 000 kr

Michael Edelborg Christensen 579 000 kr

Jörgen Rexö 298 000 kr

http://www.aktietorget.se/pressdocs/enzymatica/documents/enzymatica_årsredovisning_2012_final.pdf

Dvs marknadschefen Ulf Blom fick ut en högre ersättning än till och med vd Michael Edelborg Christensen, och anses tydligen vara Enzymaticas viktigaste nyckelperson.

Så här beskrevs Blom i Enzymaticas årsredovisning för maj-dec 2011:

"Ulf är civilekonom har varit med att bygga upp bolaget och har ansvar för marknad, drift och distribution.

Ulf har över 15 års erfarenhet från olika chefspositioner inom marknadsföring och försäljning inom läkemedelsindustrin, samt en omfattande erfarenhetsbas och resultat från alla strategiska faser i kommersialiseringen av läkemedel på ett globalt plan."

http://www.aktietorget.se/pressdocs/enzymatica/documents/enzymatica_årsred_2011-05-01-2011-12-31.pdf

För generöst optionsprogram?

Enzymaticas personal och styrelse äger optioner som ger rätt att köpa nya Enzymatica-aktier framöver.

1)

Ett optionsprogram i Enzymatica omnämns i bolagets årsredovisning för 2012: http://www.aktietorget.se/pressdocs/enzymatica/documents/enzymatica_årsredovisning_2012_final.pdf

Enl det optionsprogrammet finns 150 000 optioner som kan användas för att köpa nya Enzymatica-aktier för 12 kr per st under mars-juni 2014.

Dessa optioner ägs av nyckelpersoner i Enzymatica.

De köpte optionerna under 2012 till marknadspris beräknat enl Black & Scholes formel för att värdera optioner.

Det optionsprogrammet beslutades på extra bolagsstämma i Enzymatica i jan 2012.

Då låg Enzymatica-aktien i 6-7 kr (jämfört med nuvarande börskurs 23,70 kr).

2)

På Enzymaticas bolagsstämma 6 maj 2013 beslutades om ytterligare ett optionsprogram för personal och styrelse, i enlighet med kallelsen till den stämman: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=65084

Det programmet kallas "Optionsprogram 2013/2017" och omfattar drygt 1,1 miljoner optioner som ger rätt att köpa lika många nya Enzymatica-aktier för en teckningskurs på 110% av den genomsnittliga börskursen under de 10 börsdagar som följde efter bolagsstämman.

Börskursen låg i ca 26-30 kr under de 10 börsdagarna efter stämman.

Det optionsprogrammet kan öka antalet Enzymatica-aktier med ca 6%.

Personerna som programmet är avsett för, ska få optionerna gratis.

Optionerna i programmet kan användas för att köpa nya Enzymatica-aktier efter tre år från dess att personen fått optionerna, men senast under 2017.

Enl huvudregeln måste personen fortfarande vara anställd eller styrelseledamot i Enzymatica för att få använda optionerna (med vissa undantag).

Kommentar till optionsprogrammen

Som utgångspunkt är det väl bra med optionsprogram till nyckelpersoner, så att de stimuleras att göra bra ifrån sig på bolaget.

Det första optionsprogrammet var väl rimligt genom att folk fick köpa optionerna för ett marknadspris per option (enl Black & Scholes-formeln), och att teckningskursen för de nya aktierna låg ca dubbelt så högt som dåvarande börskurs.

Men det andra optionsprogrammet verkar vara för snällt (vilket är negativt för Enzymaticas aktieägare).

Dels får personerna optionerna gratis, och dels så var teckningskursen för att köpa nya aktier inte särskilt mycket högre än rådande börskurs.

• Det första programmet krävde ca en dubbling av börskursen på drygt 2 år för att optionerna inte skulle bli värdelösa.

• Men det andra programmet krävde bara en ökning med 10% på 4-5 år för att optionerna inte skulle bli värdelösa.

Dessutom är företagsledningen och en del av styrelsen redan stora aktieägare i Enzymatica så frågan är om de blir särskilt mycket mer motiverade av att dessutom få dessa optioner.

Och det är särskilt kontroversiellt just mot bakgrund av att företagsledningen själv äger en stor del av Enzymatica och därmed har varit med och föreslagit och beslutat om det nya optionsprogrammet till stor del avsett för sig själva på övriga aktieägares bekostnad.

Visst avser det andra programmet även övriga anställda och övriga styrelseledamöter än de som redan är storägare i Enzymatica, och det kanske krävs bla sådana generösa optionsprogram för att locka duktigt folk till Enzymatica vilket i så fall på det sättet kan ge en positiv effekt för alla aktieägare.

Men det hade sett bättre ut om de personer i företagsledningen/styrelsen som även är storägare, inte skulle omfattas av programmet.

Sedan kan man ju tex argumentera för att även de är avgörande nyckelpersoner i Enzymatica och kanske kräver sådana generösa optionsprogram för att stanna kvar osv.

Att teckningskursen i det andra optionsprogrammet låg så mycket lägre jämfört med rådande börskurs, än i det första optionsprogrammet, kan för övrigt tolkas som att Enzymatica-styrelsen själv ansåg att det inte finns så stor kursuppgångs-potential i Enzymatica-aktien från den börskurs som rådde under våren 2013, ens på 4-5 års sikt.

Dvs det kan ju tolkas som en varningssignal för aktieinvesterare.

Och sedan våren 2013 har börskursen hittills fallit något.

- - -

Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan/strongpp bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Det är ej säkert att blogginlägget har tagit upp alla aspekter som är relevanta för bedömningen av den aktie som blogginlägget handlar om. Och de aspekter som tas upp i blogginlägget kan ha feltolkats.

"Käpphästar" i denna blogg bla:

• Aktieutdelningar

Aktieutdelningar och nivån på dem anses här vara irrelevanta i sig för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej.

Aktieutdelningar är ju bara som att man har 1 000 kr på banken och gör ett uttag på 100 kr. Man blir inte rikare för det utan har ändå bara 1 000 kr (fast 100 kr kontant och 900 kr kvar på banken).

Allt annat lika bör en aktiekurs falla med lika mycket som aktieutdelningen när aktieutdelningen avskiljs från börskursen.

Däremot kan aktieutdelningen indikera att bolaget är lönsamt och genererar bra resultat per aktie och räknar med en fortsatt god utveckling för resultatet per aktie, men då är aktieutdelningen bara en sekundäreffekt av det.

Det enda relevanta för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej anses här vara hur mycket pengar ett bolag genererar (och väntas generera de kommande åren) i sin löpande verksamhet (mätt förenklat som tex resultat per aktie), och hur börskursen ligger i förhållande till det.

Sätter man in pengar på bankkonto vet man alltid säkert (förhoppningsvis) att man får tillbaka insatta pengar plus ränta (även om räntan är låg) när man vill ta ut pengarna.

Köper man en aktie för att få aktieutdelning tar man alltid en risk för att börskursen står lägre när man senare vill sälja aktien.

Dvs det är inte säkert att man får tillbaka insatta pengar när man köper en aktie.

Dessutom får man ju (normalt) betala 30% skatt på erhållna aktieutdelningar, vilket snarare i sig gör det till en nackdel med aktier som ger hög aktieutdelning.

• Immateriella tillgångar

Många börsbolag har mycket "luft" i sina balansräkningar i form av abstrakta så kallade immateriella tillgångar (immateriella anläggningstillgångar) bokförda till stora belopp bland tillgångarna i balansräkningen.

Ofta kan de immateriella tillgångarna ha uppstått tex om ett bolag köpt ett annat bolag dyrt (dvs för ett pris som överstiger det köpta bolagets bokförda tillgångsvärden), eller om ett bolag bokför utvecklingskostnader som en tillgång som belastar resultatet utspritt över flera år i form av årliga avskrivningar.

Om ett bolag börjar gå dåligt finns risk för att det bokförda värdet på de immateriella tillgångarna måste skrivas ned. Och det kan då bli stora nedskrivningar eftersom många bolag har stora immateriella tillgångar.

Nedskrivningarna ger en negativ resultateffekt med samma belopp som även minskar bolagets egna kapital med lika mycket (allt annat lika).

Med de stora nedskrivningar det därmed lätt kan bli, kan det mesta eller hela ett bolags egna kapital därigenom raderas ut (och ev till och med bli negativt) vilket gör att bolaget omgående måste få kapitaltillskott från aktieägarna för att överleva.

Sådana kapitaltillskott erhålls då oftast genom att bolaget säljer ut nya aktier till aktieägarna via nyemission, vilket då brukar försämra börskursens dåliga utveckling ytterligare.

Dvs stora immateriella tillgångar i ett bolags balansräkning innebär en förhöjd risknivå i bolagets aktie.

I detta blogginlägg fick alltså Enzymatica-aktien rekommendationen "sälj" vid nuvarande börskurs 23,70 kr (aktiens slutkurs fre 15 nov 2013).

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?