Post entry

Everysport Media: Ett framtida Catena Media växer fram, mångdubblare?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Everysport Media: Ett framtida Catena Media växer fram, mångdubblare?

ESMG är det snabbast växande bolaget i Sverige inom sportmedia, sportteknologi samt speltips.

Man nådde redan innan de senaste större förvärvet, Daytime Media House, ca 2 miljoner miljoner unika besökare i veckan och över 11 miljoner sidvisningar och lär knappast vara sämre efter det vinstdrivande förvärvet i Daytime Media House. Förvärvet bestod av följande:

Kort om bolagen i Daytime Media House som nyligen förvärvades, nyckeltal 2015:

Daytime Media House AB

Intäkter: 4 452 tkr

Resultat: 1 537 tkr

Eget kapital: 7 218 tkr

Dagens Spel i Stockholm AB

Intäkter: 12 751 tkr

Resultat: 601 tkr

Eget kapital: 7 679 tkr

Travtjänsten (Sverige) AB

Intäkter: 9 339 tkr

Resultat: 3 365 tkr

Eget kapital: 2 148 tkr

Sporttjänsten (Sverige) AB

Intäkter: 3 463 tkr

Resultat: 618 tkr

Eget kapital: 809 tkr

Daytime Media House AS

Intäkter: 476 tNOK

Resultat: 348 tNOK

Eget kapital: 378 tNOK

Sedan tidigare äger Everysport Media följande ledande sajter som säkert många av er besöker:

svenskafans.com:

Svenskafans är en blandning av nyhetssajt och supporterforum.

hockeysverige.se:

Hockeysverige är en ledande nyhetssajt för ishockey.

eliteprospects.com:

Eliteprospects är Sveriges enskilt största ishockeysite som samlar ihop hela hockeyvärldens alla spelarövergångar.

goalwire.com:

Goalwire är en av Sveriges största målservice-site med livescore från all världens fotboll, ishockey, basket, tennis etc.

fotbolldirekt.se:

Fotbolldirekt är en av landets största fotbollssajter med fokus på svensk fotboll. Nyheter, bloggar och livereferat samt alla nyheter om transfers i fotbollsvärlden.

everysport.com.

Everysport är ett communityt för sportintresserade av alla de slag. Du har din egen profil där du får välja matchtröja, lagtillhörighet och utseende.

fantv.tv:

Fantv är en playtjänst med program och klipp inom fotboll, ishockey, NBA, NFL, motorsport och golf.

golfing.se:

Målsättningen är att ge Sverige mer golf, med extra stort fokus på tävlingsgolf.

svenskaracefans.com:

Svenskaracefans är en motorsportsajt där internationellt innehåll mixas med lokala skribenter.

tennissverige.se:

Tennissverige följer tennis på både nationell nivå till en världsomfattande bevakning av sporten.

elitefootball.com

Elitefotball är fotbollsversionen av ishockeysiten eliteprospects.com. Sajten innehåller all sorts fotbollstatistik.

Förutom ovan veksamhet är segmentet Media Service en del av Everysport Media med flertalet tjänster och kunder esmg.se/media-services.

Intressantast bland de olika tjänsterna där är robotjournalistik som är en mycket intressant verksamhet som växer kraftigt då man drar ner på traditionell journalistik.

Everysport har även ett säljavtal med Viasatsport.se och därmed ökar dess digitala portfölj med ytterligare en av Sveriges starkaste sportsajter

EverysportMedia har nu växt efter det senaste förvärvet till en omsättning på årsbasis till 80 miljoner och hade med lätthet kunnat konsilidera denna verksamhet och visat EBIT marginal på bara denna på 15-20% och en bra tillväxt på detta.

Man har under året tagit ett antal engångskostnader för att integrera förvärven och hade ändå troligen kunnat visa en EBIT marginal på 7-9% om man nu inte satsat så hårt på nya verksamheten leadgenerering och affiliate.

Under Q2 hade man visat positivt resultat exklusive Daytime Media House om det inte vore för engångskostnader relaterat till förvärvet av Daytime Media House som nu har integreras i Everysport Medias resultat fr.o.m den 1a Augusti.

Det är dock den nya verksamheten i nystartade Leader Media som gör jag ser en oerhörd potential i bolaget. Många verkar sett det tvärtom och sålde av pga lägre EBIT mål pga denna satsning vilket för mig är svårt att förstå när man ser ett litet nytt Catena Media födas och är anledningen till att jag köpt en hyfsat stor post som jag är övertygad kommer bli en mycket bra investering.

Everysport Media har nu vuxit sig riktigt stora och kommer nu starta en större satsning på affiliate och leadgenerering inom sportsbooksegmentet med internationella ambitioner via Leader Media. Man har redan ett 100-tal egna domäner och sajter samt en databas för maildialog med över 50 000 aktiva sportbookspelare.

Dessutom har man redan 2 miljoner unika besökare och över 11 miljoner sidvisningar i veckan.

EverysportMedias sport sidor lämpar sig för just denna verksamheten att attrahera till spel och casino spel och på sikt även e-handel, resor, fantasyspel mm med sina stora mängder internettrafik, kunddatabaser och innehåll osv

Det säger sig själv att denna satsning är helt rätt och summeras bra av Leo Vegas som haft annonskampanjer på några av Everysport Medias sajter.

citat

"- Everysport har sedan tidigare levererat bra effekt på våra kampanjer för casinospel. När vi nu lanserar sportsbook vänder vi oss givetvis mot en höggradigt sportintresserad målgrupp och den fångar de ju helt perfekt,

säger Niklas Andersson Sverigechef på LeoVegas."

Ovan nämnda satsning innebär att Everysport nu etablerar sig på en marknad som idag består av aktörer som tex Catena Media.

För att förstå konceptet samt marginaler så summeras de bra i en analys på Catena Media utförd av Placera.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/09/06/en-lonsam-inkastare.html

Catena Media värderas till ca 4 miljarder kronor. Kommer ha en omsättning i år på uppskattningsvis 400 miljoner kronor och

ett rörelseresultatet uppskattningsvis på lite drygt 200 miljoner kronor.

2014 hade Catena media en omsättning på runt 40 miljoner kronor och har därefter växt både organiskt och via förvärv.

Självfallet startar Everysport Media som en liten spelare men deras sportsajter är ideala för just affiliate och leadgenerering och man startar egen affärsinriktning och management i koncernen för just för denna verksamheten iom nya bolaget Leader Media.

Denna nya verksamhet kommer man satsa ordentligt på via befintliga sajter samt även via kommande förvärv som man kommunicerade i det senaste PMet.

Bara denna verksamheten kan säkert omsätta runt 20 miljoner redan nästa år med lite mindre förvärv och bara den motivera dagens börsvärde om inte mer än så. Catena Media hade som sagt en omsättning på ca 40 miljoner 2014 och värderas idag till ca 4 miljarder!

Dagens värdering på lite drygt 100 miljoner tycker jag enbart "gamla" Everysport Media bör värderas till. Nyförvärvet Daytime Media House borde även det själv motivera ett värde motsvarande dagens BV.

Vad gäller den nya verksamheten inom kort affiliates och leadgenerering kommer den säkerligen värderas högre än dagens BV när marknaden förstått potentialen samt bolaget gjort sina första av flera kommande förvärv.

Potentiellt har vi ett framtida Catena Media som börjar ta form och en värdering som kommer bli därefter, aktien kommer säkerligen handlas i intervallet 3-5 kronor inom 6 månader om detta utveckar sig enligt ovan och betydligt mer på något års sikt.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?