Post entry

Förbifart Europa-Dieselpriset kommer öka vid årskiftet.

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

IMO inför nya regler 1 Januari 2015 som kan ge stora prisökningar i Diesel priset, jag tänker ta position.

IMO, International Maritime Oragnization är ett organ inom FN som bildades i Geneve 1948 och hanterar sjöfartsfrågor och har över 170 medlemsstater.

IMO har antagit en regel som förhindrar alla fartyg inom Nordsjöregionen att änvända bränsle som innehåller mer än 0,1 % svavel för att minska luftföroreningar. Detta träder i kraft 2015 1 Januari.

http://www.imo.org/OurWork/Environment/PollutionPrevention/AirPollution/Pages/Sulphur-oxides-(SOx)-–-Regulation-14.aspx

För att följa det nya regelverket har redarna två möjligheter.

Att köra sina fartyg på diesel eller installera sk Scrubbers, en slags renare av avgaser för att släppa ut under 0,1%.

Investeringskostnaden för scrubbers är väldigt höga och kan oftas inte motiveras rent ekonomiskt jämnfört med diesel. Men även regelverket är osäkert med frågetecken om hur reningsvattnet skall omhändertas vilket kan göra investeringen värdelös om politikerna får för sig att även detta vatten måste omhändertas i hamn.

http://www.reuters.com/article/2014/06/20/us-shipping-sulphur-idUSKBN0EV12H20140620

Detta ger fartyg som opererar inom Nordsjön endast ett realistiskt alternativ, börja använda diesel. Vad tror ni händer med priset när alla fartyg ska börja använda diesel samtidigt i norra Europa vid årskiftet, jag gissar på att det går upp. Som en måttstock kan man jämnföra med att Östersjön har 150 000 fartygsrörelser per år(2005) exl färjorna, och ett fartyg behöver upp till 100 ton HFO/dygn (Heavy fuel oil), i hela Nordsjö området så handlar det om runt 500 000 rörelser per år. Fartygen går idagsläget fortfarande till största del på HFO, tjockolja, då detta är det mest ekonomiska alternativet.

Men troligen kommer fartygen de närmsta månaderna börja köpa på sig enorma mängder diesel för att vid årskiftet kunna gå under det nya regelverket, vilket bör ge ett ökat pris för Diesel.

Jag har endast hittat en produkt som erbjuder mig att investera i Diesel, vilket är genom Handelsbanken.

http://www.handelsbanken.se/p125/atla/warrantsSE/prospectus/LONGDIESELH.pdf

MDO följer i princip råoljan överlag och man verkar få ett bra ingångsläge även här.

http://www.nasdaq.com/markets/crude-oil-brent.aspx

Någon som vet andra produkter med större hävstång?

Optimalt hade varit ett certifikat som följer MDO priset i Rotterdam.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?