Post entry

Gaming Corps - Potentiell tenbagger

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Med ett rutnierat team och en gedigen erfarenhet från spelbranschens båda sidor med en enorm potentiell marknad och flera ben att stå på gör detta bolag till en potentiell 1000%.

Bolagsbeskrivning

Gaming corps är ett nystartat spelbolag med ett rutinerat team som har en gedigen erfarenhet från spelbranschens båda sidor, gaming och gambling. De har ett uttalat fokus att jobba med några av världens största varumärken från företrädesvis Hollywood. Kring varumärkena skall man producera spel, både självfinansierat, genom work-for-hire och genom samarbeten.

Med starka varumärken kopplade till spelen ser man en ökad försäljningspotential och möjlighet till goda intäktsströmmar från både gaming och gambling.

Historik

Gaming Corps startades vintern 2012 av VD Nicklas Dunham och Jens Larsson, som bland annat har ett förflutet på Starbreeze och nyligen noterade Stillfront. Nicklas har ett långt track-record inom spelbranschen och har signat merparten av 2000-talets spel hos Starbreeze och GRIN. Jens är deras kreativa chef och har ett Metacritic-snitt på 85 som speldesigner, där Chronicles of Riddick är den främsta titeln.

Förutom ovannämnda nyckelpersoner, meddelade Gaming Corps i augusti förra året att den meriterade spelutvecklaren Jean-Marc Broyer går in i bolaget som vice VD med ansvar för gaming sektionen. Jean-Marc Boyer kommer närmast från Amazon Game Studio, där han varit med och lett bolagets spelstudio, dess utvecklare och affärsutveckling. Han har tidigare i karriären jobbat för bland annat Ubisoft, Electronic Arts och Warner Bros.

Anledning till varför Gaming Corps kan vara värt en investering

“Uppsidan är, enligt mig, extremt stor i och med våra två produktgrupper – story-drivna äventyrsspel (The Descendant) som är väldigt populära och casino-spel där det också finns en stor marknad. Våra samlade erfarenheter och kontaktnät inom företaget sänker risken.”, säger Nicklas Dunhamn (2015)

Idag ligger Gaming Corps i en expansiv fas där de har tecknat viktiga avtal samt har ytterligare några att teckna innan de kan börja röra sig vertikalt. De har en rad potentiella kurspåverkande nyheter som kan släppas inom kort.

De är i slutfasen av att släppa sitt efterlängtade spel The Descendant (23 feb), som är episodiskt med fem planerade episoder per säsong vilket skapar goda kassaflöden och möjlighet till naturlig pulsförsälning. Telltale Games som ni säkert känner till har brutit mark i modellen och deras “The Walking Dead” - serie har sålt över 35 miljoner episoder till dagens datum.

Casino- verksamheten är den mest intressanta, då vi talar om en enorm potential mot begränsad risk. Utvecklingen av ett spel tar några få månader, exponeringen blir enorm om man hittar en operatör med många casinos (Se avtalet med BetSoft) i sin verksamhet och stora intäkter kan genereras både genom social gaming, real-money gaming och affiliates. Blir man en långsiktig samarbetspartner, eller duktig aktör på marknaden, kombinerat med en stark relation till Hollywoods varumärken kan Gaming Corps bli lika framgångsrika som Net Entertainment, men på kortare tid.

"Bolaget kommer senast i början av nästa år att kunna tillkännage nyheter om de digitala kasinoprojekt som tidigare om- talats i samband med BetSoft.", säger Nicklas Dunham (2015)

Work-for-hire är en modell som länge ansetts vara dålig, med låsta utvecklingsbudgetar och dålig kreativ frihet. Uppsidan vid leverans och försäljning är också relativt svag. Men med en stark dollarkurs och en förläggarbransch under omstöpning där vi spekulerar i att förläggarna är tvungna att ge bättre villkor, kan en work-for-hire titlel skapa ett bra kassaflöde som skapar utrymme för att ta mer risk i den övriga verksamheten. Med en stark titel, kan man även bygga ett starkt varumärke.

"Det finns möjligheter i AAA-projekt (red anm: spel med utvecklingsbudget på över 20-100 miljoner dollar). I min värld ska jag då helst jobba direkt med en av konsoltillverkarna, till exempel om Microsoft skulle vara intresserade av något av våra varumärken eller idéer. Dagen efter vi har släppt The Descendant har vi förenklat sett kapacitet för sådant", säger Nicklas Dunham (2015).

Utöver detta, förvärvade Gaming Corps i september Visual Dreams som bland annat utvecklat Slam Dunk Basketball, som omsatt cirka 800 000 per år under de senaste två åren. I november tecknade de ett avtal tillsammans med Rebel Venture att de ska utveckla ett mobilspel tillsammans med dem för ett av världens största basketlag. Bolaget kommer under Q1 tillkännage mer om detta projekt.

"Projektet är beräknat att bli känt redan under första kvartalet nästa år.", säger Nicklas Dunhamn (2015)

Framtiden

Som ni ser är potentialen i affären hög. Vad som dock talar för bolaget och dess potential är Dunhamns kontaktnät i varumärkesvärlden och ledningens erfarenheter inom gamblingindustrin. Kan ett större varumärke tecknas för både traditionella gaming- och gambling plattformar, ges en enorm potential mot en begränsad risk.

“Då är vi inne på säsong 3 av The Descendant och vi har signat ytterligare ett stort IP (som vi redan diskuterar med Skybound.) Utöver det har vi 10 casinospel ute hos ett flertal casinooperatör. Vi har släppt ett framgångsrikt mobilspel och arbetar på ett work for hire uppdrag. Vi kommer outsourca en del av arbetet och vet redan vilka vi vill samarbeta med.”, säger Nicklas Dunhamn (2015)

Vid ett basscenario med en genomsnittlig vinst om 30 MSEK/år kan bolaget mycket väl handlas till 250-300 MSEK. Detta skulle ge ett kursspann på 26-32kr och en uppsida på 300% enbart vid ett basscenario. Vågar inte ens drömma om kursutvecklingen om ett bestcase- scenario skulle falla oss i händerna.

Som ni ser gör den kortsiktiga såväl som den långsiktiga potentialen bolaget till en mycket intressant investering och kan mycket väl vara en potentiell 1000% på lång sikt!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?