Post entry

Bloggens guldgrävare

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

För knappt fyra år sedan gjorde Redeye något märkligt. Något som Sveriges finanssajter kanske hade i tankarna men inte riktigt vågade testa. Idag vill de flesta i branschen gärna slå sig på bröstet och säga” Jag finns där och hänger med… Bloggar, twittrar, facebookar, det går bra nu…

Att vara där först var som vanligt mycket viktigt. Ingen annan hade ett Facebook för aktieintresserade, där du kunde lägga upp din profil, din portfölj, skicka personliga meddelanden till andra och dessutom skriva egna aktieanalyser och bloggar. Vi lyckades dra till oss gräddan från aktieforumen för folket som var trött på pajkastningen och ”sandlådenivån”. 2008 blev vi erkända av tidningen Internetworld som varje år utnämner ”Sveriges bästa sajter”. En 33:e plats är inte fy och skam. Det var skönt att smälla alla de andra ekonomisajterna på fingrarna. Exempelvis di.se kunde man hitta på den ”alternativa listan” nämligen högst upp på ”Årets besvikelse”.

Att blogga om aktier är tyvärr inte något som drar till sig de stora massorna. Om du ”hänger med” eller har en tonårsdotter ringer det förhoppningsvis några klockor när du hör namnen Blondinbella och Kenza. Den senare har för tillfället Sveriges största blogg med 140 000 unika besökare om dagen. Det är lika mycket som Avanzas Placera.nu har på en vecka. Kenza är större än internetsidorna av Damernas värld, Vecko Revyn och Amelia tillsammans. Kenza startade också sin blogg 2007, då 16 år gammal. Nu precis 20 år gammal har hon mer makt än många förstår, då ”kidsen” lyssnar på henne och köper det hon gillar vad gäller mode. Hon har eget företag, samt egna smyckes- sko och klädkollektioner och hon tjänar mer än de flesta. Bolaget Tailsweep som besökte oss i veckan på ett bloggseminarium anordnat av Redeye hintade om att Kenza tjänar 300 000 kr i månaden, något som förmodligen får antas vara ”en bra månad”. Det är ingen dålig lön för att skriva några rader om sin hund, sin shopping, sin vardag samt slänga upp några snygga bilder på sig själv. Det är garanterat många som är avundsjuka på Kenza.

Det är nog många som även är avundsjuka på bolaget Tailsweep som förstod ”The power of the blog” vid ett tidigt skede och bestämde sig för att gräva guld. Mikael Svärdh som är VD och grundare för bolaget drev under 2005 bloggen Fosfor Gadgets, en av världens mest besökta bloggar på den tiden. Han såg dock aldrig några pengar, något han ville ändra på när han startade säljorganisationen Tailsweep som du kan koppla dig till om du är en populär bloggare. Det stora bloggnätverket man har samlat på sig har gett klirr i kassan och tillväxten är explosionsartad. 2011 hoppas man på en omsättning på 52 miljoner och en vinst på 8-9 miljoner. Och den underliggande trenden går bolagets väg eller som VD Mikael själv säger, ”Det gäller att finnas där kidsen finns”. Och det är på internet som massan i allt högre grad samlar sig, inte i traditionella media, kurvorna går åt de motsatta hållen. Detta har även bolagen Videofy Me, Bloglovin, Tradedoubler och Cision förstått som även de medverkade på Redeyes seminarium. På frågan var vinsttillväxten bromsar svarar Mikael på Tailsweep lite skämtsamt: ”Vi köper upp Bonnier om några år”.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?