Post entry

Historien om Saab 1937-2009

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Hur mycket vet ni om saab i gentligen? Här kommer en liten historia om hur saab födes. I trollhättan 1937 börjar svenska aeroplanaktiebolaget saab. Bygga flygplan på en äng norr om staden intill göta älv. 1939 Andra världskriget startar. Stopp för bilimporten. Notera att ana ett doterbolag till nordiska kompaniets (NK) verkstäder till hörde inte saab på den tiden. NK hade lysande affärer med ryssland fram till ryska revolutionen 1917 som ödelade försäljningen. NK tvingades leta upp nya marknader bland annat i argentia. Det gick inte bra. För att överleva letade NK fabriken efter något som kunde kompletera möbeltillverkligen. lösningen var hittades i USA där bilindustrin så smått börjat komma på fötter efter 1930 talets djupa ekonomiska depression. Så födes AB nyköpings Automobilfabrik (ana) Dom vart generalagenter för Chrysler och Philipsons. De voluminösa bilarna levererades nedplockade i stora trälådor som skepades över från Detoit. Där i nyköping plockades dom ihop. Vilket jobb det måste ha varit. Tillbacka till 1939 p.g.a. kriget tillverkade ANA i stället gengasaggregat. Andra världskriget slutar 1945 saab satsar på biltillverkning. 16 stycken tekniker i lindköping börjar skissa på en bil. ANA tar upp importen från USA samt brittiska standard motor och tjeckiska skoda. Ur saaben presenteras och provkörs 1947. ana börjar sälja traktorn ferguson. Jag lovar er gamla ferguson är en i dag en otroligt popilär traktor på veteran träffar och är värd mycket pengar och många gamla på landet mins dom fortfarande med glädje. ana köper ochså romholm i nyköping för 75 00o kronor och bygger ett fritidsområde för personalenen. Dom startar import av flygplanet piper. 1949 saab 92 börjar serieproduseras. 1950 importerar ana aston martin och alfa remeo 1952 köper ana godset hedenlunda söder om flen för att utveckla jordbruksmaskiner!! 1954 tecknar ana kontrakt med franska bilmärket simca. 1955 saab 93 presenteras 1956 saab sonet gör sensation men byggs i bara sex exemplar. synd så kul ut. 1957 lämnar den 5000:e simcan bandet i nyköpingsfabriken. 1958 sportiga saab GT750 visas i usa. 1959 Kommer saab med en sjusitsig stationsvagn saab 95. Den var nog lite före sin tid. 1960 köper saab bilfabriken ANA i nyköping och saab 96 primiärvisas och böjar säljas. 1962 Minns ni att carlsson på tacket vinner mote carlo rallyt med tvåtaktarn. Han vinner igen 1963. ANA bygger nytt huvudkontor i nyköping 1965. 1966 saab 96 v4 den första fyrtaktaren och saab sonett ll börjar byggas. 1967 premiärvisas saab 99. 1969 fusion mellan scania-vabis och saab. Personbilsdivisonen får huvudkontor i södertälje. Ana byter namn till saab-ana AB 1972 saabs personbilsdivison flyttar huvudkontoret till nyköping. 1973 saab 99 combi coupe presenteras. 1976 invigs saabs nyacentralager på arnö. 1977 saab 99 turbo presenteras. Mins min grane skulle visa hur det käns att åka bil med turbo. Det här är från början på 1980 talet. Några kilometer från mitt hem fanns en bra nerförs backe. Bilen gick i från 0 kilometer till 190 kilometer på noll tid. Obs var det var på en 90 väg som tur fanns det inga poliser ute då he he. SAAB var nog lite för sin tid då. 1978 saab 900 presenteras. Samarbetsavtal med fiat/lancia om ett nytt bilprojekt saab 9000. 1980 Sista saab 96 V4 tillverkas. 1983 saab är störst i världen på turbobilar. (100000 st.) 1984 Saab 9000 persenteras 1985 Experimentbilen saab EV-1 byggd i nyköping visas upp. 1986 saab cabriolet börjar säljas. ana slutar sälja traktorer. 104000 stycken har sålts. 1987 fyller nyköping 800år och saab sponsar och firar sin tvåmiljonte bil!! 1989 GM köper halva saab som samtidigt säljer fabriken i nyköping till företaget nykomp i nyköping. 1990 saabs huvudkontor för personbilsdivisonen flyttas till trollhättan. Kvar i nyköping blir försäljnings och marknadsföretagen. 1994 saab cabriloet 900 introuceras. 1997 saab 9-5 presenteras och saab firar 50 årsjubileum. Tre miljoner bilar tillverkade. 1998 saab 9-3 och saab 9-5 presenteras. saab investerar 1.2 miljarder kronor i trollhättan och växellådsfabriken i göteborg. 1999 GM blir ensam ägare till saab 2002 saab 9-3 sport lanseras. saab gör rekordförlust på 4.5 miljarder kronor. 2003 saab 9-3 cabrolet prescenteras. förlust 4.4 miljarder kronor. 2004 Fyrhlulsdrivna 5- dörras saab 9-2X. En ombyggd subaru byggs bara för den amerikanska marknaden 2005 saab 9-3 sport combi börjar säljas. saab 9-5.2OT biopower modelerna som kan drivas på bensin och E85 eller en blandning av båda säljs till svenska kunder. Dom har tillverkat fyra miljoner bilar. 2006 saab aero x presenteras. Det två sittsiga konseptet på 400 hästar drivs av en 2.8 V6 biopower motor som kan köras på 100% bioetanol. 2007 GM vill börja bygga den nya småbilen delta på saab fabriken i trollhättan efter 2010. 2008 GM hotas av konkurs. statliga lån räddar lönerna i december. 2009 Vi får men se om saab över lever 2009. Har tagit faktan från dagens södermanlands nyheter. Hoppas ni tyckte om historia lektionen

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?