Analytiker sänker H&M-prognoser

Medan aktieanalytikerna har sänkt sina resultatprognoser för H&M, så höjer de resultatprognoserna för H&M:s japanska konkurrent Fast Retailing.

Aktien i H&M:s japanska konkurrent Fast Retailing slutade idag (tors 19 jan 2012) i 14 950 yen, vilket innebär en kursuppgång på 25% sedan slutet av nov.

Aktieanalytikerna räknar nu med följande ekonomiska utveckling för Fast Retailing (intäkter omräknade från yen till kr):

Intäkter:
2011/2012: 83 miljarder kr (+14%)
2012/2013: 95 miljarder kr (+14%)
2014/2015: 107 miljarder kr (+12%)
2015/2016: 125 miljarder kr (+17%)
2016/2017: 129 miljarder kr (+3%)

Rörelsemarginal:
2011/2012: 14%
2012/2013: 15%
2013/2014: 14%

Resultat per aktie:
2011/2012: 691 yen (+29%)
2012/2013: 811 yen (+17%)
2013/2014: 932 yen (+15%)

http://www.4-traders.com/FAST-RETAILING-CO-6491478/financials/

(Fast Retailings räkenskapsår varar från sept ena året till aug året därpå.)

Fast Retailing-aktien värderas alltså till ett p/e-tal på 21,6 utifrån nuvarande börskurs 14 950 yen och förväntat resultat per aktie för innevarande räkenskapsår (sept 2011-aug 2012).

Jämför med H&M där analytikerna räknar med följande utveckling:

Intäkter:
2011/2012: 123 miljarder kr (+11%)
2012/2013: 137 miljarder kr (+11%)
2013/2014: 154 miljarder kr (+13%)
2014/2015: 170 miljarder kr (+11%)

Rörelsemarginal:
2011/2012: 20%
2012/2013: 20%
2013/2014: 21%
2014/2015: 21%

Resultat per aktie:
2011/2012: 11,10 kr (+15%)
2012/2013: 12,60 kr (+14%)

http://www.4-traders.com/H-M-HENNES-MAURITZ-AB-6491104/financials/

(H&M:s räkenskapsår varar från dec ena året till nov året därpå.)

Utifrån ovanstående värderas H&M-aktien till ett p/e-tal på 20,2 med nuvarande börskurs 224,40 kr och förväntat resultat per aktie för innevarande räkenskapsår dec 2011-nov 2012.

Dvs sammantaget värderas Fast Retailing-aktien något högre än H&M, men då väntas Fast Retailing ha en högre resultattillväxt både innevarande och nästa räkenskapsår:

• +29% i år (mot H&M:s +15%)
• +17% nästa år (mot H&M:s +14%)

För övrigt innebär ovanstående att analytikerna sänkt sina resultatprognoser något för H&M. Så här såg prognoserna för H&M ut i början av januari:

Resultat per aktie (analytikernas prognoser 2 jan 2012):
2010/2011: 9,63 kr (-15%)
2011/2012: 11,20 kr (+16%)
2012/2013: 12,70 kr (+13%)

http://www.redeye.se/aktiebloggen/hm/hm-alternativ-fast-retailing

Och nu ser de ut så här (enl ovan):

Resultat per aktie (analytikernas prognoser 19 jan 2012):
2010/2011: 9,64 kr (-15%)
2011/2012: 11,10 kr (+15%)
2012/2013: 12,60 kr (+14%)

Dvs:

• För H&M:s förra räkenskapsår (dec 2010-nov 2011, q4-rapporten presenteras på tors 26 jan) har analytikerna i princip samma resultatprognos (egentligen en liten höjning med 0,1% från 9,63 kr per aktie till 9,64 kr).
• För H&M:s innevarande räkenskapsår dec 2011-nov 2012 har analytikerna sänkt prognosen för H&M:s resultat per aktie med 1% till 11,10 kr.
• För nästa räkenskapsår (dec 2012-nov 2013) har analytikerna sänkt prognosen för H&M:s resultat per aktie med 1% till 12,60 kr.

För Fast Retailing däremot har snittprognoserna för de kommande räkenskapsåren höjts. Så här såg prognoserna ut i början av januari:

Resultat per aktie (analytikernas prognoser 2 jan 2012):
2012: 681 yen (+28%)
2013: 798 yen (+17%)
2014: 917 yen (+15%)

http://www.redeye.se/aktiebloggen/hm/hm-alternativ-fast-retailing

Och så här ser de ut nu (enl ovan):

Resultat per aktie (analytikernas prognoser 19 jan 2012):
2011/2012: 691 yen (+29%)
2012/2013: 811 yen (+17%)
2013/2014: 932 yen (+15%)

Dvs:

• För Fast Retailings innevarande räkenskapsår (sept 2011-aug 2012) har analytikerna höjt prognosen för bolagets resultat per aktie med 1% till 691 yen.
• För nästa räkenskapsår (sept 2012-aug 2013) har prognosen höjts med 2% till 811 yen.
• Och för räkenskapsåret sept 2013-aug 2014 har prognosen höjts med 2% till 932 yen.

H&M gasar på

Medan Fast Retailing är värt 142 miljarder kr på Tokyobörsen, är H&M fortfarande klart större med ett börsvärde på 371 miljarder kr på Stockholmsbörsen. Och H&M med styrelseordförande och huvudägare Stefan Persson i spetsen, lär säkert vilja bibehålla försprånget.

H&M har tex en stor reklambanner nu överst på Youtubes förstasida: http://www.youtube.com/ Är det ännu en Versace-kollektion för H&M som Youtube-annonsen handlar om?

Det kanske behövs eftersom H&M:s intäktstillväxt varit lite svag på sistone. Intäktstillväxten måste väl upp för att motivera att H&M-aktien värderas ganska högt (till ett p/e-tal på 20 vid nuvarande börskurs på drygt 220 kr). H&M:s intäktstillväxt blev 8% i fjol (exkl valutaeffekter), och för i år räknar analytikerna med 11%.

I nov hade H&M en modevisning i New York med Versace-kollektionen "Versace for H&M" designad av Donatella Versace. Den kollektionen började säljas 17 nov. http://about.hm.com/se/__prfashion.nhtml?pressreleaseid=1564 Men Versace-kollektionen enl H&M:s nuvarande Youtube-annons börjar säljas först 19 jan (dvs i morgon torsdag), vilket tyder på att det är en ny kollektion. Text i annonsen:

"Versace for H&M, cruise collection. The collection will be available online from Januari 19. HM.com."

Kollektionen verkar enl annonsen alltså ha kryssningsbåts-tema. (Är det förresten så lämpligt nu precis efter den stora kryssningsbåts-olyckan i Italien?)

Kommande kvartalsrapporter

Nästa hållpunkt för H&M är tors i nästa vecka (26 jan). Då presenteras H&M:s resultatrapport för q4 (sept-nov 2011). Intäkterna är redan kända, så det nya blir vad H&M hade för resultat under q4.

• H&M:s intäkter under q4 blev 31 miljarder kr, vilket var en tillväxt på 4%.

• Exkl negativa valutaeffekter (pga starkare krona) blev intäktstillväxten 6% under q4.

• I sept var intäktstillväxten bara 3%, medan den tog lite bättre fart i okt (+8%) och nov (+9%).

• Fortfarande har H&M dålig utveckling för intäkterna i befintliga H&M-butiker (dvs exkl nyöppnade butiker). Under q4 blev intäktsförändringen -3% i befintliga butiker. (Det kan dock bero på det ovanligt milda vädret.)

• Under sept var intäktsförändringen -7% i befintliga butiker, vilket dämpades till -2% i okt och -1% i nov.

För hela räkenskapsåret 2010/2011 (dec 2010-nov 2011) blev H&M:s intäktstillväxt 8% exkl valutaeffekter (=godkänt ändå för ett stabilt bolag vars aktie värderas till p/e 20?).

Så här har H&M:s totala intäktstillväxt sett ut de senaste åren (exkl valutaeffekter):

2007/2008: +11%
2008/2009: +4%
2009/2010: +15%
2010/2011: +8%

Härav blev intäktsförändringen i befintliga butiker (dvs exkl nyöppnade butiker och valutaeffekter):

2007/2008: -1%
2008/2009: -5%
2009/2010: +5%
2010/2011: -1%

Dvs nästan oförändrat det senaste räkenskapsåret trots den milda vintern.

Aktieanalytikerna är optimister om H&M:s framtid och räknar i snitt med ovannämnda ekonomiska utveckling för bolaget de kommande åren, vilket innebär att aktien värderas till ett p/e-tal på 20 med nuvarande börskurs 224,40 kr och förväntat resultat per aktie för innevarande räkenskapsår (2011/2012).

Positivt att H&M är i princip skuldfritt och har 17 miljarder kr i kassan enl senaste resultatrapporten per 31 aug 2011 (jämfört med att H&M är värt totalt nästan 370 miljarder kr på börsen vid nuvarande börskurs 224,40 kr).

Analytikerna räknar enl ovan med att H&M:s resultat per aktie uppgick till 9,64 kr för det gångna räkenskapsåret dec 2010-nov 2011. Det innebär att analytikerna räknar med att H&M:s resultat per aktie för q4 uppgick till 3,32 kr, vilket är exakt oförändrat från samma kvartal ett år tidigare.

Dvs risk för kursnedgång för H&M-aktien när q4-rapporten kommer på tors 26 jan, om det visar sig att resultatet per aktie bara blev oförändrat under q4?


Oförändrat resultat är dock bättre än räkenskapsårets första nio mån, då förändringen i resultatet per aktie var -21% jämfört med året innan.

Dvs i det perspektivet kanske q4-rapporten tolkas positivt, och att aktieinvesterarna blickar framåt mot innevarande räkenskapsår 2011/2012 då resultatet per aktie väntas ha en tillväxt på 15%?

Resultatrapporten för det innevarande räkenskapsårets q1 (dvs dec 2011-feb 2012) presenteras 29 mars. Då lär H&M behöva visa upp en resultattillväxt kring 15% för att upprätthålla investerarnas förtroende?

Även om aktieanalytikerna bara räknar med att H&M presenterar ett oförändrat resultat per aktie på 3,32 kr i q4-rapporten i nästa vecka, så lär de som sagt ställa högre krav på q1-rapporten 29 mars. Då lär H&M behöva visa upp en tillväxt i resultatet per aktie på minst 15% (i linje med analytikernas förväntningar på H&M:s resultattillväxt för innevarande helår dec 2011-nov 2012).

Och H&M:s förmåga att kunna visa upp ett bra q1-resultat när q1-rapporten kommer i mars, lär underlättas av att q1-resultatet per aktie i fjol var svagt. Det blev 1,58 kr vilket innebar -30% från året innan.

Dessutom kör H&M alltså den nya Versace-kampanjen, vilket lär öka på q1-resultatet ytterligare.

Fast Retailings utlandsexpansion

Aktiekursen för H&M:s japanska konkurrent Fast Retailing steg med 2% i onsdags (18 jan 2012) på förhoppningar på Fast Retailings expansion utanför Japan. Så här skrev Nikkei.com då:

"Fast Retailing Tops Y15,000 On Hopes For Overseas Growth

TOKYO (NQN)--Shares in Fast Retailing Co. (9983) rose sharply Wednesday, with investors betting the apparel firm´s overseas business ..."

http://e.nikkei.com/e/app/fr/gateway/rss_news.aspx?URL=/e/ac/tnks/Nni20120118D18SS737.htm Tydligen måste man betala för att läsa hela den artikeln, men det står bla att Fast Retailing avser göra företagsköp för att bli större utanför Japan.

Och så är det tal om att Fast Retailing letar lokaler i Stockholm för sin modekedja Uniqlo. http://www.redeye.se/aktiebloggen/hm/hm-alternativ-fast-retailing

Sammantagen reflektion

Intrycket är att H&M tappar lite fart, medan Fast Retailing ökar sin hastighet ännu mer. Frågan är dock om prognosjusteringarna tex endast beror på tillfälliga valutaförändringar (Starkare krona och svagare yen? Fast yenen har ju varit rekordstark på sistone, åtminstone mot euron. http://borssnack.di.se/diseconf/Forum/ListMessages.aspx?forumid=1&ThreadID=2034329#msg13511292) Eller om orsaken är förändrade bedömningar av utvecklingen för bolagens respektive underliggande verksamheter.

Ännu så länge är Fast Retailing-aktien bara något högre värderad än H&M-aktien, men frågan är om inte värderingsskillnaden kommer att utökas framöver så som utvecklingen är.

Intressant att H&M:s resultat per aktie för q4 (som presenteras på tors i nästa vecka, 26 jan) bara kommer att bli oförändrat på 3,32 kr, och frågan är hur H&M:s aktiekurs kommer att reagera på det.

Men det var förra räkenskapsåret då vintern var mild etc. En mycket viktig hållpunkt för H&M framöver blir dock q1-rapporten som kommer 29 mars, och där lär analytikerna vilja se en resultattillväxt minst i takt med analytikernas helårsprognos (som innebär en resultattillväxt på 15%) om H&M-aktiens nuvarande kursnivå ska upprätthållas.

Och enl ovan underlättas H&M:s möjligheter att nå en sådan resultattillväxt under q1 tack vare:

• Dålig q1-rapport förra året då resultatet per aktie föll 30% till 1,58 kr.
• Intensifierad marknadsföring nu i jan 2012 med tex den nya Versace-kampanjen på Youtube.

H&M-optimism på Swedbank och Nordea

• Signaturen "crimpen" på Di.se:s aktieforum Börssnack pekar på att Swedbanks aktieanalytiker Christian Anderson så sent som igår ons (18 jan 2012) kom med en köprekommendation för H&M-aktien med riktkurs 245 kr (dvs 9% över nuvarande börskurs 224,40 kr).

Så här skriver Swedbank i sin rekommendation:

"Vi upprepar Köp och riktkursen 245 SEK inför Q4-rapporten.

Vi estimerar att Q4 blir det första kvartalet med vinsttillväxt (1% å/å) sedan Q3 09/10.

Vinstmomentum kommer att förbättras ytterligare framöver och vi förväntar oss att H&M fortsätter att växa i en snabbare takt än konkurrenterna, vilket uppväger en något mer krävande värdering."

http://borssnack.di.se/diseconf/Forum/ListMessages.aspx?forumid=1&ThreadID=2041436#msg13583455

• Och idag (tors 19 jan) kom besked om att Nordea höjer sin riktkurs för H&M-aktien från 235 kr till 250 kr med bibehållen köprek: http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1880792&source=

Intrycket i det här blogginlägget dock är som sagt att H&M tappar fart till skillnad från Fast Retailing, vilket gör Fast Retailing-aktien mer intressant än H&M-aktien just nu.

Denna text är skriven av vårt forums användare. Det är insändaren - och inte REDEYE - som ansvarar för inläggets innehåll. Det är således den enskilda signaturen som är ansvarig för inläggets innehåll och trovärdighet. Läsarna av inlägg uppmanas att på egen hand kritiskt analysera och granska informationen.