Post entry

Groupon: Luftslott eller snillebolag?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Ska man köpa aktien i rabatterbjudande-bolaget Groupon värt över 80 miljarder kr på Nasdaq-börsen i USA?

Vid nuvarande kurs 18,95 dollar är hela Groupon värt 82 miljarder kr. http://www.bloomberg.com/quote/GRPN:US

Inför börsintroduktionen i början av november 2011 fick aktieinvesterare köpa Groupon-aktier för 20 dollar styck. Börsintroduktionen leddes av bankerna Morgan Stanley, Goldman Sachs och Credit Suisse. http://investor.groupon.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=620930

När aktien dagarna därpå började handlas på börsen sköt kursen i höjden till över 31 dollar men har sedan dess fallit tillbaka till under introduktionskursen - vilket väl är en besvikelse. Orsaken kanske mest är att börsklimatet varit allmänt trist med europeiska skuldkrisen och allt. Generell krisstämning minskar investerarnas riskbenägenhet, vilket inte minst slår mot högvärderade "start-ups" som Groupon. Som lägst har Groupon-aktien varit nere under 15 dollar, vilket var så sent som häromdagen (måndag 28 nov 2011).

Sverigenoterade investmentbolaget Kinnevik äger Groupon-aktier för över 2 miljarder kr (motsvarande ca 6% av Kinneviks värde på börsen, dvs 8-9 kr/Kinnevik-aktie vars börskurs ligger på 136,30 kr). Hade Kinnevik sålt ut sina Groupon-aktier på toppen i början av november, skulle Kinnevik varit ca 2 miljarder kr rikare idag. Men kommer det på sikt visa sig vara ett riktigt beslut att de valt att behålla sina Groupon-aktier?

På Groupons svenska hemsida http://www.groupon.se finns rabatterbjudanden som:

• robotdammsugare som egentligen kostar 4800 kr men nu kan köpas för 1849 kr
• liggmadrassen Bigboy XXL som egentligen kostar 999 kr men nu kan köpas för 499 kr

Namnet "Groupon" har att göra med bolagets inriktning på att folk som går samman i en grupp kan få köpa produkter eller tjänster med rabatt - dvs som med en rabattkupong; "coupon" på engelska. Groupon har bla riktiga rabattkuponger som man kan printa ut från Groupons hemsida. Det kan vara en rabattkupong eller presentkort för en viss butikskedja, där man kan köpa rabattkupongen för 150 kr men få 300 kr rabatt om man köper något av den butikskedjan.

Erbjudandena via Groupon kan komma från både storföretag eller småföretag.

Folk kan registrera sin mejladress hos Groupon och få erbjudanden från företag i trakten där man bor. Om tillräckligt många är intresserade av ett erbjudande och anmäler sig för att köpa en produkt/tjänst för erbjudet pris, träder det i kraft.

Groupon har tex erbjudanden lokalt anpassade per stad i hundratals städer runt om i världen, med ett nytt erbjudande per dag och per stad. Det har sedermera vidareutvecklats så att man kan få specialanpassade erbjudanden från Groupon beroende på vilka preferenser man har.

Groupons intäkter från sitt koncept innebär prestationsbaserade annonsintäkter, dvs det är inte bara frågan om att Groupon tar en fast ersättning för att företag ska få annonsera på Groupons hemsida.

Bla har Google tidigare velat köpa Groupon och la till och med tidigare ett bud på nästan 40 miljarder kr. Men Google fick nobben.

Vd för Groupon är dess grundare; 30-åringen Andrew Mason från USA. (Intervju med honom på amerikanska tv-programmet Today Show från dec 2010: http://www.msnbc.msn.com/id/40494597/ns/business-us_business/t/quirky-ceo-genius-behind-groupons-success/#slice-2)

En risk som tas upp i intervjun är att konkurrenter kan kopiera Groupons koncept. Exempelvis har e-handelssajten Amazon.com investerat i Groupon-konkurrenten LivingSocial. En artikel på Msnbc.com har varnat för att det lär komma konkurrenter som tar klart lägre ersättningar från företag (än de ersättningar som Groupon tar ut) och därmed kan dessa konkurrenter låta konsumenterna få en ännu bättre rabatt.

Groupon tar ut en ersättning på så mycket som 50% av intäkterna från försäljningen av produkter/tjänster som folk köper via erbjudanden från Groupon. Men artikeln spår att framtida konkurrens kan leda till att Groupon framöver ångrar att bolaget tackade nej till Googles bud.

Tex har det svenska telefonkatalogbolaget Eniro startat sin Groupon-motsvarighet "Eniro-deals" i Sverige: http://www.enirodeals.se/stockholm/ Eniro har exakt samma layout på den hemsidan som Groupons hemsida, med tex likadan ruta där man kan registrera sig med sin mejladress. (Är det verkligen tillåtet?)

Så här har Forbes skrivit om Groupon: "Since the resulting revenue is not only discounted but shared (typically, 50/50) with Groupon, the vendor may scarcely break even on the incremental sales. But it now has customers who might never have thought of patronizing the business." http://www.forbes.com/forbes/2010/0830/entrepreneurs-groupon-facebook-twitter-next-web-phenom.html

Dvs att eftersom Groupon och det annonserande företaget normalt sett delar lika på försäljningsintäkterna från försäljning av produkter/tjänster via Groupon-erbjudanden, så innebär det att det annonserande företaget knappast går med vinst - ens på merförsäljningen som uppstår via Groupon-erbjudandet. Men poängen för det annonserande företaget är att det får nya kunder som kanske annars aldrig hade kommit.

Groupon-vd:n Andres Mason pekar i Today Show-intervjun (i ovannämnda länk) på att Groupon omtalas både som världens mest snabbväxande företag, men även som världens mest kopierade företag. Enligt honom finns det över 500 företag runt om i världen som har kopierat Groupons koncept, men ändå har Groupon långa köer av företag som vill anlita Groupon. Det har varit så mycket som ett halvårs väntetid för företag innan deras erbjudande kommer in på Groupons hemsida.

"Så det finns något med det vi gör som både företag och konsumenter verkligen verkar gilla", säger Mason i intervjun.

Han uppger sig inte vara oroad så länge Groupon fokuserar på:

• att ge folk (konsumenterna) en service som de gillar att använda
• att ge företag (som anlitar Groupon för att erbjuda företagens produkter och tjänster) en användbar service som ger nya kunder

I en intervju med CNBC från 2010 nämns att Groupon (som startades 2008) var på väg att nå intäkter på 500 miljoner dollar i intäkter för helåret 2010, och väntades passera 1 miljard dollar i intäkter/år inom bara två år från starten, vilket är på kortare tid än vad bolag som Ebay, Amazon, Yahoo, AOL och Amazon klarade det på. Enligt CNBC har Forbes därmed utnämnt Groupon till världens snabbast växande företag någonsin:

http://www.youtube.com/watch?v=aGBrXawkTxI&feature=related

http://www.forbes.com/forbes/2010/0830/entrepreneurs-groupon-facebook-twitter-next-web-phenom.html

Så här lång tid har det tagit för olika företag att komma upp i intäkter på 1 miljard dollar/år enligt Forbes:

1) Groupon: drygt 2 år
2) Priceline.com: 2,5 år
5) Amazon.com: 5 år
Google: 5 år
Office Depot: 5 år
7) Jetblue Airways: 6 år
Yahoo: 6 år
8) Ebay: 7 år
9) Apple: 8 år
10) Dell: 9 år

Under q3/2011 hade Groupon intäkter på 430 miljoner dollar, vilket innebär en tillväxt på 426% från q3/2010, enligt en färsk presentation från bolaget: http://files.shareholder.com/downloads/AMDA-E2NTR/1549770904x0x523434/be4c3029-d7b3-4ea4-90d7-27663064a14b/111130_GRPN_Investor_Presentation.pdf

Groupons rörelseresultat har haft följande utveckling enl ovannämnda presentation:

q4/2010: -143 miljoner dollar
q1/2011: -98 miljoner dollar
q2/2011: -68 miljoner dollar
q3/2011: -2 miljoner dollar

För region Nordamerika har Groupons rörelseresultat utvecklats så här:

q4/2010: -22 miljoner dollar
q1/2011: -22 miljoner dollar
q2/2011: -11 miljoner dollar
q3/2011: +19 miljoner dollar

Det innebär att Groupon hade en rörelsemarginal på 12% i Nordamerika under q3/2011.

Enligt presentationen är Groupon redan etablerat i ett antal länder i världen som tillsammans svarar för över 90% av världens BNP. Av de 45 länder där Groupon finns, är bolaget marknadsledare (dvs störst bland konkurrenterna) i 35 länder.

Länderna där Groupon ej är störst är följande (med bolagets nuvarande marknadsposition inom parentes):

Mexiko (2)
Nya Zeeland (2)
Schweiz (2)
Australien (3)
Förenade Arabemiraten (3)
Danmark (4)
Sydkorea (4)
Filippinerna (5)
Indien (6)
Kina (12)

I övriga 35 länder (tex USA, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Japan, Brasilien, Argentina, Turkiet) är alltså Groupon störst.

I de flesta länder har Groupon nästan precis startat igång sin verksamhet. Groupon lär därför ännu ha långt kvar till sin fulla intäktspotential i de länder där bolaget finns idag. (Och någon slutgiltig högsta "intäktsgräns" kanske egentligen aldrig nås i respektive land om Groupon ständigt kan vidareutveckla sitt koncept.)

Så här kan Groupons landlanseringar beskrivas tidsmässigt i olika omgångar:

1) okt 2008: USA
2) apr-maj 2010: en grupp på 17 länder främst i Europa
3) juni 2010: 7 länder, Sydeuropa och Latinamerika
4) aug-dec 2010: 9 länder, bla Asien och Ryssland
5) jan-maj 2011: 11 länder, diverse länder på olika håll, bla Kina/Indien, Australien/Nya Zeeland, Sydkorea/Indonesien, Sydafrika

"Alla blir vinnare på vårt koncept", säger Mason i CNBC-intervjun och uppger bolagets största problem vara den överväldigande efterfrågan från småföretag som vill anlita Groupon.

Även i CNBC-intervjun tas frågan om Groupons lättkopierade koncept upp, och risken för att tex Facebook med sin stora publik kan starta något liknande. (Samtidigt är Groupon kund hos både Google och Facebook, och köper annonsutrymme på internet från dem.)

Mason svarar återigen att det finns över 500 Groupon-konkurrenter i världen, men att Groupon är flera gånger större än närmaste konkurrent. Han understryker även vikten av att komma med rabatterbjudanden från högkvalitativa företag.

Enligt Mason är förklaringen till att företag anlitar Groupons konkurrenter, att det är företag som fått nobben från Groupon. Sju av åtta företag som vill anlita Groupon får nobben.

En risk som tas upp i CNBC-intervjun är att småföretag som ger rabatterbjudanden via Groupon, får fler nya kunder än vad dessa småföretag klarar av. Mason hävdar där att Groupon samarbetar med småföretag med ett särskilt upplägg för att lösa det problemet, och uppger att 97% av företagen som anlitar Groupon är så nöjda att de vill anlita Groupon igen.

Brittiska tidningen The Sun har skrivit ett par artiklar om Groupon-erbjudanden som gått snett. Det ena fallet gäller ett bageri som nästan gick omkull när tusentals nya kunder ville utnyttja ett rabatterbjudande från Groupon: http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3950684/Baker-is-burnt-on-cake-offer.html

Det handlar om brittiska kvinnan Rachel Brown med sin bagerifirma Need A Cake som normalt bakar 100 muffins i månaden, men fick en chock när kunder via ett Groupon-erbjudande plötsligt ville köpa över 100 000 muffins.

Normalt har firman ett pris på 270 kr för en kartong med 12 muffins, men Groupon-erbjudandet innebar 75% rabatt så att priset blev 70 kr/kartong. Det låga priset innebar en förlust på 30 kr/kartong (vilket väl Brown från början ville göra för att öka kännedomen om sina muffins). Men problemet blev att så många ville utnyttja erbjudandet, vilket innebar att hela årets vinst utraderades för bagerifirman.

"Det här är utan tvekan det sämsta affärsbeslutet jag har fattat. Det har varit en riktig mardröm", sa Rachel Brown till The Sun.

Need A Cake har åtta egna anställda och den stora kundtillströmningen ledde till att de fick jobba dygnet runt. Till slut fick ytterligare 25 personer hyras in från bemanningsbolag.

Frågan är om sådana historier kan avskräcka företag från att anlita Groupon. Självt försvarar sig Groupon med att företag som anlitar Groupon får upplägg som anpassas utifrån liknande tidigare erbjudanden, och att Groupon varit i ständig kontakt med Need A Cake. Groupon hjälper företagen med kapacitetsplanering.

En annan skräckhistoria i The Sun om Groupon handlar om ett företag som arrangerade en slags julföreställning med utklädda julrelaterade personer i en konstgjord grotta i samband med en lokal julmarknad i York: http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3975746/Groupon-deal-gaffe-sparks-grotto-chaos.html

Föreställningen är avsedd för barn, och via ett Groupon-erbjudande kunde man köpa rabatterade biljetter till föreställningen. Men det hela slutade med lynchstämning. Föräldrar som kom med sina barn till föreställningen blev ursinniga av besvikelse. Personerna som var utklädda till jultomten, hans dvärgar (och en person som föreställde julgran) blev utskällda av föräldrarna medan barnen grät. En av dvärgarna sa upp sig på grund av kalabaliken.

Groupon-erbjudandet ledde till att det bildades enorma köer med tusentals personer som ville se föreställningen som enligt annonserna innebar "en tågresa genom ett drömlikt vinterlandskap". Men någon sådan tågresa existerade inte.

Groupon uppger för The Sun att problemen som uppstod berodde på "ett tekniskt fel".

Tidningen beskriver det som att Groupon ofta ligger bakom felaktigheter, och kallar Groupon för "gaffe-prone" (ung. "misstags-benägen"). The Sun skriver att det framkommit att Groupon utreds av brittiska myndigheter för nästan 50 brott mot annonseringsreglerna bara under 2011. BBC har skrivit om det: http://www.bbc.co.uk/news/business-16000648

Bland Groupons tidiga aktieägare finns privatägda bolaget Digital Sky Technologies (DST) som gjort flera rejäla kanoninvesteringar i olika företag under senare år:

Mail.ru: Rysslands "Google" som nu är värt totalt över 40 miljarder kr på Londonbörsen. http://www.realtid.se/ArticlePages/201011/09/20101109145508_Realtid081/20101109145508_Realtid081.dbp.asp
Facebook: DST har investerat 1,3 miljarder kr i Facebook. Investeringen femfaldigades i värde fram till mars 2011 (och har sedan dess säkert ökat ännu mer): http://www.forbes.com/profile/yuri-milner/
Groupon: I april 2010 investerade DST ca 900 miljoner kr i Groupon. http://en.wikipedia.org/wiki/Groupon För det fick DST en ägarandel på 10%, och nu är Groupon värt totalt över 80 miljarder kr på Nasdaq-börsen i USA (dvs DST har nästan tiofaldigat värdet på investeringen).
Zynga: Ett dataspelsföretag som nu är på väg att börsintroduceras för 40-47 miljarder kr: http://www.redeye.se/aktiebloggen/g5-entertainment/zynga-kan-lyfta-g5

DST och Mail.ru var från början samma bolag som sedan delats upp i investmentbolaget DST Global samt Mail.ru. Bakom DST står ryssen Yuri Milner som tidigare var partikelfysiker. Han är nu världens 1140:e rikaste person med en förmögenhet på nästan 7 miljarder kr enligt Forbes: http://www.forbes.com/profile/yuri-milner/

Yuri Milners högra hand är finländaren John Lindfors som tidigare jobbade på Goldman Sachs som Europachef för finansiell rådgivning (om tex företagsköp/samgåenden, börsintroduktioner och nyemissioner) avseende teknologirelaterade företag. Här är ett videoklipp där Lindfors kommenterar Groupon i ett framträdande hos Realtid.se i maj 2011: http://vimeo.com/24106286

Sammantagen reflektion

• Google grundades 1998 och är nu värt 1300-1400 miljarder kr på Nasdaq-börsen i USA.
• Facebook lanserades 2004 och är nu på gång att börsintroduceras för ett värde på 600-700 miljarder kr. http://www.bloomberg.com/news/2011-12-02/facebook-to-open-new-york-engineering-office-as-web-site-prepares-for-ipo.html
• Groupon grundades 2008 och är nu värt 82 miljarder kr på Nasdaq.

Alla letar efter "the next big thing", och frågan är om Groupon är en aktie värd att köpa på det temat? Bolaget verkar redan vara på god väg och ger onekligen ett väldigt fascinerande intryck.

Som vanligt när det gäller bolag som snabbt växer fram från ingenstans och blir stora, gäller det att vara på sin vakt - särskilt när det är företag som Groupon som bygger på ett förhållandevis enkelt tjänstekoncept (och tex inte ett läkemedel som skyddas av patent). Skräckexemplet är Alexander Viks bolag Xcelera.com som under IT-bubblan i ett huj blev värt 110 miljarder kr som mest, men sedan föll ihop som ett korthus. http://svt.se/2.120022/1.1162830/konsten_att_bli_miljardar_copy (Medan övriga aktieägare blev sittande med långnäsa, så hann han själv sälja av sina Xcelera-aktier för miljarder före kollapsen och har åtminstone varit bosatt i en av Monacos finaste villor ("Villa Cap Sur Vik" längst ute på en udde): http://wikimapia.org/11541989/sv/Villa-Cap-Sur-Vik)

Samtidigt finns en rad goda exempel såsom Microsoft, Google och Amazon.com som alla vuxit fram snabbt från ingenstans och har bevisat att de inte är några dagsländor.

Med nuvarande värdering av Groupon till över 80 miljarder kr på börsen, har aktieinvesterarna höga förväntningar på bolagets framtid. Under q3/2011 hade bolaget intäkter i en takt på 11-12 miljarder kr/år, och Groupon går inte ens med vinst ännu (till och med q3/2011).

Men tillväxten är mycket hög, och bara intäkterna fortsätter öka lär vinstmarginalen bli hög på sikt. Förlusterna har minskat kraftigt kvartal för kvartal i takt med ökade intäkter, och en kurstrigger på kort sikt kan bli när Groupon för första gången visar positivt rörelseresultat. Det är mycket möjligt att det kan ske redan i nästa resultatrapport (för q4/2011 som kommer en bit in på 2012).

Slutsatsen är att Groupon-aktien till att börja med kan vara lämplig som ett mindre innehav i aktieportföljen som en "krydda", men som ännu så länge bör betraktas som en högriskinvestering som kan gå snett. Man får vara på alerten och följa Groupons utveckling, och öka aktieinnehavet om den goda utvecklingen för bolaget fortsätter - men vara snabb med att trycka på säljknappen om moln verkar torna upp sig på himlen.

Greylock Partners har investerat i bolag som Facebook och Linkedin. John Lilly på Greylock Partners uppger i en intervju med Bloomberg att de på Greylock inte oroar sig för hur den här typen av bolag värderas från dag till dag på börsen. http://www.bloomberg.com/video/82071536/

"Det vi försöker göra är att hitta stora entreprenörer som bygger stora företag på stora marknader. Har ett bolag produkter som folk gillar, så tar resten hand om sig självt", säger Lilly till Bloomberg. Själv var han tidigare vd på Mozilla som gör webläsaren Firefox.

Lilly anser att Groupon verkar gå bra, och pekar på att Groupons vd Andrew Mason själv är otroligt imponerande, och att Mason har anställt duktigt folk kring sig från bla Amazon och Google.

"Mason verkar bygga upp Groupon långsiktigt", säger Lilly till Bloomberg.

Han pekar på att en mycket stor del av folks privatkonsumtion äger rum i närheten av där man bor.

"Groupon har en god chans att ta en stor andel av marknaden för lokala annonser", säger Lilly till Bloomberg.

Här är en längre intervju med Groupons vd Andrew Mason från dec 2010:

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=U1lgYEr-zgQ
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=yo5cLhga7_M&feature=related
Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=cRba3U1Zozw&feature=related

En separat fråga är om euforin kring Groupon kan spilla över på det sargade Eniro och ge en högre värdering av Eniro-aktien, om investerare märker att Eniro (i sina länder; Sverige, Norge, Danmark och Polen) gärna vill ta en stor del av kakan på Groupons område.

Det är just marknaden för lokala annonser (som Lilly pratar om som potential för Groupon) som sedan tidigare är Eniros huvudinriktning. Kan Groupon bli startskottet för en kraftig kursuppgång i Eniro-aktien, om Eniro lyckas med ett Groupon-koncept med Eniros befintliga kundstock som bas? En av få saker som Eniro brukar skryta med efter sin djupa kris, är ju att Eniro sedan tidigare har en av Sveriges största kundbaser med upparbetade relationer med 100 000-tals småföretag.

Så här skriver tex Eniro i sin årsredovisning för 2010 (daterad i mars 2011):

"Eniro marknadsför och säljer annonser till mer än 500 000 kunder. Varje år kontaktar bolagets cirka 2 000 säljare uppskattningsvis 2,5 miljoner befintliga och potentiella kunder."

http://investors.eniro.com/files/press/eniro/201103242251-1.pdf

Eniros vd Johan Lindgren har pratat om Eniros huvudinriktning som att det handlar om att hitta smarta sätt för småföretag med begränsade marknadsföringsbudgetar, att nå ut till sina kunder.

• Historiskt har det primärt handlat om att sälja annonser i den tryckta gula sidorna-katalogen
• Men Eniro fokuserar allt mer på att bla sälja annonser på internet och för mobiltelefoner, bla via Eniro.se.
• Sedan tidigare har Eniro tex lanserat sitt nya specifika koncept "produktsök", där man via särskilda mobiltelefonappar kan söka på en produkt man vill köpa och var man är (tex pizza i Linköping) - så får man upp en lista på pizzerior i Linköping, och kundernas betygsättning av pizzeriorna. (Den funktionen finns om man laddar ner Eniros mobiltelefon-appar "Eniro" och "Rejta".) Företag kan då betala Eniro för att få synas i produktsök-funktionen. http://www.realtid.se/ArticlePages/201012/10/20101210172747_Realtid407/20101210172747_Realtid407.dbp.asp
• Och därtill kommer alltså Eniros nya Groupon-liknande koncept Enirodeals. Kan Eniro med sin stora kundbas bli större än Groupon på rabatterbjudanden i Eniros länder (Sverige, Norge, Danmark och Polen), lär det vara en klart positiv faktor för Eniros börskurs.

Enda haken är att medan Eniro fram tills internet kom för säg 15 år sedan, nästan hade monopol på att vara småföretagens marknadsföringskanal (dvs tack vare gula sidorna), så är det stor konkurrens på nya områden. Tex är det väl fler som söker telefonnummer via Schibsted-ägda Hitta.se än via Eniro.se.

Vad gäller koncept som "produktsök" har Eniro konkurrenter som Google.

Och i Eniros länder har Groupon (enligt ovannämnda Groupon-presentation) redan lyckats bli störst på sitt rabatterbjudande-koncept i Sverige, Norge och Polen. (Däremot är Groupon som nämnt bara fyra i Danmark. Är det bla Eniro som är större än Groupon på detta område i Danmark?)

Det Eniro nu har som vapen är som sagt sina inarbetade kundrelationer med över en halv miljon kunder, och nu återstår att se hur slagkraftigt det kommer att vara under de närmaste åren.

Därtill har Eniro en tung ryggsäck att bära i form av hög skuldsättning med en nettoskuld (skulder minus kassa) på 4 miljarder kr (30 sept 2011). Eniros mål är nu att minska nettoskulden så att den uppgår till max 3 gånger ebitda-resultatet/år. Eniros ebitda-resultat uppgick till 1081 miljoner kr för senast rapporterade 12-månadersperiod (okt 2010 - sept 2011), så med den utgångspunkten ska nettoskulden minskas till max 3243 miljoner kr.

Vid nuvarande börskurs på 9-10 kr är Eniro totalt värt under 1 miljard kr (jämfört med Groupons över 80 miljarder kr).

Eniro har duktigt folk såsom vd Johan Lindgren (bla fd Sverigechef för Telenor och fd finanschef för MTG), styrelseordförande Lars-Johan Jarnheimer (bla fd vd på Tele2), och nya storägaren Staffan Persson (ägarandel i Eniro nu över 5%, bakgrund från bla Neonet och Unibet).

http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1865379

"Jag tycker att Eniro är missförstått och misstänkliggjort på tvivelaktiga grunder. Jag tycker att Eniro har ett väldigt bra kunderbjudande i flera kanaler där man hakar upp sig på det som är gårdagens teknik, nämligen tryckta produkter. Men den stora delen är internet", säger Staffan Persson till nyhetsbyrån Direkt.

http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1865404

Eniros q3/2011:
• Intäkter: 1012 miljoner kr (-8%*)
• Ebitda-marginal: 26% (-33%)
• Resultat efter skatt: -333 miljoner kr (-4741 miljoner kr)
• Resultat per aktie: -3,39 kr (-285,14 kr)
*exkl ändrad struktur och exkl valutaeffekter

Eniros besparingsmål för 2011 har ökat från 100 miljoner kr/år till 350 miljoner kr/år.

Ur Eniros q3-rapport:

_"Forecast for 2011 and 2012

Operating revenues

For 2011, an organic revenue decline is anticipated, which has been adjusted from an organic revenue decline of less than 10 percent to an organic revenue decline of approximately 10 percent.

The objective of achieving organic revenue growth as of 2012 stands firm. However, the uncertainty in the forecast has increased due to accelerating concerns at a macroeconomic level.

The objective is to retain EBITDA in 2012 at the same level as
in 2011, assuming a changed revenue mix and continued savings.

Costs

The total cost reduction in 2011 is expected to be SEK 350M, compared with the cost base in 2010, excluding effects of divestments and restructuring of the online and offline operations in Finland.

Costs due to pension provisions posted in the second quarter are included in the total cost reduction.

During 2012, total costs are expected to decline by an additional SEK 200 M, compared with 2011."_

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/16/E9/18/wkr0001.pdf

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?