Post entry

Sälj Kinnevik-aktien

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Satsningar som bolaget Zalando (som säljer kläder via internet) svarar numera för en stor del av Kinneviks värde, men kan Zalando bli bra på sikt?

Kinneviks radarpar; vd Mia Brunell Livfors (till vänster) och styrelseordförande/huvudägare Cristina Stenbeck (till höger).

Bild från Kinneviks bolagsstämma 13 maj 2013 från Kinneviks hemsida: http://www.kinnevik.se/sv/Media/Aktuella-Bilder1/Bilder-fran-arsstamman-2013/

Brunell Livfors fyller 48 år i nov 2013.

Stenbeck fyller 36 år i sep 2013.

Under 2012 fick Brunell Livfors en total vd-ersättning på 14 miljoner kr (upp 11-12% från 13 miljoner kr 2011).

Det låter som en lite väl saftig ersättning för en vd i ett bolag som bara förvaltar tillgångar och inte har en rörelsedrivande verksamhet?

Men visst kräver det också säkert stor skicklighet och huvudägaren Cristina Stenbeck verkar tycka Brunell Livfors är rätt person på jobbet.

Hur mycket av Kinneviks investeringsidéer kommer från Brunell Livfors själv? Är det hon som kommer på de flesta av de idéerna eller är det andra nyckelpersoner inom Kinnevik?

//Edit: Tidigare blogginlägg från 1 juli 2013 om industriföretaget Sandvik vars vd Olof Faxander fick en total ersättning på 14-15 miljoner kr (dvs ungefär i nivå med Kinneviks vd Mia Brunell Livfors): http://www.redeye.se/aktiebloggen/sandvik/salj-sandvik-aktien

• Men då har Sandvik ett börsvärde på 113 miljarder kr (slutnivå ons 14 aug 2013) och ca 48 000 pers anställda (per slutet av juni 2013).

• Som jämförelse har Kinnevik ett börsvärde på 57 miljarder kr (slutnivå ons 14 aug 2013 vid börskurs 203,40 kr för B-aktien) med verksamhet i form av en aktieportfölj och 17 pers anställda på moderbolaget i Stockholm.

//

Brunell Livfors ersättning för 2012 var fördelad enl följande:

fast lön 6,6 miljoner kr
rörlig lön 3,2 miljoner kr
aktierelaterad ersättning 3,0 miljoner kr
pensionskostnader 1,3 miljoner kr
förmåner 0,1 miljoner kr
- - -
Summa 14 miljoner kr

• Ändå var Kinnevik-aktien bara ca 5% upp under 2012 (inkl aktieutdelning) jämfört med Stockholmsbörsen som samtidigt var upp 16-17% (inkl aktieutdelningar).

• Under 2013 har Kinnevik-aktien tagit desto bättre fart och är hittills +52% (tom tis 13 aug 2013 inkl aktieutdelning) medan Stockholmsbörsen samtidigt är +19% (inkl aktieutdelningar).

Men är Kinnevik-aktiens uppgång hittills under 2013 motiverad och uthållig?

Kinneviks tillgångsportfölj

Kinneviks tillgångar var fördelade enl nedan per slutet av juni 2013 (enl Kinneviks resultatrapport för q2/2013)..

Siffrorna avser marknadsvärdet på Kinneviks ägarandel i respektive bolag (samt inom parentes hur stor andel respektive tillgång utgör av Kinneviks totala tillgångar):

1. Millicom 18 miljarder kr (33% av Kinneviks totala tillgångar)

2. Tele2 11 miljarder kr (19,1%)

3. Zalando 10 miljarder kr (18,6%)

4. Rocket Internet 4,2 miljarder kr (8%)

5. MTG 3,9 miljarder kr (7%)

6. Billerudkorsnäs 3 miljarder kr (6%)

7. Avito 1 miljard kr (2%)

övrigt 4 miljarder kr (7%)
- - -
Summa 55,5 miljarder kr

http://www.kinnevik.se/Documents/Pdf/Reports/sv/Kinnevik%20Q2_2013_S.pdf

Bolagen ovan är alltså inte helägda av Kinnevik utan avser Kinneviks ägarandel i respektive bolag.

Kinneviks totala tillgångsvärde på 55-56 miljarder kr per slutet av juni 2013 motsvarar ca 200 kr per Kinnevik-aktie som då låg i 171,90 kr.

Och sedan dess har aktien stigit till nuvarande kursnivå på 199,50 kr (slutkurs tis 13 aug 2013).

Zalando

Efter ägarandelarna i telekomoperatörerna Millicom och Tele2 kommer så ägarandelen i bolaget Zalando på tredje plats på listan ovan över Kinneviks värdefullaste tillgångar.

Risk för att utvecklingen för bolaget Zalando (som säljer kläder via internet i ett antal länder runt om i Europa) nu kommer att försämras när grundarna (de frispråkiga tyska bröderna Samwer (Alexander, Marc och Oliver) har lämnat Zalando?

Kinnevik har pumpat in 5-6 miljarder kr i Zalando, men Kinnevik uppger att värdet på ägarandelen uppgår till över 10 miljarder kr per slutet av juni 2013.

Som jämförelse hade Kinnevik totala tillgångar på 55-56 miljarder kr.

Totalt värderades Zalando till 24 miljarder kr per slutet av 2012 och till 28 miljarder kr per slutet av juni 2013.

Bolaget har hög tillväxt med en intäktstillväxt på 125% 2012 (till 1,2 miljarder euro) och med 74% under första halvåret 2013)

Under 2011 hade Zalando en rörelsemarginal på -12% och under 2012 blev rörelsemarginalen -8%.

Zalandos lönsamhet (resultat eller marginal) angavs ej i Kinneviks resultatrapport för första halvåret 2013.

Enl besked idag (tis 13 juli 2013) har brödernas investmentbolag Rocket Internet nu överfört sin ägarandel i Zalando till övriga ägare (bla svenska investmentbolaget Kinnevik): www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N2004321&source=

Och Kinnevik-företrädarna Cristina Stenbeck och Mia Brunell Livfors sitter därmed kvar som största aktieägare i Zalando.

Kommer Kinnevik nu att lyckas lika illa med Zalando som de gjort som huvudägare i e-handelsföretaget CDON?

Bröderna Samwer var ju tidigare ute och pratade vitt och brett om hur de skulle krossa H&M med Zalando via en mycket offensiv strategi osv, men nu väljer alltså bröderna att lämna?

Tex enl artikel från apr 2013:

"Zalando's Samwer brothers are certain: their e-tailer will soon take the crown from big players such as Zara, H&M and Ikea.

With that ambition the Samwers, who helped Zalando to grow through their 'incubator' Rocket Internet and who still hold 38% of the e-tailer's shares, are trying to convince investors."

http://www.retaildetail.eu/en/eu-m-tail/item/15119-zalando-investors-want-to-take-the-crown-from-zara-hm-and-ikea

Bröderna Samwer

Tex videoklipp från okt 2012 där Oliver Samwer intervjuas: http://www.youtube.com/watch?v=Tq7WnzY89KE

Han är mellanbrodern av de tre bröderna:

Marc Samwer (42 år)
Oliver Samwer (40 år)
Alexander Samwer (38 år)

http://de.wikipedia.org/wiki/Samwer-Brüder

• Bröderna inledde sin affärskarriär med att år 1999 bilda bolaget Alando.de (som kopia av amerikanska auktionssajten E-Bay).

Och ett halvår senare såldes Alando.de för 43 miljoner dollar till E-Bay.

Oliver utsågs då till E-Bays Europachef.

• Därefter startade bröderna år 2000 bolaget Jamba inriktat på att sälja ringsignaler och appar till mobiltelefoner.

År 2004 såldes Jamba till amerikanska bolaget Verisign för 273 miljoner dollar.

• År 2006 startade bröderna riskkapitalbolaget European Founders Fund (EFF) med inriktning på att investera i nystartade bolag med verksamheter inom internet och mobiltelefoni.

• EFF investerade i Zalando år 2008 då Zalando bara var inriktat på att sälja skor via internet (vilket alltså sedan dess verkar ha breddats till kläder generellt).

• Internetbaserade rabatterbjudande-bolaget Citydeal startades som kopia av amerikanska bolaget Groupon, och såldes år 2010 av bröderna till just Groupon för 170 miljoner dollar.

• Under 2013 har bröderna bla startat fonden Global Founders Capital (GFC) med ett kapital på 150 miljoner euro som ska investeras i nystartade bolag över hela världen.

http://de.wikipedia.org/wiki/Samwer-Brüder

Kinneviks investeringar i bröderna

• Bara under 2012 investerade Kinnevik 6-7 miljarder kr i Samwer-brödernas investmentbolag Rocket Internet (varav 3-4 miljarder kr i Zalando): http://www.kinnevik.se/Documents/Pdf/AnnualReports/sv/AR_2012_S.pdf

• Och det var efter att Kinnevik under 2011 investerat 2-3 miljarder kr i Rocket Internet: http://www.kinnevik.se/Documents/Pdf/AnnualReports/sv/Kinnevik_2011_S.pdf

• 2010 investerade Kinnevik drygt 900 miljoner kr i internetrelaterade bolag, främst Rocket Internet: http://www.kinnevik.se/Documents/Pdf/AnnualReports/sv/AR_2010_S.pdf

Kinnevik har varit med på noterna vad gäller Zalando och bla pratat i apr 2013 om att andelen klädförsäljning via internet kommer att öka från 5-6% idag till 25-30% inom 5-7 år: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1980646

Zalandos ägare efter dagens besked om ägarförändringar tis 13 aug 2013:

Kinnevik 37%
European Founders Fund 18%
Anders Holch Povlsen 10%
DST Global 9%
Holtzbrinck Ventures 8%
Tengelmann Ventyures 6%

övriga 12%
- - -
Summa 100%

www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N2004321&source=

//Edit: European Founders Fund (EFF) hör tydligen även till bröderna Samwers förvaltning (förutom Rocket Internet): http://de.wikipedia.org/wiki/Samwer-Brüder

Så bröderna har ev ej lämnat Zalando helt.

Dock sålde även EFF av en del Zalando-aktier nu till dansken Anders Holch Povlsen som kom in som aktieägare. (Mer om honom nedan.)

Det var European Founders Fund, Holtzbrinck och Tengelmann som sålde de 10% av Zalando som Holch Povlsen köpte nu i aug 2013: http://www.bloomberg.com/news/2013-08-13/billionaire-holch-povlsen-adds-zalando-to-his-fashion-portfolio.html

//

Per slutet av juni 2013 angav Kinnevik sin ägarandel i Zalando (direkt och indirekt) vara värd 10 miljarder kr (jämfört med att Kinnevik investerat 5-6 miljarder kr i Zalando): http://www.kinnevik.se/Documents/Pdf/Reports/sv/Kinnevik%20Q2_2013_S.pdf

Det är alltså nästan lika mycket som värdet på Kinneviks ägarandel i telekomoperatören Tele 2 och 2-3 gånger värdet på Kinneviks ägarandel i mediakoncernen MTG.

Totalt hade Kinnevik tillgångar för 55-56 miljarder kr per slutet av juni 2013.

Zalandos ekonomiska utveckling:

• Zalando hade intäkter kring 1,2 miljarder euro 2012 (+125% från 2011) och ett rörelseresultat på -92 miljoner euro (-61 miljoner euro) motsvarande en rörelsemarginal på -8% (-12%) enl Kinneviks resultatrapport för q4/2012.

• Under q1/2013 hade Zalando intäkter på knappt 400 miljoner euro (+74% från q1/2012) enl Kinneviks resultatrapport för q2/2013. Något resultat anges ej för Zalando i Kinnevik-rapporten.

Dock enl artikel på Di.se 13 aug 2013:

"Zalando grundades 2008.

_Under första kvartalet 2013 omsatte bolaget 3,2 miljarder kronor, en ökning med 74 procent från motsvarande period i fjol.

Modeförsäljaren går dock fortfarande med stora förluster."_

http://www.di.se/artiklar/2013/8/13/dansk-dollarmiljardar-hakar-pa-stenbeck/

Enl Kinneviks q2/2013-resultatrapport värderades hela Zalando till 3,2 miljarder euro per slutet av juni 2013 (28 miljarder kr).

Som jämförelse var värdet på hela Zalando 2,8 miljarder euro enl Kinneviks resultatrapport för q4/2012. Det motsvarar 24 miljarder kr.

Dvs värdet på hela Zalando har enl Kinnevik ökat med 16% (från 24 miljarder kr till 28 miljarder kr) under första halvåret 2013.

Bla om Zalando ur Kinneviks resultatrapport för q2/2013:

_"Zalando startade sin verksamhet i Tyskland 2008 och bedriver idag verksamhet i:

Tyskland
Schweiz
Österrike

Frankrike
Storbritannien
Italien
Spanien

Holland
Belgien

Sverige
Finland
Norge
Danmark

Polen

Zalando har växt snabbt och är idag det största e-handelsbolaget i modesektorn i Europa."_

http://www.kinnevik.se/Documents/Pdf/Reports/sv/Kinnevik%20Q2_2013_S.pdf

(Länderna lite omstuvade ovan.)

Efter att ha lanserat sig i många nya länder på sistone, uppges Zalandos strategi nu vara att etablera sig och optimera verksamheten i respektive land.

Zalandos svenska hemsida: http://www.zalando.se/

Enl hemsidan bla:

"Zalando står för en omfattande och spännande shoppingupplevelse som innehåller såväl skor som mode och heminredning.

Vårt mål är att erbjuda dig ett brett och varierat sortiment av inspirerande och trendiga produkter - givetvis kombinerat med utmärkt kundservice och fördelarna av en enkel och trygg shoppingupplevelse på nätet."

http://www.zalando.se/om-oss/

Det står även bla "Sveriges största utbud", "Alltid gratis frakt och retur" och "30 dagars returrätt".

På sajten finns bla följande produkter att köpa:

Le Poème: Cocktailklänning - Rött (749,00 kr)

Roxy: Mississippi - Ryggsäck - Ljusrosa (689,00 kr)

Adidas Performance: Barricade 8 - Universalskor - Vitt (699,00 kr)

Jack Wolfskin: Mössa - Blått (289,00 kr)

Lauren Ralph Lauren: Shoppingväska - Guld (3 195,00 kr)

Bra att för varje produktkategori man går in på så kommer det först upp en lista på Zalandos mest sålda produkter inom kategorin.

Groupon: Ett tidigare fiasko

Tidigare hade Kinnevik investerat tungt i amerikanska bolaget Groupon inriktat på rabatterbjudanden via internet: http://www.groupon.com/

Även det bolaget höjdes från början till skyarna.

Sedan börsintroducerades Groupon hösten 2011 för en introduktionskurs på 20 dollar per aktie.

Efter introduktionen steg sedan aktien direkt till över 30 dollar som högst.

Men sedan kom verkligheten ikapp då aktieinvesterare kunde se hur det gick för bolaget i de kvartalsvisa resultatrapporterna.

Det var bla även debatt om att Groupon hade missvisande bokföring.

Aktien föll och nådde en botten på 2,60 dollar i nov 2012.

Sedan dess har den i och för sig återhämtat sig en del och ligger nu i 10-11 dollar men det är ändå ett börsvärde på 7 miljarder dollar (46 miljarder kr).

Under q2/2013 hade Groupon intäkter på 609 miljoner dollar (+7% från q2/2012) och resultatet uppgick till -8 miljoner dollar.

Kinnevik har numera lyckats sälja av alla sina Groupon-aktier, och eftersom Kinnevik hade investerat så tidigt i Groupon (före bolagets börsintroduktion) blev det trots allt en vinst på Kinneviks försäljning av Groupon-aktier.

Kinneviks vd Mia Brunell Livfors höll ut ganska länge med sin tro på Groupon och pekade på att bolaget då trots allt hade god intäktstillväxt, men sedan bytte hon tydligen fot och valde att sälja hela innehavet istället.

Groupon visade sig alltså inte vara ett särskilt stabilt bygge.

Tidigare blogginlägg om Groupon (från 3 dec 2011): http://www.redeye.se/aktiebloggen/kinnevik/groupon-luftslott-eller-snillebolag

• Då låg Groupon-aktien i 18,95 dollar motsvarande ett börsvärde på 82 miljarder kr.

Rekommendationen i det blogginlägget blev följande:

"Slutsatsen är att Groupon-aktien till att börja med kan vara lämplig som ett mindre innehav i aktieportföljen som en 'krydda', men som ännu så länge bör betraktas som en högriskinvestering som kan gå snett.

Man får vara på alerten och följa Groupons utveckling, och öka aktieinnehavet om den goda utvecklingen för bolaget fortsätter - men vara snabb med att trycka på säljknappen om moln verkar torna upp sig på himlen."

• Och nu (2-3 år senare) ligger alltså aktien i 10,35 dollar vilket innebär ett börsvärde på motsvarande 45 miljarder kr.

CDON

Medan Zalando satsar på att bli störst på klädförsäljning i Europa så finns även svenska e-handelskoncernen CDON (börsnoterat på Stockholmsbörsen) som satsar på att bli stora på klädförsäljning i Sverige och Norden med sitt internetbaserade klädföretag Nelly.

Tydligen har även Nelly börjat försöka sig på en expansion ute i Europa.

Men CDON har drabbats av sju sorger och åtta bedrövelser pga bla stora kostnader för kunder som skickar tillbaka köpa kläder från Nelly för att kunderna ångrar sig eller vill byta till andra storlekar osv.

Separata börsbolaget Tretti.se (inriktning på försäljning av vitvaror såsom kylskåp och tvättmaskiner via internet) som CDON tidigare köpte upp har visat sig ha problem med lönsamheten.

Och samtidigt verkar efterfrågan skral på CDON:s ursprungliga verksamhet med försäljning av musik och filmer etc via internet.

I Sverige sker det via CDON.se: http://cdon.se/

CDON-koncernen knoppades väl av under hösten 2010 till börsen från mediakoncernen MTG där Kinnevik också är huvudägare.

Våren 2012 nådde CDON-aktien en topp på nästan 60 kr, men sedan dess har det burit utför och nu ligger aktien i 20-21 kr vilket ger CDON ett börsvärde på drygt 2 miljarder kr.

Kinnevik har en ägarandel på 25% av CDON så per slutet av juni 2013 var ägarandelen ca 600 miljoner kr vilket inte är så mycket i relation till Kinneviks totala tillgångar på 56 miljarder kr.

Men det visar ändå hur det har gått för en annan av Kinneviks internetsatsningar.

Bla har CDON varit tvunget att be aktieägarna om ett kapitaltillskott på 500 miljoner kr genom utförsäljning av nya CDON-aktier nu under 2013.

Per slutet av juni 2013 (efter kapitaltillskottet) hade CDON en nettokassa på 50 miljoner kr.

Det har även varit tal om att viktiga nyckelpersoner lämnat Nelly.

Och som lök på laxen har det framkommit att CDON drabbades av en anställds bedrägeri vilket ledde till extrakostnader på över 30 miljoner kr:

www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1999728

www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1999860

Visst kan det vara omöjligt att värja sig mot att sådant händer, men en del undrar kanske hur det står till med CDON-vd:n Paul Fischbeins koll på CDON och de anställda.

Han kom för övrigt in i CDON efter att ha varit storägare och vd i Tretti.se som CDON köpte under 2011 för 300-400 miljoner kr.

• Under 2012 hade CDON-koncernen intäkter på 4,5 miljarder kr (+31% från 2011) och ett nettoresultat på -152 miljoner kr (jämfört med 83 miljoner kr under 2011).

• Under första halvåret 2013 hade CDON intäkter på 2 miljarder kr (+7% från första halvåret 2012) och ett nettoresultat på -62 miljoner kr (jämfört med -50 miljoner kr för första halvåret 2012).

CDON anger inte intäkter och resultat för sina enskilda e-handelssajter utan klumpar ihop dem till affärsområden.

• Tex hade affärsområdet "Mode" (inkl Nelly) intäkter på 943 miljoner kr under 2012 (+30% från 2011) och ett rörelseresultat på -268 miljoner kr (20 miljoner kr).

• Affärsområde "Hem & trädgård" (inkl Tretti) hade intäkter på 632 miljoner kr (+71% från 2011 bla tack vare förvärvet av Tretti som ej var med under hela 2011) och ett rörelseresultat på -14 miljoner kr (5 miljoner kr).

• Affärsområde "Underhållning" (inkl CDON.com) hade intäkter på 2,4 miljarder kr (+24%) och ett rörelseresultat på 102 miljoner kr (oförändrat från 2011).

Affärsområdenas utveckling under första halvåret 2013:

• Affärsområde Underhållning hade intäkter på 923 miljoner kr (-3% från första halvåret 2012) och ett rörelseresultat på 3 miljoner kr (jämfört med 36 miljoner kr för första halvåret 2012).

• Mode hade intäkter på 444 miljoner kr (+17%) och ett rörelseresultat på -13 miljoner kr (-33 miljoner kr).

• Hem & trädgård hade intäkter på 302 miljoner kr (+3%) och ett rörelseresultat på -4 miljoner kr (-9 miljoner kr).

CDON har fler affärsområden men dessa tre svarade för 80-85% av CDON:s totala intäkter under första halvåret 2013.

Ovan var exkl engångsposter men på ett annat ställe i q2/2013-resultatrapporten angavs följande siffror för första halvåret 2013 för affärsområdena:

• Affärsområde Underhållning: Intäkter på 923 miljoner kr (-3%), rörelseresultat -29 miljoner kr (36 miljoner kr).

• Affärsområde Mode: Intäkter på 468 miljoner kr (+11%), rörelseresultat -22 miljoner kr (-96 miljoner kr).

• Affärsområde Hem & trädgård: Intäkter på 302 miljoner kr (+3%), rörelseresultat -4 miljoner kr (-9 miljoner kr).

Dvs för både Underhållning och Mode var rörelseresultaten klart sämre om man inkluderar engångsposter.

CDON:s balansräkning lämnar även en del frågetecken:

• Per slutet av juni 2013 hade bolaget tillgångar bokförda till 1,75 miljarder kr finansierat med skulder på drygt 1 miljard kr (60% av tillgångarna) och ett eget kapital kring 700 miljoner kr (40% av tillgångarna).

• Nettokassan (kassa minus räntebärande skulder) uppgick som nämnt till 50 miljoner kr vilket ju innebär en ganska stark finansiell ställning i sig.

Men av tillgångarna på 1,75 miljarder kr utgjordes 625 miljoner kr av "luft" i form av abstrakta tillgångsposter (så kallad goodwill och övriga immateriella anläggningstillgångar) som måste skrivas ned till noll kr om verksamheten går dåligt under lång tid.

En nedskrivning av de 625 miljoner kronorna till noll kr innebär en resultateffekt på -625 miljoner kr som minskar det egna kapitalet med lika mycket, så då skulle CDON:s egna kapital minska från drygt 700 miljoner kr till drygt 80 miljoner kr.

Ett eget kapital på den nivån kan då tyckas vara en för liten buffert för ev kommande förluster, varför CDON då kan behöva sälja ut fler nya aktier till aktieägarna och därigenom få in mer kapitaltillskott, vilket kan sänka börskursen ytterligare.

CDON-aktien fick rekommendationen "sälj" enl ett tidigare inlägg här i bloggen från 2 maj 2013: http://www.redeye.se/aktiebloggen/cdon-group/salj-cdon-aktien

Då låg aktien i 30,20 kr och nu 3-4 månader senare ligger den i 20,60 kr.

Bla har SEB:s aktieanalytiker sedan länge varit optimistiska om CDON. SEB har sänkt sin riktkurs för CDON-aktien rejält men ser fortfarande positivt på aktien:

• Enl besked 18 juli 2013 (efter att CDON:s q2/2013-resultatrapport kom 17 juli 2013) upprepade SEB sin rekommendation "köp" för CDON-aktien men sänkte aktiens riktkurs från 52 kr till 40 kr: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N2000112

• Enl besked 18 apr 2013 (efter att CDON:s q1/2013-resultatrapport kom 17 apr 2013) upprepade SEB sin rekommendation "köp" för CDON-aktien men sänkte aktiens riktkurs från 69 kr (ej justerad för nyemissionen senare under 2013) till 52 kr: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1980142

• 6 mars 2013 upprepade SEB sin rekommendation "köp" med riktkurs 69 kr för CDON-aktien: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1971143

Om Nelly (ur CDON:s årsredovisning för 2012):

"Nelly.com lanserades 2004.

Efter att CDON Group förvärvade Nelly.com år 2007 har bolaget expanderat snabbt och finns nu i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Holland och på en EU-sajt.

Företagets ambition är att fortsätta den internationella expansionen.

Produktutbudet har breddats från att initialt bestå av underkläder, badkläder och kläder för kvinnor till att även innefatta kläder för män samt accessoarer och skönhetsprodukter.

Totalt erbjuder Nelly.com mer än 800 varumärken från låg- till högprissegmenten.

Under 2008 lanserade Nelly.com egna varumärken, bland annat "Nelly Trend" och "Nelly Shoes".

Utbudet av produkter under Nelly.coms egna varumärken har därefter vuxit och innehåller idag ett brett sortiment av skor och accessoarer tillsammans med ett urval av kläder och underkläder under ett tretiotal egna varumärken."

Om Tretti (ur CDON:s årsredovisning för 2012):

"Tretti.com är en av Nordens största internetbutiker för vitvaror och hushållsapparater med mer än 9.000 artiklar från välkända varumärken som AEG, Bosch, Electrolux, Gorenje, iRobot, OBH Nordica, Siemens och Whirlpool.

Utöver internetbutiken har Tretti.com ett showroom i Stockholm.

Tretti.com grundades 2004, börsnoterades 2005 och lanserades i Norge och Finland under 2010.

I juni 2011 köptes bolaget ut från NASDAQ OMX First North av CDON Group och samma månad etablerades bolaget i Finland."

Om CDON.com (ur CDON:s årsredovisning för 2012):

"CDON.com lanserades 1999 och har idag en stark position på marknaden för underhållning i Norden, både vad gäller traditionell detaljhandel och e-handel.

CDON.com erbjuder fler varor än någon annan nordisk internetbutik och finns representerad med lokala versioner i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

CDON.com har en skalbar affärsmodell där tillväxt bland annat har kommit från expansion till nya produktsegment.

Idag är produktutbudet på CDON.com brett och innehåller allt från hemelektronik och mobil till böcker, spel, film, sport & fritid, kläder & skor och leksaker.

Som en följd av segmentets fokus på att stärka försäljningsvolymerna från framtida tillväxtområden offentliggjordes den strategiska målsättningen att omforma CDON.com från att vara en renodlad underhållningsbutik till att bli ett köpcentrum.

Som en följd av detta har man under 2011 integrerat Lekmer.coms leksakssortiment.

Under 2012 har CDON.com fortsatt integrationen med både modebutikerna Nelly.com och Heppo.coms sortiment samt vitvaru- och
hushållsbutiken Tretti.com i CDON.coms kundutbud.

CDON.com har även satsat på ett nytt produktsortiment i form av Sport & Fritid samt startat upp Smarta Deals, en möjlighet för kunden att under begränsad tid handla produkter ur utvalda kampanjer till marknadens bästa pris."

Millicom

Som nämnt ovan är trots allt Kinneviks ägarandel i telekomoperatören Millicom ännu Kinneviks enskilt mest värdefulla tillgång (värd 18 miljarder kr motsvarande en tredjedel av Kinneviks totala tillgångar per slutet av juni 2013).

Hur går det då för Millicom?

Så här beskriver Kinnevik på sin hemsida Millicom:

_"Millicom är en ledande internationell telekom- och mediaoperatör som fokuserar på tillväxtmarknader i Latinamerika och Afrika.

Millicom ligger i framkant i att erbjuda tjänster för en digital livsstil till världens tillväxtmarknader, främst genom mobiltelefoni. Med verksamhet i 15 länder erbjuder Millicom innovativa och kundfokuserade produkter.

Millicom har även gått in i ett nytt segment, online, för att ta tillvara den höga förväntade tillväxten i både Latinamerika och Afrika. Genom samarbetet med Rocket Internet kommer Millicom att utveckla online-tjänster inom e-handel, lead generation och betalningar.

Kinnevik äger 38% av röster och kapital i Millicom."_

http://www.kinnevik.se/sv/Investeringar/Millicom/Millicom/

Millicom är väl alltså en mobiltelefoni-operatör (dvs ett bolag som erbjuder mobiltelefoni-abonnemang och mobiltelefoni-kontantkort) i vissa länder i Latinamerika och Afrika.

Per slutet av juni 2013 hade Millicom totalt 47-48 miljoner mobiltelefoni-abonnenter fördelat enl följande:

Afrika 19 miljoner pers (40% av totalt antal kunder i Millicom)
Centralamerika 16 miljoner pers (33%)
Sydamerika 13 miljoner pers (27%)
- - -
Summa 47-48 miljoner pers

Dvs Millicom har 60% av sina abonnenter i Latinamerika och 40% i Afrika.

Länder

Millicom har sin mobiltelefoni-verksamhet i totalt 13 länder (enl bolagets q2/2013-resultatrapport):

Latinamerika (6 länder):

Colombia 46 miljoner invånare
Guatemala 14 miljoner invånare
Bolivia 10 miljoner invånare
Honduras 8 miljoner invånare
Paraguay 7 miljoner invånare
El Salvador 6 miljoner invånare

- - -

Summa 91 miljoner invånare i de 6 länderna (varav 28-29 miljoner st är Millicom-kunder)

Afrika (7 länder):

Kongo (76 miljoner invånare)
Tanzania (48 miljoner invånare)
Ghana (25 miljoner invånare)
Senegal (13 miljoner invånare)
Rwanda (12 miljoner invånare)
Tschad (11 miljoner invånare)
Mauritius (1 miljon invånare)

- - -

Summa 186 miljoner invånare i de 7 länderna (varav 19 miljoner st är Millicom-kunder)

Dock är Millicom verksamt i tex bara en del av Kongo.

http://www.millicom.com/sites/default/files/Millicom%20Earnings%20Release%20Q2%202013.pdf

Totalt innebär siffrorna ovan alltså att Millicom finns i 13 länder med 277 invånare, varav 47-48 miljoner invånare (17%) är Millicom-kunder.

Antal Millicom-kunder per land (enl Millicoms q2/2013-resultatrapport per slutet av juni 2013):

1. Guatemala 8,3 miljoner st - delägd verksamhet
2. Colombia 6,1 miljoner st - delägd verksamhet
3. Tanzania 6,0 miljoner st

4. Honduras 4,8 miljoner st - delägd verksamhet
5. Paraguay 3,9 miljoner st
6. Ghana 3,3 miljoner st

7. Kongo 3,0 miljoner st
8. Bolivia 2,8 miljoner st
9. Senegal 2,7 miljoner st

10. El Salvador 2,6 miljoner st
11. Tschad 2,0 miljoner st
12. Rwanda 1,6 miljoner st - delägd verksamhet

13. Mauritius 0,5 miljoner st - delägd verksamhet
- - -
Summa 47,5 miljoner st

http://www.millicom.com/sites/default/files/Millicom%20Earnings%20Release%20Q2%202013.pdf

Guatemala, Colombia och Tanzania är alltså Millicoms viktigaste länder.

Av verksamheterna i ovannämnda 13 länder har Millicom helägda bolag i 8 länder men bara delägda bolag i 5 länder (ägarandelar):

Rwanda 87,5%
Honduras 66,7%
Guatemala 55%
Colombia 50% + 1 aktie
Mauritius 50%

Dvs i tre av de fyra länder där Millicom har flest kunder är verksamheterna bara delägda (Guatemala, Colombia och Honduras), vilket i praktiken gör Tanzania till Millicoms största land (mätt som antal kunder).

I Honduras har dock Millicom en option som ger möjlighet att köpa resterande ägarandel på 33,3% av verksamheten.

Förändring av abonnenantal per lbr /and under q2/2013 (enl Millicoms q2/2013-resultatrapport):

1. Colombia +169 000 st
2. Rwanda +141 000 st
3. Ghana +114 000 st
4. Kongo +28 000 st
5. Honduras +19 000 st
6. Senegal +17 000 st
7. Tschad +3 000 st
8. Guatemala +2 000 st

9. Mauritius -1 000 st
10. Paraguay -1 000 st
11. Bolivia -55 000 st
12. Tanzania -102 000 st
13. El Salvador -284 000 st
- - -
Summa +50 000 st

Dvs bäst utveckling i Colombia, Rwanda och Ghana men sämst i El Salvador och Tanzania.

I alla fall ett mindre totalt plus under kvartalet.

Landrisker

Man kan fundera över riskerna med att verka i den typen av utvecklingsländer som Millicom har sin verksamhet i, men det verkar ju ha gått någorlunda stabilt i alla fall.

Tex häromåret hamnade Millicom i bråk med den nya regeringen i Senegal vilket ledde till en rättstvist: http://www.realtid.se/ArticlePages/201208/29/20120829094445_Realtid682/20120829094445_Realtid682.dbp.asp

Där började regeringen plötsligt ifrågasätta det mobiltelefoni-avtal Millicom har i landet, men det löste sig genom att Millicom slantade upp drygt 100 miljoner dollar vilket även omfattade en utökning av det tidigare avtalet.

Senegal är ändå inte det värsta landet på Transparency Internationals lista över världens mest korrupta länder: http://www.transparency.org/cpi2012/results

Enl den listan från 2012 hamnar Senegal på plats nr 94 på listan bland världens länder (ju längre ner, desto mer korruption).

Tex Kongo hamnar på plats nr 144.

Colombia ligger precis som Senegal på plats nr 94.

Millicoms viktigaste land, Tanzania, ligger på plats nr 102.

Guatemala ligger inte så bra till på plats nr 113.

Honduras är ännu sämre på plats nr 133.

Sämst bland Millicoms länder verkar vara Tschad på plats nr 165.

Frågan är om Millicoms nuvarande och tidigare vd:ar med handen på hjärtat skulle kunna säga att Millicom såvitt de vet aldrig har betalat en muta.

I Pakistan hade Millicom olika turer av och an.

Millicom inledde sin verksamhet i landet redan år 1991.

Potentialen var stor med tanke på Pakistans många invånare (idag över 180 miljoner pers).

2002 fick Millicom tillstånd att lansera GSM-mobiltelefoni i Pakistan (dvs digital mobiltelefoni istället för den gamla analoga teknologin), vilket bolaget ansåg innebar ny tillväxtpotential: http://news.cision.com/millicom-international-cellular/r/millicom-is-awarded-gsm-spectrum-in-pakistan,c68460

• År 2005 framkom att Millicom ansåg sig ha för liten position i Pakistan (1 miljon pers) och ville köpa ytterligare verksamhet: http://www.di.se/artiklar/2005/1/28/stenbecks-millicom-pa-uppkopsjakt-i-pakistan/

Enl den artikeln framgår även att Millicom fick ett kapitaltillskott på 2-3 miljarder kr från aktieägarna i slutet av 2004, och därefter fick Millicoms bolag Paktel en ny mobiltelefoni-licens på 15 år i landet för 1,6 miljarder kr.

I apr 2005 fick Millicoms andra bolag i Pakistan (Pakcom) en liknande licens för 291 miljoner dollar (drygt 2 miljarder kr): www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N180179

Per maj 2005 hade Millicom en ägarandel på 61% av Pakcom: http://www.wikinvest.com/stock/Millicom_International_Cellular_S.A._(MICC)/Pakistan-pakcom

2006 kom nya besked om att Millicom tänkte lämna Pakistan pga bla hård konkurrens från norska televerket Telenors verksamhet i landet: http://www.di.se/artiklar/2006/11/13/millicom-lamnar-pakistan/

Då hade Millicom redan sålt sitt ena pakistanska bolag (Pakcom) tidigare under 2006.

• I början av 2007 sålde Millicom sitt kvarvarande bolag i Pakistan (Paktel) till China Mobile Pakistan för 284 miljoner dollar: http://en.wikipedia.org/wiki/Paktel

Vietnam var ett annat land med stor potential för Millicom.

Landet har idag ca 90 miljoner invånare.

Enl artikel i Affärsvärlden från 2008 byggde Millicom upp mobiltelefoni-operatören Mobifone i Vietnam, fast Mobifone senare konfiskerades av vietnamesiska staten år 2005: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2586307.ece

2008 skulle staten sedan sälja ut en ägarandel på Mobifone, men det väntades inte bli till Millicom.

Enl artikeln:

_"Det var Millicoms dotterbolag Comvik International som byggde upp Mobifone ihop med det vietnamesiska kommunikationsdepartementet. Men projektet var inte konstruerat som ett delägande - det var aldrig möjligt i det kommunistiska Vietnam. Därför bedrevs projektet som ett 'särskilt samarbetsavtal'.

Så länge avtalet pågick fick Millicom sin del av intäkterna i bolaget, vilka var ansenliga och stod under en period för stora delar av bolagets vinst. Men när det gick ut 2005 kunde vietnamesiska staten bryta avtalet och helt sonika ta över alla investeringar som svenskarna hade varit med och gjort. Vilket de gjorde, trots omfattande lobbyinsatser från både svenska hovet som sfärdrottningen Cristina Stenbeck själv."_

Dvs i och för sig borde väl Millicom ha kunnat befara att verksamheten skulle bli övertagen med det upplägg som verksamheten bedrevs på.

Affärsvärlden skrev 2006 att Vietnam-konfiskationen ledde till en engångsnedskrivning på 16-17 miljoner dollar för Millicom, så det var trots allt inga jättebelopp.

Men aktieinvesterare blev enl tidningen chockade över beskedet eftersom de räknat med att Millicom skulle få ha verksamheten kvar fast till omförhandlade, något försämrade villkor.

Vd-byte och strategibyte

Men det har varit tal om konkurrens och prispress för Millicom, vilket gjort att Kinnevik-kontrollerade mediakoncernen MTG:s vd (tysken Hans-Holger Albrecht) fått kallas in och bli Millicoms vd istället from 1 nov 2012.

Och nu verkar hans strategi vara att ändra inriktning på Millicom från att vara fokuserat bara på mobiltelefoni-abonnemang etc där konkurrensen är hård, till att även erbjuda olika mobiltelefoni- och internet-relaterade övriga tjänster i de länder där Millicom finns.

Enl ovan ska tjänsterna avse "e-handel, lead generation och betalningar".

Därigenom hoppas väl Millicom hitta möjligheter att erbjuda mobiltelefoni-abonnenterna tjänster där lönsamheten kan bli god för Millicom.

Som synes ovan är Rocket Internet inblandat även i den satsningen.

Dvs det verkar som att Rocket Internet-bröderna nu kommer att få fria händer att starta olika internetbolag i Millicoms länder i Latinamerika och Afrika?

Men det återstår att se om det lyckas. Ännu är väl denna nya delverksamhet bara en bråkdel av totala Millicom.

Förändringsarbetet har hittills bla inneburit att Millicom lanserat sitt nya motto "Millicom: The digital lifestyle" vilket bla står på omslagen till bolagets resultatrapporter osv.

Millicoms nya satsningar hittills bla (enl Millicoms resultatrapport för q2/2013):

• Kanui: försäljning av sportgrejer via internet i Brasilien

• Tricae: e-handel i Brasilien

• Jumia: e-handel i Afrika (bla Nigeria, Marocko, Egypten, Elfenbenskusten)

• Easytaxi: mobiltelefoni-app för taxibeställning i Brasilien

• Hellofood: matbeställning i Latinamerika och Afrika

• Kaymu: e-handel i Nigeria

• Vamido: fastighetsannonser i Nigeria

• Carmido: bilannonser i Nigeria

• Ubilista: fastighetsannonser i Latinamerika (hittills Colombia och Mexiko)

• Busao: sajt för att beställa bussbiljetter i Brasilien

Dvs det verkar vara en väldigt bred satsning på att starta nya hemsidor och appar med olika tjänster i Afrika och Latinamerika. Kan det bli något stort och lönsamt på sikt för Millicom?

Millicom-aktiens kursutveckling

Millicom-aktien hade en botten på drygt 200 kr i samband med den globala finanskrisen hösten 2008.

Därefter steg aktien till 760-770 kr våren 2012, men har sedan fallit tillbaka till nuvarande nivå på drygt 540 kr (som innebär att bolaget har ett börsvärde kring 54 miljarder kr).

Millicoms ekonomiska utveckling

De senaste tio åren har varit fantastiska för Millicom.

Så här har bolagets intäkter utvecklats under perioden:

Intäkter:
2003: 420 miljoner dollar
2004: 666 miljoner dollar (+59%)
2005: 923 miljoner dollar (+39%)
2006: 1 576 miljoner dollar (+71%)
2007: 2 429 miljoner dollar (+54%)
2008: 3 151 miljoner dollar (+30%)
2009: 3 373 miljoner dollar (+7%)
2010: 3 920 miljoner dollar (+16%)
2011: 4 530 miljoner dollar (+16%)
2012: 4 814 miljoner dollar (+6%)

Rörelsemarginal:
2010: 45%
2011: 44%
2012: 40%

Nettoresultat (exkl engångsposter etc):
2010: 637 miljoner dollar
2011: 722 miljoner dollar
2012: 655 miljoner dollar

http://www.millicom.com/investor-relations/key-financial-data

Nettoresultat (exkl engångsposter etc) i kr:
2010: 4,6 miljarder kr
2011: 4,7 miljarder kr
2012: 4,4 miljarder kr

Resultat per aktie (exkl engångsposter etc) i kr:
2010: 42 kr
2011: 48 kr
2012: 44 kr

Dvs intäkterna har mer än tiofaldigats de senaste tio åren.

Men detta var väl de gyllene åren för mobiltelefonin i utvecklingsregioner som Latinamerika och Afrika, då mobiltelefonin fick sitt breda genombrott där efter att den under de föregående tio åren fick sitt genombrott i i-länderna som USA och Europa.

Nu när många redan har mobiltelefon även i Latinamerika och Afrika blir det istället ökad konkurrent och prispress etc.

De senaste tre åren har Millicom alltså genererat ett resultat per aktie på 40-50 kr per år (jämfört med nuvarande börskurs på drygt 540 kr).

Millicoms ekonomiska utveckling på senare tid:

• Under första halvåret 2013 hade Millicom intäkter på 2,5 miljarder dollar (upp 6-7% från första halvåret 2012, 5-6% exkl valutaeffekter).

• Nettoresultatet uppgick till ca 200 miljoner dollar (-38% från första halvåret 2012).

• Nettoresultatet exkl engångsposter etc blev bättre och uppgick till 271 miljoner dollar (-23% från första halvåret 2012).

De engångsposter etc som rensats bort i det resultatet är enl följande (ur Millicoms q2/2013-resultatrapport):

"Net profit adjusted for items such as:

• foreign exchange movements

• movements in valuation of the Honduras put option

• Colombian deferred tax asset

• revaluation of previously held interests"

http://www.millicom.com/sites/default/files/Millicom%20Earnings%20Release%20Q2%202013.pdf

Millicom-aktiens värderingsnivå

Siffrorna ovan innebär ett nettoresultat kring 400 miljoner dollar i årstakt vilket blir 2-3 miljarder kr per år med nuvarande dollarkurs på 6,54 kr.

Aktien handlas utifrån den resultat-takten till ett p/e-tal på 21 vid nuvarande börskurs på drygt 540 kr, vilket inte är särskilt billigt.

Särskilt inte när resultatet faller så kraftigt som det gjorde under första halvåret 2013.

Utifrån nettoresultatet exkl engångsposter etc ser kalkylen något bättre ut med ett resultat på 3-4 miljarder kr i årstakt.

Då hamnar p/e-talet kring 15 vilket är mer rimligt.

Skuldsättning

Millicom har dessutom en ganska hög skuldsättning med en nettoskuld på motsvarande ca 16 miljarder kr per slutet av juni 2013 (30% av bolagets börsvärde på 54 miljarder kr idag 13 aug 2013).

Det innebär förhöjd risknivå i Millicom-aktien.

Ska bolaget dessutom göra större investeringar de kommande åren i den nya tjänsteverksamheten, kan det innebära att skuldsättningen ökar ytterligare.

Millicom-vd:n Hans-Holger Albrechts bakgrund

Om Millicoms vd Hans-Holger Albrecht (ur Millicoms årsredovisning för 2012):

_"Hans-Holger Albrecht President and Chief Executive Officer

• Hans-Holger Albrecht was appointed President and CEO of Millicom
on November 1st 2012.

• Previously he was President and CEO of Modern Times Group MTG AB (MTG) for 12 years.

• Hans-Holger started his career at MTG in 1997 as head of the Pay-TV
operations, before being appointed as Business Area Manager in 1999 and thus assuming responsibility for the free-TV division as well.

• In April 2000, he was appointed Chief Operating Officer (COO) of MTG.

• Before joining MTG, Hans-Holger worked for the Luxembourg-based media group CLT from 1991 to 1996 and for Daimler-Benz in 1990.

• Hans-Holger Albrecht studied at the University of Freiburg in Germany, at Yale University in the USA and at the University of Bochum, Germany, where he received a Master of Laws degree (LLM)."_

http://www.millicom.com/sites/default/files/Millicom_AR12.pdf

Videoklipp

Videoklipp från 18 juli 2013 där Millicoms vd Hans-Holger Albrecht intervjuas om Millicom (efter att bolaget kom med sin q2/2013-resultatrapport 17 juli 2013): http://www.youtube.com/watch?v=lS-XwYcb0tI

Där framgår bla att Albrecht har ambitiösa mål för Millicom som att tex dubbla bolagets intäkter till år 2017.

Om det avser från nuvarande intäktstakt ca 5 miljarder dollar per år till att år 2017 nå 10 miljarder dollar per år, innebär det en snitt-tillväxt på i snitt nästan 20% per år under fyra år i rad (2014, 2015, 2016 och 2017).

Det lär ju bli svårt så länge intäkterna ökar med 6-7% per år som under första halvåret 2013.

Antingen krävs mirakel i form av stora framgångar via den Rocket Internet-ledda sidosatsningen, eller så måste Millicom göra stora företagsköp för att nå målet.

Enl klippet oroar sig Albrecht dock inte för den skrala tillväxttakten hittills under 2013, utan han ser det som en förväntad utveckling som Millicom har aviserat sedan tidigare med 2013 som ett "mellanår" eller övergångsår för att senare få bättre fart på tillväxten.

Först måste bara vissa förberedelser göras i form av investeringar och nyanställningar av nyckelpersoner osv enl honom.

//Edit: Besked 15 aug 2013 om att Millicoms vd Hans-Holger Albrecht köpt 8 200 aktier i bolaget för en snittkurs på 546,89 kr: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N2004898&source=

Det innebär att aktierna köptes för totalt 4,5 miljoner kr.

Sedan tidigare ägde han 610 Millicom-aktier så hans totala aktieinnehav uppgår därmed till 8 810 Millicom-aktier.

Millicom-aktien slutade idag (tors 15 aug 2013) i 543,50 kr.

Vid den kursnivån är Albrechts Millicom-aktier värda 4,8 miljoner kr.

//

Analytikernas förväntningar

Aktieanalytikerna räknar i snitt med att Millicom kommer att nå ett nettoresultat på nästan 900 miljoner dollar år 2017 enl 4-traders.com: http://www.4-traders.com/zbcache/reuters/Draw_Chart.php?p=3,1,605,375,Millicom+International+Cel&RepNo=AC8E4

Det motsvarar ett nettoresultat på nästan 6 miljarder kr år 2017 vilket innebär att Millicom-aktien idag handlas till ett p/e-tal på 9-10 beräknat som dagens börsvärde delat med förväntat nettoresultat för 2017 (dvs om fyra år).

Det är väl inte särskilt billigt att köpa en aktie som idag handlas till ett p/e-tal på 21 med nuvarande resultatnivå och ett p/e-tal på 9-10 med förväntat resultat om fyra år?

Analytikerna sågar Albrechts tillväxtmål

För övrigt tror inte analytikerna på att Albrecht kommer att nå målet att dubbla Millicoms intäkter till 2017.

Även om man räknar från 2012 års intäkter på 4,8 miljarder dollar så räknar analytikerna i snitt med att intäkterna bara kommer att öka med totalt 58% under de fem åren tom intäkter på 7,6 miljarder dollar år 2017.

Det blir en tillväxttakt på i snitt 9-10% per år.

Men för att dubbla intäkterna från 2012 till 2017 krävs en tillväxttakt på nästan 15% per år.

DST Global

Som nämnt ovan ser ägarbilden i Zalando nu ut enl följande:

Kinnevik 37%
European Founders Fund 18%
Anders Holch Povlsen 10%
DST Global 9%
Holtzbrinck Ventures 8%
Tengelmann Ventyures 6%

övriga 12%
- - -
Summa 100%

www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N2004321&source=

Som fjärde största aktieägare dyker alltså investmentbolaget DST Global upp.

Vad är då det för bolag?

Det visar sig vara ryska affärsmannen och före detta kärnfysikern Yuri Milners bolag där han jobbar med bla finländaren John Lindfors som Milners högra hand.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Sky_Technologies

http://en.wikipedia.org/wiki/Yuri_Milner

Lindfors var tidigare höjdare inom amerikanska investmentbanken Goldman Sachs och Europachef för bankens avdelning för börsintroduktioner, uppköp och nyemissioner etc vad gäller bolag i teknologibranschen (telekom, IT och internet etc).

Men DST:s och Lindfors historik har avskräckt något enl text från 9 juni 2013 nedan:

_Fiasko för fd Goldman Sachs-stjärnans börsintroduktioner

John Lindfors var en av hjärnorna bakom börsintroduktionerna av stora internetrelaterade bolag som Mail.ru, Groupon, Zynga och Facebook de senaste åren, men för samtliga har börskurserna haft en skral utveckling.

Vore intressant att höra hans resonemang kring det. Vad gick snett?
Var de alltför skickliga på att "snacka upp" börskurserna före introduktionerna?

Lindfors är väl numera partner på ryska partikelfysikern Yuri Milners investmentbolag Digital Sky Technologies som är storägare i alla dessa fyra internetföretag och Lindfors har medverkat till börsintroduktionerna av dem.

Hann DST casha hem till högre börskurser än dagens?_

_Utfall:

• Mail.ru (Rysslands "Google"): Börsintroduktion på Londonbörsen i nov 2010 för en teckningskurs på 27,70 dollar/aktie. Nuvarande börskurs 28,53 dollar (dvs +3% sedan börsintroduktionen för ca 2,5 år sedan).

• Groupon (rabatterbjudanden): Börsintroduktion på Nasdaqbörsen i USA i nov 2011 för teckningskurs 20 dollar/aktie. Nuvarande börskurs 6,939 dollar (-65% från teckningskursen).

• Zynga (dataspel via Facebook): Börsintroduktion på Nasdaqbörsen i USA i dec 2011 för teckningskurs 10 dollar/aktie. Nuvarande börskurs 2,84 dollar (-72% från teckningskursen).

• Facebook (socialt nätverk via internet): Börsintroduktion på Nasdaqbörsen i USA i maj 2012 för teckningskurs 38 dollar/aktie. Nuvarande börskurs 23,291 dollar (-39% från teckningskursen)._

_I samtliga introduktioner var Goldman Sachs en av de finansiella rådgivarna:

• I Mail.ru fick de finansiella rådgivarna med Goldman Sachs och JP Morgan i spetsen dela på ca 30 miljoner dollar i arvoden.

• I Groupon fick de finansiella rådgivarna med Morgan Stanley, Goldman Sachs och Credit Suisse dela på över 40 miljoner dollar i arvoden (6% av det belopp som aktier såldes ut för).

• I Zynga fick de finansiella rådgivarna med Morgan Stanley och Goldman Sachs i spetsen dela på över 30 miljoner dollar i arvoden (varav 10,5 milj dollar till MS och ca 9 milj dollar till GS).

• I Facebook fick de finansiella rådgivarna med Morgan Stanley, Goldman Sachs och JP morgan i spetsen dela på 176 miljoner dollar i arvoden (1% av det belopp som aktier såldes ut för)._

Sedan dess har dock börskurserna ovan stigit något till följande nivåer (slutkurser tis 13 aug 2013):

• Mail.ru 33,80 dollar (+22% från introduktionskursen)

• Groupon 10,35 dollar (-48% från introduktionskursen)

• Zynga 2,91 dollar (-71% från introduktionskursen)

• Facebook 37,0190 dollar (-3% från introduktionskursen)

Dvs Mail.ru-aktien har i alla fall stigit med 22% sedan dess börsintroduktion för 2-3 år sedan, och Facebook-aktien har legat nästan oförändrat på 1-2 år.

Men både Groupon och Zynga ligger alltså ännu långt under deras introduktionskurser.

Lindfors har säkert i sikte att även Zalando kommer att börsintroduceras på sikt.

//Tillägg 14 aug 2013

Konkurrensen verkar vara hård mellan hemsidor som säljer kläder (dvs bla Zalando).

Inträdesbarriärerna är låga vilket gör att (nästan) vilken källarfirma som helst kan slå upp portarna och börja konkurrera i branschen.

Var inne på hemsidan för brittiska tidningen Daily Express då en annons dök upp på förstasidan för bolaget Smartgirl som säljer kläder via internet:

Smartgirls hemsida: http://www.smartgirl.se/

Beskrivningen av bolaget på hemsidan:

"SmartGirl är Nordens största fashionsite till tjejer och kvinnor.

Vårt team av mode experter väljer alltid de kollektioner och stilar som är nyast och mest trendiga, från de märken som vi tycker passar in i vårt modeuniversum.

SmartGirl är en del av SmartGuy AB modeuniversum.

SmartGirl är 100 % internetbaserat.

Vi har tagit bort kostnaderna för butik och manuell expediering.

Besparingen ger vi till dig.

Alla våra varor är fortfarande lika nya som dem i butikerna."

http://www.smartgirl.se/Pages/About.aspx

Dvs de anser sig också vara störst i branschen.

Smartgirl ingår alltså i bolaget Smartguy som tydligen är baserat i Danmark med Christian Kusk som en av förgrundsfigurerna.

Bla artikel från 2008 där bolaget redan då beskrevs som ett av de största på att sälja kläder via internet:

_"På få år har Christian Kusk forvandlet Smartguy fra en hobbybi… [content has been truncated]

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?