Post entry

Spekulativt köp: Net Insight, Bioinvent

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Spekulativt köp i aktier som Net Insight och Bioinvent med världsledande kompetens och teknologi men fördröjt genombrott.

Dags för nya, friska tag

Fredrik Tumegård som blir Net Insights nya vd senast 1 okt 2013.

Bild från Net Insights pressmeddelande: http://www.netinsight.net/sv/Nyheter/Pressmeddelanden/1/Net-Insight-AB--Fredrik-Tumegard-ny-VD-for-Net-Insight-/

Ska han få bukt med Net Insights börskurs som föll under förra vd:n Fredrik Trägårdhs tid (särskilt på senare år)?

Tumegård är 41 år och kommer från Gotland.

Senast har han varit Nordeuropa-chef för japanska elektronikjätten NEC.

(Trägårdh fyller 57 år under 2013 och var Net Insight-vd i 7-8 år från jan 2006 till jun 2013.)

Michael Oredsson (53 år under 2013) som blir Bioinvents nya vd senast i nov 2013.

Bild från Probis årsredovisning för 2012: http://probi.se/files/2011/05/PROBI_ÅR_2012_FINAL_130326.pdf

Han är i dagsläget vd för börsnoterade hälsokostbolaget Probi och har under sin tid där sedan 2007 fått fart på intäkter och resultat.

Probis börskurs har även gått klart bättre än börsen under Oredssons vd-tid där.

Ska Oredsson lyckas få bukt med Bioinvents börskurs som fallit kraftigt på senare år under förra vd:n Svein Mathisens tid?

(Mathisen fyller 57 år under 2013 och var Bioinvents vd ända från 1997 till jan 2013.)

Möjlighet och risk

• Det positiva med bolag som har världsledande kompetens/teknologi men vars genombrott aldrig verkar komma, är ju att bolaget är lågt värderat eftersom bolagets ekonomiska utveckling hittills är skral.

Det är därför billigt att köpa sådana aktier i bolag i den situationen.

• Det knepiga är dock frågan om bolagets kompetens och teknologi verkligen är särskilt världsledande och spännande så att den på sikt kan leda till genombrott eller uppköp.

Tre scenarier

Tre alternativa scenarier för bolag med världsledande avancerad kompetens och teknologi inom sin nisch:

1) Genombrott:

Bolaget får förr eller senare sitt stora genombrott varvid intäkter och resultat tar fart och börskursen stiger kraftigt.

2) Uppköp:

Innan genombrottet kommer, blir bolaget uppköpt av något annat bolag som vill komma åt kompetensen och teknologin.

3) Varken/eller:

Bolaget får varken något genombrott eller uppköpsbud utan hankar sig fram för egen maskin och tvingas ev be aktieägarna om kapitaltillskott då och då genom utförsäljning av nya aktier via nyemissioner vilket sätter press på aktiekursen.

Net Insight, Bioinvent

Både Net Insight och Bioinvent har väl harvat på under ett antal år nu utan att varken få något större genombrott eller att ha blivit uppköpta.

I båda fallen har bolagens utveckling blivit besvikelser under de senaste åren.

Det reser alltså frågetecken för om dessa två bolags kompetens och teknologier verkligen är något att ha.

Ev är det inte det, och då kommer det ju att bli en dålig affär att köpa aktier i dessa bolag.

Men i bästa fall är de båda väldigt spännande och intressanta fast det inte ännu har upptäckts ännu av så många utomstående.

Bolagens affärsidéer (förenklat):

• Net Insight:

Utvecklar och säljer utrustning för att snabba upp internet i bredbandsnät till de bolag som äger bredbandsnäten.

Särskilt intressant för Net Insight har visat sig vara nischen med utrustning för digitala tv-sändningar (dvs via bredbandsnät).

Det gör tv-bolag och tv-sändningsnätsbolag till en prioriterad kundgrupp för Net Insight.

Det finns väl många bolag som försöker sig på att utveckla utrustning för att kunna skicka tv-sändningar digitalt med god kvalitet, men det är inte så lätt.

Net Insight anser sig väl tillhöra de världsledande bolagen på det området.

Ett tema är väl att jättekonkurrenten Cisco (från USA) är bra på viss datakommunikationsutrustning, bla routrar osv som finns i varje ända av ett datakommunikationsnät.

De funkar väl bra för att skicka mejl osv av och an, men när det gäller mer avancerade sändningar såsom tv-program, videofilmer "on demand", live-tv-sändningar osv så blir det lätt problem med traditionell datakommunikationsutrustning.

Då måste man ta till särskilt anpassad utrustning som tex Net Insights utrustning för att sådana datasändningar ska fungera bra och felfritt.

(Fast Cisco säger säkert att de själva erbjuder minst lika bra utrustning som Net Insight osv.)

En trend som gynnar Net Insight är väl tex att folk via internet numera ser på tv och video som aldrig förr.

Tex sa Youtubes talesperson Robert Kyncl redan i jan 2012 (på högteknologimässan CES i Las Vegas) att i framtiden kommer 90% av all internettrafik bestå av videostreaming: http://www.washingtonpost.com/business/technology/youtube-the-future-of-entertainment-is-on-the-web/2012/01/12/gIQADpdBuP_story.html

Men ännu har inte något jättegenombrott synts till för Net Insight.

Bla har det väl funnits förhoppningar på att bolaget skulle få storordrar från hela länder som skulle behöva Net Insights utrustning i samband med att länderna byter från analoga tv-sändningar (via radiosignaler i luften) till digitala tv-sändningar (via radiosignaler i luften).

Östeuropa och Latinamerika var väl regioner som var på tal för sådana storordrar, men det har inte synts så mycket av det.

Det behöver dock inte bero på brister hos Net Insight utan tex helt enkelt på att länderna valt att tills vidare ligga lågt med statsutgifterna osv.

• Bioinvent:

Läkemedels-utvecklingsfirma med inriktning på läkemedel utvecklade med antikropps-teknologi vilket ska vara ett av de hetaste områdena i läkemedelsbranschen.

Tex ur Bioinvents årsredovisning för 2011:

"En viktig anledning till att antikroppar är så effektiva som läkemedel är att de utgör en naturlig del av organismens försvar mot sjukdomar.

De är därför naturligt evolverade att vara extremt träffsäkra och ge upphov till en relevant biologisk reaktion då de binder till målproteinet.

Då aktiveras immunsystemets s.k. effektorfunktioner som är en samlingsbenämning på en mängd olika reaktioner som syftar till att oskadliggöra det hot som antikroppsbindningen (”antikroppskomplexet”) är en konsekvens av.

Eftersom detta är en mycket precis reaktion är det viktigt att det tillförda antikroppsläkemedlet är så likt kroppens egna antikroppar som möjligt."

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/18/8E/F9/wkr0001.pdf

Tex under 2012 fortsatte försäljningen av antikropps-baserade läkemedel att öka och nådde 50 miljarder dollar globalt.

Jämför tex med artikel i Veckans Affärer år 2006:

"I fjol antas det tjugotal antikroppsläkemedel som har godkänts
i världen ha sålt för omkring 12 miljarder dollar. Den årliga tillväxttakten har legat runt 30–40 procent."

http://www.va.se/Global/Va/magasinet/2006/21/artiklar_i_pdfformat/0621s49_Borskommentar.pdf

Dvs tydligen har tillväxten för försäljningen av antikropps-läkemedel varit så pass att försäljningsnivån ökade från 12 miljarder dollar år 2005 till 50 miljarder dollar år 2012.

Prognoser har gjorts om att denna typ av läkemedel kommer att öka försäljningen med i snitt 8% per år under 2010-2016 vilket är snabbare än någon annan läkemedelskategori.

Mest sålda antikropps-läkemedel globalt 2012:

1. Humira (9,3 miljarder dollar)

2. Rituxan (7,3 miljarder dollar)

3. Herceptin (6,4 miljarder dollar)

4. Avastin (6,3 miljarder dollar)

5. Remicade (6,1 miljarder dollar)

http://blogs.terrapinn.com/total-biopharma/2013/03/11/5-antibody-drugs-listed-top-20-selling-drugs-2012/

Schweiziska läkemedelsbolaget Roche ligger bakom tre av dem; Rituxan, Hereceptin och Avastin.

Amerikanska bolaget AbbVie ligger bakom Humira och amerikanska Johnson & Johnson bakom Remicade.

Humira och Remicade används mot reumatism.

Rituxan, Herceptin och Avastin används mot cancer (Herceptin särskilt mot bröstcancer).

Enl VA-artikeln:

"På läkemedelsområdet är antikroppar heta just nu, en typ av komplexa, biologiska läkemedel som odlas fram i levande cellkulturer till skillnad från traditionella, småmolekylära läkemedel som framställs på kemisk väg.

Antikropparnas större komplexitet gör att deras påverkan på människokroppen blir mer förutsägbar.

Syftet med läkemedelssubstanser är ju att blockera eller stimulera ett målprotein i kroppen som antas vara förknippat med en sjukdom.

För traditionella läkemedel är risken stor att även oönskade proteiner påverkas, vilket kan framkalla biverkningar.

Antikropparnas mer specifika bindningsförmåga gör dem säkrare och det har märkts i utvecklingen av nya läkemedel under de senaste tio åren – tillväxten för antikroppsläkemedel har varit exponentiell."

Vad är en antikropp?

"Antikroppar eller immunglobuliner är Y-formade proteiner som används av kroppens immunsystem för att upptäcka och identifiera främmande ämnen, till exempel virus, bakterier eller parasiter.

Antikroppens funktion är att binda sig till specifika ytmolekyler, antikroppens antigener, på dessa smittämnen och på så sätt göra det möjligt för andra vita blodkroppar och komplementproteiner att eliminera dem från kroppen.

Finns detta antigen närvarande, stimuleras kroppen att producera mer av antikroppen.

Antikroppar är lösliga receptorer som bildas av en viss typ av vita blodkroppar, B-lymfocyter, även kallade för B-celler."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Antikropp

Så fungerar antikropps-baserade läkemedel (så kallad "monoklonal antikropps-terapi"):

"Monoclonal antibody therapy is the use of monoclonal antibodies (or mAb) to specifically bind to target cells or proteins.

This may then stimulate the patient's immune system to attack those cells.

It is possible to create a mAb specific to almost any extracellular/ cell surface target, and thus there is a large amount of research and development currently being undertaken to create monoclonals for numerous serious diseases (such as rheumatoid arthritis, multiple sclerosis, Alzheimer's disease and different types of cancers)."

http://en.wikipedia.org/wiki/Monoclonal_antibody_therapy

Vad innebär en "monoklonal" antikropp? Enl Bioinvents årsredovisning för 2011:

"Att antikropparna är monoklonala innebär att alla antikroppsmolekyler i ett givet läkemedel är exakta kopior av varandra.

Det förenklar produktens och tillverkningsprocessens karakterisering, och
gör läkemedlets biologiska verkan mer precis och förutsägbar."

Framställning av antikroppar

1) Först användes antikroppar från möss i antikropps-läkemedel.

2) Med hjälp av genetik gjordes dessa antikroppar mer lika mänskliga antikroppar för att hindra avstötning.

3) Därefter utvecklades metoder för att odla rena människo-antikroppar i möss.

4) Men man kan även odla fram människo-antikroppar i provrör med hjälp av mänskliga antikropps-gener.

Bioinvent odlar fram sina antikroppar via provrör.

Via sitt "antikropps-bibliotek" n-Coder har Bioinvent tillgång till över 20 miljarder olika antikropps-gener som lagras i bakterier i provrör.

Utifrån det kan sedan önskade antikroppar odlas fram.

Det skrev Bioinvent i sin årsredovisning för 2011 (som var daterad i mars 2012): http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/18/8E/F9/wkr0001.pdf

Enl artikel i Forskning & framsteg (med info från 2007) är en nackdel med antikropps-läkemedel att de är dyra: http://fof.se/textruta/antikroppslakemedel-dyrast-for-landstingen

Tidningen mätte vilka läkemedel som kostade landstingen mest pengar i Sverige under jan-aug 2007, och antikropps-läkemedel kom på plats 1, 3 och 4:

1. antikroppen Influximab (ingår i anti-reumatism-läkemedlet Remicade): 210 miljoner kr

3. antikroppen Trastuzumab (i anti-cancer-läkemedlet Herceptin): 161 miljoner kr

4. antikroppen Rituximab (i anti-cancer-läkemedlet Mabthera): 117 miljoner kr

Bioinvent har självt försökt sig på att (delvis tillsammans med andra bolag) utveckla en rad antikropps-baserade läkemedel, bla:

...TB-402 mot blodproppar

...BI-204 mot åderförkalkning

...TB-403 mot cancer

Men hittills har det inte lyckats så bra.

Bioinvent hjälper även utomstående läkemedelsbolag att utveckla antikroppsbaserade läkemedel utifrån Bioinvents databas av antikroppar och hur de kan användas för att utveckla effektiva läkemedel.

Men det har väl inte blivit särskilt mycket intäkter från det heller för Bioinvent.

Mer fakta om bolagen

• Net Insight är baserat i Stockholm och hade 140 pers anställda per slutet av q2/2013.

Bolaget värt drygt 500 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs 1,29 kr.

• Bioinvent är baserat i Lund och hade 46 pers anställda i slutet av q2/2013 varav 38 pers (83% av all personal) inom forskning och utveckling.

Bioinvent är värt knappt 200 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs 2,27 kr.

Ekonomisk utveckling:

• Net Insight:

2012:
intäkter 280 miljoner kr (-5% från 295 miljoner kr 2011)
nettoresultat 12 miljoner kr (50 miljoner kr)

2013 (6 månader):
intäkter 135 miljoner kr (-11%)
nettoresultat -1 miljon kr (18 miljoner kr)

Dvs fallande intäkter och resultat. Första halvåret 2013 till och med förlust.

Per kvartal:

Intäkter:
q1/2012: 76,6 miljoner kr (+15%)
q2/2012: 75,0 miljoner kr (+4%)
q3/2012: 60,3 miljoner kr (-20%)
q4/2012: 68,3 miljoner kr (-15%)

q1/2013: 62,4 miljoner kr (-19%)
q2/2013: 72,7 miljoner kr (-3%)

Intäktsförändring exkl valutaeffekter:
q1/2012: +17%
q2/2012: -1%
q3/2012: -13%
q4/2012: -14%

q1/2013: -14%
q2/2013: -2%

Nettoresultat:
q1/2012: 5,3 miljoner kr
q2/2012: 12,5 miljoner kr
q3/2012: -3,6 miljoner kr
q4/2012: -2,3 miljoner kr

q1/2013: -4,6 miljoner kr
q2/2013: 3,9 miljoner kr

Fallande intäkter de senaste fyra kvartalen, även om det ser något mindre illa ut exkl valutaeffekter.

Positivt att det i alla fall blev vinst under senaste kvartalet (q2/2013).

Balansräkningen:

Net Insight hade en nettokassa (kassa minus räntebärande skulder) på 162 miljoner kr i kassan per slutet av q2/2013.

Det motsvarar 32% av bolagets börsvärde på 504 miljoner kr vid börskurs 1,29 kr (slutkursen fre 23 aug 2013), vilket är en ganska stor nettokassa.

Så länge Net Insight kan tuffa på utan att göra förlust, kan alltså bolaget åtminstone hålla sig flytande tills det stora genombrottet förhoppningsvis kommer.

Net Insight hade totala tillgångar bokförda till 568 miljoner kr per slutet av q2/2013.

Tillgångarna var finansierade med ett eget kapital på 503 miljoner kr (89% av tillgångarna) och skulder på 65 miljoner kr (11%).

Dvs positivt med så hög andel eget kapital.

Negativt dock att av tillgångarnas bokförda värde på 568 miljoner kr utgjordes 194 miljoner kr (34% av tillgångarna) av abstrakta så kallade immateriella tillgångar.

Det mesta av den posten utgörs av "balanserade utgifter för utvecklingsarbeten" bokförda till 188 miljoner kr.

Det är alltså helt enkelt utvecklingskostnader som Net Insight valt att inte direkt bokföra som en kostnad i sin helhet, utan utvecklingskostnader som istället sprids ut över flera år genom att de först bokförs som tillgång som sedan leder till kostnader i form av årliga avskrivningar under en period av ett antal år.

Det kan tyckas vara ett sätt att blåsa upp resultatet genom att sopa utvecklingskostnader under mattan och låta dem belasta resultatet under kommande år.

Men å andra sidan kan man tycka att det är utvecklingskostnader avseende nya produkter som kommer att säljas i ett antal år framöver så att dessa utvecklingskostnader har ett värde som varar i flera år, så att det är mer rättvisande att sprida ut dem över flera år istället för att bokföra dem direkt som en kostnad.

Risken är dock att om den eller de produkter som utvecklingskostnaderna avser misslyckas, måste bolaget göra stora nedskrivningar av dessa uppskjutna utvecklingskostnader vilket då kan leda till stora engångskostnader.

Här är uppfattningen att det är negativt att Net Insight har dessa stora immateriella tillgångar (främst uppskjutna utvecklingskostnader) istället för att bokföra dem direkt som kostnader.

Bilden var likartad per slutet av q4/2012 då Net Insight hade totala tillgångar bokförda till 567 miljoner kr varav 190 miljoner kr (33%) i form av immateriella tillgångar varav 183 miljoner kr i balanserade utvecklingskostnader.

Men det godkändes av Net Insights revisor Sten Håkansson från revisionsbyrån Pwc enl Net Insights årsredovisning för 2012, så han håller väl med Net Insight om att det är det mest rättvisande sättet att bokföra utvecklingskostaderna på.

Om Net Insight i värsta fall skulle tvingas skriva ner de totala immateriella tillgångarna (på 194 miljoner kr per slutet av q2/2013) till noll kr, skulle det leda till en resultateffekt på -194 miljoner kr som i så fall minskar det egna kapitalet med lika mycket.

Positivt då att Net Insight har ett så pass stort eget kapital som 503 miljoner kr per slutet av q2/2013, som därmed skulle minska med 194 miljoner kr till 309 miljoner kr om de immateriella tillgångarna skrevs ned till noll kr.

Det skulle ju inte vara någon katastrof, och särskilt inte eftersom Net Insight inte har några räntebärande skulder och därmed inte några långivare som skulle börja oroa sig över att Net Insights eget kapital som "buffert" för kommande förluster, skulle bli för lågt.

Net Insight har alltså totalt sett en stark balansräkning trots allt.

• Bioinvent:

2012:
intäkter 43 miljoner kr (-66% från 125 miljoner kr 2011)
nettoresultat -188 miljoner kr (-67 miljoner kr)

2013 (6 månader):
intäkter 24 miljoner kr (+15%)
nettoresultat -24 miljoner kr (-129 miljoner kr)

Vilken brakförlust för Bioinvent under 2012. Resultatet belastades bla av engångskostnader på nästan 50 miljoner kr, men även utan dem var det en jätteförlust.

Första halvåret 2013 ser något bättre ut med stigande intäkter men fortfarande klar förlust.

Per kvartal:

Intäkter:
q1/2012: 14,5 miljoner kr (-85%)
q2/2012: 6,2 miljoner kr (-66%)
q3/2012: 12,9 miljoner kr (+80%)
q4/2012: 9,3 miljoner kr (+406%)

q1/2013: 11,6 miljoner kr (-20%)
q2/2013: 12,3 miljoner kr (+96%)

Nettoresultat:
q1/2012: -36,9 miljoner kr
q2/2012: -92,1 miljoner kr
q3/2012: -37,4 miljoner kr
q4/2012: -21,5 miljoner kr

q1/2013: -14,3 miljoner kr
q2/2013: -9,4 miljoner kr

Hyfsat stabila intäkter under de senaste kvartalen.

Och positivt att det senaste kvartalet åtminstone innebar den lägsta förlusten för bolaget jämfört med de föregående kvartalen.

Balansräkningen:

• Bioinvent hade en nettokassa (kassa minus räntebärande skulder) på 40 miljoner kr i kassan per slutet av q2/2013.

• Därefter har bolaget i juli 2013 fått in 23 miljoner kr i kapitaltillskott från aktieägarna genom utförsäljning av nya Bioinvent-aktier via nyemission.

Drygt 11 miljoner kr aktier såldes ut för 2,10 kr per st (jämfört med nuvarande börskurs på 2,27 kr som aktiens slutkurs fre 23 aug 2013.

Det totala antalet Bioinvent-aktier ökade därmed med 15% (från ca 74 miljoner st till ca 85 miljoner st).

Per slutet av q2/2013 hade Bioinvent totala tillgångar bokförda till 58 miljoner kr.

Tillgångarna var finansierade med ett eget kapital på 24 miljoner kr (41% av tillgångarna) samt kortfristiga (ej räntebärande) skulder på 34 miljoner kr (59% av tillgångarna).

Sedan dess har alltså Bioinvent som nämnt fått in 23 miljoner kr i kapitaltillskott från aktieägarna via nyemission, vilket (allt annat lika) har ökat tillgångarna (kassan) samt det egna kapitalet med lika mycket.

I så fall har Bioinvent därefter totala tillgångar på 81 miljoner kr finansierat med ett eget kapital på 47 miljoner kr (58% av tillgångarna) och skulder på 34 miljoner kr (42% av tillgångarna).

I övrigt mycket positivt att Bioinvent inte har några immateriella tillgångar alls, och riskerar därmed inga stora, obehagliga nedskrivningar därifrån.

Dvs totalt sett en stark balansräkning även för Bioinvent.

Nyckelfrågan nu är väl bara hur länge kassan på drygt 60 miljoner kr räcker med tanke på bolagets förlusttakt (senast -9 miljoner kr i q2/2013).

Allt annat lika räcker kassan i 1 år och 8 månader med samma förlusttakt som i q2/2013.

Om man förenklat räknar from 1 juli 2013 blir det alltså efter feb 2015 som kassan kommer att vara slut för Bioinvent.

Men bolaget hoppas väl att få fart på intäkterna och förbättra resultatet tills dess osv, så att verksamheten därmed kan hålla sig flytande längre än till feb 2015 utan att behöva be aktieägarna om mera kapitaltillskott.

//Edit: Net Insights "normala" resultatnivå per kvartal är nog sämre än -9 miljoner kr i nuläget eftersom bolaget i q2/2013 fick en engångsintäkt från ett läkemedelsuppdrag (mer info om det nedan).

Bioinvent säger sig ha som mål att mer än halvera sin årliga kostnadsnivå från 200 miljoner kr, och att samtidigt nå löpande intäkter så att bolaget totalt sett inte går med förlust.

Frågan är bara när det kan nås. Som nämnt ovan hade Bioinvent intäkter på drygt 40 miljoner kr under helåret 2012 och drygt 20 miljoner kr under första halvåret 2013.

Om den intäktenivån består kommer Bioinvent alltså ha intäkter på drygt 40 miljoner kr per år och kostnader på knappt 100 miljoner kr per år, dvs en årlig förlusttakt på 50-60 miljoner kr per år tills dess att de löpande intäkterna ökar ytterligare.

//

Mer om Net Insights och Bioinvents verksamheter och produkter etc (ur bolagens senaste resultatrapporter och pressmeddelanden osv)

Net Insight

1)

• 23 aug 2013: Pressmeddelande om att bolaget har fått en utmärkelse för sin produkt "Nimbra 640 multiservice access gateway": http://www.netinsight.net/sv/Nyheter/Pressmeddelanden/1/Net-Insight-vinner-utmarkelsen-BIRTV2013-Award/

Net Insights produkt Nimbra 640.

Bild från Net Insights hemsida: http://www.netinsight.net/Global/Documents/Products/PDS_Nimbra640.pdf?epslanguage=sv

Utmärkelsen heter "BIRTV2013 Award" och Net Insights produkt fick den inom kategorin utrustning för "högkvalitativ videotransport".

Juryn ansåg att Net Insights utrustning är en mycket bra produkt ("Outstanding Product") inom kategorin.

BIRTV (Beijing International Radio, TV & Film Equipment Exhibition) är den största tv-mässan i Asien.

Net Insights utmärkelse offentliggjordes 20 aug 2013 och mässan öppnade 21 aug 2013.

Net Insight är inte självt på plats under mässan men bolagets distributör NI Systems har en monter på mässan där Net Insights utrustning (Nimbra 640) demonstreras.

Net Insights vice vd kommenterar i pressmeddelandet att utmärkelsen är ett positivt led i Net Insights fortsatta satsning på Asien:

"Att vinna utmärkelsen BIRTV Award är ytterligare ett steg framåt för Net Insight, då vi ser denna region som en viktig tillväxtmarknad.

Vi har gjort stora framsteg i att etablera oss i Asien och Stillahavsområdet och utmärkelsen visar hur väl bolaget fortsätter att göra det."

Geografisk fördelning av Net Insights intäkter:

2012:

Europa, Mellanöstern, Afrika: 65%
Nordamerika, Sydamerika: 20%
Asien, Stillahavs-regionen: 16%
- - -
Summa 100% (280 miljoner kr)

Intäktsförändring per region:
Asien, Stillahavs-regionen: +116% (till 44 miljoner kr)
Europa, Mellanöstern, Afrika: -11% (till 181 miljoner kr)
Nordamerika, Sydamerika: -21% (till 55 miljoner kr)
- - -
Summa -5% (till 280 miljoner kr)

Första halvåret 2013:

Europa, Mellanöstern, Afrika: 66%
Nordamerika, Sydamerika: 25%
Asien, Stillahavs-regionen: 9%
- - -
Summa 100% (135 miljoner kr)

Intäktsförändring per region:
Nordamerika, Sydamerika: +9% (till 34 miljoner kr)
Europa, Mellanöstern, Afrika: -11% (till 89 miljoner kr)
Asien, Stillahavs-regionen: -39% (till 12 miljoner kr)
- - -
Summa -11% (till 135 miljoner kr)

Dvs:

Asien/Stillahavs-regionen hade kraftigt ökande intäkter för Net Insight under 2012, då regionen svarade för 16% av Net Insights totala intäkter.

Men hittills under 2013 har Net Insights intäkter i regionen fallit tillbaka något så att de bara utgjorde 9% av Net Insights totala intäkter under första halvåret 2013.

Kanske tv-mässan i Beijing kan göra att Asienintäkterna tar fart igen under andra halvåret 2013?

• Positivt att Nord-/Sydamerika tog lite bättre fart under första halvåret 2013 efter ett svagt 2012.

• Negativt att EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern och Afrika) har haft både ett svagt 2012 och ett svagt första halvår 2013.

Det är ju den klart största geografiska regionen för Net Insight.

Förutom tv-mässan i Beijing nu i aug 2013 har Net Insights produkter funnits med på bla:

...CABSAT MENA i Förenade Arabemiraten under q1/2013

...NAB-mässan i Las Vegas i apr 2013

...CommunicAsia-mässan i Singapore i juni 2013.

CABSAT MENA är den stora tv- och mediamässan i Mellanöstern.

På den och i Las Vegas samt Singapore visades särskilt Net Insights nya produkt Nimbra VA-210 upp.

Net Insights produkt Nimbra VA-210.

Bild från Net Insights hemsida: http://www.netinsight.net/Global/Documents/Products/NimbraVA-210.pdf?epslanguage=sv

Produkten är särskilt avsedd för att säkerställa hög sändningskvalitet i så kallade "okontrollerade IP-nät" (dvs sändningar via internet där sändaren ej själv äger nätet?).

I q1/2013 var Net Insights produkter även med på ett antal mindre mässor i USA, Malaysia och Kina.

I q2/2013 var Net Insights produkter även med på ett antal mindre mässor i Kina, Tyskland, Italien, Sydkorea, Schweiz och USA.

2)

19 aug 2013: Pressmeddelande om att statliga schweiziska tv-bolaget SRG SSR köper in Net Insight-utrustning för SRG SSR:s tv-sändningar från olika sportevenemang under 2014 (ett vintersport-evenemang i Ryssland samt friidrotts-EM i Zürich): http://www.netinsight.net/sv/Nyheter/Pressmeddelanden/1/Schweiziska-public-service-foretaget-SRG-SSR-valjer-Net-Insight-for-storre-sportevenemang-under-2014-/

Det ryska vintersportevenemanget 2014 avser väl vinter-OS som ska äga rum i Ryssland i feb 2014: http://sv.wikipedia.org/wiki/Olympiska_vinterspelen_2014

Negativt att inget ordervärde anges i pressmeddelandet.

Det står att SRG SSR har ett separat kommunikationsnät för dessa tv-sändningar 2014, och att nätet bygger på Net Insights utrustning Nimbra 600-serien samt Nimbra MSR.

Med hjälp av nätet ska SRG SSR sända tv-sändningar i direktsändning med högsta kvalitet.

Positivt att SRG SSR säger sig ha valt Net Insight-utrustningen tack vare positiva erfarenheter från den sedan tidigare tv-sändnings-evenemang.

SRG SSR-ordern kan kopplas till en annan order som Net Insight fick 2 juli 2013 från bolaget OBS vilket också avsåg Net Insight-utrustning som ska användas för tv-sändningar från ett sportevenemang i Ryssland 2014.

Det verkar avse Internationella Olympiska Kommitténs tv-organisation Olympic Broadcasting Services: https://www.obs.tv/

Inget ordervärde där heller, men Net Insight skriver att ordern avser Nimbra-plattformen och Nimbra MSR-serien.

http://www.netinsight.net/sv/Nyheter/Pressmeddelanden/1/Net-Insight-vinner-betydande-order-fran-OBS/

3)

Net Insights resultatrapport för q2/2013 (som kom 19 juli 2013): http://www.netinsight.net/Global/Documents/Investor%20Relations/2013/Net%20Insight_delårsrapport_Q22013.pdf?epslanguage=sv

Så här beskriver Net Insight sin verksamhet i rapporten:

"Net Insight erbjuder världens mest effektiva och skalbara transportlösning för:

...medianät

...digitalt marksänd TV

...IPTV/kabelTVnät

Net Insights produkter garanterar fullständig tjänstekvalitet (100% QoS) och tre gånger mer effektivt utnyttjande av bandbredden i konvergerade transportnät.

Net Insights plattform Nimbra levererar video, tal och data med 50 procent lägre driftskostnader och ökar kundens konkurrenskraft för existerande och nya intäktsgenererande TV- och videotjänster.

Fler än 175 kunder levererar publika mediatjänster med Net Insights produkter i mer än 60 länder.

Net Insight är noterat på NASDAQ OMX, Stockholm."

"• Affärsidé och affärsmodell

Net Insights affärsidé är att utveckla, marknadsföra och sälja produkter för publika och privata nät som transporterar medieintensiv trafik med krav på hög kvalitet.

Intäkter genereras genom direkt och indirekt försäljning av produkter och licenser, support och underhåll, installationstjänster och utbildning.

• Strategi

Net Insights mål är att med god lönsamhet växa snabbare än marknaden i genomsnitt.

Net Insights tillväxtstrategi bygger på fem pelare:

1. segmentfokus

2. geografisk expansion

3. partnerskap med återförsäljare

4. merförsäljning till existerande kunder genom bredare produktportfölj

5. samarbete med tjänsteleverantörer

• Värdedrivande faktorer

Net Insight drar nytta utav den generella ökningen av videotrafik såsom högre konsumtion av mobil och bredbands-TV, exempelvis:

...Over-the-top-TV

...användandet av fjärrproduktion

...arbetsflöden på distans

...en bredare täckning av live-evenemang.

En viktig värdedrivande faktor är omställningen till nya typer av TV-format i TV- och mediaindustrin."

Om rådande efterfrågeläge osv:

"Marknadsläget förbättrades under andra kvartalet och vi fortsatte att vinna nya kunder.

Rörelseresultatet blev positivt och stärktes av en exceptionellt hög bruttomarginal.”

Resultatet i q2/2013 gynnades bla av kostnadsbesparingar som Net Insight genomförde i q4/2012.

Net Insight hade 157 pers anställda per slutet av q3/2012 och som nämnt ovan 140 pers anställda per slutet av q2/2013.

Det innebär en personalförändring på -11%.

Förutom geografisk indelning av intäkterna enl ovan så gör Net Insight en indelning i tre olika kundkategorier:

• BMN (Broadcast and Media Networks): tv-bolag, mediabolag

• DTT (Digital Terrestrial TV): marksända digital-tv-nät (dvs sändningar av digital-tv via radiovågor i luften)

• CATV/IPTV (kabel-TV/IPTV): kabel-tv-bolag, tv-sändningar via internet

Dvs exempel på tänkbara svenska kunder i de olika kategorierna skulle kunna vara Sveriges Television i kategorin BMN, Teracom (som har hand om Sveriges nät för marksänd digital-tv), samt kabel-tv-bolaget Com Hem i kategorin CATV samt Telia i kategorin IPTV.

Telia erbjuder ju bla sina svenska kunder att ha tv-kanals-abonnemang via Telias bredbandsnät.

Den teknologin är ju då IPTV (Internet Protocol TeleVision), och då behöver väl Telia utrustning från tex Net Insight för att kunna sända ut tv-kanalerna till kunderna via bredbandsnätet.

En kund som tex Sveriges Television (eller ovannämnda schweiziska motsvarigheten SRG SSR använder väl då Net Insights utrustning främst för SVT:s interna sändning av ett direktsänt evenemang från sändningstället till SVT centralt för ev handpåläggning där i form av val av vilken kamera som tittarna ska se bilder ifrån etc.

Och sedan den fortsatta sändningen från SVT centralt till knutpunkten för utsändning i tv-nätet till tittarna.

Och den knutpunkten kan då som nämnt vara hos Teracom för vidareutsändning i det digitala marksända tv-nätet och då kan Net Insights utrustning finnas där också för att hantera sändningen osv.

I kategorin BMN finns väl (förutom tv-bolag som SVT) även särskilda mediasändningsbolag som har datakommunikationsnät runt om i världen avsedda särskilt för tex tv-bolag att sända sina tv-sändningar igenom från punkt A till punkt B osv.

Det kan även vara sändningsbolag som tv-bolagsorganisationen EBU (European Broadcasting Union): http://en.wikipedia.org/wiki/EBU

EBU har 74 aktiva medlemmar (bla tv-bolag som svenska SVT) från totalt 56 olika länder som via EBU har de gemensamma Eurovisions-tv-sändningar (tex sport eller schlagerfestivalen).

Därutöver har EBU 35 tilläggsmedlemmar från 22 ytterligare länder.

EBU är en tidigare kund till Net Insight, och tex under q2/2013 fick Net Insight ytterligare order från EBU avseende utbyggnad av Eurovisions-nätet för globala evenemang.

Så här fördelade sig Net Insights intäkter på de olika kundsegmenten under 2012:

Broadcast & Media 76%
DTT 22%
IPTV/kabel-TV 2%
- - -
Summa 100%

Och under första halvåret 2013:

Broadcast & Media 75%
DTT 21%
IPTV/kabel-TV 4%
- - -
Summa 100%

Dvs tv-bolag etc är fortsatt den klart största kundkategorin.

Net Insight delar även in intäkterna utifrån tre produktkategorier:

hårdvara
support och tjänster
programvarulicenser

Under 2012 var fördelningen följande:

hårdvara 71%
support och tjänster 18%
programvarulicenser 11%
- - -
Summa 100%

Och under första halvåret 2013 var fördelningen följande:

hårdvara 67%
support och tjänster 20%
programvarulicenser 13%
- - -
Summa 100%

Dvs negativt att intäkterna totalt sett föll (som nämnts längre upp), men positivt i alla fal att andelarna för support/tjänster samt licenser ökar.

Support/tjänster är ju intäkter som kommer oavsett nyförsäljning av Net Insights utrustning så om Net Insight har en hög andel intäkter från support/tjänster så ger ju det en bättre stabilitet för Net Insights intäkter totalt sett.

Och en hög andel programvarulicenser är ju positivt eftersom det är så hög lönsamhet på det för att kostnaderna är så små för att uppgradera och vidareutveckla programvara osv.

Intäkterna i den kategorin kan väl vara bla att Net Insight uppdaterar programvaran som sitter i tidigare såld hårdvara till kunderna.

Tex under q2/2013 lanserade Net Insight den nya versionen av sin programvara NimOS (kallad NimOS GX4.12).

Fördelen med den nya versionen är bla att den har "högre växelkapacitet samt tidssynkronisering i IP-nät".

Ytterligare en indelning av Net Insights intäkter är via försäljningskanal.

Net Insight säljer sina produkter och tjänster dels direkt till kund, och dels via drygt 50 distributörer runt om i världen.

Fördelning av Net Insights intäkter per försäljningskanal under q1/2013:

egen försäljning direkt till kund: 43%
försäljning via distributörer: 57%
- - -
Summa 100%

Fördelning under q2/2013:

egen försäljning direkt till kund: 74%
försäljning via distributörer: 26%
- - -
Summa 100%

Dvs för första halvåret 2013 som helhet:

egen försäljning direkt till kund: 60%
försäljning via distributörer: 40%
- - -
Summa 100%

Fördelningen verkar kunna skilja sig åt ganska mycket från kvartal till kvartal, men i q2/2013 var alltså andelen egen direktförsäljning klart stärre än i q1/2013.

Egen direktförsäljning är väl lönsammare än försäljning via distributör då Net Insight måste dela med sig av vinsten till distributören.

4)

Net Insights årsredovisning för 2012 (som är daterad 14 feb 2013): http://www.netinsight.net/Global/Documents/Ipnvestor%20Relations/Annual%20reports/Årsredovisning%202012.pdf

Beskrivning av bolaget bla:

"Net Insights produkter säkerställer effektiva transporter utan kvalitetsförluster av video-, telefoni- och datatjänster i marknät."

Bolagets motto är bla "One hundred percent quality of service".

"Net Insight erbjuder världens mest effektiva och skalbara transportlösning för:

...medienät

...digitalt marksänd TV

...kabel-TV

...IPTV-nät

Net Insights produkter garanterar fullständig tjänstekvalitet (100% QoS) och tre gånger mer effektivt utnyttjande av bandbredden i konvergerade transportnät.

Net Insights Nimbra™-plattform är branschens lösning för:

...video

...tal

...data

och minskar driftskostnaderna med 50 procent, samtidigt som den ökar konkurrenskraften när det gäller att leverera befintliga och nya medietjänster.

Fler än 175 kunder levererar publika mediatjänster med Net Insights produkter i mer än 60 länder."

"Net Insight är en ledande leverantör av transportlösningar med den högsta tjänstekvaliteten inom professionella medienät.

Net Insights transportlösning – Nimbra-plattformen – är en innovativ och
tillförlitlig transportlösning för video, tal och data som gör att medieföretag kan erbjuda nya intäktsgenererande tjänster och samtidigt minska sina investerings- och driftskostnader."

"Affärsidé och modell

Generell process för Net Insights verksamhet:

1. utveckling

2. skapa efterfrågan och medvetenhet

3. försäljning

4. professionella tjänster och utbildning

5. support och underhåll

Net Insights affärsidé är att utveckla, marknadsföra och sälja produkter och tjänster för publika och privata nät som transporterar medieintensiv trafik med krav på hög kvalitet.

Tjänsteutbudet omfattar professionella tjänster såsom projektledning, konfiguration och evenemangstjänster.

Net Insight erbjuder ett heltäckande utbildningsprogram som omfattar samtliga Nimbraprodukter.

Support och underhållstjänster såsom teknisk assistans och underhåll av hård- och mjukvara ingår i vår affärsidé och affärsmodell.

Övergripande mål

Uppfattas som en ledande leverantör av högkvalitativa nät för medietransport.

Med god lönsamhet växa snabbare än marknaden i genomsnitt.

Generera sådan avkastning på eget kapital och vinst per aktie som gör Net Insight till en attraktiv investering.

Värdeskapande drivkrafter

• Net Insight verkar på en växande marknad som gynnas av en ökad mängd videotrafik i nätverk

• Net Insight har en innovativ teknik med en stark portfölj av 30 patentfamiljer

• En global räckvidd med 175 kunder i mer än 60 länder, med över 50 återförsäljare och ett varumärke som är erkänt över världen."

Konkurrenter

Net Insights konkurrenter kommer från olika håll; telekom-sidan, datakom-sidan och tv-sidan.

De möts alla som konkurrenter i detta nya område för utrustning som (förenklat uttryckt) är avsedd för att sända tv via internet.

Konkurrenter per bransch de kommer ifrån:

• Telekombranschen:

Ericsson
Alcatel-Lucent
Huawei
Tellabs

• Datakombranschen:

Cisco
Juniper
Huawei

• Tv-utrustnings-branschen:

Evertz
Harris
Thomson
Nevion
MediaLinks

Dåvarande Net Insight-vd:n Fredrik Trägårdh i årsredovisningen för 2012 om Net Insights strategi och framtid:

"Net Insights strategiska fokus är att:

...öka marknadsandelarna inom nuvarande affärsområden

...samt att använda vår teknikplattform i nya affärssegment

Vi kommer att använda vår innovativa, konkurrenskraftiga och allt bredare produktportfölj för att återigen visa god tillväxt.

Det är framförallt fyra grundläggande aspekter som gör mig positiv
inför vår framtida utveckling:

1. Många operatörer och nätägare i världen står inför utmaningen att hantera eskalerande trafikvolymer av högkvalitativ video och annan realtidskritisk trafik.

2. Net Insight har en innovativ, beprövad, respekterad och mycket effektiv lösning för just video och realtidstrafik. Våra mycket starka kundreferenser vittnar om detta.

3. Net Insight är skalbart. Vi har byggt en stark organisation och partnerskap med kunder samt återförsäljare som möjliggör många och även betydligt större affärer i de länder och segment som vi stakat ut i vår strategi.

4. Stark tillväxt i videotrafik med krav på hög videokvalitet innebär att nätinvesteringar är oundvikliga. Net Insight kan vinna många upphandlingar framöver där vår goda bruttomarginal kan ge snabb och betydande effekt på det finansiella resultatet."

Punkt 1 och 4 låter som samma sak, men det framgår väl därmed klart vad som avses.

Bioinvent

1)

Resultatrapporten för q4/2012 (som kom 21 feb 2013): http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/1D/C5/4B/wkr0006.pdf

Beskrivning av bolaget:

"BioInvent är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av innovativa antikroppsläkemedel mot cancer.

Dessutom utvecklas antikroppsläkemedel i samarbeten med partner som finansierar utvecklingen av det nya läkemedlet och ger BioInvent rätt till milstolpsersättningar och royalties på försäljning."

Av nettoresultatet på -188 miljoner kr för helåret 2012 utgjordes -49 miljoner kr av olika engångskostnader:

...omstruktureringskostnader 24 miljoner kr

...avsättning 19 miljoner kr pga Bioinvents läkemedel TB-402 (mot blodproppar) som fick dåliga forskningsresultat

...6 miljoner kr till avgångne vd:n (norrmannen Svein Mathisen)

• Förutom ovannämnda kapitaltillskott på 23 miljoner kr i juli 2013 fick bolaget fick in 105 miljoner kr i kapitaltillskott från aktieägarna i apr 2012 genom utförsäljning av nya Bioinvent-aktier via nyemission.

Knappt 7 miljoner nya Bioinvent-aktier såldes ut för 15,60 kr per st (dvs det har hittills varit en dålig affär för de aktieinvesterare som köpte de aktierna eftersom Bioinvent-aktien nu ligger i 2,27 kr).

Emissionen gjorde att antalet Bioinvent-aktier ökade med 10% (från ca 67 miljoner st till ca 74 miljoner st).

Även dessförinnan har Bioinvent fått in flera kapitaltillskott på senare år:

• Under 2011 erhölls 136 miljoner kr genom att drygt 6 miljoner nya Bioinvent-aktier såldes ut för 22,30 kr per st: http://www.bioinvent.se/investors/press-releases/release.aspx?releaseid=580722

• Under 2010 erhölls 150 miljoner kr genom att 5-6 miljoner nya Bioinvent-aktier såldes ut för 27,60 kr per st: http://www.bioinvent.se/investors/press-releases/release.aspx?releaseid=470196

Strategi:

• All Bioinvents egen läkemedelsutveckling fokuseras på läkemedel mot cancer.

• Målet är att Bioinvents löpande verksamhet inte ska gå med förlust. (Tidigare har ju Bioinvent haft fokus på egen läkemedelsutveckling vilket gjort att bolaget gått med stora förluster i hopp om att senare kunna lansera läkemedel och få intäkter från det, vilket dock hittills misslyckats.)

• Personalstyrkan har minskats till ca 50 pers.

• Bioinvents kostnadsnivå ska inom några kvartal (från q1/2013) mer än halveras från 200 miljoner kr per år.

Bioinvents läkemedel BI-505 mot cancer

Bioinvent har bla fortsatt egen utveckling av sitt läkemedel BI-505.

Läkemedlet är ännu i tidig forskningsfas, men har i en så kallad fas 1-studie visat låga biverkningar och effekt mot avsedd sjukdom.

BI-505 är särskilt avsedd mot cancersjukdomen multipelt myelom (en typ av blodcancer).

Marknadspotentialen är stor:

• Under 2012 såldes läkemedel för 9 miljarder dollar mot multipelt myelom.

• Siffran väntas växa till 13 miljarder dollar år 2017.

Fas 1-studien omfattade totalt 35 patienter.

Studien visade att läkemedlet hade effekt mot multipelt myelom eftersom tillståndet hos 7 st (24%) av 29 svårt sjuka patienter som använde BI-505 inte försämrades under i alla fall en tvåmånadersperiod.

Bioinvent avser nu hitta ett stort läkemedelsbolag som kan vara med och fortsätta forskningen kring BI-505 på större patientgrupper.

BI-505 är konstruerat som en så kallad human antikropp som gärna kopplar ihop sig med ett särskilt protein (ICAM-1) som finns i myelomceller.

Genom BI-505:s verkningsmekanism dödar läkemedlet myelomcellerna vilket därmed bekämpar patientens cancertumörer.

BI-505 har i ännu tidigare studier (på djur) visat sig vara mer effektivt än befintliga läkemedel mot samma sjukdom.

Bioinvents andra läkemedel

Bioinvent har även ett par andra läkemedel på gång mot cancer.

De är i ännu tidigare fas än BI-505 men verkar lovande.

Det är ADC-1013 och BI-1206.

Bioinvent utvecklar ADC-1013 tillsammans med en annan läkemedels-utvecklingsfirma (Alligator Biosciences som också är baserad i Lund).

Bla så delar de båda firmorna på kostnader för ADC-1013.

Framgångarna för så kallade antikropps-baserade läkemedel visar sig bla i form av läkemedlet Rituxan som bla hör till amerikanska läkemedelsbolaget Biogen-Idec.

Under 2012 sålde Rituxan för över 7 miljarder dollar (nästan 50 miljarder kr) vilket därmed var världens näst mest sålda antikropps-baserade läkemedel.

För BI-1206 ser Bioinvent särskilt potential att använda den i kombination med tex Rituxan.

Enl Bioinvent har kombinationen BI-1206 och Rituxan "potentialen att avsevärt förbättra behandlingen av patienter med non-Hodgkins lymfom men även andra former av hematologisk cancer där rituximab (Rituxan) är standardbehandling".

Projekt åt andra läkemedelsbolag

Som nämnt åtar sig Bioinvent uppdrag att hjälpa andra läkemedelsbolag att utveckla antikropps-baserade läkemedel.

Det är bla med Bioinvents stora databaser på området (plattformarna First och n-Coder).

First-plattformen är en vidareutveckling av (och komplement till) n-Coder.

Bioinvent har bla lyckats visa att First-plattformen är bättre än andra liknande metoder för att vaska fram antikropps-baserade läkemedels-kandidater.

Det har Bioinvent berättat om på stora läkemedelskonferenser i tex USA och Kanada.

Bioinvent har externa uppdrag från bla:

...brittiska bolaget Cancer Research Technology (CRT)

...tyska bolaget Bayer HealthCare

...de japanska bolagen Daiichi Sankyo och Mitsubishi Pharma.

Upplägget är att Bioinvent erhåller ersättningar om läkemedel blir framgångsrika framöver, och de läkemedlena hittats via Bioinvent.

Bioinvent letar även egna, nya läkemedelskandidater via sina databaser.

CRT-projektet inleddes i jun 2012 och avser specifikt så kallade "tumör-associerade makrofager": http://www.bioinvent.se/investors/press-releases/release.aspx?releaseid=674932

2)

Resultatrapporten för q2/2013 (som kom 25 juli 2013): http://www.bioinvent.se/media/129712/2013-BioInvent-Delaarsrapport-Jan-Jun.pdf

Beskrivning av bolaget:

"BioInvent är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av innovativa antikroppsläkemedel mot cancer.

Dessutom utvecklas antikroppsläkemedel i samarbeten med partners som finansierar utvecklingen av det nya läkemedlet och ger BioInvent rätt till milstolpsersättningar och royalties på försäljning."

Ur rapporten bla:

Som generellt mål är avsikten fortsatt att Bioinvents kostnadsnivå ska halveras från tidigare nivå och att de kvarvarande kostnaderna ska täckas av intäkter på minst samma nivå, så att bolaget ej går med förlust.

Enl rapporten står det som fortsatt mål "att de löpande kostnaderna skall halveras och balanseras av intäkter från vår kommersiella verksamhet".

Vad gäller den egna forskningen:

• Forskningen hittills kring BI-505 publicerades i den vetenskapliga tidskriften Cancer Cell i apr 2013, vilket är positivt och ger stor trovärdighet åt projektet och Bioinvent.

Forskningen om BI-505 har gått vidare till en fas 2-studie som nu inletts i apr 2013.

Avsikten är fortfarande att hitta en partner till det projektet.

• Vad gäller Bioinvents två övriga egna läkemedel (ADC-1013 och BI-1206) är målet att inleda forskning på människa under 2014 respektive 2015.

Som nämnt ovan är Alligator Bioscience "partner" till Bioinvent om ADC-1013.

För BI-1206 har Bioinvent samarbete med University of Southampton (dvs det anses ej vara partnerskap utan samarbete).

Bioinvent jobbar även aktivt med att försöka hitta egna, nya läkemedelskandidater.

Vad gäller uppdrag åt andra läkemedelsbolag:

• Totalt har Bioinvent i dagsläget denna typ av uppdrag åt fem olika läkemedelsbolag avseende åtta olika läkemedel.

Framöver väntas omfattningen av denna verksamhet öka ytterligare.

Redan under andra halvåret 2013 väntas tecken på detta visa sig.

Utöver de åtta läkemedlen som kommit in i preklinisk eller klinisk forskning (klinisk forskning = forskning på människa), finns ytterligare över tio läkemedel i ännu tidigare fas.

Som nämnt ovan har Bioinvent uppdrag åt brittiska CRT, tyska Bayer, japanska Daiichi Kangyo samt Mitsubishi som uppdragsgivare.

I q2/2013-resultatrapporten nämns även franska bolaget Servier (Les Laboratoires Servier) som en sådan uppdragsgivare.

//Edit: Avtalet med Servier ingicks redan i jan 2012 med avsikt att ta fram ett nytt antikropps-baserat läkemedel mot cancer.

Avtalet kan ge Bioinvent engångsersättningar på upp till 11 miljoner euro plus andel av läkemedlets ev framtida försäljningsintäkter.

//

• I juli 2013 inleddes forskning på människor med ett av dessa läkemedel, vilket ledde till en engångsbetalning till Bioinvent.

Av övriga sju uppdragsprojekt väntas ett till nå klinisk forskning under 2013.

• Samarbetet med Mitsubishi (i q2/2013-resultatrapporten kallat Mitsubishi Tanabe Pharma Corporation) har utökats och förlängts.

3)

Årsredovisningen för 2012 (som är daterad 22 mars 2013): http://www.bioinvent.se/media/126019/2013-Annual-Report-Swe.PDF

Ur årsedovisningen bla:

Beskrivning av bolaget:

_"Bioinvent fokuserar på att ta fram innovativa antikroppsläkemedel mot cancer.

Forskningen är integrerad mot bolagets teknologiplattform, som också ligger till grund för externa läkemedelsprogram med större bolag.

I dagsläget driver bolaget tre läkemedelsprojekt inom cancer, främst hematologiska cancerformer, där det medicinska behovet anses vara stort.

Inriktningen på cancer är ett resultat av den strategiska översyn som genomfördes under året (2012).

Den industriella positionen underbyggs av en unik teknologiplattform för utveckling av antikropps-läkemedel.

Målsättningen är att bedriva verksamheten på ett sådant sätt att kostnaderna för basverksamheten finansieras av intäkter från de olika samarbeten som bolaget har ingått."_

Bioinvents dåvarande vd Cristina Glad skriver i årsredovisningen för 2012 att Bioinvents mål är att under 2013 uppnå målet att halvera kostnadsnivån.

Den totala försäljningen av antikropps-baserade läkemedel i världen fortsatte öka under 2012 och uppgick till 50 miljarder dollar.

Denna typ av läkemedel väntas även framgent vara "… [content has been truncated]

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?