Post entry

Björn Davegårhs 6 pärlor

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Björn Davegårdh är ansedd som en av Sveriges främsta analytiker och var huvudpersonen i tidningen Börsveckan. Nu har han startat en fond som har gått ihop med Gustavia fonder. Numera heter de alltså GustaviaDavegårdh fonder. Det gjordes en stor vetenskaplig undersökning av vilka aktieråd olika ekonomer och tidningar gett de senaste 10 åren. Börsveckan var i topp och det visade att det var framförallt Björns tips som gav dem ledningen. Så allt den här mannen säger bör tas på absolut största allvar. Men det finns inga säkra tips och hans enda ”nackdel” är att han kanske är lite för optimistisk vad gäller de så kallade förhoppningsbolagen. Pricer var ett sådant fall som han pushade för i tio år. Därför ska man inte satsa för hårt i dessa och veta att det sällan är bråttom – man kan nästan alltid komma in på en lägre kurs om man bara har lite tålamod. Men i de fall han satsar på företag med större risk så investerar han i många bolag med små belopp så risktagandet blir således inte så högt. GustaviaDavegårh hade ett kvällsseminarium i Malmö, Göteborg och Stockholm tidigare i veckan där Björn presenterade sina sex favoriter. Respektive VD presenterade sitt bolag och vi i publiken lyssnade spänt. Davegårdh berättade också lite om sin placeringsfilosofi som han har format under åren och den bygger kort på att inte fokusera för mycket på makro, Greklandskrisen är förmodligen som alla andra kriser han har varit med om sedan 1974 övergående. Hans fokus är istället på bolagen. Han utgår från två hörnstenar, att vara med på de geografiska marknader där tillväxten finns och att tillvarata de nya teknologier som framtiden har för sig.

And the winners are…

Cryptzone är ett litet bolag som arbetar inom datasäkerhet. De hargenomfört två förvärv det senaste kvartalet och omsätter 28 Mkr på en starkt växande marknad. De förlorar fortfarande pengar och i nuläget pågår en nyemission. De har vunnit många priser för sin mjukvara. Men det är hög risk och man frågar sig, varför skulle just Cryptzone som är så litet lyckas på en så här konkurrensutsatt marknad. Jag misstänker att man kan komma in på en lägre nivå men det är ingen tvekan om att det är en framtidsbransch. VD menar att krypteringen som man använder sig av är i grund och botten samma i alla företag men de satsar på användarvänlighet.

Paynova är ett annat förhoppningsbolag med ett högt marknadsvärde258 Mkr och en låg omsättning 32 Mkr och ingen vinst -21 Mkr. Man erbjuder betalningslösningar till e-handlare, en tjänst som är nödvändig för att konsumenter ska kunna köpa varor och tjänster på Internet. Man har lyckats få in SJ som kund och erbjuder den mest flexibla betallösningen, ett mycket starkt bedrägeriskydd samt en hög grad av personlig service. Den stora satsningen man gör är i Kina som numera är den största e-handelmarknaden i världen. I både Paynova och Cryptzone tror jag det är extra viktigt att följa hur insiders agerar. Äger de mycket aktier i nuläget och ser man stora försäljningar ett år framåt i tiden så ska man dra öronen åt sig. Alla vill tjäna pengar, och om inte ens de som jobbar med bolaget har satsat – why should I.

Det bolag som jag kanske tror mest på rent värderingsmässigt är Alltele. Det är en tele- och bredbandsoperatör vars tidigare prognos på 300 Mkr nu har höjts till mellan 360-400 Mkr och spår ett rörelseresultat på ca 30 Mkr. Börsvärdet är 180 Mkr. Man verkar vara väldigt skicklig på företagsförvärv och nyckeltalet man då huvudsakligen fokuserar på är kassaflödet. VD Ola Norberg tror att man om två år kan göra en vinst på 10 % netto på omsättningen. Han berättade att de har en vansinnig amorteringstakt på sina lån. Det gör man för att inge förtroende hos bankerna som då tillåter ännu mera lån vid behov. Man har ökat försäljningen till andra företag från tidigare 5 % till nuvarande 26 %. Snart ska man släppa en ny tjänst som man är ensam om och som är patenterad. Man ska kunna ringa för 1 kr per minut oavsett vilket land man befinner sig i och ändå kunna behålla sitt eget telefonnummer. De billiga priserna ska också gälla när man är uppkopplad på nätet. Jag vet inte om Alltele på lång sikt kan konkurrera med de stora jättarna, men värderingen är låg och jag tror inte marknaden räknar med en så hög omsättning under 2010 och det känns tryggt att VD har bekräftat och tror starkt på sin prognos. Han gjorde ett mycket bra intryck och jag litar på hans affärstänk.

Mekonomen är Skandinaviens ledande bildelskedja och man har under de senaste åren ompositionerat sig till att göra BilLivet enklare för kunderna. En mycket bra affärsidé i en relativt konjunkturokänslig bransch. Man är under förändring och en tredjedel av verksamheten sker i Danmark där man tidigare gjort förlust och nu börjar vändningen komma. Mekonomen har idag en marknadsandel på 15 % i Skandinavien och målet är att nå 20 % så jag vet inte riktigt hur mycket större potentialen på befintliga marknader är. Snart får man söka sig på nya jaktmarker och det är inte alltid så lätt. Vi får se om konceptet håller – men jag tror nog det. Men i Danmark fick man problem och det är först nu man har någon lönsamhet. En rörelsemarginal på 3 % jämfört med Sveriges 14 %. Danskarna är ju inte riktigt som svenskarna. VD för NSP beskrev det som att de är först väldigt nyfikna på något nytt men sen återgår det till det vanliga. Man behöver finnas där några år för att kunderna ska återkomma. Mekonomens VD kunde inte annat än instämma. Vinsten ökar kraftigt under 2010 och då kommer värderingen ned en bit och då ser det bra ut om tillväxten fortsätter.

NSP har jag skrivit mycket om tidigare och VD är optimistisk inför 2010. Q1 var försäljningen lägre men beror väldigt mycket på den kalla vintern i Sverige och Danmark. Han sa att danskarna går knappt hemifrån när det är så kallt ute. Vändningen är verkligen på gång resultatmässigt och de arbetar hårt för att sänka sina kostnader.

Det sista bolaget är Unlimited Travel Group (UTG). Bolaget är en av de större researrangörerna i Sverige. Det handlar om exklusiva paket och temaresor. Safari i Afrika, golfresor och andra exotiska destinationer med hög upplevelsefaktor. Man köper upp mindre resebolag för P/E 4-5 och för in dem i sin verksamhet men behåller oftast det ursprungliga namnet och entreprenören. Verksamheten drivs genom nio dotterbolag och EBITA-resultatet uppgick till 17,5 Mkr under den senast 18-månadersperioden. Resultatet var dock minus 4 Mkr och omsättningen 534 Mkr. Marknadsvärdet är 60 Mkr och jag misstänker en stor goodwillpost och dessvärre är omsättningen rätt liten på First North men har Björn sagt att det är ett bra bolag så får man väl lita på honom…

Han avslutade med orden: ingen tänker mer på dina pengar än du själv. Men jag har satsat mina pengar i den här fonden så jag tänker på er också. Tack ska ni ha.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?