Post entry

Online Brands - Växtvärk i e-handelsbranschen

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Läget är inget annat än lysande för Online Brands AB. Svenska folket anser sig ha god ekonomi och shoppar mer och mer på nätet. Slå ihop det med e-handel av exklusiva smycken och klockor så har du ett givet vinnande koncept. Även med en ganska försiktig prognos så landar riktkursen kring 1.75, vilket ger en uppsida på i skrivande stund 80%.

Den 8e april kom nyheten om att man förvärvat en guldbutik i Västervik som omsatte 6,7 MSEK år 2015 och gjorde en nettovinst på 1,5 MSEK. Vidare förhandlar man med andra liknande bolag om köp av ytterligare en liknande butik.

”Efter genomförda förvärv av totalt två butiker beräknas Online Brands att omsätta ca 30 mkr med god lönsamhet.”

(https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/04/08/online-brands-online-brands-forvarvar-guldbutik.html)

År 2015 ökade omsättningen med 21% till 17,5MSEK. Nettoresultatet ökade med 2.2 MSEK från -3,7 MSEK till -1,9 MSEK.

Tillsammans med förvärven förväntas bolaget omsätta 30 MSEK år 2016. Det är en ökning med 71%. Därtill ska lönsamheten vara god. Tittar man på butiken som värvades har de en vinstmarginal på 22% (1,5 MSEK). Dessutom förväntas ett PM komma inom kort om en ny butik av liknande kaliber. Bara förvärven förväntas bidra med cirka 3 MSEK i ren vinst redan första året, men eftersom förvärven slutförst i andra kvartalet kan man räkna med tillväxt även 2017 enbart på bokföringstekniska detaljer. Andra, tredje och fjärde kvartalet i år kan alltså med god sannolikhet väntas ge avsevärt bättre resultat än föregående år.

Om dessutom OBAB lyckas fortsätta den positiva trenden i nettoresultat och vända året till vinst i moderbolaget kan nettoresultatet mycket väl överstiga 5 MSEK årligen.

Prognos och riktkurs

Räknat på 30MSEK omsättning, vinst på 5MSEK och branschsnittets P/E-tal på 16 så ger det ett börsvärde på 30MSEK. Bolaget har drygt 17 miljoner aktier, så riktkursen utifrån bolagets egna prognos landar strax under 1.75kr. Värderingen får ses som försiktig då en omsättningstillväxt på 71% normalt sett motiverar ett P/E-tal mellan 30 och 40, men eftersom det finns en risk att moderbolaget inte vänder till vinst så måste en viss nerjustering göras för att kompensera för risken. Det finns även en liten utspädningsrisk då den nytillträdde VD’n tilldelats 750.000 teckningsoptioner. Fullt nyttjande skulle tillföra bolaget 250KSEK och innebära en utspädning om 4.4%. Vi har valt att inte räkna den potentiella utspädningen som en risk, då utspädningen är förhållandevis liten men ändå vore ett starkt tecken på ledningens tilltro till bolagets förmåga att växa och generera vinst.

Om moderbolaget levererar den vinst dom själva förutspår bör vi istället se en kurs mellan tre och fyra kronor, men innan vi ser resultaten i bokslutet köper vi på lite lägre nivåer.

NE - Påverkar inte kursen negativt

Då NE görs på marknadsmässiga nivåer och inte till en grov rabatt så kommer NE förmodligen inte påverka aktien negativt utan snarare tvärtom. Eftersom pengarna går till förvärv = intäkter och vinst så är det endast en bra investering. Om vi även ser till skuldebreven som växlades över iom. Förvärvet så ser vi även att de inte kan konverteras till aktier förrän i december vilket gör att de har 0 effekt i närtid - Konvertering till aktier 1:1 kan ske tidigast 1 december 2016 - https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/04/08/online-brands-online-brands-forvarvar-guldbutik.html

Arvode ska heller inte utgå i år vilket visar fin handling från styrelsen att de vill satsa framåt och inte tänker på egen vinning - Arvode skall ej utgå för valberedningens ledamöter. - https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/04/18/online-brands-kallelse-till-arsstamma-i-online-brands.html - punkt 15

Ytterligare tillväxt planerad 2016

I schemat inför årsstämman visar de även att flera förvärv är på gång vilket gör att omsättningen på 30MSEK är väldigt lågt räknat och vi borde kunna se betydligt högre siffror än så. Syftet med bemyndigandet och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att bolaget genom nyemission av aktier skall kunna möjliggöra förvärv genom betalning i aktier, huvudsakligen i samband med företagsförvärv. Så kallade apportemissioner, när företag betalar med delar av sig själva för att växa genom uppköp av andra bolag, brukar tas emot positivt av marknaden och är alltså en möjlighet snarare än en risk.
Emission skall ske till marknadsmässigt pris. Övriga villkor beslutas av styrelsen, vilka dock skall vara marknadsmässiga. Emissionen kan ske vid ett eller flera tillfällen om maximalt sammanlagt fyra (4) miljoner aktier. - https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/04/18/online-brands-kallelse-till-arsstamma-i-online-brands.html - punkt 16

Nu har Obab bevisat att det är handling som gäller. Förvärv är gjort, resultatet och omsättningen klart förbättrad från föregående år och fler förvärv väntas. Det ser vi även i PMet om förra förvärvet . Utöver detta förvärv har Online Brands även pågående diskussioner och långtgående förhandlingar med flera potentiella förvärvskandidater om köp av ytterligare en butik i liknande storlek som den i Västervik (https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/04/08/online-brands-online-brands-forvarvar-guldbutik.html)

Förvärv - Hedbergs Guld & Silver AB

Bolaget Juvelerare Eric G Anderssons AB driver en oberoende smyckesbutik i Västervik som omsatte 6.7 mkr under 2015 med ett resultat efter finansnetto om ca 1.5 mkr

Utöver detta förvärv har Online Brands även pågående diskussioner och långtgående förhandlingar med flera potentiella förvärvskandidater om köp av ytterligare en butik i liknande storlek som den i Västervik.

Efter genomförda förvärv av totalt två butiker beräknas Online Brands att omsätta ca 30 mkr med god lönsamhet.

Hedbergs-koncernen kommer i samband med dessa förvärv att överta leverantörsrelationer med nya varumärken som Pandora, Thomas Sabo, Ole Lyngaard, Hugo Boss, Gant, Diesel och Sandberg.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/04/08/online-brands-online-brands-forvarvar-guldbutik.html

Sammanfattning

Online Brands Nordic är ett bolag som med en ny VD i spetsen visat att dom är villiga att satsa framåt och offra kortsiktig vinning för egen räkning till förmån för rejält uppsving i aktieportföljen för både sig själva och oss småsparare. Med två bra förvärv redan avslutade under året, ytterligare ett planerat och en prognos för moderbolagets egen verksamhet om såväl organisk tillväxt som bra lönsamhet i år ser vi inget annat än en fantastiskt möjlighet att köpa billiga aktier med bra utväxling både i närtid och på längre sikt.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?