Coming soon: Updated website and features - Click here for more information

Optifreeze - Reflektion från bolagsstämman

I tisdags 14e mars skedde den årliga bolagsstämman i Lund. Ett trevligt möte där både VD Fredrik Westman, men även nya och gamla styrelsen var där och hälsade på alla som var på plats. Men jag var där främst i egenskap för enbart ett syfte - för att testa optifreeze produkter och resultatet? Jag blev mycket positivt överraskad!

Om bolaget
Optifreeze är ett bolag som är placerad på aktietorget och är ett relativt ungt bolag. Bolaget har enbart funnits på  börsen i drygt 2 år och aktieägarna som gick med i nyemissionen på 4 kr aktien kan vara väldigt nöjda med utvecklingen fram till idag, men detta är nog enbart början för den som vill följa och utveckla en teknik som har enorm potential och idag saknas på marknaden.

Vad gör Optifreeze?
Optifreeze är ett bolag som äger en patenterad teknologi för att kunna säkra upp grönsaker och frukters smak, form och biologiska struktur. Från början var tanken att bolaget skulle kunna frysa grönt så att produkten var lika färsk som den dagen då den blev fryst.

Grundkonceptet var från början att fokusera på nedfrysning men bolaget har funnit ytterligare användningsområden för tekniken. Den fungerar även på torkning och även på den kommande marknaden Shelf-Life extension.

På Optifreeze kontor har de en bild på en färsk spansk jordgubbe som har varit fryst med deras teknik. Formen och strukturen. Man kan inte se att produkten har varit fryst

Hur fungerar tekniken?
OptiFreeze ABs teknik har tagits fram av forskare vid Livsmedelsteknologi, Lunds Tekniska Högskola. Metoden bygger på tillämpning av tryck/vakuumteknik tillsammans med pulsade elektriska fält. Metoden kan appliceras på exempelvis frukter, bär och grönsaker. Genom att föra in naturliga protein och sockerarter i frukt eller grönsaker innan infrysning, bevaras cellstrukturen intakt. Därmed behåller livsmedlens smak, struktur och kvalitet, från nedfrysning till konsumtion. Fenomenet kan liknas vid det som inträffar vid första frosten, de flesta gröna växterna kollapsar och dör men gräset förblir grönt. Detta på grund av ett naturligt protein som finns i vissa växter och skyddar cellerna så att dessa inte kollapsar.

Vad presenterades på bolagsstämman?
Som tidigare beskrevs var detta något som jag väntat på länge. Att bilder visar att någonting ser bra ut, absolut men hur smakar produkterna? Idéen är fantastiskt men hur är den i praktiken?
Efter bolagsstämman hade bolaget dukat upp flera bord med olika produkter för att låta aktieägarna känna, lukta och framför allt smaka på deras produkter.

Frysning
När det gällde frysning hade leverantören till Optifreeze svårt att kunna skicka hallon, så istället användes ruccola till presentationen. Ruccolan har genomgått ovanstående behandling och sedan fryst ned till -22 grader för att sedan tinats till bolagsstämman.

Just denna bild kommer från Optifreeze och där ruccolan är behandlad. Vi fick två rullar varav den ena var behandlad optifreeze teknik. Det man kunde känna var att ruccolan var mycket starkare och friskheten fanns fortfarande kvar i ruccolan medan den andra var denna förlorad. Den behandlade var också fortfarande krispig och det kändes stor skillnad mot den andra som hade blivit helt mosig. Idag går det inte att köpa t.ex. fryst ruccola i butik, men utifrån vad jag kände så är det nog snart ett minne blått.

Shelf-Life Extension
Detta område märkte man var det område som lockade mest från bolagets sida och någonting som utan tvekan är högt prioriterat. Bolaget har varit i kontakt med olika leverantörer av denna typ av produkt och marknaden är enorm. Bolag har önskan att bara kunna förlänga deras produkter med 1 dag och matsvinnet skulle minska markant. Med Optifreeze teknik klarar man 1 dag med god marginal och beroende på produkt kan man höja livslängden med minst 5 dagar. När man talar om Shelf-Life extension är det produkter som finns på påse i kylarna i butik. T.ex. ruccola på påse, uppskuren mango m.m.

Nedan följer presentation på produkter som visades på stämman inom detta område:

Som presenteras ovan kan man se en otrolig skillnad på om produkten är behandlad eller inte. När det gäller smaken i sig upplevde inte jag att den har förändrats någonting alls, fast att produkten blivit behandlad och förstår bolaget varför man satsar hårt på detta område.

Torkning
Detta område var nog det som överraskade mig mest på bolagsstämman. Vi blev presenterade torkad basilika som både har blivit obehandlad och behandlad samt färdiga produkter som idag säljs på marknaden. T.ex. basilika från SantaMaria.

Vi aktieägare blev uppmanade att gissa på vilken av dessa två produkter som är den behandlade versionen av torkad basilika. Jag tjuvlyssnade på vad andra gissade och ingen hade fel, för det var sådan stor skillnad att även en amatörkock känner skillnad på produkten.  Vi fick även jämföra Optifreeze torkade basilika mot både SantaMaria och ett annat märke av en premiumversion av basilika. Inte för att överdriva men produkten som finns på marknaden idag går INTE att jämföra mot det som Optifreeze kan producera. Denna torkade basilika luktar nästan precis som färsk och slår lätt ut samtliga kryddor som finns på marknaden och bolaget har bara börjat.

Hur ser framtiden ut?
Framtiden för Optifreeze tror jag är väldigt ljus. För 2 år sedan kunde man enbart frysa 1 ruccolablad i taget och inom kort kommer man kunna producera  mer än 1000 liter / timmen. Att man har gått från att fokusera på ett område, frysning till att utvecklat flera områden med samma teknik med riktigt bra resultat är bara ett plus i kanten och gör att bolaget kan bredda sin marknad ytterligare.

Jag frågade Fredrik vad tekniken i sig kostar och själva opticap medför knappt någon kostnad alls, bara några ören per kilo. Det gör att produkten blir så mycket mer konkurrenskraftig. Optifreeze och Vidinge grönt arbetar tillsammans för att redan i sommar kunna påbörja test av just denna teknik.

Tankeset - Ser man mot Shelf-Life extension medför detta att exempelvis Vidinge grönt skulle kunna garantera mot t.ex. Coop att deras ruccolasallad kan hålla ytterligare 2-3 dagar mot vad andra leverantörer kan erbjuda. Vilken leverantör tror ni då Ica m.m. sedan kommer att välja? En annan fördel blir också att man kan hålla kvar produkterna längre hos leverantören för att genomföra tester att produkterna inte är kontaminerade innan de når kunden.

Finansieringen för bolaget idag räcker med dagens burnrate i alla fall 1 år till, men något säger mig att man kommer inte få svårt att få fram finansiering för att vidareutveckla bolaget och skala upp bolaget för större produkt.

Som en av grundarna sa på bolagsstämman: Jag gillar problem, men när det inte längre finns problem så kan jag inte längre bistå med någonting och det är där Optifreeze är idag. Optifreeze är redo för marknaden och då är det bättre att ta personer som nu röstats till den nya styrelsen som har denna kompetens.

Denna text är skriven av vårt forums användare. Det är insändaren - och inte REDEYE - som ansvarar för inläggets innehåll. Det är således den enskilda signaturen som är ansvarig för inläggets innehåll och trovärdighet. Läsarna av inlägg uppmanas att på egen hand kritiskt analysera och granska informationen.

Fler bloggar

2017-04-07