Post entry

Sälj SAS-aktien

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Läge att fiska upp aktier i flygbolaget SAS efter den kraftiga kursdykningen på sistone?

Sammantagen reflektion

SAS värt knappt 4 miljarder kr på börsen vid börskurs 11-12 kr per stamaktie.

För det får man ett flygbolag med

...intäkter på 35-40 miljarder kr per år med en fallande trend

...ett resultat som innebär förlust under senaste 12 mån

exkl engångsposter och exkl sålda norska dotterbolaget Wideröe.

  • I och för sig låg nettoskuldsättning på papperet.

Nettoskulden uppgick till 1,5 miljarder kr per slutet av apr 2014 (finansiella räntebärande skulder minus finansiella räntebärande tillgångar).

Som jämförelse ligger SAS börsvärde i knappt 4 miljarder kr vid börskurs 11,5 kr.

Dvs utifrån det blir nettoskulden 41% av börsvärdet.

Beaktar man istället "verkligt värde" på skulderna (marknadsvärde på börsnoterade obligationer?), blir nettoskulden 1,1 miljarder kr motsvarande 28% av börsvärdet.

Om man även inkluderar övriga (ej finansiella) räntebärande tillgångar på 4-5 miljarder kr, blir det en total räntebärande nettofordran ("nettokassa") på 3 miljarder kr (motsvarande +90% av börsvärdet).

Dock frågetecken för vad dessa ej finansiella räntebärande tillgångar utgörs av och om de kan betraktas som avyttringsbar "kassa". Försiktigt räknat bör de nog ej betraktas som det.

Dessutom utestående preferensaktier med ett börsvärde på knappt 3 miljarder kr, vilket kan betraktas som räntebärande skuld.

Utgångspunkten är väl därför att betrakta SAS skuldsättning enl följande:

..."vanlig" nettoskuld 1,55 miljarder kr

...börsvärde på utestående preferensaktier 2,75 miljarder kr


Summa total nettoskuld 4,3 miljarder kr (= 114% av stamaktie-börsvärdet 3,8 miljarder kr vid stamaktie-börskurs 11,50 kr).

Dvs kan anses vara en mycket hög skuldsättning för ett konjunkturkänsligt bolag som SAS.

//Edit: Ev mest korrekt att istället ta:

...verkligt värde på den vanliga nettoskulden 1,07 miljarder kr

...börsvärde utestående preferensaktier 2,75 miljarder kr


Summa total nettoskuld 3,82 miljarder kr (=101% av stamaktie-börsvärdet 3,78 miljarder kr vid stamaktie-börskurs 11,50 kr).

Då är det ju även marknadsvärde på utestående börsnoterade obligationer etc och det pris SAS skulle kunna återköpa dem för.

Men även beräknat på det sättet blir det alltså en mycket hög nettoskuld på över 100% av börsvärdet för det konjunkturkänsliga SAS.

//

//Edit: SAS egna kapital (bokfört värde på tillgångar minus skulder) ligger på ganska låga 5-6 miljarder kr vilket kan tyckas magert som buffert mot konkurs i relation till SAS nettoresultat de senaste kvartalen:

2012/2013:

q1: nov 2012-jan 2013: -588 miljoner kr

q2: feb-apr 2013: -405 miljoner kr

q3: maj-juli 2013: 844 miljoner kr

q4: aug-okt 2013: 353 miljoner kr

2013/2014:

q1: nov 2013-jan 2014: -112 miljoner kr

q2: feb-apr 2014: -800 miljoner kr

Det blev en uppsamlad nettovinst på nästan 300 miljoner kr för de senaste fyra kvartalen.

Men om man ser på nettoresultatet exkl engångsposter och sålda dotterbolaget Wideröe blev det följande

2012/2013:

q1: nov 2012-jan 2013: -601 miljoner kr

q2: feb-apr 2013: -163 miljoner kr

q3: maj-juli 2013: 695 miljoner kr

q4: aug-okt 2013: 370 miljoner kr

2013/2014:

q1: nov 2013-jan 2014: -879 miljoner kr

q2: feb-apr 2014: -799 miljoner kr

Q1 och q2 är förvisso de säsongsmässigt svagaste kvartalen för SAS varje år.

Men under senast rapporterade 12 mån (maj 2013-apr 2014) blev det justerade nettoresultatet en förlust på över 600 miljoner kr.

Dvs om resultatnivån fortsätter försämras (som den har gjort de senaste tre kvartalen), kan SAS framöver behöva kapitaltillskott från aktieägarna för att stärka upp det egna kapitalet som buffert mot framtida förluster för att undvika konkurs.

Dessutom hade SAS ev luft i balansräkningen i form av stort bokfört värde på abstrakta så kallade immateriella anläggningstillgångar ("ia-tillgångar") bokförda till nästan 2 miljarder kr per slutet av apr 2014.

Det motsvarade:

...6% av totala tillgångar

...34% av eget kapital

Dvs om SAS fortsätter gå dåligt kan ia-tillgångarna behöva skrivas ned till noll kr vilket då ger en resultateffekt på nästan -2 miljarder kr, vilket då minskar det egna kapitalet med samma belopp.

Då skulle det bara återstå 3-4 miljarder kr i kvarvarande eget kapital som buffert för ev framtida förluster.

Dvs SAS låga egna kapital i relation till rådande resultatnivåer samt stora ia-tillgångar, innebär i sig en ytterligare förhöjd risknivå i SAS-aktien (utöver alla andra risker i SAS såsom hög konjunkturkänslighet i efterfrågan osv).

//

  • Stigande passagerarsiffror för SAS de senaste månaderna.

  • Men fallande biljettpriser.

Svårt att se någon "quick fix" för SAS som utsätts för kroniskt stenhård konkurrens.

Aktien får därför här rekommendation "sälj" vid börskurs 11,50 kr (aktiens kursnivå kring kl 12 ons 3 sep 2014.

//Edit: Jämför tidigare blogginlägg om SAS-aktien (från 2 nov 2013): http://www.redeye.se/aktiebloggen/sas/salj-sas-aktien-0

...I det blogginlägget fick SAS-aktien rek "sälj" vid dåvarande börskurs 19 kr.

...Och nu står aktien i 11,50 kr (dvs den är -39% sedan det förra blogginlägget).

//

Historisk kursutveckling för SAS stamaktie:

...Topp på nästan 70 kr under hösten 2009.

...Botten på nästan 5 kr under sommaren 2012.

...Topp på över 25 kr hösten 2013.

...Botten på 11 kr i aug 2014.

...Nuvarande kurs kring 11-12 kr i början av sep 2014.

http://www.bloomberg.com/quote/SAS:SS/chart

Tittar man tillbaka på ett kursdiagram för de senaste tio åren hade SAS-aktien en toppnivå på motsvarande över 5 000 kr år 2007 (före den globala finanskrisen slog till 2008/2009): http://www.marketwatch.com/investing/stock/SAS/charts?symb=SE%3ASAS&countrycode=SE&time=13&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=9%2F3%2F2014&freq=1&compidx=none&compind=none&comptemptext=Enter+Symbol%28s%29&comp=none&uf=7168&ma=1&maval=50&lf=1&lf2=4&lf3=0&type=2&size=2&style=1013

Ser man där låg toppen på drygt 160 kr hösten 2009.

Raset skedde sedan framför allt till 20-30 kr försommaren 2010.

Och sedan vidare till ca 5 kr sommaren 2012.

Bakgrund om SAS:

Verksamhet:

Ett flygbolag baserat i Sverige (Stockholm) med:

• Drygt 12 000 pers anställda (i snitt under kvartalet feb-apr 2014).

• En flygplansflotta på ca 160 flygplan per slutet av apr 2014 varav:

ca 100 st hyrda plan

ca 40 st ägda plan

ca 20 st uthyrda eller "utfasade" plan


Summa ca 160 st plan

• Tillsammans med 26 andra flygbolag i "Star Alliance" tillhandahåller SAS över 1 300 resmål i nästan 200 st länder.

• SAS hade 28 miljoner passagerare (kunder) i reguljärtrafik under senast avslutade bokföringsåret nov 2012-okt 2013.

(Siffran består väl bla av samma personer som flugit flera gånger.)

//Edit: Som jämförelse totalt antal invånare på SAS hemmamarknad Skandinavien (Sverige, Norge, Danmark):

Sverige 9,48 miljoner pers

Danmark 5,57 miljoner pers

Norge 4,99 miljoner pers


Summa 20,04 miljoner pers

Enl SAS månadsvisa trafikrapporter verkar antalet SAS-passagerare ha tagit fart de senaste månaderna:

jan 2014: 1,7 miljoner pers (-0,2%)

feb 2014: 1,8 miljoner pers (0%)

mars 2014: 2,2 miljoner pers (+7,1%)

apr 2014: (+9,2%)

maj 2014: 2,6 miljoner pers (+7,8%)

juni 2014: 2,7 miljoner pers (+12,4%)

juli 2014: 2,6 miljoner pers (+10,6%), rekordmånga för en julimånad

aug 2014: 2,6 miljoner pers (drygt +9%), rekordmånga för en augustimånad

sep 2014: (Ska meddelas 7 okt 2014.)

De stigande passagerarsiffrorna har även ökat SAS kapacitetsutnyttjande av sina flygplan ("kabinfaktorn"):

jan 2014: 63,6% (-1,4 procentenheter)

feb 2014: 64,8% (-2 procentenheter)

mars 2014: 69,5% (-3,4 procentenheter)

apr 2014: 78,6% (+8,6 procentenheter)

maj 2014: 75,8% (+2,3 procentenheter)

juni 2014: 83,0%, rekordhögt för SAS under en junimånad

juli 2014: 88% (+1,8 procentenheter)

aug 2014: 82,9% (+2,4 procentenheter), rekordhögt för SAS under en augustimånad

sep 2014: (Ska meddelas 7 okt 2014.)

Men den hårda konkurrensen i branschen har inneburit fallande genomsnittliga biljettpriser ("yield"):

jan 2014: -5,2%

feb 2014: -6,9%

mars 2014: -5,3%

apr 2014: -17,6%

maj 2014: -8,8%

juni 2014: -8,6%

juli 2014: -11,8%

aug 2014: (Ska meddelas 7 okt 2014.)

Definitioner enl SAS senaste årsredovisning:

Yield (här i bloggen kallat "genomsnittligt biljettpris"):

Yield: Passagerarintäkter/RPK (scheduled).

RPK, Betalda passagerarkilometer: Antalet betalande passagerare multiplicerat med den sträcka i kilometer som dessa flygs.

Kabinfaktor (här i bloggen kallat "kapacitetsutnyttjande"):

Kabinfaktor: RPK dividerat med ASK. Beskriver utnyttjandegraden av tillgängliga platser. Kallas även passagerarbeläggning.

ASK, offererade säteskilometer: Antalet tillgängliga passagerarsäten multiplicerat med den sträcka som dessa flygs.

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/23/9B/F7/wkr0006.pdf

//

Plus och minus för SAS bla:

  • Traditionellt stark marknadsposition på flygresor inom samt till/från Skandinavien (Sverige, Norge och Danmark) tack vare att SAS var först i branschen med det.

  • Mutor till kunderna i form av lojalitetsprogrammet Eurobonus. Många beställer flygresor i jobbet via SAS vilket ger Eurobonus-poäng som väl sedan kan användas för privata flygresor.

//Edit: Enl besked 5 maj 2014 hade SAS 3,4 miljoner pers som medlemmar i Eurobonus varav:

Sverige 1 miljon pers

Norge knappt 1 miljon pers

Danmark drygt 600 000 pers

övriga länder drygt 700 000 pers


Summa 3,4 miljoner pers

http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=269334

//

  • Konjunkturkänsliga intäkter i kombination med stora fasta kostnader. Kan ge stora svängningar i resultatet över en konjunkturcykel.

  • Hård konkurrens sedan konkurrensen i flygbranschen släpptes fri. Tidigare hade ju SAS i princip monopol på flygresor inom samt till/från Skandinavien. Det var nästan som en statlig myndighet (dessutom än idag delägd av svenska, danska och norska staterna). Men sedan konkurrensen släpptes fri i flygbranschen från 1980- och 1990-talen har SAS "trötta" och rigida organisation ej hängt med nya alerta konkurrenter som Norwegian och Ryanair.

//Edit: Norwegian (fullständigt namn Norwegian Air Shuttle) grundades så sent som år 1993 av norrmannen Björn Kjos.

Han är Norwegians huvudägare via bolaget HBK Invest som äger 27% av Norwegian.

Kjos är majoritetsägare i HBK Invest.

Norwegian är värt nästan 8 miljarder norska kr vid börskurs 222,50 norska kr på Oslobörsen: http://www.bloomberg.com/quote/NAS:NO

Dvs det är ett börsvärde på ca dubbla SAS.

Ändå verkar N ha lägre intäkter än SAS ca 37 miljarder svenska kr per år:

Norwegians ekonomiska utveckling:

Intäkter:

2012: 12 859 miljoner norska kr

2013: 15 580 miljoner norska kr (+21%)

2014 (första halvåret): 8 600 miljoner norska kr (+24%)

Rörelsemarginal (rörelseresultat delat med intäkter):

2012: 3%

2013: 6%

2014 (första halvåret): -10%

Nettoresultat (resultat efter skatt):

2012: 457 miljoner norska kr

2013: 319 miljoner norska kr

2014 (första halvåret): -465 miljoner norska kr

(1 norsk krona = ca 1,1243 svenska kr.)

Dvs god intäktstillväxt för N.

Däremot svacka för närvarande i lönsamheten.

Enl q2/2014-resultatrapporten har N bla drabbats av engångskostnader för att starta upp nya långdistans-flyglinjer.

Dessutom hög skuldsättning med nettoskuld på ca 6 miljarder norska kr per slutet av juni 2014 (dvs motsvarande 76% av börsvärdet), vilket innebär förhöjd risknivå i Norwegian-aktien.

Efter q2/2014 har Norwegian publicerat månadsvisa trafikrapporter för juli och aug 2014 enl följande:

Antal passagerare:

juli 2014: 2,5 miljoner st (+17%), nytt rekord

aug 2014: 2,3 miljoner st (+19%)

Kapacitetsutnyttjande ("kabinfaktor):

juli 2014: 88,2% (+2,3 procentenheter)

aug 2014: 83,6% (+4,4 procentenheter)

Genomsnittligt biljettpris ("yield"):

juli 2014: -11%

aug 2014: -6%

http://media.norwegian.com/se/#/documents/trafiktal-juli-2014-37721

www.avanza.se/placera/telegram/2014/09/04/norwegian-passagerartrafiken-rpk-steg-44-i-augusti.html

Norwegian-aktien har haft en långsiktigt stigande trend de senaste åren:

...topp kring 180 norska kr hösten 2010

...botten kring 50 norska kr hösten 2011

...topp på över 300 norska kr sommaren 2013

...botten på 170-180 norska kr nu i början av aug 2014

...nuvarande kurs drygt 220 norska kr i början av sep 2014

http://www.bloomberg.com/quote/NAS:NO/chart

Enl q2/2014 rapporten flyger N över 400 flygrutter runt om i världen, dvs ca fyra gånger så mycket som SAS dryga 100 destinationer.

Enl Wikipedia har dock N "bara" ca 100 flygplan som flyger på 120-130 destinationer: http://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Air_Shuttle

Under 2013 hade N ca 21 miljoner st passagerare (dvs fortfarande lägre än SAS ca 28 miljoner passagerare).

Bla Norwegians marknadsandel på Stockholms flygplats Arlanda:

q2/2009: 11%

q2/2010: 13%

q2/2011: 17%

q2/2012: 19%

q2/2013: 22%

q2/2014: 23%

http://www.norwegian.com/Global/norway/omnorwegian/dokumenter/Financialreports/Interimreports/2014/Norwegian%20Q2%202014%20Presentation.pdf

I presentationsbilder om q2/2014 (länken ovan) anger N även en kostnadsjämförelse mellan olika flygbolag, kallad "operating cost ebitda level per ASK (CASK)":

  1. Ryanair 0,24

2. Norwegian 0,42

  1. Easyjet 0,44

  2. Vueling 0,46

  3. Air Berlin 0,57

  4. Finnair 0,58

7. SAS 0,75

Det verkar vara CASK, dvs genomsnittskostnad per passagerarstols-kilometer mätt i norska kronor.

SAS kostnadsnivå ligger alltså sämst till bland dessa sju flygbolag.

Enl diagrammet kan kostnadsskalan delas in i följande kategorier:

...under 0,40: då sitter man säker ("comfort zone")

...0,40-0,50: bära eller brista ("make or break")

...en kostnadsnivå över 0,50: behov av statlig räddning ("government bailout")

För tex sina långdistans-flygningar har Norwegian följande mål för kostnadsnivån CASK (enl presentationsbilderna):

2014: 0,36 norska kr

2015: 0,34-0,35 norska kr

2015/2016: 0,30-0,35 norska kr

2016-: Ännu lägre tack vare nya flygplan (Boeing 787-9 Dreamliner).

Totalt väntas nivån hamna på 0,40-0,41 norska kr för N under helåret 2014.

////Edit: Definition av CASK enl SAS senaste årsredovisning:

CASK Se enhetskostnad.

Enhetskostnad (CASK):

total Flygverksamhetens totala rörelsekostnader (inklusive flygplansleasing och totala avskrivningar justerade för valuta- och omstruktureringskostnader minskade med ej trafikrelaterade intäkter)

per total ASK (scheduled och charter).

Och ASK definieras då enl följande:

ASK: offererade säteskilometer:

Antalet tillgängliga passagerarsäten multiplicerat med den sträcka som dessa flygs.

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/23/9B/F7/wkr0006.pdf

////

Ävn enl N:s presentationsbilder om q2/2014:

...N har i dagsläget sju st Boeing 787-8 Dreamliner i drift.

...1 st till 787-8 Dreamliner ska levereras år 2015.

...År 2016 ska fyra st 787-9 Dreamliner levereras.

...År 2017 ska tre st 787-9 Dreamliner levereras.

...År 2018 ska två st 787-9 Dreamliner levereras.

Det kommer att ge totalt 17 st Dreamliner i drift hos Norwegian år 2018.

2014 ska fyra nya 787-8 Dreamliner levereras plus 14 st 737-800 (samtidigt som åtta st gamla 737-300 och 737-800 ska lämnas).

http://www.norwegian.com/Global/norway/omnorwegian/dokumenter/Financialreports/Interimreports/2014/Norwegian%20Q2%202014%20Presentation.pdf

(Dock har de väl hittills varit tal om stora inkörningsproblem för N med de nya Dreamliner-planen.)

//

//Edit: SAS största aktieägare per slutet av jan 2014:

svenska staten 21%

danska staten 14%

norska staten 14%

Wallenberg-stiftelse 8%

http://www.sasgroup.net/SASGroup/default.asp

///Edit 2: Det svenska politiska partiet Socialdemokraterna är öppet för att sälja ut svenska statens ägarandel på 21% av SAS: www.avanza.se/placera/telegram/2014/09/04/politik-socialdemokraterna-saljer-garna-sas.html

Det är val till svenska parlamentet (Riksdagen) 14 sep 2014.

Enl de senaste opinionsundersökningarna får Socialdemokraterna flest röster av alla partier: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3844267.ece

I dagsläget (före valet) tillhör Socialdemokraterna den politiska oppositionen till den sittande regeringen bestående av "Alliansen" (bestående av de "borgerliga" partierna Moderaterna, Folkpartiet, Centern och Kristdemokraterna).

Enl den senaste opinionsundersökningen (TV4/Novus från 1 sep 2014) skulle utfallet i valet bli enl följande:

...De röd-gröna (Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet): summa 46,9% av rösterna

...Alliansen (Moderaterna, Folkpartiet, Centern, Kristdemokraterna): summa 39,4% av rösterna

...Sverigedemokraterna 10,6% av rösterna

...Feministiskt Initiativ 2,1% (dvs under Riksdagsgränsen 4%, men skulle annars tex ha kunnat inkluderats i de röd-gröna).

Dvs tex kan det bli en socialdemokratiskt ledd minoritetsregering efter valet.

Men även Alliansen har som avsikt att sälja ut svenska statens ägarandel i SAS: http://www.dagensarena.se/innehall/bolagen-pa-alliansens-forsaljningslista/

///

SAS styrelse på åtta pers verkar spegla den nationella ägarfördelningen:

Fritz Schur (styrelseordförande, dansk)

Jacob Wallenberg (svensk)

Monica Caneman (svensk)

Lars-Johan Jarnheimer* (svensk)

Dag Mejdell (norrman)

Birger Magnus (norrman)

Sanna Suvanto-Harsaae (finsk?)

Carsten Dilling (dansk)

http://www.sasgroup.net/SASGroup/default.asp

*Tidigare bla framgångsrik vd för familjen Stenbeck-kontrollerade telekom-operatören Tele2.

Bla gammalt videoklipp (upplagt 12 okt 2011) där Jarnheimer håller ett anförande om sin företagslednings-filosofi osv: https://www.youtube.com/watch?v=hNY4WrpLRD4

Tydligen hade han då ännu inte kommit med i SAS-styrelsen, utan enl SAS hemsida kom han med där under år 2013.

//Edit: Eniro-skandalen

Jarnheimer i blåsväder på sistone sedan det framkommit att telefonkatalogbolaget Eniro (där Jarnheimer är styrelseordförande sedan år 2011) visat sig blåst upp sina intäkter med felaktig bokföring.

Jarnheimer själv påstår sig inte ha känt till det hela men frågetecken för om han kommer att ställas till svars för härvan framöver.

Pressmeddelande från Eniro 5 sep 2014:

Styrelsens utredning visar på felaktigheter i redovisning och Eniro justerar prognosen för 2014

http://www.enirogroup.com/sv/pressmeddelanden/styrelsens-utredning-visar-pa-felaktigheter-i-redovisning-och-eniro-justerar

Videoklipp med bla Jarnheimer från Eniros presskonferens om saken 5 sep 2014: http://financialhearings.nu/140905/presskonferens/

Av klippet framgår bla att Jarnheimer talar dålig engelska.

Han säger bla att det inte är något fel på Eniros bokföringsprinciper, men att de inte följts vilket inneburit att intäkter bokförts innan så skulle ha skett.

Och enl Jarnheimer har Eniro noggranna kontroller av att bokföringen är korrekt, bla via revisorerna.

Men revisorerna har (enl Jarnheimer) ej upptäckt något fel, trots granskning av dokumentation och kontakter med företagsledningen (före detta vd:n Johan Lindgren).

En frågeställare i klippet konstaterar att det var uppenbart var som skedde mot bakgrund av Eniros dåliga kassaflöden i relation till bokförda siffror, och att bla revisorerna utifrån det borde ha upptäckt att något var fel.

Jarnheimer svarar återigen att Eniros bokföringsprinciper (vad gäller hur intäkterna skulle bokföras) ej följdes, och att revisorerna granskat dokumentation och haft kontakt med företagsledningen utan att upptäcka något.

Bla kräver småspararnas intressorganisation Aktiespararna nu att Jarnheimer avgår från sin post som Eniros styrelseordförande:

Aktiespararna: Jarnheimer kan få svårt att sitta kvar

Eniros aktie som i våras stod i 66 kronor har i dag rasat till knappt 15 kronor.

Nu kräver Aktiespararna att "hela byken tvättas offentligt".

http://www.svd.se/naringsliv/aktiespararna-jarnheimer-kan-fa-svart-att-sitta-kvar_3886984.svd

Aktiespararna: Avgå Jarnheimer

Eniros aktie har rasat från 66 kronor i våras till knappt 15 kronor.

Aktiespararna kräver nu en ny styrelseordförande och att "hela byken tvättas offentligt".

Det skriver SvD Näringsliv på fredagen.

"Aktiespararna vill se en ny styrelseordförande i Eniro, en ordförande som ger en oberoende juristfirma i uppdrag att utreda vad som hänt i Eniro", säger Albin Rännar, chef för marknadsbevakningen på Aktiespararna till tidningen.

http://www.di.se/artiklar/2014/9/5/aktiespararna-avga-jarnheimer/

//

SAS vd är svensken Rickard Gustafson som tillträdde 1 feb 2011.

Han fyller 50 år under 2014 och har bla bakgrund från försäkringsbolaget Trygg-Hansa.

http://www.sasgroup.net/SASGroup/default.asp

Här pratar Gustafson om omstruktureringen av SAS i ett videoklipp upplagt i jan 2014: https://www.youtube.com/watch?v=PT5BHhtKdTo

Han pratar där bla om svårigheten med att kommunicera med SAS anställda eftersom de oftast sitter isolerade i flygplan.

Han uppger att SAS utsätts för konkurrens från hela världen, och att enda sättet att bemöta det är:

...kostnadseffektivitet

...att vara relevant för avsedd kundgrupp

så att man genererar tillräckliga kassaflöden för att kunna investera i nya flygplan och långsiktig framtid

Och agerandet måste ske snabbt för att kunna hantera:

...hård konkurrens

...lövtunna marginaler

//

  • Stridbar personal organiserad i mängder av olika fackföreningar. Personalen är svår att förhandla med och kan skapa stora skador för SAS genom strejker. Dock verkar det tills vidare vara vapenvila för närvarande mellan SAS och de anställda (eftersom alternativet lär vara SAS undergång).

  • Känslighet för förändringar i oljepriset (pga stora kostnader för flygbränsle vars pris förenklat kan sägas förändras med oljepriset) och därmed även dollarkursen. Dvs ju högre oljepris och dollarkurs, desto sämre för SAS.

  • Gamla flygplan.

//Edit: Av de ca 140 st plan SAS använder aktivt:

9 st Boeing 717: snittålder 13,7 år

12 st Airbus A330/A340/A350: 12,4 år

83 st Boeing 737 NG: 11,6 år

25 st Airbus A319/A320/A321: 9,2 år

12 st Bombardier CRJ900: 4,9 år


Summa 141 st plan: total snittålder 10,8 år

I och för sig tex besked 22 aug 2014 om att SAS har beställt fyra st nya Airbus A330-300 Enhanced för 1 miljard dollar: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/27/A7/28/wkr0006.pdf

Planen ska levereras i slutet av 2015 och början av 2016:

Planen köps formellt med finansiering av kinesiska banken Bocomm och ska därefter hyras av SAS.

///Edit: Med dollarkursen i 7 kr motsvaras 1 miljard dollar för fyra plan av 7 miljarder kr för fyra plan, dvs 1,75 miljarder kr per plan.

Det visar på de stora fasta kostnaderna i flygbranschen.

En Airbus A330-300 tar som utgångspunkt 300 passagerare: http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a330family/a330-300/

///

Och enl SAS resultatrapport från juni 2014:

Investera i framtiden

SAS genomför genomgripande förändringar i flygplansflottan som en

del av investeringen i framtiden.

Sedan slutet av 2013 består SAS flygplansflotta i trafik uteslutande av ’Next Generation’ flygplan – med högre komfort och bränsleeffektivitet.

Därutöver har SAS beställt

...30 Airbus A320 NEO

...fyra Airbus A330E

...och åtta Airbus A350

- - -

Summa 42 st nya flygplan

vilket i kombination med uppgraderingar av kabininteriörerna ytterligare

moderniserar flygplansflottan framöver.

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/26/90/DB/wkr0006.pdf

//

  • Gamla dyra flygvärdinnor.

SAS är i skrivande stund värt knappt 4 miljarder kr på börsen (329 miljoner st utestående stamaktier gånger börskurs 11,30 kr).

Är börskursens nivå (11,30 kr) motiverad?

Det beror ju på vad man får för aktien.

Och det man får är en verksamhet med nedanstående ekonomiska utveckling under de senaste kvartalen.

(SAS bokföringsår varar från nov ena året tom okt året därpå.)

Intäkter:

2011/2012

q1: nov 2011-jan 2012: 9 299 miljoner kr

q2: feb-apr 2012: 10 070 miljoner kr

q3: maj-juli 2012: 11 638 miljoner kr

q4: aug-okt 2012: 11 412 miljoner kr

2012/2013

q1: nov 2012-jan 2013: 9 597 miljoner kr (+3%)

q2: feb-apr 2013: 9 933 miljoner kr (-1%)

q3: maj-juli 2013: 11 593 miljoner kr (0%)

q4: aug-okt 2013: 11 059 miljoner kr (-3%)

2013/2014

q1: nov 2013-jan 2014: 7 871 miljoner kr (-18%)

q2: feb-apr 2014: 8 472 miljoner kr (-15%)

Rörelsemarginal:

2011/2012:

q1: nov 2011-jan 2012: -10%

q2: feb-apr 2012: -5%

q3: maj-juli 2012: 9%

q4: aug-okt 2012: -2%

2012/2013:

q1: nov 2012-jan 2013: -5%

q2: feb-apr 2013: -1%

q3: maj-juli 2013: 12%

q4: aug-okt 2013: 6%

2013/2014:

q1: nov 2013-jan 2014: 2%

q2: feb-apr 2014: -8%

Nettoresultat:

2011/2012:

q1: nov 2011-jan 2012: -2 541 miljoner kr

q2: feb-apr 2012: -429 miljoner kr

q3: maj-juli 2012: 534 miljoner kr

q4: aug-okt 2012: -574 miljoner kr

2012/2013:

q1: nov 2012-jan 2013: -588 miljoner kr

q2: feb-apr 2013: -405 miljoner kr

q3: maj-juli 2013: 844 miljoner kr

q4: aug-okt 2013: 353 miljoner kr

2013/2014:

q1: nov 2013-jan 2014: -112 miljoner kr

q2: feb-apr 2014: -800 miljoner kr

Resultat per aktie:

2011/2012:

q1: nov 2011-jan 2012: -7,72 kr

q2: feb-apr 2012: -1,30 kr

q3: maj-juli 2012: 1,53 kr

q4: aug-okt 2012: -1,74 kr

2012/2013:

q1: nov 2012-jan 2013: -1,79 kr

q2: feb-apr 2013: -1,23 kr

q3: maj-juli 2013: 2,38 kr

q4: aug-okt 2013: 1,03 kr

2013/2014:

q1: nov 2013-jan 2014: -0,35 kr

q2: feb-apr 2014: -2,72 kr

Resultatrapporten för q3 (maj-juli 2014) ska komma ons 10 sep 2014 kl 8.

Kvartalssiffrorna ovan innebär att SAS hade följande utveckling i årstakt under senast rapporterade 12 mån (dvs maj 2013-apr 2014):

...intäkter 38 995 miljoner kr (-8% från föregående 12 mån)

...rörelsemarginal 4% (upp från 0% under föreg 12 mån)

...nettoresultat 285 miljoner kr (förbättring från -1 033 miljoner kr under föreg 12 mån)

...resultat per aktie 0,34 kr (förbättring från -3,23 kr under föreg 12 mån)

Men siffrorna ovan kan justeras för:

1) engångsposter i resultatet

2) att 80% av dotterbolaget Wideröe (ett litet norskt flygbolag) såldes per slutet av sep 2013

1)

Engångsposter i SAS resultat:

2011/2012:

q1: nov 2011-jan 2012: -2 030 miljoner kr (bla Spanair-relaterat -1 731 miljoner kr, övrig omstrukturering -222 miljoner kr, SAS Cargo -51 miljoner kr)

q2: feb-apr 2012: -105 miljoner kr

q3: maj-juli 2012: -229 miljoner kr (bla fastigheter +347 miljoner kr)

q4: aug-okt 2012: -1 370 miljoner kr (bla omstruktureringar -1 233 miljoner kr (varav personal -914 miljoner kr och övrigt -319 miljoner kr))

2012/2013:

q1: nov 2012-jan 2013: -22 miljoner kr

q2: feb-apr 2013: -363 miljoner kr (bla Wideröe-avyttring -300 miljoner kr)

q3: maj-juli 2013: +147 miljoner kr (bla fastighetsrelaterat +186 miljoner kr)

q4: aug-okt 2013: -104 miljoner kr (bla justering av Wideröe-avyttring -67 miljoner kr)

2013/2014:

q1: nov 2013-jan 2014: +1 023 miljoner kr (bla pensionsrelaterat +1 044 miljoner kr)

q2: feb-apr 2014: -2 miljoner kr

2)

Wideröe

80% av Wideröe såldes för 2 miljarder kr per slutet av sep 2013.

Enl ovan ledde det till ett bokföringsmässigt rearesultat på -300 miljoner kr vilket senare justerades med ytterligare -67 miljoner kr.

Wideröe har ingått i SAS kvartalssiffror ovan med följande intäkter och rörelseresultat (dvs tom avyttringen per slutet av sep 2013):

Wideröe intäkter i SAS siffror:

2011/2012:

q1: nov 2011-jan 2012: 954 miljoner kr

q2: feb-apr 2012: 963 miljoner kr

q3: maj-juli 2012: 994 miljoner kr

q4: aug-okt 2012: 1 012 miljoner kr

2012/2013:

q1: nov 2012-jan 2013: 1 024 miljoner kr

q2: feb-apr 2013: 994 miljoner kr

q3: maj-juli 2013: 969 miljoner kr

q4: aug-okt 2013: 715 miljoner kr

2013/2014:

q1: nov 2013-jan 2014: 0 kr

q2: feb-apr 2014: 0 kr

Wideröe rörelseresultat i SAS siffror:

2011/2012:

q1: nov 2011-jan 2012: 94 miljoner kr

q2: feb-apr 2012: 43 miljoner kr

q3: maj-juli 2012: 80 miljoner kr

q4: aug-okt 2012: 67 miljoner kr

2012/2013:

q1: nov 2012-jan 2013: 39 miljoner kr

q2: feb-apr 2013: 40 miljoner kr

q3: maj-juli 2013: 52 miljoner kr

q4: aug-okt 2013: 82 miljoner kr

2013/2014:

q1: nov 2013-jan 2014: 0 kr

q2: feb-apr 2014: 0 kr

Dvs:

Enl ovan hade SAS följande orensade ekonomiska utveckling under senast rapporterade 12 mån (maj 2013-apr 2014):

...intäkter 38 995 miljoner kr (-8% från föregående 12 mån)

...nettoresultat 285 miljoner kr (förbättring från -1 033 miljoner kr under föreg 12 mån)

Men rensar man bort Wideröe och engångsposter blir utfallet följande:

...intäkter 37 311 miljoner kr (-3% från föreg 12 mån)

...nettoresultat -913 miljoner kr (försämring från 725 miljoner kr i vinst under föreg 12 mån)

...nettoresultat -614 miljoner kr (försämring från 286 miljoner kr i vinst under föreg 12 mån) om man förenklat antar att Wideröe och engångsposterna har en resultatpåverkande skattesats på 25%

De siffrorna i årstakt är alltså baserade på följande rensade kvartalssiffror för SAS (dvs exkl Wideröe och exkl engångsposter, där Wideröes rörelseresultat och engångsposterna förenklat belastats med 25% skatt):

Intäkter:

2011/2012:

q1: nov 2011-jan 2012: 8 345 miljoner kr

q2: feb-apr 2012: 9 107 miljoner kr

q3: maj-juli 2012: 10 644 miljoner kr

q4: aug-okt 2012: 10 400 miljoner kr

2012/2013:

q1: nov 2012-jan 2013: 8 573 miljoner kr (+3%)

q2: feb-apr 2013: 8 939 miljoner kr (-2%)

q3: maj-juli 2013: 10 624 miljoner kr (0%)

q4: aug-okt 2013: 10 344 miljoner kr (-1%)

2013/2014:

q1: nov 2013-jan 2014: 7 871 miljoner kr (-8%)

q2: feb-apr 2014:2011/2012: 8 472 miljoner kr (-5%)

Nettoresultat:

2011/2012:

q1: nov 2011-jan 2012: -1 089 miljoner kr

q2: feb-apr 2012: -383 miljoner kr

q3: maj-juli 2012: 646 miljoner kr

q4: aug-okt 2012: 403 miljoner kr

2012/2013:

q1: nov 2012-jan 2013: -601 miljoner kr

q2: feb-apr 2013: -163 miljoner kr

q3: maj-juli 2013: 695 miljoner kr

q4: aug-okt 2013: 370 miljoner kr

2013/2014:

q1: nov 2013-jan 2014: -879 miljoner kr

q2: feb-apr 2014: -799 miljoner kr

//Edit: I kvartalssiffrorna ovan ser man tydligt att

...q1 och q2 (särskilt q1) är de säsongsmässigt svagaste kvartalen för SAS varje år

...medan q3 och q4 (särskilt q3) är de säsongsmässigt starkaste kvartalen för SAS varje år

Men det är ju negativt om respektive kvartal visar en försämring jämfört med samma kvartal ett år tidigare, vilket enl ovan varit fallet för SAS under de senaste tre kvartalen (särskilt vad gäller det senaste kvartalet, dvs feb-apr 2014 i jämförelse med feb-apr 2013).

//

Utifrån de rensade siffrorna har alltså SAS under senast rapporterade 12 mån (dvs maj 2013-apr 2014) haft:

...intäkter 37 311 miljoner kr (-3% från föreg 12 mån)

...nettoresultat -614 miljoner kr (försämring från 286 miljoner kr i vinst under föreg 12 mån)

Som jämförelse har SAS självt angett följande intäktsförändring de senaste kvartalen exkl valutaeffekter och exkl Wideröe:

2012/2013:

q4: aug-okt 2013: +1%

2013/2014:

q1: nov 2013-jan 2014: -8%

q2: feb-apr 2014: -6%

SAS balansräkning

Per slutet av apr 2014 hade SAS:

...räntebärande finansiella tillgångar på knappt 11 miljarder kr

...räntebärande finansiella skulder på drygt 12 miljarder kr


Summa räntebärande finansiell nettoskuld ca 1,5 miljarder kr

//Edit: SAS anger i samma resultatrapport per apr 2014 "verkligt värde" på de räntebärande finansiella skulderna till knappt 12 miljarder kr.

Det är väl då marknadsvärde på börshandlade obligationer osv.

Utifrån det blir summa räntebärande finansiell nettoskuld i så fall istället ca 1,1 miljarder kr (skulder knappt 12 miljarder kr minus tillgångar knappt 11 miljarder kr).

//

Därutöver fanns i och för sig övriga räntebärande tillgångar på 4-5 miljarder kr (men inga övriga räntebärande skulder).

Dvs i så fall kan man betrakta det som att SAS hade en total nettokassa på ca 3 miljarder kr (nettoskuld 1,5 miljarder kr minus övriga nettotillgångar 4-5 miljarder kr).

Preferensaktier

I feb 2014 sålde SAS ut 7 miljoner st så kallade preferensaktier.

Preferensaktierna såldes ut för 500 kr per st vilket gav SAS 3,5 miljarder kr i kapitaltillskott.

Nackdelen är att SAS har lovat betala ut 50 kr i preferensaktieutdelning per preferensaktie och år.

Med 7 miljoner st utgivna preferensaktier innebär det en (ej avdragsgill) utbetalning på 350 miljoner kr per år (7 miljoner st gånger 50 kr per st).

Detta är alltså en kostnad som belastar (och alltså ej ingår i) SAS bokförda nettoresultat (som enl ovan som utgångspunkt redan är negativt under senast rapporterade 12 mån).

Och preferensaktieutdelningen ska betalas ut innan utdelning till de vanliga stamaktierna kan komma på tal.

Går det dåligt för SAS (dvs stora förluster osv) är det inte ens säkert att SAS har råd att betala ut preferensaktieutdelningen.

Det lär vara ett skäl till att preferensaktiernas börskurs i skrivande stund står i 390 kr (dvs de är -22% på ca ett halvår).

Här i bloggen är uppfattningen att preferensaktier är att betrakta som räntebärande skuld om man ser det ur stamaktieägarnas perspektiv.

7 miljoner prefaktier gånger prefaktiekursen 390 kr = 2,7 miljarder kr i marknadsvärde på räntebärande skuld i form av prefaktierna.

Det är förenklat vad det skulle kosta för SAS att återköpa prefaktierna vid rådande börskurs.

SAS kan därmed totalt sett sägas vara skuldfritt netto, dvs:

...en total räntebärande nettotillgång på ca 3 miljarder kr

minus

...prefaktieskulden på 2,7 miljarder kr.

//Edit: Försiktigt räknat så bör man väl betrakta SAS finansiella nettoskuld 1,5 miljarder kr och till det lägga preferensaktieskulden 2,7 miljarder kr.

Då erhålls en total finansiell nettoskuld på drygt 4 miljarder kr vilket innebär en hög skuldsättning för SAS vid rådande stamaktie-börsvärde på knappt 4 miljarder kr (särskilt med tanke på SAS höga konjunkturkänslighet).

En nyckelfråga är vad SAS övriga (icke-finansiella) räntebärande tillgångar på 4-5 miljarder kr består av, och om det kan avyttras enkelt (och till vilket pris?) om så skulle önskas.

//

Konvertibellån

Av SAS ovannämnda räntebärande skulder på 12 miljarder kr utgörs 1,6 miljarder kr av ett konvertibellån som gavs ut i mars 2014 med hjälp av amerikanska storbanken JP Morgan.

Konvertibellånet har en löptid på fem år och ska återbetalas år 2019.

Innehavarna av konvertibellånet har dessutom möjlighet att byta lånet till nya SAS-stamaktier, vilket då alltså skulle innebära en utspädning av befintliga stamaktier.

Ju fler aktier ett bolag ger ut, desto fler aktier fördelas bolagets värde på, vilket i sin tur (förenklat) sänker det motiverade värdet per aktie i bolaget.

Om innehavarna ska byta lånet till nya SAS-stamaktier ska det dock ske till en konverteringskurs på 24 kr vilket ligger ganska långt över rådande börskurs kring 11 kr.

Dvs det är ju bara rationellt för konvertibellåns-innehavarna att byta till nya SAS-stamaktier, om stamaktie-börskursen överstiger konvertibellånets konverteringskurs.

Teoretiskt sett verkar det som att 60-70 miljoner st nya SAS-aktier skulle kunna tillkomma om börskursen når över 24 kr och konvertibelinnehavarna byter konvertibellånet till nya SAS-aktier.

Då skulle det totala antalet utestående SAS-stamaktier öka med 20% (från 329 miljoner st till 396 miljoner st.

Alternativt uttryckt så skulle den tidigare stamaktiestocken efteråt bara motsvara en ägarandel på 83% av SAS.

Dvs konvertibellånet och relaterad utspädning begränsar den potentiella uppgången i SAS-stamaktien.

//Edit: En fördel med konvertibellånet är i alla fall att om SAS går bra så att börskursen stiger så att konvertibellånet byts ut mot nya SAS-aktier, så kommer SAS egna kapital att öka med 1,6 miljarder kr (dvs motsvarande konvertibellånet) vilket då stärker upp SAS egna kapital.

//

SAS vd Rickard Gustafson i resultatrapporten för feb-apr 2014 (som kom 18 juni 2014):

Den skandinaviska flygmarknaden är fortsatt präglad av intensiv konkurrens och prispress vilket minskat marginalerna mer än förväntat

och SAS redovisar ett resultat före skatt på -1 078 MSEK för andra

kvartalet.

Vi är djupt missnöjda med resultatet, och det är sämre än

förväntat.

Dock är det värt att notera att vi i april uppnådde en rekordhög

kabinfaktor och att antalet passagerare som flög med SAS ökade

med drygt 300 000 under kvartalet.

Likaså fortsätter vi att minska enhetskostnaden, som under kvartalet sjönk med 5,3%.

Sedan introduktionen av vårt förnyade EuroBonus-program har antalet medlemmar ökat kraftigt, och vi fortsätter nu att utveckla programmet till

glädje för våra kunder.

Marknadsutvecklingen visar dock att det är absolut nödvändigt att SAS

agerar än mer offensivt.

Vi trappar nu upp åtgärderna på både intäkts- och kostnadssidan.

De ytterligare kostnadsåtgärderna kommer att effektivisera vår verksamhet och redan under räkenskapsåret 2014/2015 förväntas en resultatförbättring på ytterligare en miljard SEK.

//Min kommentar: Erfarenheten visar att sparpaket ej ger en motsvarande resultatökning på sista raden, utan besparingarna brukar ätas upp av fortsatt prispress etc pga den hårda konkurrensen i branschen.

//

Gustafson fortsätter:

Med de åtgärder som genomförs ser vi en möjlighet att ytterligare

förstärka erbjudandet till Skandinaviens frekventa resenärer bland

annat genom att expandera SAS interkontinentala erbjudande.

Vi planerar nya direktlinjer från Oslo och Stockholm till Nordamerika och

Asien, med start under hösten 2015.

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/26/90/DB/wkr0006.pdf

I samma resultatrapport (för kvartalet feb-apr 2014) i länken ovan gav SAS följande utblick för hela bokföringsåret nov 2013-okt 2014:

Helåret 2013/2014

Resultatet för kvartalet (feb-apr 2014) är sämre än förväntat.

Rekapitaliseringen som genomfördes under februari och mars har stärkt den finansiella beredskapen.

SAS kommer att fortsättningsvis effektivisera verksamheten samt vidareutveckla kunderbjudandet för att stärka konkurrenskraften.

...Resultateffekterna från det befintliga omställningsprogrammet

för räkenskapsåret 2013/2014 förväntas uppgå till cirka 1,2

miljarder SEK.

...De nya kostnadsåtgärderna som nu initieras kommer att resultera i omstruktureringskostnader vilka bedöms belasta resultatet

innevarande räkenskapsår.

Omfattningen av dessa omstruktureringskostnader är i dagsläget inte fullt ut beräknade.

//Min kommentar: Dvs ytterligare engångskostnader för kostnadsbesparingar är att vänta under bokföringsåret resterande två kvartal.

//

Avsnittet i resultatrapporten fortsätter:

Under förutsättning att marknadsförutsättningarna avseende

kapacitetsutbudet, flygbränslet och valutan inte försämras ytterligare

och att inget oförutsett inträffar i övrigt finns det förutsättningar för att

uppnå ett positivt resultat före skatt

...inklusive den positiva effekten från den ändrade pensionsredovisningen

...men exklusive omstruktureringskostnader

även under räkenskapsåret 2013/2014.

//Min kommentar: Dvs inklusive ytterligare förväntade omstruktureringskostnader lär SAS visa förlust för helåret 2013/2014 trots den positiva pensionsrelaterade engångsposten på drygt 1 miljard kr.

//

Resultatrapporten fortsätter:

I SAS tidigare prognos som uppdaterades den 8 maj (2014) skrev SAS:

Under förutsättning att marknadsförutsättningarna avseende kapacitetsutbudet, flygbränslet och valutan inte försämras ytterligare och att inget oförutsett inträffar i övrigt finns det förutsättningar för att uppnå

ett positivt resultat före skatt, inklusive den positiva effekten från den

ändrade pensionsredovisningen, även under 2013/2014.

Konkurrent i lyxsegmentet

Så är det att flyga första klass med flygbolaget Emirates (enl norska tidningen Dagens Naeringsliv 2 sep 2014): http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/09/02/1948/Luftfart/slik-skal-nordmenn-lokkes-til--fly-first-class

Emirates är baserat i Dubai och satsar nu särskilt på att bla få norrmän att flyga första klass med flygbolaget.

...Enl Wikipedia har Emirates ca 230 flygplan som flyger till drygt 140 destinationer: http://en.wikipedia.org/wiki/Emirates_(airline)

...Som jämförelse anger Wikipedia att SAS har drygt 140 flygplan som flyger till drygt 100 destinationer: http://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines

...Emirates antal anställda: ca 75 000 pers

...SAS antal anställda: ca 12 000 pers

Emirates ekonomiska utveckling:

Intäkter:

apr 2012-mars 2013: 78 miljarder emirat-dirhams

apr 2013-mars 2014: 88 miljarder emirat-dirhams (+13%)

Rörelsemarginal:

apr 2012-mars 2013: 5%

apr 2013-mars 2014: 6%

http://content.emirates.com/downloads/ek/pdfs/report/annual_report_2014.pdf

Dvs Emirates verkar vara ett exempel på ett ekonomiskt välmående flygbolag.

Bolagets intäkter verkar motsvara 167 miljarder kr för senaste bokföringsåret (jämfört med SAS intäkter på 37 miljarder kr i årstakt).

Emirates har alltså mer än fyra gånger större intäkter än SAS, men bara drygt 60% fler plan.

Verkar alltså löna sig att nischa in sig på lyxsegmentet.

Dock lätt att säga eftersom Emirates väl har en stor lokal kundbas av rika oljeshejker som vill resa runt om i världen, vilket ju SAS inte har på samma sätt på sin hemmamarknad Skandinavien.

Finnair

SAS finska konkurrent Finnair har som jämförelse enl Wikipedia knappt 60 flygplan i sin flotta, och flyger till 80-90 destinationer: http://en.wikipedia.org/wiki/Finnair

...Finnairs börsvärde på Helsingforsbörsen 325 miljoner euro (ca 3 miljarder kr) vid börskurs 2,54 euro.

...Det alltså att jämföra med SAS börsvärde på knappt 4 miljarder kr vid börskurs 11-12 kr.

Finnair-aktien hade en topp på 5-6 euro hösten 2010.

Föll sedan till botten kring 1,70 euro sommaren 2012.

Uppgång till topp på över 3 euro hösten 2013.

Botten kring 2,30 euro våren 2014.

Finnair-aktiens kursmönster är därmed inte helt olikt SAS-aktiens ovannämnda dito:

...Topp på nästan 70 kr under hösten 2009.

...Botten på nästan 5 kr under sommaren 2012.

...Topp på över 25 kr hösten 2013.

...Botten på 11 kr i aug 2014.

...Nuvarande kurs kring 11-12 kr i början av sep 2014.

Finnairs ekonomiska utveckling:

Intäkter:

2012: 2 449 miljoner euro

2013: 2 400 miljoner euro (-2%)

2014 (första halvåret): 1 109 miljoner euro (-8%)

Rörelsemarginal:

2012: 2%

2013: 0%

2014 (första halvåret): -5%

Nettoresultat:

2012: 11 miljoner euro

2013: 11 miljoner euro

2014 (första halvåret): -52 miljoner euro

Inte en särskilt rolig utveckling alltså.

Finnair verkar i alla fall vara finansiellt starkt med en nettokassa på 70 miljoner euro (motsvarande 21% av börsvärdet) per slutet av juni 2014.

//Tillägg 8 sep 2014

Finnair genomför ett besparingsprogram som ska sänka den årliga kostnadsnivån med 17 miljoner euro inom några år (dvs ganska mycket i relation till Finnairs årliga nettoresultat-nivå enl ovan).

Programmet innebär bla en ny överenskommelse med Finnairs piloter.

Enl pressmeddelande från Finnair 8 sep 2014:

Finnair reaches negotiation result with pilots

Finnair and the Finnish Air Line Pilots' Association (SLL) have reached a result in the negotiations related to Finnair’s savings program.

The agreement brings Finnair 17 million euros in permanent annual savings.

Approximately 11 million euros will materialize gradually over the 2-year CLA period.

Approximately 3 million euros will materialize in the coming few years through growth and the remaining 3 million euros in the future through changes to pensions and the employment terms of new pilots.

In return, Finnair gives pilots protection for redundancies for the next two years.

It has been additionally agreed that Finnair will study an incentive plan for pilots.

The savings agreement is contingent on the realization of this incentive plan that will be formulated during autumn.

http://www.finnairgroup.com/mediaen/mediaen_7.html?Id=xml_1690978.html

Dvs uppgörelsen innebär bla att Finnair lovar att inte sparka någon av sina piloter under de närmaste två åren.

//

Övriga jämförelser med SAS:

...Medan SAS har ca 12 000 pers anställda så har Finnair drygt 5 000 pers anställda.

...Medan SAS flög 28 miljoner passagerare under senast avslutade bokföringsåret så flög Finnair drygt 9 miljoner passagerare under helåret 2013.

Finska staten äger 56% av Finnair (enl ägartabell per slutet av aug 2014): http://www.finnairgroup.com/investors/investors_4_1.html

Ur finska tidningen Hufvudstadsbladet 6 sep 2014:

FFC:s Huutola: Finnair är statens skamfläck

Vice ordförande för Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC Matti Huutola anser att statens ägarstyrning av Finnair misslyckats totalt.

Huutola kräver att regeringen skärper övervakningen av hur statliga företag behandlar sina anställda.

Huutola säger i ett pressmeddelande att Finnair helt ignorerar de anställdas rättigheter och att staten inte ingriper alls.

Finnair meddelade i veckan att man börjar köpa kabintjänster av ett norskt bemanningsföretag och kommer att införa nedskärningar i den finländska personalen.

FFC fördömer avtalet och menar att det inte löser Finnairs problem med konkurrenskraften.

http://hbl.fi/nyheter/2014-09-06/652726/ffcs-huutola-finnair-ar-statens-skamflack

Bla har det varit tal om att Norwegian har thailändska kvinnor anställda som flygvärdinnor till låga löner.

Tex enl SVT.se från okt 2013:

Norwegians personal tjänar 3.000 kr/mån

Thailändska kabinanställda i flygbolaget Norwegian har en grundlön på 3.000 kronor.

”Social dumpning” menar fackförbunden som nu uppmanar till bojkott av lågprisflygbolaget.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/norwegians-personal-tjanar-3-000-kr-man

Även ur den artikeln bla:

Det norska flygbolaget (dvs Norwegian) lanserade tidigare i år (2013) sin internationella satsning på långflygningar.

Bolaget har nu flera avgångar i veckan till bland annat Bangkok och New York.

Det norska mediebolaget NRK har fått insyn i kontraktsvillkoren för den thailändska kabinpersonalen på långflygningar mellan Europa, Asien och USA.

De har kommit fram till att månadslönen för de flesta av dem ligger kring 15.000 bath, motsvarande 3.067 kronor.

För en tolv timmars flygresa mellan Oslo och Bangkok får den anställda 200 kronor extra.

Norwegians personalupplägg har gjort att bolaget fått problem i USA.

Enl tex Svenska Dagbladet 3 sep 2014:

Norwegian åker på bakslag i USA

Norska Norwegian, med vd och storägare Bjørn Kjos, åker på ett bakslag i

USA.

Transportdepartementet nekar Norwegians dotterbolag Air International tillfälligt tillstånd att flyga på i USA, i väntan på att beslut om ett permanent tillstånd tas.

Enl artikeln bla:

Beslutet kommer efter påtryckningar på regeringen i Washington från de amerikanska flygbolagen, som anser att Norwegian rundar regelverket genom att låta NAI ha sitt säte på Irland samt hyra in piloter via bemanningsföretag.

http://www.svd.se/naringsliv/bakslag-i-usa-for-norwegian_3876874.svd

Enl artikeln handlar bråket om Norwegians flygningar mellan Europa och USA, men dock ej mellan Sverige och USA.

Om Norwegians problem med sina nya Dreamliner-flygplan bla:

Dagens Nyheter 7 jan 2014:

Dreamliner blev en mardröm

Rekordmånga klagomål har lämnats in mot flygbolaget Norwegian i Norge, till följd av återkommande problem med bolagets nya dreamlinerplan.

Även svenska kunder har på senare tid drabbats av förseningar och inställda avgångar.

Bolaget lovar nu bättring.

http://www.dn.se/ekonomi/dreamliner-blev-en-mardrom/

Även enl den artikeln:

De tre nya flygplan av modellen Dreamliner som Norwegian köpt in för att trafikera bolagets flygningar till New York, Fort Lauderdale och Bangkok har hittills långtifrån varit den dröm som tillverkaren Boeing utlovat – utan snarast en mardröm.

Planen har dragits med

bromsfel

felaktiga batterikopplingar

elbränder

och fallerande oljefilter

sedan de sattes i trafik i början på hösten (2013).

Enl Aftonbladet 9 jun 2014:

Norwegian tvingas ersätta Dreamliner

Hyr in charterplan med mindre benutrymme och utan tv

_Pro… [content has been truncated]

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?