Post entry

Risk för stjärnsmäll i Starbreeze

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Starbreeze-aktien har formligen exploderat de senaste tre månaderna. Det har vänt för företaget, mycket i och med det lyckade förvärvet av Overkill, som skedde förra året. Vad marknaden dock verkar ha missat är att det finns nästan 1,4 miljarder aktier i bolaget och värderingen har närmat sig skrämmande nivåer.

I fredags gick Starbreeze ut med ett pressmeddelande där man informerade om att Payday 2 sålts i 1,58 miljoner exemplar på en månad. Detta är lika mycket som föregångaren har sålt sedan lanseringen för mer än ett år sedan. Försäljningsframgången är både glädjande och imponerande för ett bolag som under många år har kämpat med en dålig lönsamhet. Starbreeze gjorde det enda rätta, efter att ha utvecklat högbudget-spel (AAA-titlar) på beställning, gick man över till att göra billigare spel som man äger själv med fokus på digital-nedladdning. Man förvärvade även bolaget Overkill som har ett starkt varumärke i spelserien Payday. Och den nya strategin betalade sig snabbt, redan innan Payday 2 lanserats kunde man meddela att produktionskostnaderna hade täckts, spelet gick alltså med vinst innan det var släppt, tack vara alla förbokningar.

Framgångarna med Payday 2 har mer än väl avspeglats i aktiekursen som dubblats den senaste veckan, på tre månader har den dragit iväg med 400 procent. De som tecknade aktier i förra årets nyemission på 5 öre är nog tämligen glada nu när aktien i skrivandets stund handlas till 60 öre, vilket gör att börsvärdet hamnar på dryga 800 miljoner kronor. Risken är dock att det roliga nu är slut för aktieägarna i Starbreeze. Så länge inte Payday förvandlas till något som kan liknas med Minecraft-fenomenet, så väntas försäljningen nu tappa fart om den följer traditionella mönster. I morgon lanseras även GTA 5, årets i särklass mest efterlängtade spel som liksom Payday 2 (bankrån) handlar om att vara på fel sida om lagen (GTA 5 lanseras dock inte till PC med detsamma).

Är Starbreeze-aktien köpvärd på dessa nivåer? Låt oss säga att Payday 2 säljer i dryga 3 miljoner exemplar och lägg där på intäkterna som väntas strömma in när de fem beräknade tilläggen kommer till Payday 2. En fråga som blir viktig är hur länge Payday 2 kan säljas till ordinarie pris på 29,99 euro (detta på ”Steam” den populäraste plattformen för digital nedladdning). Säg att vi då hamnar på cirka 200 miljoner kronor i intäkter. Med ett börsvärde på 800 miljoner kronor (4x ev/sales) handlas aktien redan till någon form av ”uppköpsnivå”. Tror förvisso att ett uppköp i detta fall är mer sannolikt än i exempelvis Fingerprint och Precise, men ställer mig kritisk till om någon skulle betala mer än den summa som börsvärdet redan ligger på. Vi minns uppköpet av DICE som EA genomförde 2004 på 650 miljoner kronor, då fick man bland annat varumärket Battlefield som EA har förädlat på ett fantastiskt sätt de senaste åren. Redan 2004 vågar jag dock påstå att Battlefield var mer unikt än Payday.

För tillfället har dock Starbreeze ett till ess i rockärmen, nämligen spelet som filmskaparen Josef Fares ligger bakom med namnet ”Brothers- A Tale Of Two Sons”. Spelet har på de flesta håll fått lysande recensioner med ett branschgenomsnitt på 84/100 (Metacritic). I den senaste kvartalsrapporten försöker Starbreeze dock hålla nere vinstförväntningarna på detta spel.

Resultatet av den stora uppgången i Starbreeze har gjort att omsättningen i aktien även den de senaste månaderna har exploderat. På Avanzas forum är Starbreeze-aktien nu det näst hetaste ämnet (efter Fingerprint). Om försäljningstakten nu svalnar är risken dock överhängande att aktien även den tappar mark. Med en rekordsnabb uppgång finns det därmed risk för en rekordsnabb nedgång.

Läs även Tomas Otterbecks blogg om Precise Biometrics och Fingerprint Cards här.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?