Malka OIL: spännande tider i känsligt bolag

Malka OIL har de de senaste veckorna visat en klar uppåt-trend. Mycket talar för fortsatt positiv utveckling, samtidigt som negativa nyheter skulle kunna få dyra konsekvenser.

Bolag PetroGrand
Rek. Köp
Kurs vid analys 18.00
Aktuell Kurs 24.3
Förändring +35%
Kursgraf

Malka OIL står nu inför den kanske mest spännande perioden på mycket länge för bolaget och dess aktieägare.

Nedan tänkte jag lista några av de saker som vi har att se fram emot de kommande veckorna.

Till alla på redeye; detta är min första analys på den här siten, så jag hoppas att ni har lite överseende och minns den gången ni själva var gröna på detta område.

* Den senaste tidens uppgång beror enligt de flesta, och så även mig, på den förväntade nyheten om att oljepipen till Tomsk åter skall tas i bruk. Vid ett positivt besked kommer aktiekursen säkerligen ta ett skutt  norrut. Man ska dock komma ihåg att vi ofta ser kortsiktiga spekulationer i aktien och vinsthämtagningar kommer att ske. För den som har is i magen finns det dock flera godbitar att vänta på.

* Malka har nu fått en Ny VD vid rodret; Maks Grinfeld , och den här gången verkar det vara en person som inte bara pratar, utan en som faktiskt inte har något emot att få lite skit (eller ska vi säga rå-olja ;-) ) under naglarna. Att han är före detta ryss och fortfarande kan sitt modersmål är givetvis ett plus i kanten, inte minst med tanke på det lite okonventionella företagsklimatet hos våra gamla grannar i öst. För den som är intesserad av vad han gjort hittills finns det ett nyhetsbrev iform av en pdf på företagets hemsida.

* Malka är nu i princip skuldfritt! Oavsett vad den gamle skojjaren och före detta styrelsemedlemmen Michail Malyarenko säger, så är domstolen i Tomsk tillfreds med Malkas ekonomi. Detta är ju givetvis skönt att veta, eftersom det då skulle vara enklare att få till ett lån för att köpa in mer material i form av en till borr-rigg och att

möjligen kunna bygga en  egen station för behandling av oljan. Om en sådan station byggs så kommer det innebära ett stort klirr i kassan för företaget, eftersom man då kommer kunna sälja en mer förädlad produkt. Detta kommer ju dock ta lite tid och det är knappast vad Malka kommer att lägga pengarna på härnäst.

* En ny reservuppdatering är på väg! De undersökningar som gjorts innan har inte varit direkt rättvisande, eftersom att de helt enkelt inte har undersökt hela Malkas licensblock. Att spekulera i vad de nya reserverna kan tänkas vara tänker jag låta bli, men så väl experter som företagsledning är överens om att de är större än de som finns på pappret idag. Ledningens bedömning av de tre identifierade oljefälten som idag finns är ca 140-190 milj. fat.

Då ska man ha i åtanke att det finns ytterligare 7(!) st. identifierade oborrade strukturer.

* Kursen har närmat sig den nya botten i trendkanalen som tycks ligga på 0.18 kr. En rekyl upp är att vänta.

 

Då till de lite mindre smickrande sakerna.

*Malka OIL hamnade i våras i blåsväder med "ryssen". Att göra oljeaffärer i detta land är uppenbarligen inte helt lätt, om man inte sitter med rätt kort på handen. 

Pipen stängdes av och falska rykten om konkurs och miljöförstöring  bokstavligen sprutades ut av den dåvarande styrelsemedlemmen Malyarenko. Att denne man inte har några vidare spärrar uppenbarades när han flög in beväpnade vakter med helikopter, i ett försök att??? Ja vad det

egentligen var han ville uppnå förstår jag inte riktigt. Han om någon borde ju vara intresserad av att Malka pumpar olja, eftersom han äger aktier i bolaget, styrelsemedlem eller ej.

Men vi får väl kalla det för ett handlande i desperation när han inte fick sin vilja igenom. Denne man verkar nu ha lugnat ner sig en aning och förmodligen var det det sista jäkelskap han ställde till med. Men med galningar som dessa vet man aldrig.

*Malka OIL har historiskt sett haft det svårt att nå upp till produktionsmålen. Man har som mest varit uppe i dryga 3000 fat/dygn och något mer skulle önskas. Nu ska man komma ihåg att de knappast har fått arbeta ostört pga. bråket i styrelsen och ett kollapsat oljepris.  

 

Oljepriset är nu på uppgång igen och vi ligger stadigt runt 70 USD/fat och en fortsatt uppgång är inte långt borta nu när lågkonjunkturen har bromsat upp. Visst kan det ta ett tag innan det tar fart igen, men inom 1-2 år så kommer oljepriset att stå bra mycket högre än nu enligt experterna. Man skall komma ihåg att allt är inte nattsvart här i världen, Kina har till exempel ökat sin bilförsäljning 6 månader i rad, och dessa ska tankas med oljeprodukter. Så fort pipen är öppnad finns en kapacitet att skicka iväg 4000 fat om dygnet, men då krävs säkerligen att några fler hål borras. Vi aktieägare får helt enkelt utgå från att detta är planen.

 

Mitt råd blir härmed Köp. Det finns saker att se fram emot både kortsiktigt och långsiktigt. Visst finns det risker, men risk/reward är här fördelaktigt och med dagens låga kurs passar Malka Oil utmärkt som en krydda i portföljen. Var bara vaksam med nyhetsflödet.

 

 

Kommentarer

Jaha, då ser vi fram emot ännu en "livlig" "diskussion".

Skulle gärna sett någon form av fundamental bedömning om vad du tycker att aktien är värd, snarare än bara ett uttalande om att TA pekar på en uppgång.

Har redan gjort mycket dåliga affärer i Malka så jag är inte så entusiastisk.

Hej Erik!
Beklagar de dåliga affärerna, är ju dock lätt hänt när det stormar så mycket i ett bolag. Tror varken du, jag eller någon annan kunde ha förutsett det forna kriget i styrelsen till exempel.

Ser att du vill ha en värdering, men jag får återkomma till det när den nya reservrapporten har blivit släppt och när vi vet vad de faktiskt får betalt per fat... Just nu är det många parametrar som är osäkra. För osäkra för att kunna göra en rättvis värdering.

Ska jag försöka mig på något ändå så skulle jag säga en kurs runt 35 öre, med tanke på vad de faktiskt har. (oljan i backen)

Återkommer! :)

...Kalles Farsa; Redeyes bästa oljeanalytiker

Självklart Didi! Håller med dig.

Men man måste ju börja nånstans. :)

Hoppas iaf att den kan vara till någon nytta. Inte minst med tanke på det tekniska perspektivet.
.18 är helt klart den nya botten, så den som är sugen går in nu!

Verkar även som att Maks tagit nästa steg i att öka produktionen, nämligen vatteninjektion i ett av borrhålen. Kommer med all säkerhet ge trevliga produktionssiffror nästa månad om den ger önskad effekt.

Här är en fin länk om hur det går till!

http://www.tekoilandgas.com/technology/operations-technology/water-flooding

Mkt nöje! Mvh / Y_T

Det är underhållande att följa diskussionen kring Malka, men det känns som ett minst sagt mycket riksfyllt case. Visserligen finns det en hel del olja i marken, men när jag läst lite om bolaget får jag känslan att det kommer vara brist på kassa relativt snart.

Frågan är vem som kommer bidraga med detta kapital och till vilket pris...

Till Stefan.
Mycket handlar om nye VD's handlingskraft.
Givetvis så kommer vi att BEHÖVA ett antal goda nyheter inom närtid för att det skall bli något.

Att pipen öppnas snart, är ju relativt säkert.
Sen behöver vi en bra reservuppdatering. Även detta känns enligt mig som något man kommer lyckas med.
Bara att spana in hur omkringliggande geografi ser ut och hur liten del av blocket som fram tills nu har kartlagts. Vid en eventuell "Jackpott" kommer det att regna manna från himlen, och då vill man ju inte stå där utan sked... Vid en lyckad uppdatering ser också chanserna att få in mer kapital mkt goda ut.

Det är det primära just nu. Produktionen får man ta itu med efter detta. Maks håller ju på i detta nu att ta fram en ny plan för bolagets prod.utveckling. Detta enligt hans brev till aktieägarna som finns på företagets hemsida.

Fram tills dess, lycka till!

...Jag tror och beräknar själv att till Q3 kommer den rusa lite, men att den nu kommer och ligga och hoppa mellan .17 till .21 ett tag framöver.

Hmm. Ja, det är möjligt att du får rätt.

Men .18 snarare än .17 verkar vara nya botten. Med de nyheterna som väntas snart så lär kursen inte gå igenom denna.

Verkar som att det blir svårt att snitta ner sig för oss som varit med ett tag.

Men men, lite positva nyheter är vad folk hungrar efter nu, och då kommer det bära iväg. :)

Your_Therapist

BRA att du tar dig tid och skriver analys, för att vara din första gör du bra ifrån dig. Hittar en del rena sakfel, men låt oss inte bli hängandes vid dem, utan ta fasta på det Erik i analysens första kommentar efterlyser.

Din analys fokuserar helt på positiva nyheter och kursutveckling utan att beröra företagets utvecklingsmöjlighet relaterat till nuvarande finansiell position, det gör att analysen haltar lite.

Låt oss ta ett exempel på en fullt möjlig utveckling...
Vi säga att det inom kort kommer nyheter om att pipeline är brukbar igen och kursen gör ett skutt.
Därefter kommer en reservuppdatering som visar ökade reserver, men inte så mycket som många hoppats på, - nu vad, upp eller ner?
Ovanpå detta kommer en Q2-rapport som bekräftar att kassan är skral, det återstår en del skulder och man har även fått en bötesdom på halsen för man körde igång pipen utan tillstånd, - nu vad, upp eller ner?
...i exemplet finns ingen fundamental ekonomisk fakta att beräkna ett företagsvärde på, hänger du med?

Oavsett hur nyhetsflödet faller ut så är det ändå så att när nyhetens behag lagt sig, trots allt så att det är verksamhetens möjlighet att generera avkastning som avgör hur mycket företaget borde värderas till.

Här är några siffror som kan hjälpa dig värdera företaget, pussla gärna med dom och se vad du kommer fram till om företagets ekonomiska hälsa:
Kassalikvid 1/4-09: 5MSEK
Likvidtillskott NE Q2: 140MSEK
Leverantörsskulder & juridiska tvister: 233MSEK, *(varav 132MSEK redan betalda).
Bötesbelopp, miljöbrott och tillståndsöverträdelse: ???
Oljeproduktion Q2: 176149 fat.
Beräknad bruttoinkomst, snitt per fat Q2: 110:-
Beräknad produktionskostnad, snitt per fat Q2: 93,50
Beräknad avskrivning per fat Q2: 25:-
Beräknad försäljningskostnad per fat Q2: 3,80
Ökad försäljningskostnad p.g.a biltransport, (ca. 90000 fat): ??
Administrationskostnader: ??, (var Q1-09 10,7MSEK).
Övriga rörelsekostnader: ??, (var Q1-09 8MSEK).

*(En braskslapp gällande 400MSEK leverantörsskulder & juridiska tvister, möjligt att en del av dessa redan betalats under Q1)

Tittar man bara på siffrorna så ser det mörkt ut, men hopp finns, och hoppet heter Maks Grinfeld. Han är en duktig förhandlare och jag har stor tilltro till att han om någon kan leda Malka genom krisen, men han kommer förmodligen att behöva mer pengar än vad som i företaget idag om han skall kunna jobba framåt efter att han släckt alla bränder.

Aj då, blev en liten miss där, så här skulle det naturligtvis stå...

*(En braskslapp gällande 233MSEK leverantörsskulder & juridiska tvister, möjligt att en del av dessa redan betalats under Q1)

Tack Tony för den konstruktiva kritiken! Sånt är alltid välkommet! :)

Lade inte ner så mkt energi att behandla de juridiska tvisterna och leverantörsskulderna som du nämner eftersom som jag inte riktigt kan bilda mig en bild av hur många som det egentligen ligger någon tyngd bakom.
Om jag förstått det rätt så är många av dem kontrade med motstämningar och vissa av dem skall ju enligt ledningen vara tagna helt ur luften. T.ex. de som handlar om miljöförstöring.

Sen vet jag även att vissa av de jobben som företaget beställt inte levt upp till förväntningarna hos ledningen, varför tvister om löneutbetalningar och annat blivit aktuella.

Givetvis tråkigt att det är så, men frågan är vilka som man kan lita på. Jag själv vet inte eftersom jag inte vet exakt vad som hänt och det är det nog väldigt få som gör.
Blir nog till att låta domstolen avgöra en del, och en del förlikningar blir det säkert.
Men att svara exakt på hur mkt extra pengar företaget eventuellt behöver ta in tycker jag det är för tidigt att säga nåt om.

Tack för berömmet också. :)
Mycket roligt att höra. Blir kanske fler analyser i framtiden.

Det var ingen rolig läsning alls om Malka jag gjorde idag; Gabrielsson och Svinhufud byggt utan bygglov, ljugit (då man talat om siffror som var och är ouppnåeliga för Malka) om produktionssiffror till aktieägarna, sedan har ifrån Malkas nya ägares syn sett att det ev. kan finns substans i påståendena om dessa skulderna Malka haft till underleverantörerna man haft problem med...

Min personliga åsikt är att Mats Gabrielsson är en skojare, kommer aldrig köpa en aktie i ett bolag där han finns med i ledningen. Jag kan förstå att Malka fått problem i Ryssland.

Hur kan man gå ut med så orealistiska siffror som 8,000 fat/d och 12,000 fat/d till sina aktieägare, när man vet att de inte är realistiska. För mig ofattbart...

Efter denna läsning tror jag att det kommer dröja en bra bit inpå 2010 innan Malka kommer att gå riktigt bra... Innan dess; .16 (ev. .15) - .21, fram och tillbaka...

Få se hur det går för Alliance Oil, kanske något som glädjer?

Ja det där brevet innehöll inte det som man hade väntat sig och trott.

Bygga pipline utan bygglov? Hur dum får man lov att bli?
Håller med i vad du skriver, det här kommer ta lite tid. Som kortast en bit in på 2010, innan det rimligtvis borde röra på sig om det gått som det ska och inga nya problem uppstår.

Som sagt, som ägare till malka-aktier så får man ha ögon i nacken och följa nyhetsflödet väl.

Instämmer, men med en som Gabrielsson. Som mer eller mindre ljugit för aktieägarna när det talats om produktionssiffror dom vet mycket väl att dom inte skulle kunna uppnå vet man aldrig vad som händer... Grinfeld, verkar vara seriös, han säger som det var/är

....Men Gabrielsson har för aktieägarna bakom ljuset rejält, det går inte att lita på företag där han sitter med i topparna, bevisligen!

Så man vet inte om man kan lite på de nyheter som kommer från Malka

Didi & Your_Therapist

Det här med Gabrielsson:s heder har jag varnat för ganska länge, men alla tycks ha valt att fokusera på MM som skurken i cirkusen, och samtidigt gjort sig lustiga på Ryssens bekostnad.

Läs Maks senaste brev ett antal gånger, där finns mer information än vad man uppfattar vid första läsningen om man är påläst om Malka.

Är det bara Pipelinen som saknar bygglov, eller är där fler "svartbyggen"?

Vidare:
"Baserat på den nya seismiken från den norra delen av licensblocket
OCH LICENSAVTALET planerar vi att genomföra borrning på den större
strukturen Myginskaya under vintern 2009/2010"

Om det varit ledningens vilja att projektera Myginskaya redan till vinter är "OCH LICENSAVTALET" överflödigt i den meningen.

Enligt licensavtalet måste företaget utveckla sitt licensblock, om detta inte sker riskerar man att få licensen indragen.

"Departementet för naturresurser genomför revision för samtliga
licenser utfärdade inom Tomsk län var sjätte månad."

Detta är mycket olyckligt då Malka inte har de pengar som krävs för att prospektera ett helt nytt oljefält nu i vinter, och även om de hade dessa pengar skulle de göra betydligt mer nytta på annat håll nu i vinter.

Rysk efterfrågan på inhemsk olja kommer öka detta kvartal enligt Merril Lynch i samband med rapporten för Alliance Oil och upprepar köp...

Detta borde även påverka Malka positivt i Q3-2010... Bara de problem som återstår med pumparna löses, pipeline och dyl. borde detta kunna bli en riktig lönsam period...

Man kan även hoppas att alla rättstvister löses till Malkas fördel, men men...

Samtidigt som Merryl Lynch upprepar köp i Alliance, rekar jag SKOJARE för Gabrielsson...

Vik, Gabrielsson och Pandeya... Hitta röda tråden?

Måste säga att jag är mkt besviken på den förra ledningen.

Hmm... Mkt av det som kommit fram ingick inte i mina beräkningar. Nu står i princip allt hopp till att Maks gör ett kanonjobb. Tror att han är rätt man på rätt plats!

Jag tror att det kommer gå bra till slut, precis som du och Tony säger är Maks förtroendeingivande.

Det där brevet, där problem som Tony precis lyfte fram, gjorde gott intryck på mig. Han strök inte någon medhårs precis, utan gav klara besked om situationen.

Det kommer bli en jobbig tod, men den kommer gå över. Medans kan jag tipsa om kanske just alliance som ligger runt stödnivåer. Det ser ut som den ryska ekonomin kommer lossna något, så det blir nog även bra för Malka.

Annars är det jag oroar mig mest för de förseningar med de bygglov (eller ev. avslag) som Tony nämnde och ev. skadestånd till de ryska bolagen. Det skulle nog göra det tufft. Men jag är trots detta optimistisk.

..Nu Tony och Your_Therapist ....äntligen kommer lite goda nyheter från Malka:

2009-09-18 15:27
Malka Oil: Pipelinen återigen i drift
(SIX) Från och med den 18 september i är Malka Oils pipeline
i drift igen. All olja transporteras nu via pipelinen in till
Tomskayaneft för att sedan kunna levereras vidare till det ryska
pipelinesystemet Transneft.
Det framgår av ett pressmeddelande.
"Efter ett intensivt och krävande arbete utfört av vår
personal på STS-Service i Tomsk har omfattande dokumentation
blivit färdigställd och inlämnad till myndigheter för utfärdande
av byggnads- och drifttillstånd. Alla handlingar har blivit
godkända och undertecknade av samtliga berörda myndigheter och
från och med den 18 september 2009 är pipelinen i drift igen",
skriver bolaget.

Nyhetsbyrån SIX

Sådär ja. Nu börjar både bolaget och oljepriset att rätta till sig. :)

Nu var det ett tag sedan analysen skrevs och de saker som vi väntat på har börjat falla på plats.
Ska nu bli MKT intressant att få se vad man klarar att rampa upp prod. till vid nästa rapportering.
Oljepriset har ju gått bananas några dagar nu, bara hoppas att det håller i sig så att vi får lite klirr i kassan.
Maks verkar gneta på bra och han får nog fortfarande ses som bolagets starkaste kort, tillsammans med det glada oljepriset.

Med bakgrund av dagens stora cirkus, där alla fattar noll så skulle jag rekommendera sälj. Ta hem vinsten på 5,6 % och håll ögonen öppna. Vänta tills bolagsstämman ägt rum.

Det här kan gå precis hur som helst, och med den ytterst knappa informationen marknaden fått känns det som att det finns mer att förlora än att vinna.
SÄLJ.

Ja det här verkar ju gå lika bedrövligt som många var rädda för.
Sitter man kvar nu är det med pengar som man inte är rädd om!
Hoppas ni hann sälja i tid. Nu är det nya spännande företag som gäller. Det här är ett avslutat kapitel för mig och många andra också hoppas jag.

MVH. Y_T