Dr Linn Baal » Kommentarer

hej grinig_nr_1,

köper det du skriver överlag men har en fråga som jag som jag anser vara den viktigaste i sammanhanget.

bakgrund först. om nu bel visar sig vara oeffektiv för både ptcl och cup kommer topo inte vara värt ett öre. däremot, om nu bel ger skapligt eller bra resultat för ptcl samt bra eller bättre för CUP kan det blir hur stort som helt speciellt då cup-studien även kan ge en tydlig fingervisning om vilka andra indikationer (du nämnde dem, "bladder, ovarian...") där BelCaP kombinationen kan vara effektiv.

i sammanhanget är utfallet av data binärt avgörande för topos framtid, (deep down, the sky is the limit eller någonting däremellan) och jag undrar därför hur du ser på sannolikheten för de olika scenarierna?

mvh /

Spekulativt köp: Topotarget

dear Ville7,

sorry for the late response but i dont read this everyday.

now, im aware of what topotarget stress and i am also of the opinion that +20-+40% should be seen as 'good'.

actually, i wrote a few posts about that (that +30% or so is good in this context and perhaps that +60% was a bit of an arrogant endpoint since no drug ever has done that in CUP yet) a few weeks before topotarget came out with that expression.

however topotarget does not say by that that they presume that the results will lay in that interval. they are just telling us how to interpret the data. good according to me because many people tend to believe that +60% is required for belinostat to eventually become approved in a phase III

in this context +60%, which is the endpoint, should be viewed as extremely good or outstanding whereas (although the model indicates that the endpoiunt will be met) a result of +20-+40 should ve viewed as 'good enough' to warrant further studies.

of course, noone cannot be certain and it is possible that the CaP arm gives outstanding data. based on the available information (search the net, its plenty of info.) i find it however hard to believe that the CaP combination will perform really good this time except from purely statistical reasons.

one thing to be aware of is however that the model does not include 'drop-offs' so the data presented here is in some sense max-values in terms of that (0 drop-offs).

regards

68 – an important number for the Topotarget investor

Ture,

tackar, ska ta och läsa in mig i projektet mer när tid finnes. kruxet verkar vara just transporterna. en investering under 2012 är väl tidsmässigt fortfarande attraktivt.

mvh /

Risker och potential för Naurprojektet

Ture,

det är väl så att man letar efter aktier där risk och potential inte hänger ihop kontra marknadsvärde? ;)

mvh

Vilka vägbyggen krävs av Naur mellan Kaunisvaara och Svappavaara?

tack för ditt svar Ture,

men jag skulle gärna vilja få en del klarlagt. Först, oberoende av politisk uppbackning så är frågan om det finns några konkreta hinder för att ett godkännande av 90 ton ska kunna gå igenom, exempelvis från naturvårdsverket? att det regionalpolitiskt finns stöd köper jag men det innebär väl inte per default att det går igenom iom att det finns högre instanser som kan sätta käppar i hjulet. Från andra hållet, vilket är lika vesäntligt; om det inte finns några formella hinder så går det väl att driva frågan via rättsliga instanser och därmed forcera fram en dispens (det politiska stödet finns ju)?

vidare, om det nu blir så att trafikverket inte ger dispens oavsett anledning, kommer northland att kunna realisera sin potential?

mvh /

Risker och potential för Naurprojektet

Ture,

ser du inga risker alls här, tycker meningen "Med den stora politiska uppbackningen kommer detta att lösas förstås." är lite väl naiv för att komma från dig?

har bara följt northland på avstånd men som jag tolkar det är det väl framgång närmast binärt beroende på att godkännande för 90 ton går igenom även om en järnväg i ett längre perspektiv skulle vara det bästa?

är absolut inte övertygad om vare sig det enda eller andra men det är iaf ett klart intressant case.

mvh /

Malmtransporterna för Northland (Naur) är inte på något sätt klart!

jag hänger med men ändå inte;

om antalet skov är ett symptom för progression så borde väl användning av l i rimlighetens namn ändå ge färre skov vid långtidsanvänding av preparatet i jämförelse med konkurrenterna?

mvh

Dimman skingras kring Laquinmod - unik multipel verkningsmekanism

intressant. ytterligare en faktor som kanske är den vesäntligaste i sammanhanget är att det är afrika vi pratar om, världens mest korrupta kontinent.

innebörd: förutom rent prospekteringsmässiga risker finns det mao en FET politisk risk samt ytterligare risker att ev. fynd inte kan reliseras pga korruption. ett annat sätt att se på saken är att det kan krävas en viss färdighet i att muta rätt personer för att realisera vinst. har Lucara det?

intressant i vilket fall som helst mvh /

Diamonds are forever, forever, forever ...

hej, jag tror rent krasst att belinostat måste visa på bra data för att kursen ska höjas vesäntligt. CUP data är utan tvekan de viktigaste men (bra nog) kommer de att dröja till H1 2012. I ett längre perspektiv, kanske 1år+ är topo eller belinostat en vettig investering i förhållande till börskurs.

marknaden för biotech är sur som salami och det gäller även för topo...belinostat måste upp till bevis

mvh /

68 – an important number for the Topotarget investor

re löparn,

troligtvis ligger det något i det du har skrivit, det ligger iaf mer än en hund begraven här...

helt sanslöst PM, fortfarande häpen!

mvh /

PharmaLundensis! löparns "sista suck"?

haha, det var det roligaste jag läst på länge. VD som kommenterar löparn??? Knappast förtroendeingivande. hahaha

mvh /

PharmaLundensis! löparns "sista suck"?

re mrmehlstrand,

det finns två hyfsat nya discounted cash flow beräkningar som är publicerade för topo om det är det du syftar till. den ena går att läsa i Drule's analys från december 2010 och sen finns det en ytterligare från Edison investment. Tror dessa kommer uppdateras under senvåren iom att nya studier drar igång samt under hösten där oerhört viktiga data för CUP kommer att presenteras.

mvh

Topotarget: Extremt bra investeringsläge just nu.

kofot, där ser man, det hade jag missat totalt. får ta och och sätta mig in i den nya situationen då... mvh

BIOTECH rankinglista 2011

re kofot

ok, topos viktiga data kommer under h2 2011 men jag fattade som om du menade ranking för hela 2011.

korta kommentarer: diamyd: svindyrt i förhållande till marknadspotential och risk (konkurrenter), jag skulle som bäst säga behåll men troligen sälj (är inte helt uppdaterad på diamyd så en reservation för ev fel) bioinvent: dyrt i förhållande till hur långt projekten fortgått, avvakta orexo: köp med låg risk och potential (för att vara biotech)

att du säger att ägarbilden inte är bra förstår jag att du menar stor free-float. du har rätt i att det påverkar triggerverkan men det behöver inte det vara dåligt utan kan tom vara positivt i ett längre perspektiv iom att det ger utrymme för att större investerare ska gå in (självklart beroende på att data blir bra). tror personligen att det kan bli tal om detta tidigast under h2 under förutsättning av bra CUP data.

topos avtal är bland de bästa som finns av de företag du räknar upp, kanske det bästa.

strunt samma (det är inte rätt tillfälle att skriva mer detaljerat om topo), tiden får utvisa vem som har rätt, kan dock visa min lista för 2011 om det kan vara av intresse.

1. Topotarget 2. Orexo 3. LifeCycle pharma

4 (under obs) Neurovive

mvh

BIOTECH rankinglista 2011

kofot en fråga bara, först, jag respekterar att du har din lista men jag kan inte förstå hur du kan undvika att ta med topo med dina kriterier? jag tänker inte göra en utläggning, det här är din blogg men det vore intressant med en kommentar map att:

kassa/förbränning:god till slutet av 2012 förutom milestones avtal: klart i toppskiktet av de företag du projekt: unikt, CUP saknar rimlig konkurrens i närtid ägabild: stor free-float ledning: mycket bra på pappret [även om de inte levererat i topos räkning än] triggers 2011: h2 är helt avgörande för topos framtid med två stora triggrar och ett tiotal mindre

i jämförelse med de övriga borde topo ligga i topp men du har inte ens med företaget. jag får det bara inte att gå ihop. hur resonerar du map topo?

mvh

BIOTECH rankinglista 2011

re kofot, det jag menar är att hur 'viktigt' free-floaten är beror i högsta grad på vilket perspektiv man som investerare har, dvs när man tänker sig exit.

i vissa fall, bla några av de företag du nämner anser jag priset i dagsläget vara på tok för högt (pga låg free-float) om man tänker sig exit när produkten väl är på marknaden (längre sikt) medans jag håller med om att en låg free-float oftast gynnar kortare sikt.

tvärtom kan en hög free-float vara tveksamt kortsiktigt (i triggerperspektiv) medans det kan vara direkt gynnsamt i ett längre perspektiv...

mvh

BIOTECH rankinglista 2011

MrPink, tack för tipsen ang McAbers blogg, den var bra.

Annars finns det ett uppenbart problem ang. biotech och det är att det krävs oerhört mycket tid för att sätta sig in i caset och har man ett 'normalt' jobb (dvs inte placerare på heltid) är det praktiskt taget omöjligt att ha full koll på mer än säg 2 företag. sätt det i perspektiv till analytiker som 'kollar' av ett tiotal och du inser att det finns få analytiker som har en grundlig kännedom om vad de säger och då speciellt om de risker som finns.

så MrPink, du har helt rätt, biotech är inget för nybörjare men jag tror att lcokelsen till de snabba cashen kommer att finnas kvar för en lång tid framöver...

mvh

BIOTECH rankinglista 2011

kofot II, jag förstår inte, ranking på vaddå? att orexo är ett ganska tryggt val håller jag med om men det säger inte så mycket mer. jag håller absolut inte med om diamyd, där finns det enligt mig ganska många frågetecken. bioinvent likaså.

sen kommer en intressant fråga om vilka fördelar/nackdelar det innebär att gå in i företag med hög resp låg free-float, knappast en självklarhet enligt mig?

vore kul om du kunde specificera lite

mvh

BIOTECH rankinglista 2011

jag köper också att epro har en bra chans att gå igenom för HeFN. däremot bedömer jag också att karo behöver få igenom ett riktigt bra avtal för att finansiera detta. iom att markanden i sammanhanget (100 MUSD) är såpass liten i förhållande till vad som krävs för att driva detta rent finansiellt tror jag det blir svårt för karo att få igenom ett sådant. jag tror att visst, karo kommer få igenom ett avtal, men jag tror också att ett det avtalet kommer sågas av marknaden. hur bedömer du detta?

mvh

Karo Bio: Stark Presentation

viktigast av allt är att Epi har Jack Talley och med honom bakom ratten spelar det ingen roll om bilen är en Fiat, Skoda eller Porsche...

visst, även en blind höna kan finna ett korn men det troligaste är att den inte gör det...

otroligt lätt att komma med klyschor ang. Epi, undrar varför?

men lycka till!

mvh
/

Epicept inte ett cancerföretag längre