Post entry

MAG Interactive – Laddar för tillväxt

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

MAG har sedan notering haft det kämpigt. I den här texten kommer jag förklara vad det är som antyder att MAG håller på att vända på steken. Ett av börsens bästa turnaround case?

1.0 MAG Interactive

MAG tillverkar appspel och har en multiplayer orienterad portfölj som består av bland annat Quizduel (Quizkampen), Wordzee, Word Domination och Ruzzle. Alla spel är deras egna och man har 2 miljoner dagliga aktiva spelare (DAU) så man är en väl etablerad aktör med många års erfarenhet. Det går att jämföra med G5 som har 1,7 miljoner DAU och Qiiwi som har två spel med 250k DAU.

Det har inte varit en dans på rosor för MAG sedan notering. Quizduel har haft det tufft och tappat intäkter, det är i synnerhet genomsnittlig intjäning per dagligt aktiv spelare (ARPDAU) som man har haft problem med. Nu börjar dock pusselbitarna falla på plats och jag kommer förklara varför jag tror att bolaget äntligen är på väg att växa kraftigt.

De spelen som sticker ut allra mest är New Quizduel och Wordzee som har potential att växa kraftigt kommande 1-2 åren. Medans övriga spel i portföljen visar på en lång livslängd och stabila intäkter som fortfarande växer.

1.1 Quizduel

Quizduel är ett multiplayer spel som har laddats ner över 100 miljoner gånger och är Europas största frågespel på Android och IOS. I februari 2020 va Quizduel det allra mest spelade spelet i Tyskland enligt analysföretaget Appannie. Spelet är så stort i Tyskland att det har skapats en frågesport på TV som heter Quizduell (stavas med två "L" på tyska). TV programmet licensierar namnet av MAG och är inne i sin sjätte säsong. Det är på samma nivå som Jeopardy och Vem Vill Bli Miljonär. Det sänds på den största tv-kanalen i Tyskland med den mest kända show host personen i landet om jag förstått det rätt (Jurg Pilawa). Se länk; 

https://www.youtube.com/watch?v=I08J42QBGLk

Spelet har över 1 miljon dagliga aktiva spelare. Problemet är att man inte lyckats kapitalisera på dem här spelarna. Det har inte funnits några incitament för dem att kolla på annonser/köpa inap. Nu har man konstruerat om hela Quizduel och döpt det till New Quizduel som är uppbyggd på ett annorlunda sätt med ett nytt spelläge som kallas Arena där spelarna tävlar mot varandra för att klättra på olika topplistor. Det kostar en biljett att delta i Arenan och när biljetterna är slut får man antingen köpa fler eller titta på en belöningsannons som ger en biljett. Det nya spelet visar extremt starka nyckeltal i jämfört med det gamla. se länk;

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2020/05/19/mag-interactive-nya-quizkampen-passerar-1-miljon-nedladdningar.html

Båda spelen är synkroniserade, man kan spela mot varandra oavsett om man spelar på det gamla eller det nya spelet. Dessutom behåller man sina vänner, konto och statistik. I takt med att fler spelare migreras över till det nya spelet kommer ARPDAU att öka och därmed även MAG:s totala intäkter. Quizduel är en viktig pjäs i MAG:s portfölj och att det spelet står inför ökad tillväxt och lönsamhet är väldigt spännande. Enligt min uppfattning har New Quizduel potential att omsätta >20msek per månad när samtliga spelare har migrerats över. Observera att det är mer än vad hela MAG omsatte per månad under föregående kvartal.

1.2 Wordzee

Wordzee är ett nytt spel som lanserades globalt i slutet på november 2019. Det är ett multiplayer spel där man utmanar sina vänner i ett ordspel som påminner lite om Wordfeud och Jatzy. Bolaget har aldrig sett så starka KPI:er vad gäller monetisering. I maj grossade (inap köp netto) spelet 300k dollar, upp från 190k i april (enligt Sensortower). Det här är ett spel som är värt att hålla ett öga på eftersom det har potential att kraftigt accelerera MAG:s tillväxt framöver.

1.3 Word Domination

Även Word Domination är ett multiplayer spel, här tävlar spelarna mot varandra i rafflande ordkamper. Det lanserades globalt i maj 2018 och i början på mars 2020 firade spelet 10 miljoner nedladdningar. Spelet växer fortfarande och bolaget förväntar sig fortsatt tillväxt när fler nya funktioner presenteras i framtida kvartal.

1.4 Ruzzle

Ruzzle är MAG:s första succéspel med över 60 miljoner nedladdningar. Det är ett multiplayer ordspel där spelarna utmanas att hitta så många ord som möjligt från en viss uppsättning bokstäver inom två minuter. Spelet släpptes 2012 och fortsätter än idag att bidra väsentligt till bolaget i helhet. Om man jämför q2 18/19 med q2 19/20 så är spelarbasen stabil och omsättningen ökar. Bolaget uppskattar att Ruzzle har potential att växa även i framtiden.

2.0 Vägen till ökad ARPDAU

Nedan presenterar jag varför jag tror att MAG kommer öka ARPDAU

2.1 Prenumerationer

I april 2019 introducerades prenumerationer i Word Domination vilket innebär att en användare betalar en månadskostnad och blir VIP spelare för att få en reklamfri upplevelse och tillgång till exklusivt innehåll, event och andra bonusar i spelet. I q2 stod intäkterna från prenumerationer för 20% av alla inap köp i Word Domination, vilket kan jämföras med 15% i slutet av q1. 

Bolaget förväntar sig ett liknande lyft i övriga spel när prenumerationer implementeras. Under q3 införde man prenumerationer i Quizduel - mer om det kommer vi säkert få veta i q3 rapporten. Man har även avsikten att implementera prenumerationer i Ruzzle och Wordzee framöver.

Prenumerationer i appspels branschen är ett relativt nytt fenomen och bör ses som en komplimenterande inkomstkälla. Det ska bli intressant att följa hur stort det faktiskt kan bli och hittills har det varit väldigt positivt för MAG. Uppsägningsandelen är låg samtidigt som aktiviteten bland prenumeranter ökar.

2.2 Optimering av spelen

Som jag skrev ovan började man med prenumerationer i Word Domination. På samma sätt började man testa sig fram med olika spelevent i Word Domination. Jag tror man kan säga att Word Domination varit spelet som man testat sig fram på.

I Q1 introducerades ett samlarevent i Word Domination, där spelarna samlade morötter för att låsa upp belöningar. Engagemanget från spelarna var högre än andra event. I Q2 erbjöds spelarna ett godissamlarevent, som resulterade i ännu högre annonseringsintäkter och fler prenumerationer. Word Domination kommer att fortsätta att optimera och erbjuda dessa typer av event för att vidare driva engagemang och omsättning i kommande kvartal. Dessa typer av event driver både intäkter och prenumerationer, eftersom exklusivt innehåll erbjuds som incitament till VIP-spelare. 

På samma sätt har New Quizduel implementerat spelläget Arena där spelarna tävlar mot varandra i tidsbegränsade event för att klättra på olika topplistor. Vi vet redan att det här har höjt ARPDAU kraftigt i det nya spelet jämfört med det gamla. Och det här kommer förmodligen höja ARPDAU i alla spel som man implementerar det i. 

2.3 Multiplayerspel - Lång livslängd och hög skalbarhet

Quizduel och Ruzzle har funnits sedan 2012 och man förväntar sig att de spelen kommer fortsätta att leverera i 5-10 år till. Vi snackar en produktlivscykel på 13-18 år. Anledningen till det är att man spelar mot varandra och då tar aldrig spelet slut. I singelplayerspel måste produceraren hela tiden skapa nytt innehåll och det finns oftast inte förutsättningar att fortsätta producera i oändligheten. Dessutom hinner man oftast inte göra det lika fort som hardcorespelarna klarar av spelet.

Multiplayerspel är alltså mer skalbara och har högre livslängd. Och det är något som förtjänar en premievärdering, i synnerhet i en sektor som är förknippad med hög risk just pga. att livslängden i singelplayerspelen är kort.

2.4 Förvärv

Ett annat ess i rockärmen som skulle skapa värde och potentiellt öka ARPDAU är förvärv. Bolaget har 185msek i kassan och är ständigt aktiva i diskussioner med potentiella förvärv. Det skulle skapa väldigt fint aktieägarvärde och är något som skulle kunna komma vilket kvartal som helst. 

3.0 Q3 rapporten

Den 30:e juni presenterar bolaget sin q3 rapport. Det finns mycket som antyder att rapporten kommer vara väldigt stark. Förutom att jag förväntar mig ökad APRDAU boostad av optimering och prenumerationer så finns det andra trender som gett medvind.

3.1 Grossing historik

Dec = 395

Jan = 385

Feb = 380

Mars = 450

April = 600

Maj = 700

Den här datan är hämtad från Sensortower och visar grossing dvs. inap köp i samtliga spel i 1000 dollar. MAG har ett brutet kalenderår så q2 avser dec-feb och kvartalet som de ska rapportera för 30:e juni (q3) avser mars-maj. Om man enbart tittar på grossing siffrorna kan man observera en tillväxt om 51 % från q2 till q3. Tänk på att man även har annonsintäkter som inte går att tracka. I en intervju med VDn den 5 juni bekräftar han i princip att annonsmarknaden varit stark. Se länk;

https://www.youtube.com/watch?v=U2J7Pk6_70c

4.2 Medvind

Summerat finns det mycket som indikerar att q3 fått stark medvind;

• Mars, april och maj har varit månader som präglats av corona som mest. Det gynnar appspel, i synnerhet multiplayer spel. Rapporten som kommer sista juni avser just de 3 månaderna.

• I slutet på mars skickade bolaget ut ett PM om att aktiva spelare ökat med 25% i jämfört med snittet föregående kvartal. Se länk; https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/04/01/mag-interactive-dau-25-slutet-av-mars-jmf-2-kv.html

• Baserat på Sensortowers data har utvecklingen sen mars bara fortsatt uppåt

• All corona lock down i länder som Spanien, Tyskland, Italien, etc. har påverkat människors sociala liv. Det är naturligt att folk spelar mer sociala spel då. Bolaget har till och med kommenterat att dem märker av att chatt aktiviteten i spelen ökat dramatiskt. Se länk;

https://www.brightonandhoveindependent.co.uk/business/consumer/enhanced-chat-feature-helps-gamers-stay-touch-2872816

5.0 Slutsats

Bolaget har en väldigt intressant portfölj som består av både gamla spel som Ruzzle och Quizduel som varit med sedan 2012 och fortsätter än idag att leverera stabila intäkter och tillväxt, men även nya spel som New Quizduel och Wordzee som kan accelerera tillväxten framöver. Med hela 2 miljoner DAU (2,5m slutet på mars) har bolaget en stor potential att växa kraftigt. Det handlar om att skruva upp ARPDAU och enligt mitt tycke verkar pusselbitarna falla på plats. Word Domination har varit spelet som man testade sig fram på, vilket resulterat i högre ARPDAU i det spelet. Nu ska man implementera samma saker i övriga spel. 

Även VDn verkar övertygad om att det här är början på en kraftig tillväxtperiod för bolaget;

"Det är ganska trovärdigt att se att det här bolaget kan fortsätta växa på ganska bra från redan okej tempo. Vi växer redan 20% organiskt."  

(Källa; Penserpodden avsnitt 45. Spola till minut 15. Går att hitta på Spotify.)

I ett scenario där New Quizduel fullständigt migrerat över alla spelare och Wordzee fortsätter på samma spår är potentialen i MAG väldigt stor. Om man även lyckas skapa några nya framgångsrika spel och förvärva ett bolag ser jag en uppsida till 200kr per aktie på lång sikt. Det är således en uppsida om ungefär 650% från nuvarande kurs.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?