Post entry

Olja på elden

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det finns flera faktorer till det höga oljepriset och det är den kinesiska efterfrågan som är den enskilt största. Kinas efterfrågan dom senaste 6-7 åren har ökat dramatiskt och man har nu bestämt sig för att bygga upp oljereserver likt Usa . 2010 ska dom nya depåerna innehålla minst 100 miljoner fat. Två st depåer är redan färdigbyggda i östra kina och ytterligare en är på gång. Oljereserverna kommer med största sannolikhet att ökas på efterhand som man bygger färdigt nya depåer. Det skulle ändå i dagsläget bara utgöra 1/7 av Usa totala reserver. All denna olja ska köpas upp på marknaden. Den svaga dollarn gör naturligtvis sin del av jobbet. Vi ska också ha i minne att efterfrågan på olja har ökat varje år det senaste seklet, oavsett konjunktur, och gör även så dom kommande åren. Oljan kommer under en överskådlig tid att vara oerhört viktigt för många stater, inte minst Usa, Kina, Indien, m.fl ur ett rent strategiskt perspektiv.

Mäklare gör det alldeles för enkelt för sig när man påstår att det höga priset är drivet av fondhandlare och ren spekulation, och inte av fundamenta. Goldman Sachs har ju ett fint track record vad gäller oljeprisprognoser dom senaste fem åren, och man gör nu gällande att vi nog måste börja vänja oss vid ett pris på runt 105 Usd/fat för WTI oljan i år...

Visst kan priset gå ner mot 90 Usd/fat vid dippar och höga lagernivåer, men jag känner mig ganska säker på att vi får leva med dom höga priserna en lång tid framöver. När vi tankar bilen ska vi också komma ihåg att av det totala priset vi betalar vid pumpen så är ju 2/3 ren skatt och 1/3 det faktiska priset på bensinen. Det är skatterna som gör bensinen dyr och inte råoljepriset...

Kalles farsa

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?