Post entry

Adverty – indirekt storvinnare på gamingboomen

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Ingen har väl missat att den heta gamingbranschen blivit ännu hetare i samband med covid-pandemin ?

Adverty är ett NGM-listat in-gamingbolag som rider på denna stekheta  gamingboom. Bolagets affärsidé är att sammanföra varumärken och människor genom sin revolutionerande annonseringsteknik byggd för spel.

Plattformen som stöds av patenterad teknik har skräddarsytts för spelbranschen och låter kreatörer och utvecklare dra nytta av spelupplevelsen med icke-påträngande, lättintegrerade och sömlösa annonser. De diskreta annonserna syns både in-play och in-menu. Bolaget är grundat 2016 och har kontor i Stockholm, London och Lviv. 

Branschuppgifter ger allt tydligare indikationer på att spel blivit en av de viktigaste mediekanalerna för underhållning. Enligt de senaste siffrorna från spelmarknads-analysföretaget NewZoo omfattar den globala spelmarknaden just nu omkring 2,7 miljarder användare och värderas till 160 miljarder dollar. Den beräknas växa till 3,1 miljarder användare och ett värde på över 200 miljarder dollar till år 2023.

Adverty har skapat en kanal för varumärken att nå ut till en målgrupp som idag konsumerar till stor del all sin underhållning via mobiltelefonen eller surfplattor.

Bolaget tog i oktober in 20 m kr för att snabbare ”attackera” marknaden :

https://news.cision.com/se/adverty-ab/r/adverty-har-genomfort-en-riktad-nyemission-av-units-och-tillfors-20-25-msek-med-mojlighet-att-tillfo,c3225784

Teckningskursen var 4,50 kr och innan 2020 var över så hade marknaden handlat upp Adverty-aktien till som högst 15,60 kr, en nätt uppgång på ca. 250 %.

2021 har dock bjudit på återhämtning och i skrivande stund står aktien i 10,50 kr.

Redeye släppte en intressant analys den 14 dec där jag highlightar följande:

”We forecast exceptional sales growth starting in 2021.

Omsättningsprognos:

2021                   6,5 m

2022                   22 m

2023                   63 m”

VD är Niklas Bakos som har två decenniers erfarenhet av mobilspelsbranschen i ryggen. Han äger 3 123 401 st aktier = närmare 20 % av bolaget så man kan säga att han är en riktig börspilot.

Kommunikation

Igår kom man med följande nyhet:

https://news.cision.com/se/adverty-ab/r/adverty-fortsatter-sin-snabba-expansion-med-utnamning-av-finanschef,c3271437

Ny finanschef således och ”snabb expansion” på gång.

Följande rad i pm:et som nye finanschefen Anders Rössel yttrar får det ju nästan att vattnas i munnen på oss aktieägare:

”Utan överdrift så håller Adverty på att etablera en ny standard för intäktsskapande annonsering och vi förväntar oss att se många värdefulla affärer och strategiska partnerskap framöver, på både lång och kort sikt.”

Och denna nyhet levererad 11 december kan komma att visa sig bli oerhört viktig för bolaget:

https://news.cision.com/se/adverty-ab/r/adverty-starker-den-programmatiska-rackvidden-for-in-game-annonsering-ytterligare-genom-partnerskap-,c3252899

Partnerskap alltså med det globala, mobilinriktade annonseringsteknikföretaget InMobi för att låta fler annonsörer dra fördel av det marknadsledande, programmatiska in-game-erbjudandet.

Och lansering Q1 så snart dom respektive tekniska plattformarna lanserats vilket ju innebär att vi när som helst borde kunna läsa om denna lansering.

Det ska bli väldigt kul att följa Adverty framöver, tror bolaget kommer bomba på friskt med allehanda nyheter !

Vad gäller målkurs så har Redeye i sin analys en base case kurs på 12 kr och en bull case kurs på 28.

Med tanke på att vi redan varit över 15 kr så skulle jag nog vilja säga att denna bull-kurs känns rätt base !

Exempel på annonser och kundlista ?

Kolla in denna sida:

http://www.advertyfans.com/

Bästa Hälsningar

Carpe Diem

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?