Post entry

Alelion: IKEA fr.o.m SEP 2016 köper de endast truckar med Alelions Li-jon batterisystem

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Alelion: IKEA fr.o.m SEP 2016 köper de endast truckar med Alelions Li-jon batterisystem

Från Alelium har det sedan introduktionen varit heltyst, förutom den lysande rapporten som presenterades i Q2 2016. Omsättningen och orderbok hade ökat markant, men det är inget mot vad som komma skall.

Alelium bygger enkelt beskrivet miljö- och kostnadsbesparande litium-jon batterilösningar. I nuläget är det främst för truckar. Främsta kunderna är världens största (Toyota) och 3:e största trucktillverkare (Jungerheinrich) där man är "prefered supplier".

En mycket bra blogg om Alelion som förklarar bolaget på ett bra sätt kan man läsa här: http://www.redeye.se/aktiebloggen/alelion-ledsagaren-i-ett-paradigm-skifte

Framöver kommer man växa till andra segment och det sker säkerligen en hel del utveckling redan nu även om man främst satsar pa olika litium jon batterilösningar för truckar. Att Ikea är storägare i bolaget genom Pegroco Invest med Göran Persson (fd statsminister) som styrelseordförande lär knappast vara till någon nackdel för Alelion att slå sig fram. Dessutom är det endast Alelions litium jon batterilösning som IKEA godkänner. Dels för de är ca 2 år före konkurrenterna men att ägarbilden ser ut som den gör spelar säkert in en hel del. Självfallet gör det Alelium till en åtråvärd samarbetspartner för trucktillverkarna då man gått ut med detta och vi lär säkerligen se många fler samarbeten framöver.

I prospektet skriver man att man förväntar sig en hel del beställningar från IKEA vilket man kan säga man har fog för efter att ha läst IKEAS egen Sustainability Report , där följande citat kan läsas.

"IKEA GreenTech, our wholly owned venture capital company, invested in Alelion, a company that manufactures lithium batteries for forklift trucks. Our goal is that by September 2016, all new forklifts ordered by our stores will use lithium ion batteries instead of traditional lead-acid batteries."

I ett citat i samma stycke överväger man t.o.m att byta ut samtliga befintliga truckar till just litium batterier.

" IKEA Umeå, Sweden, has ordered a full fleet of lithium-powered forklifts; and IKEA DS is investigating the possibility of switching."

Sid 41 http://www.ikea.com/ms/en_US/img/ad_content/2015_IKEA_sustainability_report.pdf

Förövrigt skall IKEA ha en stor eloge for sin miljövetenhet i det stora hela efter att ha läst både vad de åstadkommit samt deras mål framöver.

Ett minst sagt trevligt uttalande av världens 3:e största truckköpare IKEA vilka inte bara kommer byta ut sina befintliga truckar med åren utan alla nya IKEA varuhus som öppnar upp kommer ha Aleliums Lithium batterilösning i deras truckar. Att fler kunder kommer följa nu när de stora trucktillverkarna erbjuder denna lösning är uppenbart.

Marknaden är i dagslaget 42 miljarder kronor för hela den elektriska industritrucksmarknaden men sett till hur trucksegegmentets troliga kraftiga ökning de närmaste åren lär siffran vara bra mkt högre framöver.

Alelium själv uppskattar en försäljning för 2016 kommer uppgå till cirka 56 miljoner kronor och för 2018 öka till ca 500 miljoner kronor.

Tillväxtmålet är relativt väl underbyggt med hjälp av information från slutkunders plan för ersättning av befintlig truckflotta med Litium-jon baserade batteri truckar (enligt prospektet). När marknaden inser att detta kommer troligtvis nås kommer vi ha en helt annan värdering av bolaget än dagens ca 370 miljoner, tillväxten lär dessutom knappast stanna där.

Visionen från bolaget är det heller inget fel på

"Våra energilagringssystem skall bli som ”Intel inside” har blivit inom datorvärlden, som Dolby är inom ljudanläggningar och som Gore-Tex är inom fritidskläder. Alelion skall ha en position där det blir ett mervärde för trucktillverkarna att visa att de är ”Powered by Alelion”

Bolaget förväntar sig att volymproduktion kommer påbörjas under hösten 2016. Efter att ha läst IKEAS eget mål om alla nya truckar kommer fr.o.m September 2016 (vilket i skrivande stund är idag) sa tror jag det kommer bli en mycket trevlig tid som aktieägare i bolaget den närmsta tiden. När större ordrar börjar trilla in, lär bolaget få sin rätta värdering i miljardklassen.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?