Post entry

AVTECH på First North: Riktkurs 3,40 kronor på 12 månader

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

AVTECH Sweden (www.avtech.aero) på OMX First North har nu lämnat företrädesemission och företagsrekonstruktion bakom sig. Med nytt kapital och en smalare och mer säljorienterad organisation håller AVTECH 2.0 på att byggas. Fokus ligger på försäljning och lönsamhet. Målsättningen är positivt kassaflöde redan under första kvartalet 2014. AVTECH Sweden är väldigt anonymt och helt okänt för de flesta. Därför är aktien rejält undervärderad till dagskurs 80 öre (marknadsvärde 35 mkr). Riktkurs är 3,40 kronor på 12 månaders sikt (marknadsvärde 150 mkr).

AVENTUS NowCast

AVTECHs programvara heter AVENTUS Nowcast, en programvara som hjälper trafikflygplan göra ”gröna inflygningar”. Programvaran tar in väderdata från Panasonic Wheather och räknar ut exakt när flygplanet ska gå ner på tomgång för att komma lagom till landningsbanan, utan att behöva gasa på eller bromsa under nedflygningen. Säkert känner många läsare igen att ett flygplan som börjat sin inflygning plötsligt lägger i gasen igen, för att komma upp en bit i luften. Sådant bränsleslöseri slipper man med programvaran AVENTUS NowCast.

AVENTUS Nowcast skickar data till flygplanet via en så kallad upplänkning (radiosignal). Varje upplänkning kostar 3 USD (20 kronor) för flygbolaget och av detta tar Panasonic Wheather 30 procent (6 kronor). Till AVTECH blir nettointäkten 14 kronor.

På varje flygning behövs 2 – 4 upplänkningar, men det görs otroligt många flygningar och AVTECH är teknikledande med sin programvara som bygger på en algoritm som AVTECH har patent för i de viktigaste flygländerna. Närmaste konkurrenten är Boeing, men enligt AVTECH är deras programvara inte lika framstående som AVTECHs variant.

Flygbolag sparar 200+ kronor bränsle per landning

Att spara bränsle i flygindustrin blir allt viktigare, med knivskarp kostnadskonkurrens och miljökrav. Varje flyg sparar enligt AVTECH i snitt minst 30 kg flygbränsle per landning (drygt 30 liter) på AVTECHs programvara, vilket blir cirka 200 kronor. AVTECHs pris för besparingen blir alltså cirka 10 – 20 procent (20 – 40 kronor), beroende på antalet upplänkningar som behövs. Boeing räknar med högre besparingar, 50 – 150 kg flygbränsle i snitt.

AVTECH skickar resultatet av algoritmen baserat på aktuella väderdata via SITAs radiokanal, som har 70 procent av all radiokommunikation med civilflyg, så programvaran är mycket enkel att börja använda.

För flygbolagen blir det snabbt lönsamt att använda AVENTUS NowCast. AVTECHs målsättning är att komma upp till 550 000 upplänkningar per månad innan 31 december 2015. De blir i så fall ett täckningsbidrag på cirka 13 MUSD per år (cirka 80 mkr), med mycket god vinst. Hälften i vinst känns realistiskt. På informationsträff hos Erik Penser i september 2013 angavs att volymen kontraktsdiskussioner är enormt stor och inkluderar de allra största flygbolagen.

I närtid ligger fokus på att få ut AVENTUS NowCast hos fler flygbolag och här ser prognosen mycket god ut. Enligt information från bolaget och från informationsträffen satsar man nu hårt på ökade säljaktiviteter och på att teckna fler stora kontrakt. Antalet diskussioner som befinner sig i pipeline är mycket stort.

Redan i nuläget använder sig Air Malta och Air New Zeeland av AVENTUS NowCast. Sedan i september 2013 har antagligen ytterligare något/några nya flygbolag kommit till. Enligt uppgift från informationsträffen hos Erik Penser förs kontraktsdiskussioner med flera större flygbolag, till exempel Emirates, Condor och IcelandAir. Dessutom med flera av de allra största flygbolagen, som dock är sekretessbelagda. Målsättningen är att ha ett STORT flygbolag på kontrakt under första kvartalet 2014.

”Wake Vortex” med stor kommersiell potential

Programvaran AVENTUS NowCast är en färdig produkt, men större affärsmöjligheter vilar i pipeline. Ett stort problem för flygplatser är det som kallas ”Wake Vortex”, virvelbildning efter flygplan som precis startat och landat. Virvlarna är väldigt kraftiga och dröjer sig kvar i luften långt efter start/landning. Jämför man med sjöfart, så motsvarar Wake Vortex svallvågorna efter ett stort, snabbgående fartyg.

Wake Vortex-virvlarna är så kraftiga att de kan snurra runt ett flygplan under start/inflygning ett halvt varv i luften och göra att det kraschar. Därför måste man av säkerhetsskäl vänta lång tid innan nästa plan kan starta/landa. För flygplatser betyder det att startbanan inte kan användas under den tid man väntar på att virvlarna ska lägga sig, vilket reducerar flygplatsens kapacitet väsentligt.

AVTECH genomför nu i samarbete med gigantiska flygplatsen i Dubai ett utvecklingsprogram som ska prognostisera hur Wake Vortex-virvlar rör sig och mattas av i olika väderleksförhållanden. Idag används ett ”regelbaserat” program för att ange tidsmässigt säkerhetsavstånd mellan varje flygplatsstart. Målsättningen med AVTECHS nya programvara är att istället kunna BERÄKNA hur snabbt flygplanen kan starta efter varandra för att på så vis korta tiderna mellan att flygplan startar och landar.

Detta har enormt stort ekonomiskt värde för flygplatser (många miljarder dollar om man kan få in fler start- och landningstider med hjälp av programvaran) och därför följer hela flygplansvärlden försöken i Dubai med stort intresse. Varje slot (start- och landningstid) på en flygplats värderas till cirka 150 mkr, så globalt sett det ligger ett mycket stort antal miljarder kronor i möjliga besparingar för flygplatserna. Programvaran kommer dock att ta något eller några år innan den är färdigutvecklad.

Aktien ett fynd

Värderingen på AVTECH efter emissionen med nuvarande 45 miljoner aktier och dagskurs 80 öre blir cirka 35 mkr. I mitt tycke är detta alldeles för lågt. Bara affärsmöjligheterna med AVENTUS NowCast kan göra företaget till en åttadubblare på några års sikt. Om hälften av möjlig omsättning på 80 mkr från AVENTUS NowCast för år 2015 blir vinst, och vi räknar med p/e-tal på 10 på vinst efter skatt, blir en potentiell värdering 300 mnkr år 2015 = 6 kronor per aktie. Med andra ord åtta gånger dagens kurs på 80 öre.

Större möjligheter innebär dock Wake Vortex. Här pratar vi gissningsvis om en möjliga miljardintäkter, beroende på affärsmodell och samarbetspartners, om företaget lyckas få fram en fungerande lösning på problematiken. AVTECH har plöjt ner flera tiotals miljoner kronor i framgångsrik FoU Redan idag borde denna möjlighet värderas till minst 100 mkr i bolaget. Då skulle vi få ett motiverat totalvärde på företaget på 150 mkr i nuläget eller 3,40 kronor per aktie.

AVTECH en uppköpskandidat

AVTECHs vd berättade på informationsträffen hos Erik Penser att företaget var mycket nära att köpas upp precis innan företagsrekonstruktionen i somras (skälet till att det blev en företagsrekonstruktion var att uppköpet blev inställt i sista sekunden).

Eftersom flygtrafiken globalt är en tillväxtbransch, men med stora utmaningar på framför allt kapacitetssidan och även miljösidan som precis är de områden som AVTECHs lösningar riktar in sig mot, är AVTECH ett företag som ligger helt rätt i tiden. Lyckas man lär nya uppköpsbud komma, men då till en helt annan värdering än den nuvarande. Mitt råd är Köp, med riktkurs 3,40 kronor på 12 månader.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?