Post entry

Done: Stark ställning

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Done är ett utav börsen bäst skötta bolag och har redovisat tio kvartal i rad med tillväxt under en stabil lönsamhet. Done har idag en oerhört stark finansiell ställning, ledning samt konkurrenssituation och nyligen redovisade sitt bästa kvartal sedan grundandet 1999

Kort historik:

1999 - PrintOn, dagens Done grundades i Stockholm

2000 - Riskkapital tillförs från ABN Ambro samt Time Vision

2001 - PrintOn vinner utmärkelsen: ”årets avknoppningsföretag”

2002 - Bolaget får patent för sina system i Sverige samt USA

2004 - Första året där PrintOn visar positivt resultat på årsbasis. Företaget Scarena förvärvas samma år

2006 - Företaget förvärvar Done International och utvecklas till ett utav nordens ledande företag inom mediaproduktion.

2007 - PrintOn byter namn till dagens Done och flyttar till nya lokaler på Kungsholmen, Stockholm. Företaget får även en ny styrelseordförande, Peter Forhaug som listar företaget på First North.

2008 - Dagens VD, Peter Hauman, tillträder som VD

2009 - Bolaget firar 10års jubileum med förvärv och avyttring

2010 - Ottoboni AB förvärvas. I.om förvärvet blev Done en utav Sveriges största mediebolag

Om Done Management & Systems

Done består idag utav två affärsområden, traditionell mediemarknad samt den snabbväxande digital mediamarknaden. Dessa två segment bildar tillsammans en utav Sveriges största och ledande mediebolag inom strategisk rådgivning och tjänster. I.om att bolaget verkar inom både dessa områden kan Done ge sina kunder ett unikt helhetsgrepp om kundernas marknadskommunikation. Bolaget jobbar med kommunikation där huvudkunderna är medelstora samt stora kommunikationsintensiva bolag. Försäljningen är i huvudsak årsredovisningar, kataloger, webbsiter, webbkampanjer, tidskrifter, annonser och mycket mer. Som ovan nämnt har Dones fokus på att jobba med stora och medelstora företag vars marknadskommunikation är mer långsiktig, därav anses Done mindre konjunkturkänsligt i.om långtidsavtalen.

Traditionell media (70 % av verksamheten)

Med marginaler kring 20 % drivs den traditionella mediaområdet av två dotterbolag:

Done production - vars affärsidé är att förenkla och effektivisera marknadsföringsarbete för sina kunder. Done production erbjuder bland annat design och layout, projektledning, copy, original, systemtjänster, bildarbete med mera.

Några av företagets kunder är: L’Oréal, J.Lindeberg, SAP m.fl. Bolaget förvärvades 2006.

Done Magazine - vars affärsidé är att färdigställa tryck av högsta kvalité där slutprodukten är tidskrifter, månadsmagasin samt kund – och personaltidningar. Detta bidrar till en kostnadsbesparing för kunderna då tekniken utvecklas väldigt fort. Nya program och verktyg släpps i snitt var 18 månad, vilket innebär att Done Magazines kunder slipper investera pengar på utbildning och nya program.

Done Magazine jobbar idag mot stora kunder som Bonnier & Bee produktion (tidningar för bl.a. Audi samt Volkswagen)

"Våra magasin har aldrig varit så snygga som de är idag! Vi är glada att jobba med Done som hjälper oss att få en sådan bra kvalitet." - Bosse Jönsson, Redaktör Bee Production

Digital media (30 % av verksamheten)

Detta affärsområde består likaså utav två dotterbolag med liknande lönsamhet. Den digitala mediamarknaden växer idag mycket fort och stora skalfördelar uppnås med större volymer.

Done Interactive - vars affärsidé är att skapa och sköta framgångsrika företagssiter samt kampanjer där Done Interactive bidrar med hög tekniskt kompetens. Några hemsidor som Done Interactives ligger bakom är bl.a. Tele2 (sedan 2006), Raimat samt P&G (sedan 2002). Där P&G är världens största konsumentföretag med varumärken som Pampers, Gillet, Wella m.m. Företaget förvärvades i mars 2009 och utsågs till ”Sveriges mest innovativa webbyrå” av Internet World året inne.

Ottoboni AB - har en lång erfarenhet utav att leverera kompletta medielösningar med en unik spetskompetens inom design, teknik samt strategi. Ottoboni erbjuder heltäckande kommunikationsstrategier, intranät lösningar, mobila lösningar, webbplatser samt löser tekniska problem.

”Gemensamt för det vi gör är att vårt arbete alltid slutar i en färdig lösning” (Ottoboni.se)

Precis som hela koncernen så levererar Ottoboni huvudsakligen sina lösningar och tjänster till stora och medelstora företag. Google, Åhléns, länsförsäkringar, Skanska för att nämna några. Under den senaste tiden har Ottboni arbetat långsiktigt med att erbjuda långsiktiga kommunikationslösningar åt Ahléns.

Mer om Ottoboni

Ottoboni med sina idag 67 anställda förvärvades den 1a november 2010 till en köpeskilling om 19,5 MSEK i kontanta medel samt aktier i Done för 7,5 MSEK. Utöver detta finns även en tilläggsköpeskilling om 18 MSEK fördelat över två år. Om Ottoboni fortsätter att växa bra, som vi får anta, så innebär det att Ottoboni förvärvades för max 37,5 MSEK, lägg därtill en liten utspädning på aktierna. I.om detta aggressiva förvärv, vilket även var bolagets största sedan börsnoteringen, klättra Done koncernen upp och blev ett utav Sveriges största mediebolag. Enligt VD’n öppnar detta förvärv upp en stor spelplan. Framförallt så kan bolaget nu approchera allt större kunder som söker ett brett och intressant kunderbjudande. Där står sig Done väldigt starkt idag tack vare Ottoboni i koncernen. Förvärvet var en långsiktig investering för att bemöta den ökande och snabbt växande efterfrågan på den digitala marknaden. Integration av Ottoboni fortgår enligt plan och planerats ha flyttats in till september i år, denna integration har inte påverkat lönsamheten. Under de gångna åren har Ottoboni vunnit er rad olika utmärkelser, bl.a. guld och silver i Svenska Designpriset 2010 (stadium som kund). Done beslutade vid förvärvet att hålla kvar varumärket Ottoboni då varumärket redan är väl etablerat och igenkänt på den växande mediemarknaden.

Ottoboni i siffror

Som ovan nämnt förvärvades Ottoboni för max 37,5 MSEK plus 7,5 MSEK i aktier. Detta är ca 7 gånger EBIT för perioden juli 2009 – juli 2010 eller nästan en hel årsomsättning. Under en 12 månaders period (juli 2009 – juli 2010) ökade Ottobonis omsättningen med 39 % samtidigt som rörelseresultatet steg med 442 % till 5,2 MSEK. Vid en snabb anblick kan detta tyckas vara dyrt, men gräver man djupare så ser man vilket snabbväxande bolag Ottoboni verkligen är och vilka nya marknadsandelar som vanns. Under 2011s första två kvartal har Ottoboni bidragit med 31,4 MSEK i omsättning samt ett rörelseresultat på 4,6 MSEK, eller ca 0,4 SEK per aktien. Antar vi att Ottoboni inte fortsätter att växa utan redovisar resultat i linje med H1 resten utav året köptes Ottoboni till 4 gånger EBIT vilket är billigt för ett sådant fint snabbväxande bolag!

Några av Dones kunder:

Absolut Vodka, Google, Länsförsäkringar, J. Lindeberg, Åhléns, Stadium, Skanska, G4 Securitas, Tele2, Philips m.fl. Kundbasen är stor och diversifierad - vid introduktionen angav man 670 kunder, varav ingen utgjorde mer än 10 % av omsättningen.

2010

2010 var Dones bästa år någonsin, både sett till omsättning samt rörelseresultatet. Omsättningen landade på 114,2 MSEK (87,5) vilket är en tillväxt med ca 30,5 %. Rörelseresultatet växte från 9,8 MSEK för 2009 till 14,1 MSEK för 2010, en betydande tillväxt om 44 % på helårsbasis. Ottoboni förvärvet anslöts till koncernen och påverkade resultat från och med 1 november. För 1010 års resultat bidrog Ottoboni med 11 % utav tillväxten, medan de resterande 19 % kom från den befintliga verksamheten. Tillväxten har skett under lönsamhet med bibehållna marginaler runt 14 %. Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapitalet uppgick till 15,9 MSEK eller 1,83 kr per aktien.

Q2 2011

Q2 rapporten var det 10de kvartalet i rad som Done presenterade tillväxt under stabil lönsamhet. Det andra kvartalet var även det bästa sedan bolaget grundades på princip alla rader i resultaträkningen. Omsättningen för Q2 ökade med 67 % till 46,5 MSEK (27,7) och halvårsomsättningen landade på 90,5 MSEK (53,4). Den ökande omsättningen samt resultatet härrör framför allt från Ottoboni förvärvet som genomfördes under hösten 2010. Justerat från förvärvet växte bolaget organiskt med 11 %. För att nyansera den organiska tillväxten så har affärsområdet digital media växt med 30 % samtidigt som affärsområdet traditionell media har växt med 6 %. Bolaget bedömer själva att den digitala mediemarknaden är under stark frammarsch medan, för tillfället, det inte finns någon tillväxt inom den traditionella median. Trots detta har Done växt med 6 % inom det sistnämnda affärsområdet och VDn Peter Heuman ser det som ett positivt styrkebesked.

Att Traditionell Media påvisar tillväxt är ett styrkebesked då medieinköpen av tryckta medier inte i sig är i tillväxt. (Intervju med Peter Heuman, 25e augusti 2011)

Även rörelseresultatet har fortsatt att växa med 59 % jämfört med det föregående året, med en stabil marginal på 14 %. Andra kvartalets resultat landade på 4,4 MSEK (2,7) eller 0,48 SEK per aktien. För första halvåret 2011 blev VPA 0,92 SEK (0,56). Den finansiella ställningen anses vara fortsatt stark trots förvärvet, och likvida medel uppgår till 14,4 MSK per den 30e juni. Kassaflödet från den löpande verksamheten under Q2 uppgår till 5,4 MSEK före förändring av rörelsekapital, eller 0,59 SEK per aktien.

Under kvartalet har det förvärvade bolaget Ottoboni integrerats med övriga koncernen och beräknas vara integrerat i samma lokaler från och med september i år. Ett flertal avtal har förlängts under kvartalet, där bland med Forma Publishing samt Bonnier tidskrifter. VDn Peter Heuman bedömer att Done står sig starkt, både ekonomiskt och avtalsmässigt, och ser ljust på framtiden med goda möjligheter.

_”__Hittills har vi inte märkt av någon avmattning i orderingång. Snarare har vi nu en god orderstock inför hösten och våra kunder har inte signalerat någon inbromsning.”_ (Peter Heuman intervju, 25e aug 2011)

Huvudägare & ledningen

I ett företag som Done krävs det en stark och engagerad ledning för att kunna handskas med svåra hinder som uppstår på vägen för utveckling, men samtidigt kunna driva och utveckla företaget framåt.Fyra stycken huvudägare äger tillsammans idag lite mer än hälften utav bolaget

Huvudägare 30 juni 2011****Kapital****RösterArvid Svensson Invest AB20,8%20,8%Taha Samir bolag12,0%12,0%Avanza Pension Försäkring AB11,7%11,7%TIME Vision bpart AB11,0%11,0%Nordnet Pensionsförsäkring AB4,2%4,2%Hadabe AB4,1%4,1%CQ Investment AB1,7%1,7%Ulti AB1,6%1,6%Taberg Media Group AB1,6%1,6%Tibell Mats1,6%1,6%Enligt tabellen ovan kontrollerar de fyra största ägarna 55,5% utav bolaget. Samtliga ledamöter med undantag av Henrik Andreasson äger idag aktier i Done. VD’n äger per den 30 juni 100 000 aktier i bolaget.

De två största ägarna:

Styrelseledamoten Rikard Svensson står bakom Arvid Svensson Invest AB och blev invald i bolaget 2008. Med ett flertal styrelseledamotuppdrag på nacken har Rikard en gedigen erfarenhet och bakgrund för Done.
Styrelseledamoten Samir Tahastår bakom Taha Samir bolag och blev invald i bolaget 2004. Är idag bl.a. VD & grundare för AROS Bostadsutveckling AB och har även tidigare jobbat med en rad olika styrelseledamotuppdrag.

Insiders

Inga insidersköp har registrerats under andra kvartalet i år. Under Q1 2011 registrerades fyra försäljningar om cirka 133 500 aktier. Under 2010 köptes det totalt cirka 455 000 aktier.

Företagets VD, Peter Heuman:

Heuman tillträde sin nya tjänst den 15 augusti 2008. Han gick Chalmers Tekniska Högskola där han tog civilingenjörsexamen. Idag är han 35 år gammal och uppfattas av sin omgivning som en handelskraftig person med god förmåga att utveckla samt leda en grupp. Han har tidigare varit försäljningschef hos Tele2 i Holland samt jobbat inom Kinneviksfären.

Risker & osäkerhetsfaktorer, samt ev. riskhantering

Teknologirisk - Done verkar idag inom en bransch där utvecklingen inom teknologin förändras och utvecklas fort. Att inte vara med eller försenad i utvecklingen innebär snabbt förlorade kunder och marknadsandelar. I.om Ottoboni förvärvet blev Done koncernen en utav Sveriges största medieföretag där storleken underlättar att följa med i teknologiförändringarna.

Förvärvsrisk - Done har en historia av förvärv och planerar att fortsätta få en del av sin tillväxt med samma strategi. Detta skapar i sin tur en risk i form av integration av nya dotterbolag när två verksamheter slås samman samtidigt som en ny ägarstruktur kan bildas. I.om en bolagshistoria av förvärv har Done god erfarenhet utav integration och ägarstruktur.

Personalrisk - Done är idag ett företag med en stark och engagerad ledning, en förlust utav en nyckelperson eller en långtidssjukskrivning skulle kunna slå hårt mot företaget. Detta skapar en så kallad personalrisk.

Handelsrisk - Done handlas idag på First North och har endast ett fåtal aktieavslut per dag. En större köp eller sälj order kan påverka aktiekursen med ett flertal procent åt vardera riktning. P.ga denna handelsrisk bör bolaget handlas till en viss rabatt. Denna risk kan bolaget inte göra något direkt åt, utan hanterar risken genom att vara ett välskött bolag med tillväxt.

Konjunkturrisk - Som med de alla andra flesta branscher så är även mediebranschen konjunkturkänslig. Skulle konjunkturen vika slår det givetvis även mot Dones kunder som är beroende utav marknadsföring. Done hanterar denna risk genom att ha så stark balansräkning och soliditet som möjligt, vilket innebär god beredskap om konjunkturen viker. Samtidigt arbetar Done med fokus mot större bolag som kunder och sluter långtidsavtal, vilket minimerar variationen av resultatet kvartal till kvartal.

Finansiell risk - Done har idag knappt någon exponering gentemot utlandet vilket medför en minimal valutarisk. Även belåningsgraden är låg. Den enda finansiella risken är kredit till kunder. Denna risk hanteras genom ständig bevakning av kundfordringarna och dess förfallostruktur. Vid nya krediter till kunder görs granskningar hos kreditupplysningen.

Branschrisk - Done verkar idag inom en bransch som är starkt konkurrensutsatt med låga inträdesbarriärer samt en mängd små leverantörer. Dessa branschegenskaper motiverar generellt sett ett lägre PE-tal än övriga börsen. Bransch risken hanteras genom att alltid vara först med ny teknik och då även stärka sin konkurrenssituation.

Utdelningen

För 2010 betalade Done en ordinarie utdelning om 0,55 SEK vilket är en ökning med 37,5 % gentemot det föregående året. Därtill beslutade stämman att dela ut en extra utdelning om 0,55 SEK varpå den totala utdelningen för 2010 blev 1,1 SEK per aktien. Den totala utbetalda summan uppgick till 10,2 MSEK. Utbetalningspolicyn är att eftersträva en årlig utdelningsnivå om 30-50 % av årets bruttoresultat. Med kapital investerade i Ottoboni förvärvet räknar jag med att utdelningsnivån för 2010 hamnar runt 37 % av bruttoresultatet. Utdelningsestimatet är i linje med föregående års utdelningsökning om 37,5%. Med en vinst per aktie om 2,05 SEK innebär det en utdelning om 0,75 SEK per aktien för innevarande år.

År****Utdelning****Vinst****Utdeln av vinst****Total dir.avk (31/12)20110,75 e2,05 e36,9% 20100,551,1946,2%8,5%20090,40,7652,6%8,1%20080-0,08N/A0%e = estimat

2010 Tillkom extra utdelning om 0,55 SEK

2009 Tillkom extra utdelning om 2,0 SEK

Rimligt PE-tal

Branschen - Done verkar idag inom en hård konkurrensutsatt bransch med låga inträdesbarriärer, detta motiverar ett generellt lägre PE-tal än den övriga börsen. Kunderna efterfrågar ofta heltäckande tjänster och produkter för sin kommunikation med marknaden, ett större mediabolag har dvs. en bättre konkurrenssituation gentemot sina konkurrenter i.om sin bred av tjänster. Done anses idag vara en utav Sveriges största och mest heltäckande mediebolag, detta motiverar ett högre PE-tal än övriga mediabranschen.

Handelsplatsen - Sedan 2007 listades Done Management & Systems på bolagsplatsen First North. Aktieomsättningen på denna handelsplats är generellt låg vilket motiverar en viss rabatt på aktien. Trots detta har Done fortfarande en relativt hög aktieomsättning sett till marknadsvärdet.

Finansiell ställningen - Historiskt, likaså idagsläget, står sig Done väldigt starkt finansiellt. Företaget har en kassalikviditet på 133 % samt en skuldsättningsgrad på 0 %. Trots förvärvet av Ottoboni, som var bolagets största sedan noteringen, står sig Done starkt finansiellt. Detta motiverar ett högre PE-tal.

Konjunkturen - Ingen vet med all säkerhet hur konjunkturen utvecklar sig i dagens börsklimat. Generellt tar ”småbolagen” mer stryk under en konjunkturnedgång vilket även skulle påverka Done som tillhör ”småbolags-skaran”. Trots en ev. sättning i marknaden ser VDn ljust på framtiden och märker ingen inbromsning från bolagets kunder. Dones fokus har länge legat på att sluta långtidsavtal, vilket gör bolaget mindre konjunkturkänsligt än sina konkurrenter.

Tillväxt och förtroende - Done har en gedigen ledning och är helt klart ett väldigt välskött bolag med tillväxt samt stigande utdelningar år efter år. 2010 var bolagets starkaste år samtidigt som Q2 var bolagets starkaste kvartal sedan grundandet 1999. Historiskt har lönsamheten varit stabil, likaså den finansiella ställningen. Under 10 kvartal i rad har bolaget redovisat tillväxt under stabil lönsamhet och detta ska givetvis belönas och motivera ett högre PE-tal.

Sett till ovan nämna punkter anser jag att ett PE-tal på 8,5 är rimligt i dagens börsoro. Stockholmsbörsen befinner sig i skrivande stund på -18 % för i år och BNP prognoserna börjar sjunka inför de kommande åren. Trots dessa omvärldsfaktorer så är Done ett utav börsen bäst skötta bolag på alla sätt och vis. I ett ”normalt börsklimat” bör PE-talet justeras upp uppemot 10-11, men tyvärr befinner vi oss inte i ett sådant börsklimat i dagsläget varpå ett PE på 8,5 anses vara rimligt.

Värderingen

2010 var bolagets bästa kvartal någonsin vilket följdes upp utav ett Q2 som blev det bästa kvartalet sedan bolaget grundades. VPA för första halvåret 2011 landade på 0,92 kr (0,56) per aktien medan vinsten per aktien för helåret 2010 skrevs till 1,19 SEK. Ottoboni har bidragit med 4,6 MSEK (2,3 MSEK per kvartal) till rörelseresultatet eller cirka 0,2 kr i VPA per kvartal. Räknar vi med att Ottoboni, mot all förmodar, inte fortsätter att växa under det andra halvåret generar dotterbolaget en VPA om 0,8 SEK på årsbasis för koncernen. Under Q2 växte Done organiskt med 11 %, justerat från förvärvet. Räknar vi med en organisk tillväxt om 11 % för 2011 på förra årets resultat ger det en VPA på 1,25 kronor. Lägger vi ihop Ottoboni med övriga koncernen ger det en vinst per aktie om 2,05 SEK för helåret 2011. Som ovan nämnt är ett PE-tal på 8,5 rimligt i dagens börsklimat vilket ger oss en riktkurs, justerat från nettokassan vid slutet av året, på 19,93 SEK. En uppsida på ca 45 % räknat på 2011 års resultat (dagens kurs: 13,70 kr). Blickar vi ännu ett år framåt kan vi enkelt räkna hem en riktkurs över 22 SEK med bibehållna marginaler och tillväxt, en uppsida på över 60 %.

Summering

Summa summarum är Done ett utav börsen bäst skötta bolag och har redovisat tio kvartal i rad med tillväxt under en stabil lönsamhet. Done har idag en oerhört stark finansiell ställning, ledning samt konkurrenssituation och nyligen redovisade sitt bästa kvartal sedan grundandet 1999. Som ett utav Sveriges största och bredaste mediabolag som innehar långtidsavtal med storkunder anser jag att Done har goda möjligheter att fortsätta att växa och lyckas inom den annars starkt konkurrensutsatta branschen. I.om detta ser jag en uppsida på drygt 45 % på medellångsikt och lämnar en riktkurs på 19,90 SEK med rekommendationen köp!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?