Post entry

Guldägget på Aktietorget

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det finns ett litet guldägg på Aktietorget med ett börsvärde på ca 170 MSEK och som har ett p/e tal på 2015 års prognoser på endast 8,6. Dagens utsikter med en svag krona, låga drivmedelspriser lär göra att bolaget kommer visa en fin tillväxt och förmodligen ytterligare förbättrade marginaler under 2015. Lyckas dom även lägga till någon anläggning i Sverige eller i övriga Norden kommer tillväxten bli än starkare. En mycket enkel P/E-tals värdering indikerar en uppsida på 93%.

Det har skrivits en del på andra forum om Nordic Camping men eftersom ingen skrivit ngt på Redeye så tog jag mig tiden att författa texten nedan.

Om bolaget:

Bolaget driver 13 stycken egna och arrenderade campinganläggningar i Sverige men siktar på expandera mer i Sverige och Norden.

Bolagets vision:

”Vision

Nordic Camping & Resort AB (publ) skall vara det marknadsledande alternativet i Norden för

upplevelsebaserat semesterboende i kombination med ett rikstäckande hotellkoncept. ”

Den senast kvartalsraporten gav följande information:

http://www.aktietorget.se/pressdocs/NcsNordicCamping&Sports/71970/Nordic_Camping__CAMP_20141215_2.PDF

Omsättning ökade 22% 64 586 (52 760) KSEK Q1-Q3 2014 jämfört med Q1-Q3 2013.
EBIT ökade 36% 17 798 (13 050) KSEK Q1-Q3 2014 jämfört med Q1-Q3 2013
Resultatet efter skatt ökade med 49% 13 041 (8 753) KSEK Q1-Q3 2014 jämfört med Q1-Q3 2013

Marginalen kan antagligen även bli ännu bättre framöver då man tog in två nya anläggningar under 2014 som givetvis inte är helt inkörda i Nordic Campings system ännu.

Värdering:

Följande antaganden ligger till grund för prognoserna:

· Q4 2014 blir exakt som Q4 2013 (men den borde kunna bli bättre än så.)

· Tillväxten y/y 2014/2013 används för att göra en prognos för 2015.¨

(Går ju givetvis att förfina detta men det får bli nästa analys)

Prognos 2015Prognos 2014Faktisk 2013Tillväxt 2014/2013Omsättning 85 897 75 886 67 042 113%EBIT 24 540 18 104 13 356 136%E 19 634 13 308 9 020 148% Antal aktier 8 453 739 8 453 739 Vinst per aktie 2,32 1,57 Pris per aktie 20,0 20,0 P/E tal 8,61 12,70 SIX Forward 12-mån P/E-tal vecka 6 2015 16,6 Nordic Camping med med samma värdering 38,6 Uppsida: 93% Market Cap idag:169 074 780,00 Q1-Q3 2014Q4 2013Omsättning 64 586 11 300 EBIT 17 798 306 E 13 041 267 Faktorer dom själva påverkar:

· Avtal med migrationsverket värt 8 MSEK under våren 2015, under våren 2014 var detta avtal värt 7 MSEK.

· Dom konsoliderar branschen och är nu uppe i 13 anläggningar.

· Stordriftsfördelar inom ekonomi, bokning, it etc. gör att dom fasta kostnaderna kan slås ut över ett större antal anläggningar, vilket höjer rörelsemarginalen ytterligare.

· Dom använder en ganska stor del belåning och med sjunkande räntor så förbättras finansnettot.

Externa faktorer som påverkar positivt:

· EUR/SEK står nu i cirka 9,60 och DKK/SEK i 1,28. För ett år sedan var dessa EUR/SEK ca 8,80 och DKK/SEK 1,19. Det kommer allt annat lika göra att en campingsemester i Sverige blir mer attraktiv för närliggande länders invånare (t.ex. Danmark, Tyskland). Samtidigt lär svenskar som uppskattar camping fundera både en och två ggr på att förlänga campingsemestern i Sverige istället för att åka en vecka till medelhavet då det blivit relativt dyrare sen ett år tillbaka.

· Drivmedelspriserna. Bensin- och dieselpriset ligger f.n. markant under dom priserna som gällde under 2014, om det håller i sig (vilket ser sannolikt ut) så kommer det göra att campingsemestern ser än mer attraktiv ut relativt andra resesätt/resmål.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?