Post entry

myFC - tungviktaren som smyger i vassen.

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Fråga gemene man "på gatan" vad en bränslecell är, och du kommer att få extremt luddiga svar. Bränsleceller är inget hett ämne i Sverige. Lite märkligt kan tyckas, eftersom vi har en teknisk spetskompetens i flera svenska bolag. Idag kikar vi närmare på det, enligt mig, mest intressanta: myFC Holding.

Först: Denna analys är skriven ihop med en KTH-student. Rollen för hen vara att i mer detalj kunna förklara och beskriva tekniken och potentialen i myFC:s bränslecellsladdare JAQ 1.0. När denna produkt nu ersätts av en ny produkt, JAQ 2.0, har vi beslutat att helt stryka detta stycke. När mer information och specifikation dyker upp angående 2.0 hoppas jag kunna erbjuda en välgjord teknisk analys av denna produkt istället. Beklagar detta.

För det första, vad är egentligen en bränslecell? Kort sagt följande:

En bränslecell är en energiomvandlare som på ett effektivt sätt kan användas för att göra om vätgasens kemiska energi till elektricitet. Restprodukten är rent vatten och det bildas också värme i processen som kan tas om hand. Verkningsgraden hos en bränslecell är hög, vilket gör att den ofta kan kompensera för den energiförlust som uppstår då vätgasen tillverkas.

  • En bränslecell har en anodsida och en katodsida som separeras med ett membran. Membranet tillåter bara protoner att passera.
  • På anodsidan delar en katalysator upp väteatomerna i protoner och elektroner. Elektronerna kan inte passera membranet utan leds till en extern krets där de genererar elektricitet. Protonerna passerar genom membranet. På katodsidan förenas elektronerna och protonerna samt ansluter till syrgas (O2) från luften. Reaktionen ger vatten (H2O).

(Källa:http://www.vatgas.se/faktabank/bransleceller/)

Vilka är då myFC?

myFC grundades 2005, och växte fram ur ett forskningsprojekt på KTH i Stockholm. Från starten bestod bolaget av ett flertal patent för lätta, kostnadseffektiva och driftsäkra bränsleceller. Här finns en lång fascinerande historia att berätta, men extremt kortfattat så hade Björn Westerholm (myFC:s nuvarande vd) avslutat sin dåvarande anställning och den första lediga måndagen gjorde han ett besök på KTH, där han i princip snubblade över bränslecellstekniken och blev biten och fascinerad direkt. Den långa, långa vägen från forskningsprojekt till kommersiellt bolag inleddes.

(http://www.startuppodden.se/2015/01/26-bjorn-westerholm-myfc-mobilaris/)

Efter att ha tagit fram ett antal prototyper, inlett ett industriellt samarbete med Nolato 2008, så lanserades bolagets första produkt 2011: Powertrekk. Det var en bränslecell i kombination med ett batteri, som kunde skapa sin egen vätgas och energi och ladda en mobiltelefon/surfplatta genom en något (för användaren) omständig procedur med vattenpåfyllning och installation av "engångspuckar" som var en behållare med myFC:s egna patenterade bränsle.

Produkten fick mycket stor massmedial uppmärksamhet, bland annat av dåvarande president Barack Obama som under sitt sverigebesök fick en rundvandring på KTH och en demonstration av just Powertrekken, som därefter fick smeknamnet "Obamaladdaren". Produkten såldes i ungefär 10000 exemplar främst riktad till outdoorindustrin.

Det speciella med myFC är att de har utvecklat ett eget bränsle, vilket innebär att de arbetar med både själva bränslecellen och bränslet.

2014 tog myFC steget till börsen, och noterades på First North.

JAQ-laddaren

myFC:s uppföljare till Powertrekk, kallad JAQ, var en fullständigt annorlunda produkt sett till design och användarvänlighet. En bränslecellsladdare som genererar energi genom ett externt engångsladdkort, bestående av salt, vatten och övriga komponenter (nej det är inte enbart salt och vatten). Laddaren fick även denna gång mycket uppmärksamhet, delvis för dess moderna design och stil. Laddaren skilde sig dessutom på en viktig punkt, jämfört med det fåtal av liknande produkter: myFC:s laddare producerade sin egen vätgas när man tillsatte bränslet, till skillnad mot konkurrenterna som istället satsade på att tillsätta vätgas i någon form av behållare till den bärbara bränslecellen.

Dessvärre dröjde det för laddaren att dyka upp på konsumentmarknaden. Vissa tekniska bekymmer uppstod, och laddaren fastnade i lanseringsstadiet. Tiden gick, och många frågetecken uppstod. Sen hände det många saker i rasande takt.

Stora avtal, tekniksprång

I slutet av 2016 fick myFC en order på 1000 JAQ-laddare av den kinesiska mobiloperatören Telling Communications, en gigantisk mobildistributör. Ordern i sig var inte så märkvärdig, men samtidigt förklarade myFC att den ömsesidiga ambitionen var ett flerårigt samarbete kring bränslecellsladdare på den kinesiska mobilmarknaden.

Kort därefter visade myFC upp ett antal smartphones med integrerad bränslecell, för att visa marknaden vad de kunde åstadkomma.

Och det dröjde inte länge förrän nästa avtal kom: ett försäljnings och distributionsavtal med Telling, som innefattar ett så kallat comittment att köpa 400000 JAQ-enheter, samt en avsiktsförklaring att köpa ytterligare 900000 enheter under 2018. Avtalet var givetvis en bomb, och det tveklöst största avtal som någonsin ingåtts gällande portabla bränsleceller. Lilla myFC hade fått ett avtal med världens största mobildistributör!

https://www.myfcpower.com/pages/investor-relations-pressmeddelanden

Jörgen Lantto mm

Kort efter Tellingavtalets offentliggörande dök nästa nyhet upp: Fingerprints tidigare vd Jörgen Lantto föreslogs att ta en plats i myFC:s styrelse, och dessutom teckna aktier i en riktad emission på 5 miljoner kronor. Detta fick givetvis mycket uppmärksamhet, att Lantto valde det lilla teknikbolaget myFC som det första börsnoterade bolaget att gå in i efter Fingerprint.

Innan året var slut vann även JAQ-laddare det mycket prestigefyllda designpriset "2016 good design award" som årligen anordnas av The Chicago Atheaneum Museum of Architecture and Design.

Början 2017

Om allt hade gått i ett rasande tempo i slutet av 2016, så startade 2017 likadant. På den enorma teknikmässan CES i Las Vegas presenterade myFC en helt ny, revolutionerande tunn bränslecell, kallad LAMINA. Ökad effekttäthet, så tunn att den kan integreras direkt i en smartphone, stärkte myFC:s position som världsledande gällande microbränsleceller.

Ambitionen var tydlig när myFC kort därefter anställer två doktorerande forskare som "fuel cell development engineers" som skall jobba med utvecklingen av den nya LAMINA-cellen.

En roadmap presenteras på MWC i Barcelona: nästa steg innebär JAQ 2.0, som är en betydligt mindre bränslecellsladdare som dessutom är en hybrid: bränslecell med integrerat batteri. Roadmapen beskriver vidare nästa steg, som innebär integration av bränslecell i mobilskal, och slutligen i själva mobiltelefonen. Någon exakt tidsplan för detta anges ej.

"Bomben" släpps

Efter att ha levererat den första ordern till Telling, 1000 st JAQ-laddare i mitten på mars, så släpper myFC information som får de flesta att gapa:

Nuvarande JAQ-laddaren skall ersättas av JAQ 2.0, hybriden som beskrivits i roadmapen. Avtalet med Telling gäller, och det är alltså JAQ 2.0 som skall levereras i kvantitet om 400000 med avsiktsförklaring 900000. myFC har marscherat snabbare än förväntat och har utvecklat tekniken snabbare än någon trodde. Nya JAQ 2.0 skall visas för allmänheten för första gången på MWC Shanghai i slutet av juni.

Denna "bomb" svepte i princip undan fötterna på mig och min kollega när vi precis höll på att skriva denna analysen...vi var inriktade på den kända laddaren JAQ 1.0, och hade analyserat den ganska ingående och vägt fördelar mot nackdelar...nu tvingas vi därför snabbt redigera arbetet.

Vår egen analys av situationen

Jag vill vara tydlig och påpeka att följande avsnitt innehåller en del spekulationer och egna slutsatser. Men efter att ha lagt pusslet tycker jag ändå en relativt klar bild dyker upp.

Enligt ett OBEKRÄFTAT mejlsvar från vd Björn Westerholm, så ingick den nya JAQ-laddaren version 2.0 i avtalet med Telling redan från början. Det finns indikationer på att detta kan stämma. Björn har vid ett flertal tillfällen sagt att Telling haft vissa önskemål om förändring av produkten. Gissningsvis så var ambitionen från början att ta fram en hybrid, alltså bränslecell i kombination med batteri, och tekniken var längre gången än de flesta kände till.

Jag har även i kontakt med bla operatören TRE i princip fått bekräftat att de skall börja sälja JAQ under 2017, och det troliga scenariot är såklart att även de väntar på den utvecklade 2.0-versionen. Vidare så finns ett avtal med operatören DU i Förenade Arabemiraten, även ett distributionsavtal med Mobileistic i USA. Det är högst troligt att dessa avtal är levande, och kommer att öppna upp för kommande beställningar i den närmsta framtiden.

myFC samtalar idag med ett 50-tal operatörer, varav några multinationella. Det vore mycket överraskande om inte detta medför nya avtal gällande JAQ 2.0. Det frågetecken som finns är hur långt ifrån JAQ 2.0 är en uppskalning för massproduktion? Min gissning är egentligen inte värd mer än någon annans, men produktionslinan färdigställs förmodligen i detta nu.

Jag förväntar mig att svar kommer att ges av myFC den närmsta månaden.

Intjäningsmodell

Hur ska myFC tjäna pengar? Ja givetvis genom att sälja. Det intressanta är att förutom själva bränslecellsladdaren så är det laddningskorten som kan bli en avsevärd källa till inkomst. Givetvis ska vi räkna på det mest simpla och enklaste sättet, för att grovt få fram potentiella siffror:

Låt oss börja med avtalets comittment med Telling, 400000 laddare med ett ordervärde på 150 miljoner. Vi antar en bruttomarginal på 20% vilket skulle ge 30 miljoner i vinst på denna del.

Sen räknar vi på lite laddkort: låt oss anta att varje laddare i snitt genererar ETT sålt laddkort i veckan, vilket bör vara rimligt särskilt med tanke på att en prenumerationstjänst är trolig. Ett pris på 10 kronor per laddkort, där 2 kronor är ren förtjänst för myFC, innebär en månatlig inkomst på 8 x 400000 = 3200000 kronor. Nästan 40 miljoner per år.

Samma uträkning med avsiktsförklaringen om 900000 laddare:

Totalt 1,3 miljoner laddare = 430 miljoner = 86 miljoner vinst

Laddkort 124 miljoner vinst.

Drygt 200 miljoner i vinst på detta.

Enbart laddkorten skulle kunna ge en omsättning på 600 miljoner per år.

Och nu räknar vi på ett enda avtal med Telling.

Lek gärna själv med siffrorna, så ser man lätt att oavsett om man räknar mer generöst eller snålt, så är det avsevärda summor det handlar om.

I framtiden handlar det dessutom om utlicensiering av tekniken, vilket är ytterligare ett ben att stå på.

Jag finner det oerhört intressant att myFC i sin årsredovisning för 2016 spår en positiv bruttomarginal på månadsbasis i slutet av 2017.

http://mb.cision.com/Main/9804/2255641/667919.pdf

Marknaden för bränsleceller

Det finns många olika scenarion hur bränslecellsmarknaden kommer att utvecklas, men det ser ut som att Kina kommer att leda den. Bilindustrin kan bli motorn i utvecklingen och starta bränslecellseran, som sedan kommer att regna ner över övriga användningsområden. Där ska myFC kunna ha en mycket framträdande roll.

http://spectrum.ieee.org/green-tech/fuel-cells/why-the-automotive-future-will-be-dominated-by-fuel-cells

Riktkurser

Det är inte lätt att spå riktkurser, men jag gör det ändå i detta fallet. Kurserna är baserade på hänsyn tagen till branschens tillväxt, och under förutsättning att myFC tar del av denna branschtillväxt. Tidsrymden är relativ närhet, 6-18 månader.

Riktkurs BEAR: 7 - 9 kronor

I detta scenario stöter myFC på problem att kunna massproducera sina produkter, och de tänkta leveranserna uteblir. Avtalet med Telling förblir svävande i luften, och inga nya avtal tecknas. Ytterligare kapital kan behövas tas in för att möjliggöra driften. Jag anser att enbart patent och teknik kan motivera en högre kurs, men marknaden fungerar dessvärre inte så.

Riktkurs BASE: 35 - 75 kronor

Leveranserna med Telling kommer igång i slutet av 2017, i första hand de 400000 enheterna från comittment. myFC öppnar upp ytterligare försäljning på 1-2 ställen, och tecknar något nytt avtal. LAMINA-teknikens massproduktion skalas effektivt upp. Inkomster börjar synas i kvartalsrapporterna mot slutet av året.

Riktkurs BULL: 85 - 140 kronor

Avsiktsförklaringen med Telling slår in, ytterligare 900000 enheter skall levereras under 2018. Nya avtal har tecknats och öppnat upp försäljning i USA, Europa och eventuellt Indien. Produkten, JAQ 2.0, tas emot positivt av marknaden och spås kunna ta någon promille av den globala powerbankmarknaden.

Riktkurs SUPERBULL: 180 - 250 kronor

Laddaren JAQ 2.0 följs upp av integrerade mobilskal, även någon annan produkt som drönare/actionkameror väljer att integrera myFC:s lösning. Ett avtal skrivs med ett smartphonebolag för framtida integration. Bränslecellernas allt större genomslag i bilindustrin gör att myFC kontaktas av något bilföretag.

SLUTORD

Jag har följt myFC en tid nu, och måste säga att jag är imponerad av detta lilla kompetenta bolag. Björn Westerholm är en mycket driven vd, jag har träffat honom vid ett par tillfällen, och han är en ödmjuk vinnarskalle även om det låter motsägelsefullt. En grymt driven snubbe helt enkelt, som inte ger upp. Som bolag är inte detta en dagslända: historien sträcker sig nästan 20 år bakåt i tiden, och Lantto har helt rätt i när han säger att det är många, många ingenjörstimmar nedplöjda här.

Bolaget har varit på börsen i drygt 2,5 år, och jag tror det är nu genombrottet kommer! Delvis börjar bränsleceller vara hett igen, och det är gigantiska Kina som leder utvecklningen med enorma satsningar på grön energi.

Ingen slump att myFC:s genombrott sker just i kina alltså. Och marknaden...den är nästan obegripligt stor, där en promille av marknaden är gott nog för att lyckas.

Att lyckas på börsen, särskilt bland "förhoppningsbolagen", är att lyckas hitta pärlorna innan de poppar upp till ytan. myFC har en strålande chans att bli ett klassiskt svenskt teknikunder. Värderingen däremot har inte alls hängt med. I mina ögon är allt under en miljard i börsvärde i dagsläget felvärderat.

Jag har lärt mig att tolka signaler. myFC har den senaste tiden spridit ett överflöd av just sådana positiva signaler: avtal med jätten Telling, prestigefulla designpris och utmärkelser, tekniska snabba framsteg, nytillkomna "superstjärnor" till styrelsen (Lantto) mm. Den växande bränslecellsbranschen, och den mängd med små bolag i sektorn, kommer med stor sannorlikhet att konsolidera. Uppköp och sammangåenden i branschen är alltså troligt framöver.

Det pekar alltså i en enda riktning, och det är succe.

För att kort kommentera Jörgen Lanttos intåg: här har vi alltså en person som för varje litet teknikbolag vore en drömrekrytering. Spekulationer har hörts från många håll: vilket bolag ska han dyka upp i? IMINT var länge en kandidat, och rykten tog fart efter han suttit i publiken när IMINT hade en företagspresentation.

Ingen, absolut ingen, hade nämnt lilla myFC.

Lantto är dessutom fullt medveten vilka signaler han sänder ut när han går in i ett börsnoterat bolag:

http://www.breakit.se/artikel/6117/jorgen-lantto-ingen-kan-ta-ifran-mig-att-vi-lyckades-med-precis-allt

Jag äger aktier i myFC. Allt jag skriver här ska ses som mina egna åsikter, och mina råd och rekommendationer följs på egen risk.

Men för bövelen...missa inte chansen. Jag satsar på att behålla mitt fina track-record gällande analyser och köpråd. Lycka till.

Stark köp.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?