Post entry

Paradox Interactive - årets notering?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Paradox Interactive

Paradox grundades 1998 och sedan dess varit en ledande global utgivare av PC-baserade strategispel. Bolaget har sitt säte i Stockholm och utvecklar egna spel inom främst strategi- och rollspel för PC och konsol, men förlägger också spel åt andra utvecklare. Bolaget är väl känt för sin spelkatalog och har en särskilt stark internationell närvaro, främst i USA och Europa. Paradox utgör en viktig del av det framgångsrika svenska spelundret som skördat stora internationella framgångar under senare år.

Paradox äger större delen av portföljens varumärken vilka sammanlagt består av fler än 83 speltitlar. Bolagets stadigt växande spelportfölj inkluderar väletablerade spel såsom kritikerrosade Europa Universalis, Cities: Skylines, Crusader Kings, Magicka och Hearts of Iron-serien som skapats av dotterbolaget Paradox Development Studio.

Spelsläpp 2016

Stellaris

[video:https://www.youtube.com/watch?v=bxTT258PmNc]

Stellaris är ett strategispel som utspelas i rymden. Det släpptes den 9/5 och sålde rekord första dygnet med över 200 000 ex. Enligt sajten Steamspy.com uppskattades dessa till 118 000 den 10/5 så Steamspy har grovt underskattat försäljningen.

När det här skrivs så börjar försäljningen enligt Steamspy uppskattas till runt 410 000 ex, vilket gör att fullprisförsäljningen i närtid bör landa på minst 600 000 ex via alla digitala kanaler. Priset för Stellaris ligger på ca 30 USD på billigaste sajten wingamestore.com till 40 USD på Steam (USA). På Steam Europa kostar Stellaris 40 euro men inkluderar då moms på 20 % och vad jag vet så är det bara i Washington av alla staterna i USA som digitala varor är momsbelagda. Merparten av Paradox försäljningen sker i USA så uträkningen nedan baserar på USD till 0 % moms. Jag uppskattar snittpriset i USA via digitala kanaler till 290 SEK då priserna varierar mellan 250-330 SEK vilket sannolikt är lågt räknat då merparten av försäljningen går närmare det högre priset via Steam. 30 % beräknas de digitala butikernas del vara.

290* 600 000 = 174 000 000* 0,7 = ca 122 MSEK

En försiktig beräkning ger då 122 MSEK för den initiala försäljningen till fullpris som går till Paradox. Sedan tillkommer all försäljning till fullpris senare i år samt ett par reor på Steam, vilket medför stor försäljning även om priset blir lägre. Dessutom får Paradox hela kakan när de säljer via sin egen sajt och slipper de digitala butikerna del.

Hearts of Iron 4

[video:https://www.youtube.com/watch?v=WEN5SEb5ASA]

HOI4, som är ett strategispel vilket utspelas under andra världskriget, släpps på ”D Day” den 6 /6. Intresset från allmänheten är mycket stort vilket man kan se på Youtube där HOI4 redan genererat över 2 miljoner visningar sammanlagt för några av de mest populära videorna.

HOI4 har redan varit uppe på en andra plats på Steams bästsäljarlista http://tools.garry.tv/steamchart/ (använd sökfältet samt klicka på 1 månad) så försäljningen är redan mycket lovande.

Tyranny

[video:https://www.youtube.com/watch?v=yc-WqIRNDKY]

Tyranny är till skillnad från ovanstående två produktioner utvecklat i samarbete med Obsidian Entertaiment som är ett framgångsrikt amerikanskt spelutvecklare. Tyranny utspelas i en fantasymiljö där ondskan tagit makten och förväntas släppas under 2016. Paradox äger varumärket och har haft en mycket aktiv roll i projektet där de även är förläggare. Paradox släppte förra året Pillars of Eternity med Obsidian vilket sålt mer än 700 000 ex enligt http://steamspy.com/app/291650.

Diskussion

Paradox är kanske det intressantaste bolaget som noteras på länge då de är verksamma i den hetaste svenska branschen just nu samt gör stor vinst. Dessutom så är Paradox i lagom storlek för att omsättningen i aktien skall vara så pass hög vilket attraherar lite tyngre investerare samt en stor andel av småspararna.

Fundamentalt så ter sig Paradox väldigt prisvärd. Företagets flaggskepp Stellaris har haft rekordförsäljning vilket inte var känt när värderingen sattes för IPOn. Jämfört med Starbreeze, som är ett annat liknande svensk spelbolag i samma värderingsstorlek, ter sig värdering på Paradox som mycket attraktiv. Starbreeze hade sitt rekordår 13/14 (brutet räkenskapsår) då de omsatte ca 240 MSEK och hade en vinst på ca 120 MSEK. Paradox hade sitt rekordår 2015 och omsatte ca 604 MSEK och gjorde en vinst på ca 189 MSEK. Observera att Paradox hade ingen egenproducerat större spelsuccé 2015 utan en betydande del av intäkterna kom från förläggarverksamhet där en stor andel av vinsten gick till externa producenter.

2016 släpps två egenproducerade spel där Paradox även är förläggare, Stellaris samt HOI4, samt Tyranny där Paradox förlägger samt äger varumärket. Q1 2016 visade på en omsättning på ca 93 MSEK och en vinst på ca 19 MSEK trots att det inte släpptes något nytt spel. Taget att Stellaris haft en rekordförsäljning samt att HOI4 redan sålt bra, så är det sannolikt att vinsten för 2016 kommer överträffa 2015. Räknar man på en vinst för 2016 på 250 MSEK till P/E 30 så motsvarar det en aktiekurs på ca 70 kr. Även om vinsten är en viktigt variabel som delvis styr kursen så är det även många andra faktorer som måste beaktas. Exempelvis så värderas Starbreeze till ett rullade P/E på 334 just nu.

Blir HOI4 samt Tyranny även större succéer så kan man räkna med en större vinst för precis som Q1 2016 visar på så är livslängden på tidigare produktioner lång och kommer generera vinster i många år framöver. Vid reor på Steam så har de populäraste spelen en tendens att hamna i toppskiktet på bästsäljarlistan vilket inbringar betydande inkomster. Undersöker man exempelvis på Cities Skylines (http://tools.garry.tv/steamchart/), som släpptes den 10/3 2015 där Paradox var förläggare, så ser man att den går upp på en tredjeplats den 22/2 2016 vilket är nästan ett år efter att spelet släpptes. Sedan tillkommer även expansioner som släpps löpande så ett spel kan ha en livslängd på många år med en betydande spelarbas samt intäkter.

I en artikel i Dagens Industri står följande:

Analysbolaget Niko Partners, med inriktning på spelmarknaden i Kina, förväntar sig att intäkterna från spelindustrin i landet kommer att nå 26 miljarder dollar år 2016. Det motsvarar 217 miljarder kronor räknat i dagens valutakurs på det som kan vara den största nationella spelmarknaden i världen.”

http://digital.di.se/artikel/paradox-planerar-att-ta-steget-in-i-kina

Nu skall Paradox som huvudsakligen haft sin försäljning i Nordamerika ta steget in i Kina. Den asiatiska spelmarknaden brukar anses som lite speciell jämfört med den västerländska så det behövs ett samarbete lokalt och Tencent verkar vara den tyngsta aktören i Kina och en av de största i världen så detta bådar gott på lite längre sikt.

I en annan artikel i tidningen diskuteras ett stort uppköp.

White Wolf Publishing äger rättigheterna till några av världens största rollspel, bland annat World of Darkness och Vampire: The Masquerade. Det är varumärken som gett upphov till böcker, brädspel, kortspel och dataspel på flera plattformar samt stått som förebild för tv-serier.”

http://digital.di.se/artikel/paradox-koper-rollspelsjatte

Jag tror att ledningen i Paradox varit sugna att köpa upp White Wolf under lång tid och nu med ekonomiska muskler så går deras dröm i uppfyllelse. Uppköpet gjordes inte på grund av intäkterna i bolaget utan för att komma åt varumärkena och ta dem in i den digitala världen. Vampire: The Masquerade anses ligga som grund för böckerna till The Twilight Saga som filmatiserats där filmerna dragit in över 3300 MUSD.

Framtiden är onekligen väldigt spännande för vad man gör med varumärkeskatalogen och sannolikt kommer det några CRPG som utvecklas med externa studios liknande Obsidian som producerat Tyranny. Även filmatiseringar kan tänkas framöver då crossovers film/dataspel börjar bli vanligare. Den här övergången ligger fortfarande ligger i sin linda, så möjligheterna är obegränsade om Paradox bara får till bra samarbeten.

Som förläggare ligger Paradox i toppskiktet i segmentet medelstora förläggare och hamnade på en hedrande andraplats hos metacritics rankning 2014. 2015 fick Paradox 400 förslag på samarbeten från andra företag och med tanke på de senaste succeerna så lär det inte minska. Därför kan man förvänta sig att Paradox trappar upp farten när det handlar om förläggarverksamheten.

http://www.metacritic.com/feature/game-publisher-rankings-for-2014-releases

För att ge en uppfattning om var detta kan landa på längre sikt så kan man jämföra med andra svenska spelunder som Mojang. Bolaget såldes till Microsoft för 18 miljarder och har gjort vinster på över 2 miljarder på årsbasis. King som främst sysslar med mobilspel såldes för cirka 50 miljarder.

Några triggers 2016:

1 Stellaris som är en försäljningssuccé.

2 Mycket kraftig överteckning i IPOn.

3 Paradox har nu fått en större huvudägare i världens största techinvesteare, Tencent, vilkt medför en fot in i den Kinesiska marknaden.

De här tre triggers var inte känt vid IPOns prissättning och kommer agera som triggers vid noteringen.

Därefter kan man se fram emot:

4 Hearts of Iron 4 släpps 6/6. HOI4 har redan varit uppe på en andraplats som bästsäljare på Steam den 17/5.

4 Tyranny planeras att släppas senare i år.

5 Kvartalsrapporterna som kommer visa marknaden svart på vit hur stor vinsten blir.

6 PM om Stellaris försäljning ”1 miljon ex sålda” etc.

7 DLC sk extra nedladdningsbara delar som kan gå upp högt på Steams bästsäljarlistor.

Kontenta/slutsats

Intresset för Paradox kommer att bli i hästväg ooch antalet delägarna kommer växa kraftigt framöver vilket kommer driva kursen uppåt då freefloaten är liten och storägarnas innehav är bundna av lockup-avtal. Taget att försäljningen blir bra för HOI 4 samt Tyranny så sätter jag en riktkurs på 70 kr i år och blir inte förvånad om den går en bra bit över.

Länkar

http://www2.breakit.se/artikel/3854/fredrik-wester-nu-oppnar-sig-den-kinesiska-marknaden

http://www2.breakit.se/artikel/3590/per-h-borjesson-saljer-spiltans-paradox-aktier-mot-sin-vilja

Presentation av bolaget börjar 3h 19 min

https://www.avanza.se/kundservice/kundaktiviteter/avanza-live.html

Alla investeringar är förknippade med risk och beslut om investeringar tas på eget bevåg. Vederbörande bör alltid göra en egen analys och kolla källor. Analysen reflekterar endast mitt resonemang och skall inte ses som rådgivande. Jag äger aktier i bolaget.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?