Post entry

ZetaDisplay: Vägvisare i framtidsbransch

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

ZetaDisplay är ett spännande företag som lever en ouppmärksammad tillvaro på First North. Företaget är en ledande leverantör i Norden av digital butikskommunikation inom detalj och servicehandeln. ”Digital Signage” som marknaden benämns internationellt är en starkt växande marknad och ZetaDisplay ser just nu ett fönster att under de närmaste åren kunna plocka marknadsandelar ute i Europa, och har därför en pågående satsning om att göra affärer ute i hela Europa.

Stora och komplexa kunder

ZetaDisplay har valt att helt och hållet inrikta sig på stora och komplexa kunder. Det handlar om kedjor av butiker som kanske har butiker i olika länder i Europa. I och med sin Europeiska närvaro skapar man den nödvändiga kompetensen för att vara en partner till sådana butikskedjor. Den Europeiska satsningen har börjat ge resultat, det visar inte minst det faktum att ZetaDisplay förra året gjorde en installation på prestigefulla gatan Champs Elysées i Paris. Ett annat exempel är från förra månaden då ZetaDisplay meddelade att de genomfört installationer för Thule gruppen, i både Frankrike, Tyskland och Österrike. Detta ligger precis i deras målsättning med Europasatsningen, att få kedjor som vill knyta samman sin butikskommunikation över gränserna. I Finland har man också visat framgångar, där man i början på 2014 skrivit avtal med Finlands största husdjurskedja bland annat.

Bransch under stark tillväxt

Här hemma i Sverige är ZetaDisplay sedan ett antal år tillbaka leverantör av plattformen för ICAs butikskommunikation. Andra exempel på kunder är Arla, Bilia, Team Sportia, Volkswagen, Siba och Lindex. Man har även avtal med ett antal kommuner. Dessa kunder är pionjärer, för marknaden för Digital Signage befinner sig fortfarande i ett tidigt stadium, men växer kraftigt då allt fler börjar inse nyttan med digital butikskommunaktion.

ZetaDisplay använder ofta benämningen ”Last meter marketing” för att bättre beskriva vad de sysslar med. Det handlar om att vi som kunder tar många av våra köpbeslut när vi står framför produkthyllan i butiken. Många annonsörer skulle vilja kunna kommunicera sitt budskap till oss i just det ögonblicket; när vi står där en armsläng ifrån deras produkt.

Digital butikskommunikation har också många praktiska fördelar som på egen hand kan motivera användning av digital skyltning. Butikerna får en bra kontroll över budskapen i sina butiker, det blir lätt att samköra kampanjer över flera olika butiker och man kan snabbt ändra erbjudanden. Man kan till exempel tidsinställa erbjudanden beroende vilken dag det är - eller vilken tid på dagen det är. Allt hanteras enkelt från ett och samma ställe.

Förra kvartalet introducerade ZetaDisplay som första leverantör en automatisk Facebook-integration för butiker. Allt fler butiker ser ett behov att kunna kommunicera i flera kanaler för att nå alla sina kunder. Har en butik exempelvis fått in ett stort parti med färskvaror som måste säljas inom tre dagar kanske det inte räcker med att bara annonsera inne butiken, utan man behöver snabbt nå ut till fler kunder. Genom en automatisk Facebook-integration så kommer erbjudandena automatiskt ut även på webben och når därmed även de kunder som inte befinner sig inne i butiken.

För några veckor sedan meddelande ZetaDisplay även att de inleder en omfattande satsning på Android som operativsystem. Detta kommer öppna upp för smartare lösningar inom interaktivitet, där butiker kan komma att i passande situationer nå ut till kunderna direkt via deras smartphones.

Närmar sig break-even

Det som håller tillbaka caset med ZetaDisplay – men som samtidigt ger det dess enorma potential - är historiken med ständiga förluster. ZetaDisplay börsnoterades 2011 och aktien har haft en tråkig resa med en långdragen nedgång sedan dess.

Att man inte visar vinst ännu kan förklaras med de satsningar man gör för att plocka marknadsandelar ute i Europa, samt att marknaden för Digital Signage fortfarande behöver mogna. Att sälja in Digital Signange till kunderna är idag en långdragen process, men allteftersom fler inser nyttan med digital butikskommunikation så kommer försäljningsprocessen att kortas. ZetaDisplay börjar också se att kunder som tidigare har investera i Digital Sinange nu kommer tillbaka och vill bredda sina satsningar.

I och med att ZetaDisplay bygger upp en bas av kunder så förbättras utsikterna för lönsamhet. Efter att hårdvaran har installerats får man istället intäkter från licens- och mjukvaruförsäljning, och det är framför allt där som lönsamheten finns.

ZetaDispaly omsätter idag ca 60 MSEK per år och break-even uppskattas ligga runt 70-80 MSEK. Därefter kan vi förvänta oss god lönsamhet allteftersom licens- och mjukaruintäkternas andel av de totala intäkterna ökar.

Slutsats

ZetaDisplay är ett företag som håller sig i framkant, och vill vara en vägledare, i en spännande framtidsbransch. Man har bevisat sig genom att attrahera många stora och namnkunniga kunder i Norden och Europa.

Förutsättningarna ser goda ut inför framtiden, men hur mycket av detta har marknaden redan prisat in? Svaret är inget. Vid den senaste stängningskursen på 3,58 kr värderas hela bolaget till 45 miljoner kr.

Tänker vi oss att ZetaDisplay växer med 20% per år under de närmaste tre åren och med en större installerad kundbas uppnår de en marginal på 16% så ser vi en vinst på 1 kr per aktie.

Aktien har därmed en potential uppåt 20 kr på ett par års sikt.

Klipp för den som vill fördjupa sig i Digital Signage:

Retail Future with Digital Signage:
http://www.youtube.com/watch?v=6n0ccTD2rFs

Audi City London (Slängde ut alla riktiga bilar och installerade skärmar – butikens försäljning ökade med 40%):
https://www.youtube.com/watch?v=LSePeFFN4oU

Virgin Media flagship store (Intressant konceptbutik inom Digital Signage):
http://www.youtube.com/watch?v=NgV5sif6kB0

Seminarier från ZetaDagen (ZetaDisplays branschdagar):
http://www.youtube.com/results?search_query=zetadagen

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?