Post entry

Autoliv - goda framtidsutsikter

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Autoliv 399 kr

Bilsäkerhetsföretaget lyckades tjäna 10 kr under det första kvartalet. Om vinsten blir densamma de tre återstående kvartalen, dvs totalt 40 kr för 2010, så hamnar P/E talet på attraktiva 10, för detta världsledande bolag. Normalt - om man tittar på de fem senaste åren, brukar Autoliv i genomsnitt värderas till 13 gånger vinsten. Det innebär att kursen skulle kunna gå upp ytterligare 120 kr, för detta växande världsledande företag, utan att vara dyrt. Dvs ett pris på 30 procent högre än nuvarande aktiekurs, skulle kunna motiveras.

Rörelsemarginalen ligger på goda 11 procent. Det som talar för att en marginal kring tio procent kan vara en uthållig siffra, är att bilmarknaden befinner sig under snabb återhämtning, och Autoliv tjänar bra när det får öka volymerna, utan att kostnadsbasen stiger.

UBS investment, höjde häromdagen (4 juni 2010) riktkursen för Autoliv till 68 dollar, motsvarande 532 kronor. De argumenterar för att 60 procent av de anställda nu finns i lågkostnadsländer och att 43 procent av komponenterna köps där. Detta gör att rörelsemarginalen kan komma att visa sig uthållig.

Autoliv är världsledande inom säkerhetssegmentet, med en marknadsandel på cirka 35 %. På de växande marknaderna i Kina och Indien är bolaget också marknadsledande där de innehar 30 % respektive 45 % av den totala försäljningen. Under 2009 stod växande marknader för cirka 20 % av försäljningen, vilket gör att bolagets tillväxtprofil ser god ut på medelkort sikt också. UBS väntar sig en organisk tillväxt för bolaget om 23 % 2010 och 9 % under 2011.

Goldman Sachs höjde riktkursen för Autoliv till 76 dollar, motsvarande 598 kronor, från tidigare 65 dollar, den 21 maj 2010. Rekommendationen är köp.

De menar att Autoliv gynnas av sin exponering mot snabbväxande marknader, och exemplifierar med att produktionen i Asien förväntas ha en tillväxt på 16 procent 2010 (Kina upp 22 procent) och att Nordamerika ska öka produktionen med 34 procent. Autoliv får enligt analysen 23 procent av sin försäljning från Nordamerika och 10 procent från Asien.

Goldman Sachs noterar att bolaget utan tvekan har lämnat den finansiella krisen i bättre skick. Återhämtningen i volymer ger globalt betydande resultateffekt på grund av kraftigt minskad kostnadsbas.

Handelsbanken, har inte satt ut någon riktkurs, men skriver i en bedömning gjord i mars 2010 att de räknar med att vinståterhämtningen kommer att ske under 2010 genom en lägre break-evennivå i kombination med stigande volymer. Försäljningen beräknas enligt Handelsbanken Capital Markets att öka med 22 %. Tillväxten sker med stigande marknadsandelar och lanseringar av nya säkerhetsprodukter.

Lars Nyberg är styrelseledamot, i Autoliv, och köpte den 27:e maj 3.000 aktier. Det var hans första aktier i bolaget, och ger en indikation om att ledningen i Autoliv, är optimistiska inför framtiden.

Autoliv var nere i 350 kr, som lägst i "Greklandssvackan" i Maj 2010. Men nu när börsen repar sig så fjädrar kursen upp som en kork som varit nedtryckt i vatten. Ett första tekniskt motstånd möter vid 420 kr. Det är riktkursen för den kortsiktige.

Målkursen 520 kr, innebär en trettioprocentig potential, räknat från nuvarande pris på aktien.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?