Post entry

Avtech - Ett utökat avtal med Southwest Airlines på gång?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Efter en, för oss aktieägare, lugn vinter så börjar det nu dra ihop sig för avfärd. Ett utökat samarbete med SouthWest Airlines är vad jag tror på.

Avtech komunicerade två viktiga mål för 2015;

  • Lönsamhet senast Q3 på månadsbasis
  • 600.000 uplinks i slutet av året

Vi kunde även läsa att man i December månad hade ca. 100.000 uplinks och att kvartalets omsättning i högre grad speglade intäkter från Aventus NowCast och i lägre grad intäkter från konsultuppdrag. Detta p.g.a. att det stora konsultuppdraget i Dubai under kvartalet gick in i sin slutfas samtidigt som avtalet med Southwest Airlines (SWA) gick in i kommersiell produktion från och med slutet av oktober 2014.

Aventus NowCast har tre områden; Climb, Cruise och Descent. Full flight innebär alla de områden. På denna bilden så kan man se när man gör uplinks för de olika områdena. Om jag tolkar bilden rätt så innebär det att de som har ett avtal på Aventus NowCast Descent gör 1 uplink / flight.

Från bokslutet:

”AVTECH hade vid slutet av 2014 fyra aktiva kundkontrakt inom Affärsområdet Aventus NowCast, samtliga avseende Aventus NowCast Descent; med Southwest Airlines, Air Malta, Air New Zealand, samt Etihad.

De fyra existerande kunderna genererade i december ca 100 000 uplinks per månad i Aventus systemet, varav Southwest Airlines stod för merparten.”

Enligt mina siffror så gör SWA ca. 95.000 flights / månad. Om man räknar med att de gör 1 uplink / flight så betyder det att SWA stått för de flesta uplinks som gjordes i december månad vilket inte är så konstigt med tanke på hur mycket större de är än t.ex. Air Malta.

Nu till det intressanta!

Man skall under 2015 öka från 100.000 till 600.000 uplinks/månad. Skulle alla dessa uplinks komma från ”Aventus NowCast Descent” avtal så skulle det betyda att vi måste få minst 5st nya avtal med flygbolag av samma storlek som Southwest Airlines och ha igång samtliga innan året är slut. Med tanke på att det bara är 9 månader kvar på året så tycker jag inte att det är rimligt. Man för ju samtal med väldigt många flygbolag men säljcyklerna är ganska långa. Det känns helt enkelt som att det är för kort tid att få till avtalen samt implementera systemen och ha igång dem innan året är slut. Vi ser ju själva hur lång tid det tar för Etihad.

"Säljcyklerna är relativt långa, 6-24 månader, bl.a. beroende på teknisk mognadsgrad samt storlek hos kunden."

Jag tror därför att Avtech förhandlar med ett stort flygbolag om antingen ”Aventus NowCast Cruise” eller ”Full flight”.

En trend som vi sett hos flygbolagen är att samtliga börjar med ett ”Aventus NowCast Descent”-avtal. Antagligen för att få testa tjänsten innan man bestämmer sig för att utöka avtalet eller inte.

Jag tror därför att Avtech förhandlar med Southwest Airlines om att utöka sitt sammarbete till ett ”Aventus NowCast Cruise” eller ”Full flight”-avtal.

Detta skulle innebära 3-5 uplinks / flight istället för dagens 1. Detta skulle innebära ca. 300.000-500.000 uplinks / månad istället för 100.000.

Fastprisavtal

Southwest Airlines har ju ett fastpris avtal som är baserat på hur mycket bränsle man sparar in.

Såhär står det i om avtalet:

" Priset debiteras som en fast månadsavgift utifrån en procentsats av den uppmätta kundnyttan som är 10-90 kilo bränslebesparing per inflygning (Aventus NowCast Descent) och 50-1 000 kilo per flight för Aventus NowCast Cruise, beroende på flygplanstyp"

De flesta planen i SWAs flotta är normalstora passagerarplan och de flyger främst inrikes i USA men även till Mexiko och centralamerika.

Med detta som grund så skulle jag gissa på att SWA hamnar någonstans i mitten eller strax under mitten och snittar runt 30-40kg / inflygning och runt 350kg / cruise. Dessa siffrorna är bara rena gissningar från min sida men skulle det stämma så innebär det en ökning på ca. 1000%.

Omsättningen Q4

I Q4 omsatte man 3,7 milj SEK.

Så här stod det i pressmeddelandet vi fick om tilläggsavtal för Wake Vortex projektet i Dubai:

”AVTECH’s kontraktsvärde av den tillkommande optionen är ca 1.25 MSEK under tre månader.”

Jag antar att dessa 1,25 milj har kommit in i Q4 och räknar med att man kanske även fått in pengar från något annat konsultuppdrag under kvartalet. Räknar därför bort 1,5milj från dessa 3,7 milj.

Kvar är 2,2 milj. Jag räknar med att ca. 2Milj SEK är från SWA.

Implementationen hos SWA var klar i slutet av oktober vilket betyder att man borde ha fått in pengar från både november och december. Jag räknar med 1milj / månad.

Avtech visar vinst

Skulle SWA och Avtech skriva avtal om Aventus NowCast Cruise och ökningen på 1000% stämmer så betyder det att SWA kommer generera ca. 11Milj / månad.

Det räcker gott och väl till att generera vinst på månadsbasis.

Skulle SWA och Avtech skriva avtal om Full flight så innebär det ännu mer.

Man har som mål att visa vinst i Q3, jag antar att det går mycket snabbare att implementera Cruise hos SWA nu när de redan har Aventus NowCast systemet i sina flygplan. Men allt tar tid och det är säkert saker som skall testas och utvärderas innan avtalet går in i kommersiell produktion. Jag tror därför att vi kommer få ett PM om detta under Q2.

Detta är det största och bästa som kan hända Avtech under 2015.

Slutkommentar

Hur jag än vänder och vrider på det så är detta det enda jag kan komma fram till som är realistiskt och rimligt baserat på den informationen vi har fått från Avtech.

I och med ett nytt avtal med SWA så lär man nå båda målen man satt upp för 2015 och man bör dessutom kunna vara såpass säkra på att nå dem att man kan gå ut med det till aktieägarna.

Varför gå ut med ett så kraftig ökning av uplinks (100.000-600.000 / månad) om man inte är säker på att man kommer nå det?

Detta är dock endast spekulationer och jag kan ha fel. Ni får gärna lämna en kommentar om ni har synpunkter eller egna teorier.

http://digi.tech.qq.com/a/20150306/007864.htm

Edit: Tagit bort dubbla radbrytningar

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?