Post entry

Ayima Group - Företaget med börsens mest underskattade fundamenta!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

I syfte att hitta ett bolag som kunde bredda min portfölj, påträffade jag ett case med förmodligen den bästa fundamentan jag någonsin sett, och ett löjligt lågt börsvärde.

Efter att framgångsrikt ha plockat fram en stark portfölj som hittills visat sitt värde och styrka, är jag redo att lägga till ett nytt intressant och lovande case, för att ytterligare bredda min portfölj. 

Idag kommer jag introducera dig till det mest undervärderade small-cap företaget jag påträffat på en väldigt lång tid. Företaget heter Ayima och jag tror detta kan bli mitt mest lönsamma case under 2018. Risk/reward är i detta case helt absurt. Trots sitt låga börsvärde är Ayima en riktig kassako med en stark portfölj av kunder, är väletablerade i sin bransch, och har en inkomst över sitt nuvarande börsvärde. Det här är ett case med väldigt stark fundamenta, ett företag som växer sina marginaler och inkomster kvartalsvis. Det senaste pressmeddelandet från företaget visar vidare att 2018 kommer bli en riktig åktur. Jag är självsäker i detta val och tror företagets värde kan mångdubblas under detta år. Företaget har redan släppt nästan 21 pressmeddelanden under spannet av tre månader, så jag är övertygad att vi kommer ha ett bra nyhetsflöde.

  1. Ayimas affärsidé går ut på att erbjuda avancerade sök- och digitala marknadsförings- strategier genom egenutvecklade unika IT-sökverktyg och skräddarsydda "in-house"-tjänster. 
  2. Ayima fokuserar på att hjälpa stora välkända kunder att öka deras försäljning genom att kunden når bättre sökresultat lokalt och globalt på sökmotorer som Google, Yahoo! Och Bing. 
  3. Bolaget bildades 2007 och har sedan dess erhållit ett flertal globalt välkända kunder såsom Verizon, British Airways, B.win och PokerStars. Bolaget har genomgående varit lönsamt och redovisat vinst och har utan externa investeringar haft en kraftig tillväxt. 
  4. Ayima har i dagsläget kontor i 7 städer; London, Stockholm, Manila, New York, Raleigh, San Fransisco och Vancouver med omkring 135 medarbetare.

Bolaget i kort

Ayima arbetar med något så enkelt som SEO och söker verktyg för digital marknadsföring. Företaget bildades 2007 av nuvarande CEO Michael Jacobson och COO Michael Nott. I början var visionen simpel och rättfram, den handlade enbart om digital marknadsföring och SEO, dock har har detta ändrats signifikant under åren och nu integrerar de fler alternativ i deras företagsmodell. Hittills har de åtta olika produkter i deras produktportfölj, som består av innehållsmarknadsföring, SEO, big-dataanalys och mycket mer.

Ayima strävar efter att bygga sina IT-verktyg och lösningar, och detta gör de genom att rekrytera och anställa de talangfullaste personerna i deras bransch, och har hittills varit framgångsrika i det. En av huvudprioriteringarna för Ayimas affärsutveckling är att fokusera på höga inkomster istället för höga marginaler, i tro om att höga inkomster kommer kompensera för marginalerna. En annan viktig och lukrativ aspekt av företaget är deras angelägenhet av förvärv och organisk tillväxt genom strategiska förvärv. Företaget köpte QuickThink Media under 2016 och har i deras senaste pressmeddelande uttryckt intresset att förvärva ännu fler företag under 2018. 

Ayima har idag 135 anställda utspridda i fem olika länder, och meddelade nyligen att de skulle öppna fler kontor. Juni 2017 öppnade de kontor i San Francisco med avsikten att stödja och växa deras ansträngningar i Nordamerika. Fram till idag står den brittiska marknaden för nästan 75% av deras intäktsströmmar, medan den amerikanska och nordamerikanska marknaden stått för resterande 25%. Hittills har den amerikanska marknaden varit den absolut största för Ayima, men genom förlusten av nyckelkunden Verzion under 2016, förlorade dem greppet och behövde jobba sin väg upp igen. Företaget lyckades framgångsrikt överkomma detta och har vuxit betydligt större och starkare sedan incidenten. Trots en mindre pull-back 2016, är Ayima nu tillbaka på rätt spår och starkare än någonsin tidigare, de växer snabbare och expanderar aggressivare. Följaktligen förutspås den amerikanska marknaden vara den snabbast växande för företaget 2018, och förhoppningarna är att Ayima återvinner sin starka position här.

Marknaden

Marknaden för SEO och digital marknadsföring har tyvärr varit i en nedåtgående trend ett tag. Detta är främst orsakat av förändringen i teknologi och behovet av differentiering mot marknaden. Marknaden själv har ändrats mycket och den “nya trenden” är att sikta in sig på artificiell intelligens, maskininlärning, och sakernas internet. Som tur är har Ayima några av de mest kompetenta och erfarna människorna inom exakt dessa sektorer. Företaget har till och med vunnit ett stort antal priser som vidare antyder på deras höga kompetens och expertis.

(Miljarder USD) 

Ett bra sätt att penetrera marknaden är att sprida ut sin “risk” och Ayima har varit väldigt bra på detta, de är inte beroende av en enda produkt, utan deras breda produktportfölj ger som säkerhet och mindre risk. Trots detta måste vi komma ihåg att marknaden för digital marknadsföring växer exponentiellt var man än tittar i världen. Detta är främst på grund av ökandet av digitalisering och innovation. Till och med mer konservativa företag har accepterat förändringen och också börjat inrikta sig på digitalisering.

(Miljarder USD) 

Kunder

En av de saker som förbluffar mig mest med Ayima, är kunderna företaget har. De har flera stora företag i sin kundportfölj och antalet kunder växer exponentiellt varje månad. Det är också värt att notera att dessa kunder faktiskt kommer tillbaka och förnyar deras kontrakt, och därmed hjälper Ayima växa starkare. Kunderna är inte bara goda referenser, utan bidrar också till möjligheter med andra företag indirekt.

Nyckeltal

Nyckeltalen är vad jag anser är det som gör detta case intressant. Tittar du på företagets nuvarande siffror och jämför det med deras börsvärde, kommer du snabbt notera en enorm undervärdering. Ifall man läst igenom Ayimas senaste finansiella rapport, vet man att företaget omsatte nästan 95 miljoner kronor över de nio första månaderna av förra året. Inkomsterna gick upp varje kvartal 2017, trots effekterna av Brexit och förlusten av deras största kund Verizon. De nya kontoren i både Vancouver och San Francisco indikerar vidare den kommande ökningen i intäkter, då dessa platser båda har en enorm mängd potential, vilket får mig mig att tro att 2018 kommer bli företagets bästa år hittills. Jag tror Ayima under året kommer öka sina ansträngningar ytterligare och bli mer aggressiva med sin approach för att fortsätta med tidigare inkomstökning.

Det är också värt att notera att Q3 2017 såg vi en positiv bottenlinje på ungefär 800 tusen kronor per månad, och med det nyligen meddelade “kostnadsbesparande” programmet, kommer vi med största sannolikhet också ha en positiv bottenlinje för Q4 i rapporten nu i februari.

Jag har försökt göra en del beräkningar för att skapa en bild av vad vi skulle kunna förvänta oss från Q4-rapporten, men också för hela 2018. Beräkningarna är baserade på månatliga rapporter från oktober, november och december.

  • Oktober = 11.5 mio à 7,5% YtY
  • November = 10.5 mio à 36% YtY
  • December = 12.2 mio à 65% YtY
  • Totalt = 34,2 mio (Q4 Revenue)

Med kundfordringarna från Q3-rapporten 24,3 miljoner SEK och uttalanden från ledningen att de kommer synas i Q4-rapporten, tror jag vi kommer kunna se omsättning så höga som 153,5 miljoner SEK för hela året 2017.Om vi tar beräkningarna ett steg längre och gör antaganden för 2018 med en tillväxt på 18% för 2018, rörelsemarginal för slutet av 2018 på 10%, skattenivå på 30% och den nuvarande P/E-ration på 25, får vi följande resultat:

  • 153,5 * 18% = 27,63 till 153,5 + 27,63 = 181,13 miljoner (2018 omsättning****)
  • Rörelsemarginal = 10% till 181,13 * 10% = 18,113 miljoner
  • Skattesats = 30% till 18.113 miljoner * 70% = 12.6791 miljoner
  • P / E = 25 (den genomsnittliga strömmen P / E ligger runt 150-200 i Ayimas industri i USA)
  • Värdering = 317 miljoner

Jag anser dessa beräkningar är relativt konservativa. Med fler förvärv, fler kontrakt, och en snabbt ökad insats i Nordamerika, så kan vi få se en aktiekurs långt över detta.

Management

Michael Jacobson

  • Mike Jacobson hails originally from Canberra, Australia. With a background in finance, marketing analysis and forecasting, Mike spent most of the 2000's working in the booming online gaming sector in Europe, first with Partygaming PLC and later with Pokerstars, before founding Ayima - a digital marketing agency with offices in London, NY, Vancouver, Stockholm and San Francisco

Mike Nott

  • COO og bestyrelsesmedlem
  • Fortid hos PartyGaming og Netbooster inden for Search Marketing og SEO

Tim Webb

  • CTO
  • A degree in Linguistics followed by a MSc in Software Engineering have given Tim a unique view of programming, with an exhaustive understanding of both user intent and how best to surface relevant information. This expertise naturally manifested itself as a career in SEO, working with Mike Nott at PartyGaming, and then launching digital agency Ayima.

Björn Mannerqvist

  • Björn Mannerqvist has worked with digital marketing and SEO all over the world for 10 years. He is now Director of Operations at Ayima Nordic, which helps major brands achieve their full digital potential.

Quotes

  • ’These new engagements further reinforce confidence in the company’s international growth and expansion plans, establishing Ayima as a premier supplier of SEO in the US market.’
  • ’With the new business and continued expansions from existing long-term client engagements, the outlook is extremely positive for the rest of the 2017 and into 2018’
  • ’The outlook is positive with continued focus on the successful sales and new business development strategy continuing throughout Q4 and into 2018. This is expected to produce significant further growth.’

Konkurrenter

I Storbritannien har Ayima framgångsrikt lyckats gå om sin närmaste konkurrent, Fordward3d, som var marknadsledande mellan 2015 och 2016. När man pratar om konkurrenter är det värt att nämna Greenlight Digital och IDHL Group, som båda har varit framgångsrika i att ändra sin affärsmodell och därmed följa den teknologiska trenden. Den amerikanska marknaden är totalt annorlunda från den brittiska, den är betydligt större och ens affärsinriktning måste vara fokuserad på differentiering och aggressiv marknadsföring för att företaget ska fortsätta vara “hett”. 

Sammanfattning

På det hela taget är Ayima en aktie med fantastisk fundamenta och stor potential att stiga, den passar i princip perfekt med alla kriterier jag har när jag letar efter företag att investera i. Från en fundamental synpunkt har den väldigt låg värdering - Lågt P/S, P/E och P/B. Vad jag också uppskattar som investerare är relationen mellan ledningen och aktieägarna, transparens är något Ayima verkligen utmärker sig i. De har släppt mer än 21 pressmeddelanden på tre månader och jag tror vi kan se betydligt mer än så 2018. I skrivande stund har Ayima 396 aktieägare genom Avanza, och ännu mindre på Nordnet. Få människor har nuvarande ögonen på företaget, vilket gör det till en perfekt chans att investera. Jag är fullständigt övertygad att nuvarande värdering är alldeles för låg. SvD har ett fair price value runt 40-50 kr. Baserat på 200 miljoner SEK i omsättning, vilket de förväntar sig 2020 men vi lika gärna kan se 2018/2019, har vi en uppsida på mer än 100-200% bara detta år, och ännu högre nästa.

Det här är ett företag med riktigt bra fundamenta, hög tillväxttakt, och potentialen att bli uppköpta i framtiden av andra stora spelare i branschen.

Källor

Disclaimer: Jag äger själv aktier i Ayima, och även om jag själv tror på företaget rekommenderar jag alla att läsa på tillräckligt innan de investerar.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?