Post entry

Spekulativt köp: Björn Borg

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Är aktien i kalsongföretaget Björn Borg köpvärd eller ej?

Bolaget Björn Borg

...är baserat i Stockholm

...och hade i snitt 130-140 pers anställda under okt 2013-sep 2014.

Så här beskriver sig bolaget i q3/2014-resultatrapporten (från 17 nov 2014):

BJÖRN BORG-KONCERNEN I KORTHET

Koncernen äger varumärket Björn Borg och fokus för verksamheten är underkläder.

Därtill erbjuds sportkläder och doft, samt via licenstagare även skor, väskor och glasögon.

Björn Borg-produkter säljs på ett trettiotal marknader, varav Sverige och Holland är de största.

Björn Borg-koncernen har egen verksamhet i alla led från varumärkesutveckling till konsumentförsäljning i egna Björn Borg-butiker.

Totalt uppgick försäljningen av Björn Borg-produkter 2013 till cirka 1,5 miljarder kronor exklusive moms, i konsumentledet.

Koncernens nettoomsättning uppgick 2013 till 496 MSEK och medelantalet anställda var 159.

Björn Borg är noterat på Nasdaq OMX Nordic i Stockholm sedan 2007.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201411148662-1.pdf

Dvs bolaget är fokuserat på produkter som säljs med varumärket Björn Borg.

Bolaget självt har hand om

underkläder

sportkläder

doft

Och utomstående bolag betalar licenskostnader till bolaget Björn Borg för att få göra/sälja produkter med varumärket inom kategorierna:

skor

väskor

glasögon

//Edit: Tydligen är licenstagare av de produkterna:

Trend Design Group (skor)

Libro Gruppen AB (väskor)

EGOptiska International AB (glasögon)

enl BB:s årsredovisning för 2013: http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201403190423-1.pdf

//

Det säljs Björn Borg-produkter till slutkunderna för ca 1,5 miljarder kr per år (exkl moms).

Och härav får bolaget Björn Borg ca 500 miljoner kr per år.

Det låter väl som en ganska bra affärsidé?

Kan man bygga upp ett starkt varumärke och attraktiva produkter kring det, borde väl det bli lukrativt.

De direkta tillverkningskostnaderna för produkterna är ju förhållandevis små jämfört med de priser man kan sälja produkterna för om slutkunderna finner dem attraktiva.

Samtidigt är det väl inte enkelt.

Det kräver stora kostnader för tex marknadsföring för att bygga upp ett varumärke.

Men även då är det inte säkert att man lyckas.

Konkurrensen är hård bland många bolag som vill sälja in sina liknande produkter.

Och det är väl låga inträdesbarriärer för nya konkurrenter att strömma till hur som helst.

Hur bra har bolaget Björn Borg lyckats?

Ekonomisk utveckling de senaste åren:

Total försäljning av Björn Borg-produkter i slutkundsledet (exkl moms):

2009: 1 872 miljoner kr

2010: 1 733 miljoner kr (-7%)

2011: 1 681 miljoner kr (-3%)

2012: 1 598 miljoner kr (-5%)

2013: 1 521 miljoner kr (-5%)

2014 (9 mån): 1 089 miljoner kr (-8%)

Försäljnings-förändring i slutkundsledet exkl valutaeffekter:

2010: -1%

2011: -1%

2012: -3%

2013: -4%

2014 (9 mån): -12%

Oroväckande!

//Edit: Bla har det tydligen varit problem i Holland där BB har stor försäljning.

Enl BB:s q3/2013-resultatrapport:

Den holländska distributören ansökte i september (2013) om rekonstruktion av butiksverksamheten.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201311080744-1.pdf

Även enl samma rapport:

Holländska distributörens butiksnät i rekonstruktion

Björn Borgs distributör i Holland genomför en företagsrekonstruktion avseende butiksverksamheten i landet.

Planen är att genomföra en väsentlig minskning av butiksnätet som idag består av 24 Björn Borg-butiker.

Bakgrunden är den långvarigt svaga holländska marknaden som har lett till att flera butiker presterat sämre än förväntat.

Distributörens grossistverksamhet, som genererar merparten av varumärkesförsäljningen i landet, drivs i ett separat bolag som inte omfattas av rekonstruktionen.

Denna verksamhet är lönsam och har utvecklats positivt.

Rekonstruktionen förväntas vara genomförd senast den 31 december 2013.

Björn Borg bedömer att en rekonstruktion av butiksnätet i Holland, enligt föreliggande plan, innebär en minskning av koncernens årsomsättning med cirka 3-4 procent baserat på omsättningen för 2012.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201311080744-1.pdf

Senare enl BB:s q3/2014-resultatrapport:

Per den 30 september 2014 uppgick därmed det totala antalet Björn Borg-butiker till 38 (54), varav 17 (16) egna.

Det minskade antalet butiker jämfört med föregående år beror på tidigare kommunicerad butiksrekonstruktion hos den holländska distributören, som har stängt 17 butiker sedan 30 september 2013.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201411148662-1.pdf

Fördelning per land av BB:s slutkunds-försäljning (exkl moms) 2010:

Holland 34%

Sverige 28%

Danmark 13%

Norge 12%

Belgien 4%

övr 9%


Summa 100% (1 733 miljoner kr, -7%)

Fördelning per land av BB:s slutkunds-försäljning (exkl moms) 2011:

Holland 31%

Sverige 29%

Norge 11%

Danmark 10%

Belgien 6%

övr 13%


Summa 100% (1 681 miljoner kr, -3%)

Fördelning per land av BB:s slutkunds-försäljning (exkl moms) 2012:

Holland 29%

Sverige 27%

Norge 10%

Danmark 9%

Belgien 7%

övr 18%


Summa 100% (1 598 miljoner kr, -5%)

Fördelning av BB:s slutkunds-försäljning (exkl moms) per land 2013:

1. Holland 28%

  1. Sverige 25%

  2. Norge 11%

  3. Danmark 10%

  4. Belgien 9%

  5. Finland 7%

övr 10%


Summa 100% (1 521 miljoner kr, -5%)

Fördelning av BB:s slutkunds-försäljning (exkl moms) per land jan-sep 2014:

Holland 27%

Sverige 24%

Belgien 11%

Danmark 9%

Norge 9%

Finland 9%

övr 11%


100% (1 088 miljoner kr, -8%)

Av försäljningen av BB-produkter i slutkunds-ledet (dvs 1 088 miljoner kr för jan-sep 2014) var fördelningen följande per produkt-kategori:

underkläder 56%

övriga produkter 44%


Summa 100% (1 088 miljoner kr)

De två huvudkategorierna består i sin tur av följande underkategorier av BB-produkter:

...underkläder:

herr-underkläder

dam-underkläder

bad

strumpor

kompletterande produkter

...övriga produkter:

sportkläder

doft

skor

väskor

glasögon

//

Björn Borgs intäkter:

2008: 527 miljoner kr

2009: 520 miljoner kr (-1%)

2010: 536 miljoner kr (+3%)

2011: 537 miljoner kr (0%)

2012: 551 miljoner kr (+3%)

2013: 499 miljoner kr (-9%)

2014 (9 mån): 404 miljoner kr (+2%)

Björn Borgs intäkter som andel av total försäljning av Björn Borg-produkter i slutkundsledet (exkl moms):

2009: 28%

2010: 31%

2011: 32%

2012: 35%

2013: 33%

2014 (9 mån): 37%

Dvs:

  • Fallande försäljning av Björn Borg-produkter i slutkundsledet.

  • Ökad andel intäkter för Björn Borg.

Bla har BB from 2013 köpt distributören av BB-produkter i Finland.

//Edit: I feb 2013 kom besked om att BB köper 75% av den finska BB-distributören för 9 miljoner kr: http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201302134376-1.pdf

Den köpta verksamheten hade då intäkter på drygt 30 miljoner kr per år med en rörelsemarginal på 5-6%.

Tydligen gjorde BB ett liknande övertagande av distributions-verksamheten i England.

BB:s fd vd Arthur Engel i BB:s årsredovisning för 2010:

Ett annat viktigt steg under året (dvs 2010) var övertagandet av verksamheten i England från den tidigare distributören.

Organisationen är på plats, införsäljningen till hösten pågår, med stöd av ett nytt show-room i London.

Med egen verksamhet kan vi arbeta långsiktigt på den viktiga engelska marknaden och få värdefull input för vår internationella expansion.

Och:

Sedan hösten 2010 drivs verksamheten i England genom ett eget bolag inom Björn Borg-koncernen med en egen säljorganisation.

Som ett led i en ökad marknadsbearbetning i landet öppnades ett show-room centralt vid Oxford Circus i London.

Varumärkesförsäljningen i England minskade under 2010 på grund av övertagandet av verksamheten.

Under andra kvartalet 2011 kommer Björn Borg fullt ut överta verksamheten i England.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201103182155-1.pdf

Om England i BB:s årsredovisning för 2013:

ENGLAND

I England etablerades Björn Borg 2006, genom lansering på modevaruhuset Selfridges i London.

Under 2011 startade Björn Borg egen verksamhet tillsammans med en lokal partner då samarbetet med den tidigare distributören upphörde.

Distributionen har därefter breddats med flera välkända återförsäljare, däribland varuhusen Harvey Nichols och Harrods samtidigt som fler kategorier lagts till under året såsom strumpor och sportkläder.

I augusti 2013 genomförde Björn Borg årets största marknadsföringsinsats genom ett stort event i London i samarbete med MTV med stort genomslag i media och modevärlden.

...Under året (2013) öppnades den första outletbutiken vid Wembley i

London

...medan en mindre testbutik i shoppinggallerian Bluewater utanför

London stängdes.

Varumärkesförsäljningen (dvs slutkunds-försäljningen) i England visade en god ökning under 2013.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201403190423-1.pdf

Enl årsredovisningen för 2013 har BB tydligen en ägarandel på 80% av distributionsbolaget i England (Björn Borg UK Limited).

//

Björn Borgs rörelsemarginal (rörelseresultat delat med intäkter):

2008: 24%

2009: 22%

2010: 24%

2011: 16%

2012: 13%

2013: 4%

2014 (9 mån): 13%

Nettoresultat (resultat efter skatt):

2008: 99 miljoner kr

2009: 81 miljoner kr (-18%)

2010: 91 miljoner kr (+12%)

2011: 100 miljoner kr* (+10%)

2012: 47 miljoner kr** (-53%)

2013: 14 miljoner kr*** (-71%)

2014 (9 mån): 42 miljoner kr (+67%)

Särskilda resultateffekter bla:

*2011: Positiv skattemässig engångspost på 38 miljoner kr.

**2012: Negativ resultateffekt 7 miljoner kr pga numera nedlagd Kina-verksamhet.

***2013: Negativ resultateffekt 26 miljoner kr pga

..."leveransförskjutningar" (12 miljoner kr)

...numera nedlagd Kina-verksamhet (11 miljoner kr)

...avgångsvederlag till avgående vd (3 miljoner kr)

Dvs Kina-projektet blev väl ett fiasko för Björn Borg:

...Inleddes andra halvåret 2012.

...Och nedlagd redan under 2013 efter stora förluster.

Nettoresultat per aktie:

2008: 3,96 kr

2009: 3,21 kr (-19%)

2010: 3,57 kr (+11%)

2011: 4,19 kr* (+17%)

2012: 2,11 kr (-50%)

2013: 0,86 kr (-59%)

2014 (9 mån): 1,76 kr (+40%)

*2,66 kr exkl skattemässig engångspost på 1,53 kr.

Dvs ser ut som en ganska trist utveckling (i och för sig från tidigare mycket goda nivåer), även om man tar hänsyn till ovannämnda "särskilda resultateffekter".

...Björn Borg kanske inte är ett utdöende varumärke men åtminstone ett stagnerat varumärke som inte verkar ge någon intäktstillväxt att tala om.

...Och lönsamheten (resultatnivån) har successivt urholkats, även om en viss återhämtning verkar ha skett hittills 2014.

Björn Borgs ekonomiska utveckling de senaste kvartalen:

Försäljning i slutkunds-ledet (exkl moms), förändring jämfört med motsvarande kvartal ett år tidigare:

q1/2012: 448 miljoner kr

q2/2012: 288 miljoner kr

q3/2012: 485 miljoner kr

q4/2012: 376 miljoner kr

q1/2013: 432 miljoner kr (-4%)

q2/2013: 275 miljoner kr (-4%)

q3/2013: 482 miljoner kr (-1%)

q4/2013: 332 miljoner kr (-12%)

q1/2014: 382 miljoner kr (-12%)

q2/2014: 250 miljoner kr (-9%)

q3/2014: 452 miljoner kr (-6%)

Försäljnings-förändring i slutkunds-ledet exkl valutaeffekter:

q1/2013: 0%

q2/2013: -2%

q3/2013: -2%

q4/2013: -12%

q1/2014: -14%

q2/2014: -12%

q3/2014: -11%

Björn Borgs intäkter:

q1/2012: 141 miljoner kr

q2/2012: 106 miljoner kr

q3/2012: 167 miljoner kr

q4/2012: 139 miljoner kr

q1/2013: 131 miljoner kr (-6%)

q2/2013: 106 miljoner kr (+2%)

q3/2013: 160 miljoner kr (-4%)

q4/2013: 100 miljoner kr (-28%)

q1/2014: 143 miljoner kr (+9%)

q2/2014: 97 miljoner kr (-8%)

q3/2014: 164 miljoner kr (+2%)

Björn Borgs intäkter som andel av försäljning i slutkunds-ledet:

q1/2012: 31%

q2/2012: 37%

q3/2012: 34%

q4/2012: 37%

q1/2013: 30%

q2/2013: 38%

q3/2013: 33%

q4/2013: 30%

q1/2014: 37%

q2/2014: 39%

q3/2014: 36%

Björn Borgs rörelsemarginal:

q1/2012: 10%

q2/2012: 5%

q3/2012: 21%

q4/2012: 11%

q1/2013: 7%

q2/2013: 1%

q3/2013: 15%

q4/2013: -12%

q1/2014: 13%

q2/2014: 1%

q3/2014: 20%

Nettoresultat:

q1/2012: 9 miljoner kr

q2/2012: 1 miljon kr

q3/2012: 25 miljoner kr

q4/2012: 12 miljoner kr

q1/2013: 6 miljoner kr (-35%)

q2/2013: 3 miljoner kr (+240%)

q3/2013: 16 miljoner kr (-38%)

q4/2013: -11 miljoner kr (-192%)

q1/2014: 16 miljoner kr (+160%)

q2/2014: 2 miljoner kr (-35%)

q3/2014: 24 miljoner kr (+55%)

Nettoresultat per aktie:

q1/2012: 0,44 kr

q2/2012: 0,10 kr

q3/2012: 1,11 kr

q4/2012: 0,45 kr

q1/2013: 0,30 kr (-32%)

q2/2013: 0,23 kr (+130%)

q3/2013: 0,74 kr (-33%)

q4/2013: -0,40 kr (-189%)

q1/2014: 0,62 kr (+107%)

q2/2014: 0,15 kr (-35%)

q3/2014: 1,00 kr (+35%)

Dvs:

  • Negativt med ganska kraftiga försäljning-minskningar i slutkunds-ledet de senaste kvartalen.

  • BB har dock lyckats uppnå en del ökade intäkter på sistone, dvs ökad andel BB-intäkter av slutkunds-försäljningen.

  • Positivt att BB går med vinst i alla fall (förutom smällen i q4/2013 pga diverse engångsposter etc). Rörelsemarginalen i q3/2014 var helt ok.

//Edit: I den kvartalsvisa utvecklingen ser man dock BB:s säsongsvariationer över ett år:

Q3 verkar vara det starkaste kvartalet varje år, följt av q1 och q4.

Q2 verkar dock vara det svagaste kvartalet varje år.

//

  • God ökning i nettoresultatet under q3/2014 (från q3/2013).

De kvartalsvisa siffrorna ovan innebär följande i årstakt under senast rapporterade 12 mån:

Försäljning i slutkunds-ledet (exkl moms):

okt 2012-sep 2013: 1 566 miljoner kr

okt 2013-sep 2014: 1 416 miljoner kr (-10%)

BB:s intäkter:

okt 2012-sep 2013: 536 miljoner kr

okt 2013-sep 2014: 504 miljoner kr (-6%)

BB:s intäkter som andel av försäljning i slutkunds-ledet:

okt 2012-sep 2013: 34%

okt 2013-sep 2014: 36%

BB:s rörelsemarginal:

okt 2012-sep 2013: 9%

okt 2013-sep 2014: 8%

nettoresultat:

okt 2012-sep 2013: 37 miljoner kr

okt 2013-sep 2014: 31 miljoner kr (-16%)

nettoresultat per aktie:

okt 2012-sep 2013: 1,72 kr

okt 2013-sep 2014: 1,37 kr (-20%)

Dvs det är inte så mycket att glädjas åt:

  • Fallande försäljning i slutkunds-ledet.

  • Liten ökning av BB-intäkterna som andel av försäljning i slutkunds-ledet.

  • Det gjorde i alla fall att BB-intäkternas minskning blev lägre än i försäljnings-minskningen i slutkundsledet, men BB-intäkterna faller ändå.

  • Något fallande rörelsemarginal.

  • Fallande intäkter och fallande rörelsemarginal bidrar i kombination till att nettoresultatet och nettoresultatet per aktie faller mer än intäkterna.

Björn Borg-aktiens värderingsnivå

Aktien slutade mån 26 jan 2015 i 23,40 kr.

Aktiens p/e-tal (börskurs delat med nettoresultat per aktie) blir då 17 beräknat som

...börskurs 23,40 kr

delat med

...nettoresultat per aktie 1,37 kr för senast rapporterade 12 mån (okt 2013-sep 2014).

Dvs ett p/e-tal på 17 låter ganska dyrt för ett bolag med fallande intäkter och resultat.

I och för sig fortsatte försäljningen av BB-produkter i slutkunds-ledet att fortsätta falla i q3/2014.

Men positivt i alla fall att BB:s egna intäkter och i ännu högre grad nettoresultat steg.

Vågar man hoppas på att en positiv trend inletts?

Balansräkningen

...Skuldsättning:

BB hade per slutet av sep 2014 en nettoskuld (räntebärande lån minus kassa) på 20 miljoner kr.

Den bestod av:

...ett räntebärande lån på 189 miljoner kr

minus

...kassa plus finansiella investeringar 169 miljoner kr

Det räntebärande lånet består av obligationer som BB gett ut, och tar man obligationernas marknadsvärde på börsen var de 185 miljoner kr per slutet av sep 2014.

Mätt på det sättet blir nettoskulden då istället 16 miljoner kr per slutet av sep 2014.

Det motsvarar 2-3% av BB:s börsvärde på knappt 600 miljoner kr vid börskurs 23,40 kr.

Dvs BB:s skuldsättning är ganska försumbar.

//Edit: Obligationslånet löper med en årsränta på

...referensräntan Stibor (STockholm Interbank Offered Rate) för en löptid på 3 månader

plus

...ett tillägg på 3,25 procentenheter.

och ska återbetalas i apr 2017.

Tydligen var lånet ursprungligen på 200 miljoner kr som ska återbetalas i apr 2017, exkl de obligationer som BB har återköpt.

BB verkar hittills ha återköpt egna obligationer med ett ursprunligt lånebelopp på 10 miljoner kr.

Ur q3/2014-resultatrapporten:

...Efter transaktionskostnader om cirka 1,5 MSEK för obligationslånet

...och återköp av egna företagsobligationer om nominellt 10 MSEK

uppgick redovisat värde på obligationslånet till 188,5 MSEK per den 30 september 2014.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201411148662-1.pdf

Mer om obligationslånet även längre ned i blogginlägget.

3-månaders Stibor-räntan verkar för närvarande ligga på 0,15% per år.

Då blir BB:s årsränta på obligationslånet alltså 3,40% per år.

Av ett lån på ca 190 miljoner kr blir det alltså en årlig räntekostnad för BB på 6-7 miljoner kr per år.

Men för att beräkna räntenettot (ränteintäkter minus räntekostnader) måste man då även beakta de ränteintäkter (eller finansiella intäkter) som BB får på sina finansiella investeringar som uppgick till 139 miljoner kr per slutet av sep 2014.

Tydligen avser det beloppet företagsobligationer som är noterade på Stockholmsbörsen.

//

...Immateriella anläggningstillgångar:

Negativt att BB har ev "luft" i balansräkningen i form av stort bokfört värde på abstrakta så kallade immateriella anläggningstillgångar ("ia-tillgångar").

Per slutet av sep 2014 hade BB ett bokfört värde på 210 miljoner kr för sina ia-tillgångar fördelat enl följande:

varumärke 188 miljoner kr

goodwill 19 miljoner kr

övriga ia-tillgångar 4 miljoner kr


Summa 210 miljoner kr

Ia-tillgångar är ett gissel eftersom de bara är "luft" och motsvaras ej av konkreta, materiella tillgångar såsom varulager, kassa, fabriksmaskiner, fastigheter, kundfordringar etc.

Tex uppstår ia-tillgångar när ett bolag köper ett annat bolag för en värderingsnivå som överstiger det köpta bolagets bokförda tillgångsvärden.

Mellanskillnaden kan då hänföras till ia-tillgångsposten "goodwill" som slasktratt, eller som mer specifika ia-tillgångs-kategorier (som "varumärke" i BB:s fall).

Problemet är att om det köpta bolaget börjar gå dåligt blir den relaterade ia-tillgången i värsta fall helt värdelös och måste då få sitt bokförda värde sänkt (nedskrivet) till noll kr.

Nedskrivningen leder då till en negativ resultateffekt som urholkar bolagets egna kapital (bokförda tillgångsvärde minus skulder).

Tex BB hade per slutet av sep 2014:

...ett eget kapital på 290 miljoner kr (totala tillgångar bokförda till 586 miljoner kr minus totala skulder bokförda till 296 miljoner kr).

...ia-tillgångar bokförda till 210 miljoner kr.

Om BB:s ekonomiska utveckling försämras framöver kan bolaget alltså behöva skriva ned ia-tillgångarna till noll kr.

Det ger då en resultateffekt på -210 miljoner kr.

Effekten av det blir då att det egna kapitalet minskar med 73% (från 290 miljoner kr till 80 miljoner kr).

Ett kvarvarande eget kapital på 80 miljoner kr kan då anses vara för litet som buffert mot ev framtida förluster i BB.

Bolaget kan då välja att be aktieägarna om ett kapitaltillskott.

Och sådant kapitaltillskott brukar begäras genom att man (i ett sådant krisläge) säljer ut nya aktier i bolaget till aktieägarna.

Dvs det lär försämra aktieinvesterarnas intresse för aktien ytterligare, med följd att börskursen faller.

Dessutom innebär en utförsäljning av nya BB-aktier att det totala antalet utestående BB-aktier ökar, vilket innebär utspädning.

Dvs ju fler utestående aktier ett bolag har, desto lägre blir det motiverade värdet per aktie (förenklat och allt annat lika).

Bolaget med stort bokfört värde på ia-tillgångar är alltså att betrakta som en förhöjd risknivå i bolagets aktie.

Sådana aktier bör därmed värderas lägre (tex till lägre p/e-tal) än annars.

Och BB kan alltså sägas ha stora ia-tillgångar i detta avseende, eftersom de utgör så mycket som 73% av BB:s egna kapital.

Dvs om BB:s balansräkning:

...en nettoskuld på 2-3% av börsvärdet

...bokfört värde på ia-tillgångar motsvarande 73% av eget kapital

BB:s balansräkningen kunde alltså varit i ännu sämre skick, men den är inte direkt något som sänker risknivån i BB-aktien.

Snarare tvärtom.

Om BB alltså:

Bolaget värt 588 miljoner kr på börsen vid börskurs 23,40 kr.

Bolagets verksamhet har under senast rapporterade 12 mån (okt 2013-sep 2014) genererat följande siffror:

...intäkter 504 miljoner kr (-6% från föreg 12 mån)

...en rörelsemarginal på 8% (ner från 9%)

...ett nettoresultat på 31 miljoner kr (-16%)

...ett nettoresultat per aktie på 1,37 kr (-20%)

Och bolaget hade per slutet av sep 2014:

...en nettokassa på 16 miljoner kr (2-3% av nuvarande börsvärde)

...ia-tillgångar på 210 miljoner kr (motsvarande 73% av eget kapital)

Är en aktie köpvärd eller ej med dessa förutsättningar?

Det är inte givet.

Kan man hoppas på att nya BB-vd:n Henrik Bunge lyckas åstadkomma en vändning?

(Som nämnt dock vissa ljustecken i bolagets q3/2014-resultatrapport.)

Let's face it:

BB:s tidigare vd ("stjärnan" Arthur Engel) misslyckades med att vänta BB:s utveckling till en positiv trend.

Engel började som BB-vd i nov 2008: http://www.mynewsdesk.com/se/bjornborg/pressreleases/arthur-engel-ny-vd-foer-bjoern-borg-245591

Innan dess hade han skapat en god utveckling för klädföretaget Gant där han var vd i sju år.

...I sep 2007 lämnade Engel jobbet som Gant-vd.

...I dec 2007 la schweiziska bolaget Maus Freres (som bla äger klädmärket Lacoste) ett uppköpsbud på Gant motsvarande 310 kr per aktie (5 miljarder kr för hela bolaget).

...I jan 2008 höjde tom Maus Freres budet till 320 kr vilket sedan accepterades av Gant-aktieägarna.

...Och i okt 2008 kom besked om att Engel skulle börja som BB-vd i nov 2008.

http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/spekulativt-kop-bjorn-borg

Oro för att Engel skulle vara motiverad på BB eftersom han väl tjänat många miljoner i ersättning när Gant blev uppköpt.

BB:s storägare och styrelseordförande Fredrik Lövstedt intygade dock att Engels motivation på BB var på topp, tack vare ett stort optionsprogram.

Optionsprogrammet innebar att Engel fick köpa 750 000 optioner som gav rätt att köpa nya BB-aktier för 48,84 kr under 2012.

BB-aktien var tex uppe i en toppnivå på 80 kr under våren 2010.

Men därefter blev aktieinvesterare besvikna över den faktiska utvecklingen och luften gick ur kursen som dalade.

...Den verkar faktiskt bitvis ha legat strax över 50 kr i mars 2012 när Engel hade en möjlighet att utnyttja sina optioner.

...Men vid nästa tillfälle i nov 2012 hade den fallit till 30-40 kr.

Och nu ligger alltså kursen i 23-24 kr.

Säg att Engel hade lyckats och fått upp aktien i 100 kr vid optionslösen-tidpunkterna i mars eller nov 2012.

Då hade hans 750 000 optioner (med rätt att köpa nya aktier för 48,84 kr per st) varit värda 35-40 miljoner kr.

Men istället förföll alltså optionerna värdelösa.

Sedan kom besked under hösten 2013 om att Engel valde att avgå från nov 2013.

Vice vd Henrik Fischer tog över som tillfällig BB-vd.

Sedan kom besked i mars 2014 om att Henrik Bunge utsetts till ordinarie BB-vd from 1 aug 2014: http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201403242885-1.pdf

Vem är då Henrik Bunge?

Enl BB-pressmeddelande ovan från mars 2014:

Henrik Bunge har en gedigen bakgrund från ledande befattningar inom starka varumärken

...senast som VD för Peak Performance

...och chef för Adidas Group i Norden.

I båda verksamheterna drev Henrik Bunge framgångsrik organisationsutveckling med starkt mål- och motivationsfokus, och lyckades skapa tillväxt och resultatökningar under kort tid.

Även:

Henrik Bunge är 40 år och har en juristexamen från Uppsala Universitet samt universitetsstudier i ekonomi och marknadskommunikation.

Han kommer närmast från Peak Performance där han var VD

2012-2013.

Dessförinnan var han under sex år verksam inom Adidas Group, bland annat som försäljningschef och chef för Adidas Groups verksamhet i Norden med ansvar för varumärkena Adidas och Reebok med 400 medarbetare i åtta länder.

Henrik Bunge har också arbetat som marknads- och säljansvarig inom Hästens Sängar.

Storägare/styrelseordförande Fredrik Lövstedt i pressmeddelandet om Bunge:

Henrik Bunge är en visionär ledare med stor genomförandekraft.

Hans erfarenhet från att leda verksamheter med starka livsstilsvarumärken med detalj- och e-handel tillför värdefullt kunnande till Björn Borg.

Med den kompetens och energi som Henrik Bunge bidrar med får vi rätt förutsättningar att utveckla Björn Borg vidare.

Och Bunges eget uttalande då i mars 2014 enl pressmeddelandet:

Björn Borg är ett starkt och spännande varumärke med stor potential.

Jag ser fram emot att bli en del av ett starkt team i Björn Borg och att tillsammans med det fortsätta att utveckla varumärket.

Och så här sa Bunge i BB:s q3/2014-resultatrapport från nov 2014:

Höjdpunkterna för det tredje kvartalet var

...vår medverkan på modeveckan

...god lönsamhetsutveckling

...samt god tillväxt för vår e-handel.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201411148662-1.pdf

Så här sa han vidare i rapporten:

VD KOMMENTERAR

“Den här showen ökar statusen på hela modeveckan”

“Det här trodde jag inte om Björn Borg”

“Den bästa show jag har sett på Fashion Week Stockholm någonsin”

“Det här är en show jag aldrig kommer att glömma”

“Björn Borg gav modeveckan star quality”

Dessa var några av medias kommentarer på Björn Borgs SS15-visning under Fashion Week Stockholm i augusti 2014.

(Dvs Björn Borgs modevisning i aug 2014 avseende klädkollektionen för vår/sommar 2015.)

//Edit: Modevisningen finns upplagd på videoklipp via Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=4UYQm4RrXEo

(Ska säga ärligt att jag själv tycker modevisningen verkar vara lite "kalkon" enl klippet ovan, men det kanske blev populärt.)

https://www.youtube.com/watch?v=kZj4HuuqinM

https://www.youtube.com/watch?v=xQTr0jE3BTs

//

Visningen, som ägde rum i ett underjordiskt bergsrum på Skeppsholmen i Stockholm, lockade drygt 400 inflytelserika personer från både svenska och internationella modekretsar.

Visningens hyllade show director var Bea Åkerlund, till vardags stylist för stjärnor som Madonna, Lady Gaga, Beyoncé och Britney Spears.

På front row syntes både svenska och utländska celebriteter, modechefer och medierepresentanter, bland annat från Vogue, New York Times, Nylon, V Magazine, Style.com och Harper’s Bazaar, jämte inköpare från världens

modevaruhus.

Specialinflugna kändisdivan Conchita Wurst renderade mycket intresse både på plats och i sociala medier.

Totalt sett blev visningen både kvartalets och årets höjdpunkt med ett uppskattat PR-värde på 15–20 MSEK, vilket är många gånger större än kostnaden för eventet.

Under det tredje kvartalet upplevde vi fortsatt tuffa marknadsförhållanden, framför allt på våra största marknader.

Det märks i

...en fortsatt nedgång av varumärkesförsäljningen

...samt i en negativ utveckling i koncernens egna svenska butiker

jämfört med föregående år.

Koncernens totala omsättning ökar dock, främst tack vare

...en större utlevererad julkollektion från vårt produktbolag för underkläder jämfört med föregående år

...god tillväxt i vår e-handel

...samt fortsatt tillväxt i Finland och England.

För att summera så landar nettoomsättningen för kvartalet enligt våra förväntningar, men inte i linje med våra ambitioner.

...En fortsatt god kostnadskontroll

...tillsammans med vår avslutade verksamhet i Kina

...och en högre bruttovinstmarginal

ger oss en godtagbar lönsamhetsutveckling för Q3.

Mitt eget fokus under kvartalet har varit att lyssna.

Jag har träffat

slutkonsumenter

kunder

anställda

distributörer

licenstagare

och ägare

vilket har gett mig en tydlig bild av nuläget.

Arbetet med en långsiktig affärsplan och en tydlig målsättning för bolaget är långt framskridet och beräknas vara klart under Q4 (2014).

Inom ramen för pågående arbete ser vi framför oss ett ökat fokus på Sports Fashion inom koncernen.

Som en direkt följd av arbetet med affärsplanen har vi valt att redan nu förstärka organisationen med kompetens inom

HR

design

kreativ riktning

och försäljning.

Retail-organisationen är under omstrukturering som ett resultat av

både dålig lönsamhet och omsättningsutveckling sedan 2010.

Om jag skulle beskriva mina första 100 dagar med två ord är det “långsiktig potential”.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201411148662-1.pdf

Låter alltså som att BB kommer att

...satsa mer på sportkläder

...och ev lägga ner de förlustbringande egna BB-butikerna.

//Edit: Separat bolag för sportkläderna (Björn Borg Sport BV) där BB:s ägarandel är 50,05%.

Beskedet om det bolagets bildande kom i jan 2011: http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201101122190-1.pdf

Enl det pressmeddelandet bla:

Björn Borg startar i januari 2011 ett nytt dotterbolag för produktion av modeinriktade sport- och funktionskläder tillsammans med den holländska distributören.

Dock enl q3/2014-resultatrapporten avseende perioden jan-sep 2014:

Sportkläder uppvisade en minskning i varumärkesförsäljning om 15 procent.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201411148662-1.pdf

Vad gäller butikerna:

Enl q3/2014-resultatrapporten:

Björn Borg-butiker

Inga nya Björn Borg-butiker öppnades under årets tredje kvartal.

Per den 30 september 2014 uppgick därmed det totala antalet Björn Borg-butiker till 38 (54), varav 17 (16) egna.

Det minskade antalet butiker jämfört med föregående år beror på tidigare kommunicerad butiksrekonstruktion hos den holländska distributören, som har stängt 17 butiker sedan 30 september 2013.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201411148662-1.pdf

Dvs det fanns per slutet av sep 2014

...totalt knappt 40 BB-butiker runt om i världen

...varav 15-20 st bedrevs av BB självt.

Bla enl Bunge i q3/2014-resultatrapporten:

Under det tredje kvartalet upplevde vi fortsatt tuffa marknadsförhållanden, framför allt på våra största marknader.

Det märks i

...en fortsatt nedgång av varumärkesförsäljningen

...samt i en negativ utveckling i koncernens egna svenska butiker

jämfört med föregående år.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201411148662-1.pdf

Ekonomisk utveckling för BB:s affärsområde "detaljhandel" (inkluderar både BB:s egna 17 butiker plus BB:s webbshop:

Intäkter:

2012: 73 miljoner kr

2013: 80 miljoner kr (+10%)

2014 (jan-sep): 63 miljoner kr (+14%)

Externa intäkter:

2012: 63 miljoner kr

2013: 69 miljoner kr (+10%)

2014 (jan-sep): 54 miljoner kr (+14%)

Rörelseresultat:

2012: -10 miljoner kr (varav nedlagd Kina-verksamhet -7 miljoner kr)

2013: -13 miljoner kr (varav nedlagd Kina-verksamhet -11 miljoner kr)

2014 (jan-sep): -6 miljoner kr

//

Säg att BB inom 4-5 år kan nå:

...intäkter på 600-700 miljoner kr

...en rörelsemarginal på 10%

...försumbart räntenetto (ränteintäkter minus räntekostnader)

...en skattesats på 25%

Då kommer BB att nå ett nettoresultat per aktie på ca 1,80-2,10 kr.

Med ett p/e-tal på 12-15 blir aktiens motiverade börskurs då ca 20-30 kr.

I så fall kan man se långsiktig potential i BB-aktien vid nuvarande börskurs 23-24 kr.

Det kräver dock att Bunge lyckas med sitt omvandlingsarbete.

Det lär inte bli en "quick fix".

Men om man har tålamod och är redo att vänta i 4-5 år blir slutsatsen här att BB-aktien i dagsläget är långsiktigt köpvärd vid nuvarande börskurs 23,40 kr - åtminstone som högrisk-aktie.

Björn Borgs webbshop: http://www.bjornborg.com/se

Där ska man börja med att klicka på vilket land man är i med följande alternativa 28 länder (plus "övriga länder"), min sortering:

Sverige

Norge

Danmark

Finland

Storbritannien

Irland

Tyskland

Frankrike

Holland

Österrike

Schweiz

Belgien

Luxemburg

Italien

Spanien

Portugal

Grekland

Baltikum

Polen

Tjeckien

Ungern

Slovakien

Slovenien

Ryssland

Turkiet

USA

Kanada

Kina

Sedan möts man av ett erbjudande om att få 50 kr rabatt på sitt nästa köp hos BB om man registrerar sin mejladress för att få nyhetsbrev från BB.

Därefter reklam om BB:s sportkläder.

Man får välja bland BB-produkter i följande 8 kategorier:

underkläder

sportkläder

loungewear

badkläder

strumpor

skor

väskor

parfym

Och tex där bland sportkläder följande 7 kategorier:

jackets

hoodies and sweatshirts

t-shirts and shirts

pants and tights

sport shorts

active underwear

accessories

Tex en keps för 200 kr eller en lätt sportjacka för 1 200 kr (låter dyrt?).

Träningsbyxor för 650 kr.

Osv.

Tidigare blogginlägg

Närmast föregående blogginlägget om Björn Borg-aktien var från 26 juli 2014: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/spekulativt-kop-bjorn-borg-0

...Då låg aktien i 22,80 kr.

...Ligger nu alltså i 23,40 kr.

Dvs ännu så länge ca oförändrad nivå (upp 2-3%) på ett halvår.

I blogginlägget hänvisas bla till ett ännu tidigare Björn Borg-blogginlägg från 14 feb 2014:

    • -Här inleds utdrag från det tidigare blogginlägget från 14 feb 2014- - -

Från början ingick bolaget BB ett avtal mer personen Björn Borg om att få använda varumärket Björn Borg.

Enl tidigare blogginlägg om BB (från 14 feb 2014):

Varumärkeskostnad försvinner

On the bright side finns att BB betalar en kostnad kring 30 miljoner kr per år för att enl tidigare avtal få använda varumärkesnamnet Björn Borg.

Men tex enl tidigare blogginlägg från 1 okt 2013 slipper BB betala den kostnaden from år 2017: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/spekulativt-kop-bjorn-borg

Enl det blogginlägget verkar det alltså som att bolaget BB år 2006 köpte loss rätten till varumärket Björn Borg för

...ett engångsbelopp på 124 miljoner kr

...plus en årsbetalning ca 30 miljoner kr per år tom år 2016

Och härav upphör alltså årsbetalningen upphör from år 2017.

Årsbetalningen verkar dock ej synas direkt i BB:s bokförda resultat men i det underliggande kassaflödet.

    • -Slut på utdrag från tidigare blogginlägg- - -

Tex mejlfrågor i okt 2013 till BB:s finanschef Magnus Teeling:

1)

Tillgångsposten "varumärke" som ni har bokfört till 187,5 miljoner kr per slutet av juni 2013, vad kommer den sig av egentligen?

Är det tex annonskostnader som ej bokförs som kostnad i resultaträkningen utan istället samlas upp som en tillgång som skrivs av över flera år?

Eller härstammar den från nuvarande moderbolagets tidigare förvärv av ett annat bolag där nuvarande verksamhet ingick? När var det? Vilket bolag var det som köpte vilket bolag då?

Gör ni några årliga avskrivningar på tillgångsposten varumärke? Hur stora per år?

2)

Ur årsredovisningen för 2012:

"I samband med värderingen (av varumärket Björn Borgs bokförda värde) per 31 december 2012 har också tagits hänsyn till att bolaget från och med 2017 inte längre betalar en rörlig tilläggsköpeskilling till den tidigare ägaren av varumärket, vilket får en positiv effekt på kassaflödet från 2017 och framåt."

Hur stor är den rörliga tilläggsköpeskillingen per år?

Och vem är den tidigare ägaren av varumärket?

Och:

"Bland övriga långfristiga och kortfristiga skulder ingår en redovisad skuld till säljaren av varumärket Björn Borg, om totalt 28 313 TSEK (varav 6 667 TSEK skall betalas inom 12-månader och 21 656 TSEK inom 4 år)."

Vem är den säljaren av varumärket Björn Borg?

Magnus Teelings svar:

Den immateriella tillgången om 188 mkr är mycket riktigt en konsekvens av att bolaget förvärvade rätten till varumärket Björn Borg från den förra varumärkesägaren under 2006. Det förvärvande bolaget i detta fall är idag ett dotterbolag till det noterade bolaget Björn Borg AB, som heter Björn Borg Brands AB. Det är i BB Brands balansräkning som den immateriella tillgången ligger.

Vi skriver av den immateriella tillgången enligt plan med 10% årligen, dvs över 10 år. Skattemässigt är tillgången förstås redan avskriven och vi för tillbaka överavskrivningar löpande under de sista åren fram till 2016. På koncernen återför vi givetvis samtliga avskrivningar, eftersom värdet på den immateriella tillgången beräknas utifrån ”impairment tests” där man bedömer framtida kassaflöden utifrån vårt ägande av varumärket. Värdet har bedömts som intakt under varje år sedan förvärvet 2006.

Vi har i skrift inte angivit exakta siffror kring den rörliga tilläggsköpeskillingen. Det är en siffra som varierar från år till år beroende på koncernens varumärkesförsäljning. Så här skrev Björn Borg i en pressrelease från 2006:

...”Den initiala köpeskillingen, som erläggs kontant i samband med att avtalet ingås, uppgår till 124 MSEK.

...Vidare har säljaren rätt till en tilläggsköpeskilling baserad på den sammanlagda grossistförsäljningen av Björn Borg-produkter under perioden från och med 2007 till och med 2016. Denna tilläggsköpeskilling motsvarar cirka 1,5-2,0 procent av Björn Borg-produkternas pris vid försäljning till konsument, med ett minimibelopp per år om 7,8 MSEK”.

En ungefärlig siffra på årlig tilläggsköpeskilling är ca 30 MSEK (inklusive minimibeloppet om 7,8 MSEK). Detta har ibland kommunicerats muntligen i samband med företagspresentationer och analytikerträffar. Det kan man också räkna sig fram till om man utgår från vår kommunicerade varumärkesförsäljning för ett helår, och tar 1,5% eller 2,0% av detta.

Den tidigare ägaren av varumärket – även här har vi aldrig kommunicerat någon exakt krets av ägare, och jag vet ärligt talat inte exakt heller, men säljaren var ett bolag som kontrolleras av personer inom familjen Borg.

Och svaret på din sista fråga är detsamma, dvs ”tidigare ägaren av varumärket” och ”säljaren av varumärket” är samma sak, vi borde kanske uttryckt oss mer enhetligt i årsredovisningen.

Följdfråga till honom i nytt mejl från okt 2013:

Ska man alltså tolka det som att BB from år 2017 kommer att slippa en årskostnad på ca 30 miljoner kr (allt annat lika)?

Det är ju fantastiskt i så fall.

Med bolagsskatt 22% återstår ju då 23-24 miljoner kr efter skatt motsvarande nästan 1 kr i ökat resultat per aktie i årstakt (med ca 25 miljoner utestående BB-aktier).

Och om resultatet per aktie nu uppgår till ca 2 kr i årstakt betyder det att vpa stiger till ca 3 kr per aktie i årstakt (allt annat lika).

Tänker jag rätt?

Teelings svar:

Ja, jag skulle säga att du tänker rätt nedan. Allt annat lika.

Ur BB:s årsredovisning för 2013:

Den årliga tilläggsköpeskillingen till den förre varumärkesägaren uppgick under 2013 till 30 MSEK (31).

Årlig tilläggsköpeskilling löper ut 31 december 2016.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201403190423-1.pdf

Och bla:

Björn Borg förvärvade 2006 varumärket Björn Borg.

Köpeskillingen uppgick till

...dels en kontant köpeskilling vid förvärvstidpunkten om 124 000 TSEK

...dels tilläggsköpeskilling som utfaller årligen till och med 2016.

Tilläggsköpeskillingen är uppdelad i en fast och en rörlig del.

...Den fasta delen motsvarande 7 800 TSEK per år har, mot bakgrund av att den kan fastställas på ett tillförlitligt sätt redovisats som en del av anskaffningsvärdet

...medan den rörliga delen redovisas som en rörelsekostnad årligen.

Den rörliga delen baseras på en procentsats på försäljningen i grossistledet under perioden 2007–2016 (...)

Och:

I samband med värderingen per 31 december 2013 har också tagits hänsyn till att bolaget från och med 2017 inte längre betalar en rörlig tilläggsköpeskilling till den tidigare ägaren av varumärket, vilket får en

positiv effekt på kassaflödet från 2017 och framåt.

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201403190423-1.pdf

Även om BB:s obligationslån (på ursprungligen 200 miljoner kr) i samband med ovanstående:

Under våren 2012 emitterade Björn Borg ett femårigt icke säkerställt obligationslån om 200 MSEK.

Erbjudandet blev fulltecknat efter brett intresse och bland investerarna återfinns såväl privatpersoner som institutioner.

Syftet med emissionen är att erhålla en ökad finansiell flexibilitet och beredskap för den framtida utvecklingen av Björn Borg och den tillväxtambition som bolaget har genom såväl aktuella satsningar som framtida.

Samtidigt ger kapitaltillskottet (från obligationslånet) ökade förutsättningar att upprätthålla en hög och stabil utdelningsnivå, under tiden till dess att den årliga tilläggsköpeskillingen för förvärvet av varumärket upphör efter 2016.

Obligationslånet löper med en årlig kupongränta motsvarande

STIBOR 3 månader + 3,25 procentenheter och förfaller i april 2017.

Obligationslånet noterades på NASDAQ OMX Stockholm i början av maj 2012.

Största aktieägare, styrelse

BB:s största aktieägare per slutet av 2014:

  1. Fredrik Lövstedt 11%

  2. Swedbanks fonder 8%

  3. Mats Nilsson 6%

  4. Danske Banks fonder 6%

  5. Vilhelm Schottenius 4%

  6. Fjärde AP-fonden 4%

  7. Martin Bjäringer 3%

  8. Avanza-kunder 3%

  9. Håkan Roos 3%

  10. Länsförsäkringar 3%

http://corporate.bjornborg.com/sv/aktieagare

Jämför med nivå per slutet av 2013:

  1. Fredrik Lövstedt 10%

  2. SEB 10%

  3. Swedbanks fonder 8%

  4. Mats Nilsson 6%

  5. Danske Banks fonder 4%

  6. Vilhelm Schottenius 4%

  7. Fjärde AP-fonden 4%

  8. JP Morgan 4%

  9. JP Morgan 3%

  10. Nils Vinberg 3%

http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201403190423-1.pdf

Dvs bla förändringar under 2014:

  • Lövstedt och Nilsson verkar ha ökat något.

  • Bjäringer har tillkommit.

++ Danske Banks fonder verkar ha ökat ganska kraftigt.

  • Fjärde AP-fonden har ökat något.

  • SEB har sålt av.

Vem får rätt?

I BB:s styrelse på sju pers sitter bla Lövstedt och Bjäringer som båda verkar ha bakgrund från tidigare börsnoterade IT-säkerhetsbolaget Protect Data.

Protect Data blev uppköpt 2006/2007 av israeliska bolaget Check Point Software för 4-5 miljarder kr vilket gav PD:s huvudägare (bla Bjäringer) 400-500 miljoner kr.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2581445.ece

Först la CP ett bud på 180 kr per PD-aktie i nov 2006.

Det höjdes sedan till 187 kr i dec 2006.

Lövstedt var vice vd i PD under perioden 1996-2001.

Bjäringer var styrelseordförande i PD.

http://corporate.bjornborg.com/sv/styrelsen

I BB-styrelsen även stor finansiell kompetens i form av Kerstin Hessius (Tredje AP-fondens vd, även fd vd för Stockholmsbörsen och fd vice Riksbanks-chef).

Stor marknadsförings-kompetens i form av Isabelle Ducellier (fransyska?), Sverigechef för franska spritjätten Pernod Ricard som väl köpte svenska Vin & sprit inkl Absolut Vodka för skyhögt pris.

Det var tydligen 2008 som Vin & sprit såldes till Pernod Ricard för 55 miljarder kr: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vin_%26_Sprit

Nästa hållpunkt för BB:

Resultatrapporten för q4/2014 som ska offentliggöras tors 19 feb 2015.

Dvs det är 3-4 veckor from i skrivande stund på morgonen tis 27 jan 2015.


Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång. Man bör alltså ej ha en stor del av hela aktieportföljen i en sådan aktie.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra:http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Det är ej säkert att blogginlägget har tagit upp alla aspekter som är relevanta för bedömningen av den aktie som blogginlägget handlar om. Och de aspekter som tas upp i blogginlägget kan ha feltolkats.

"Käpphästar" i denna blogg bla:

1) Fundamental aktieanalys vs teknisk aktieanalys

På lång sikt är fundamental aktieanalys det enda relevanta för att bedöma om en aktie är köpvärd eller ej, dvs förenklat; den ekonomiska utvecklingen för ett börsbolags verksamhet och hur bolagets aktie värderas i förhållande till den ekonomiska utvecklingen mm.

Enl den finansiella vetenskapen går det inte att i längden bli rik på så kallad teknisk aktieanalys, dvs att spå framtida börskurser utifrån diagram för historiska börskurser etc.

Det har även visat sig i vetenskapliga studier.

Man kan tjäna pengar på teknisk aktieanalys några enstaka gånger, men därefter kommer man förr eller senare att göra förlustaffärer vilket gör den analysmetoden meningslös.

Inte heller fundamentalanalys ger vinst varje gång, men här är i varje fall uppfattningen att den i längden ger klart bättre resultat för aktieinvesteringar än teknisk analys.

Och rent logiskt borde även fundamentalanalys vara det enda som fungerar långsiktigt eftersom det bara är den som är underbyggd av rimliga resonemang jämfört med teknisk analys.

2) Aktieutdelningar

Aktieutdelningar och nivån på dem anses här vara irrelevanta i sig för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej.

Aktieutdelningar är ju bara som att man har 1 000 kr på banken och gör ett uttag på 100 kr. Man blir inte rikare för det utan har ändå bara 1 000 kr (fast 100 kr kontant och 900 kr kvar på banken).

Allt annat lika bör en aktiekurs falla med lika mycket som aktieutdelningen när aktieutdelningen avskiljs från börskursen.

Däremot kan aktieutdelningen indikera att bolaget är lönsamt och genererar bra resultat per aktie och räknar med en fortsatt god utveckling för resultatet per aktie, men då är aktieutdelningen bara en sekundäreffekt av det.

Det enda relevanta för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej anses här vara hur mycket pengar ett bolag genererar (och väntas generera de kommande åren) i sin löpande verksamhet (mätt förenklat som tex resultat per aktie), och hur börskursen ligger i förhållande till det.

Sätter man in pengar på bankkonto vet man alltid säkert (förhoppningsvis) att man får tillbaka insatta pengar plus ränta (även om räntan är låg) när man vill ta ut pengarna.

Köper man en aktie för att få aktieutdelning tar man alltid en risk för att börskursen står lägre när man senare vill sälja aktien.

Dvs det är inte säkert att man får tillbaka insatta pengar när man köper en aktie.

Dessutom får man ju (normalt) betala 30% skatt på erhållna aktieutdelningar, vilket snarare i sig gör det till en nackdel med aktier som ger hög aktieutdelning.

3) Immateriella tillgångar

Många börsbolag har mycket "luft" i sina balansräkningar i form av abstrakta så kallade immateriella tillgångar (immateriella anläggningstillgångar) bokförda till stora belopp bland tillgångarna i balansräkningen.

Ofta kan de immateriella tillgångarna ha uppstått tex om ett bolag köpt ett annat bolag dyrt (dvs för ett pris som överstiger det köpta bolagets bokför… [content has been truncated]

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?