Post entry

Telelogic: förvärvsstrategin lyfter vinsten

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Koncernen har genomgått stora förändringar efter förvärvet av tre bolag vilka har påverkat lönsamheten positivt. 2007 blir ett intressant år för Telelogic. Aktien är lågt värderad. En klar uppköpskandidat för större bolag som vill hämta mer synergier.

Telelogic är ett av de svenska bolag som har lyckats nå internationella framgångar med flera egenutvecklade programvaror. Bolagets huvudprodukter är så kallade grafiska programmeringsverktyg. Dessa underlättar och snabbar upp arbetet för programmerare.

Telelogic avslutade 2006 med ett omsättningsmässigt godkänt kvartal som i gengäld innehöll ett bättre resultat och en hyfsad marginal. Målet om en rörelsemarginal på 20 % uppnåddes. Omsättningen för helåret blev 1525 miljoner kronor (1290) varav 445 miljoner kronor (384) under fjärde kvartalet. Bakom siffrorna med en försäljningstillväxt på 18.2% för helåret och förbättrade licens- och underhållsintäkter.

Telelogic gjorde under 2005 och 2006 tre framgångsrika strategiska förvärv, nämligen bolagen I-logix, Focal Point och Popkin. Förvärvsstrategin lyckades helt enligt plan mycket bra. Bolagets tillväxtstrategi bygger på viktiga förvärv med synergier, och det ger ett positivt resultat med på sikt klart förbättrade rörelsemarginaler. Integrationen mellan de tre samtliga förvärvade bolagen fungerade positivt, och överträffade resultatmässigt bolagets långsiktiga lönsamhetsmål. En tillväxt på 23 % är positivt. För 2007 kommer tillväxten genom de tre förvärvade bolagen att öka.

Målsättning: Telelogic har som ett långsiktigt mål att bolagets omsättning på fem års sikt ska femfaldigas genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv. Visionen om en flerfaldigad omsättning kan uppfyllas med en förutsättning. För visionens förverkligande ska bolaget på sikt finna förvärvsobjekt med bra strategisk passning till rätt priser. Räknar med nya förvärv först under 2008.

Viktiga argument som talar för Telelogic

  • God tillväxt i samtliga marknadsdivisioner
  • Flyg- och försvarssegmentet fortsätter att dominera
  • Starka kassaflöden
  • Mer än 80 % av omsättningen är licens- mjukvaruförsäljning

Positiv licensförsäljning med höga marginaler, vilket innebär en stor hävstång för resultat och lönsamhet.

Viktiga programvaror: Telelogics programvaror delas in i tre produktgrupper:

* Modellering

* Kravhantering

* Programvaruförvaltning

Programvaror leder tillväxten framförallt modellering som ökade kraftigt under fjärde kvartalet 2006 kommer att lyfta upp tillväxten även för 2007. Produktkategorin inklusive I-logixförvärvet utgjorde 40 % av totala omsättningen. Den kraftigaste tillväxten beror på en mycket stark utveckling för Rhapsody som ingick i I-logixförvärvet. Bolaget lanserade en ny version av System Architect med förbättrat stöd för analyser av organisationsstrukturer och affärsprocesser.

Kravhantering utgjorde 40 % av Telelogics totala omsättning. DOORS är en världsledande produkt och mycket betydelsefullt för bolaget, samt den snabbväxande webbaserade produkten Focal Point. Bolaget lanserade ett nytt verktyg DOOR Fastrak, en webbaserad lösning där fördefinition och hantering av krav som kan uppfylla programvaruutvecklares behov med låga användarkostnader.

Programvaruförvaltning utgjorde 20% av totala omsättningen som inte visade någon större tillväxt men kommer att förbättras under 2007.

Bolagbeskrivning och potentiella kunder: Telelogic är en världsledande programleverantör av utvecklingsverktyg och tjänster för avancerad utveckling av system och mjukvara. Deras programvaror hjälper kunder att effektivisera, samordna och automatisera sin egen utveckling. Avsikten är att spara tid, förbättra kvaliteten och sänka kostnaderna.

Kunderna finns inom telekommunikation, bil- och flygindustrin samt finansiella sektorn. Europa svarar för mer än 48 % av försäljningen, Nordamerika 39 % och Asien 13 %. Bolaget har fått flera utmärkelser. För fjärde året i rad har den brittiska tidningen Computer Business Review utsett Telelogic till ett av världens mest inflytelserika bolag inom applikationsutveckling.

Telelogics internationella kundstock innefattar nu en mycket stor mängd ledande och globalt arbetande företag som använder Telelogics produkter för att utveckla och förfina sina management- samt tekniska och administrativa supportsystem.

Viktigaste kunder: Airbus, Alcatel, BAE Systems, Daimler Chrysler, Deutsche Bank, Ericsson, General Electrics, General Motors, Lockheed Martin, Motorola, NEC, Philips, SAAB, Samsung, Siemens, Sprint, Thales och Vodafone.

Framtidsutsikter för 2007:

  • Telelogic lägger en större vikt mot försäljning av egna produkter, vilket innebär en ökad försäljningstillväxt för 2007.
  • Ökad försäljningstillväxt för Rhapsody och webbaserade DOOR Fastrak.
  • Telelogic kommer att höja sin omsättningsprognos för 2007 till 8-10 % mot tidigare prognos 5-10 %.
  • Koncernledningen kommer att söka ett mandat för återköp av egna aktier.
  • Nya förvärv kommer att ske först under 2008.

Högre omsättningstillväxt och vinst förutspås under 2007:

  • En ökad omsättningstillväxt för 2007 med 8-10 % är nu klart skönjbar. För de två första kvartalsrapporterna väntas en omsättning på 770 miljoner kronor (709).
  • Vinst före skatt 88 miljoner kronor (69) kan förväntas. För helåret 1660 miljoner kronor (1525) samt vinst förutspås bli 250 miljoner kronor (209).
  • Vinsten per aktie förutspås bli 0.75-0.80 kr per aktie
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för 2007 kommer att öka med 30 %.

Var uppmärksam på aktien:

  • Telelogic är dessutom en klar uppköpskandidat. Bolaget värderas lägre än sina amerikanska konkurrenter och ett uppköp underlättas av att bolaget inte har någon dominerande huvudägare.
  • En omvänd vinstvarning lyfter upp aktien.

Rekommendation är köp med riktkurs 17 kronor. Vid uppköp mer än + 22% högre än riktkursens värde.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?