Post entry

WBM - häng med på kort sikt

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

WBM har under det dryga året visat en formidabel kursutveckling och förväntningarna på framtida tillväxt och lönsamhet är mycket högt ställda. Till stöd för förväntningarna ligger det faktum att Bolaget förvärvat rättigheterna att globalt marknadsföra varumärket Björn Borg för samtliga produktkategorier. Verksamheten är f.n. koncentrerad till Norden och Nederländerna, där varumärket sedan länge har god förankring.

Förväntningarna om framtida vinster ligger i Bolagets förmåga att lansera Björn Borg på stora europeiska marknader. Enligt Bolaget vill man satsa mot Storbritannien och Tyskland. Häri ligger också, enligt min uppfattning, risken i WBM. Vi svenskar är ett litet förhoppningsfullt folk som gärna antar att våra hjältar är allas hjältar; och att våra värderingar är allas värderingar… Det kan vara så att britterna struntar fullständigt i Björn Borg – många skulle kanske hellre köpa prylar med Jonny Wilkinsons namn på. Och vem är då det? Jo, killen som avgjorde VM-finalen i rugby 2003. En hjälte fullt i klass med Stenmark, Borg och Foppa; men helt okänd i Sverige…

Det kan dessutom inte nog betonas hur svårt och dyrt det är att lansera nya varumärken på stora europeiska marknader. Dessa länder är inte bara mångdubbelt större än de nordiska marknaderna och Nederländerna, utan även betydligt mer konkurrensutsatta. Insatserna är astronomiska vid lanseringar av denna typ. T.o.m. den senaste emissionen som gav i storleksordning 100 MSEK kommer att visa sig otillräcklig på EN av dessa stora och mycket tuffa marknader.

Förväntningarna på WBM har drivit upp aktiekursen vilket ställer höga krav på framtida framgångar. Samtidigt visade börsnedgången i vecka 9 att aktien är relativt känslig för osäkerhet – marknaden är alltså medveten om risken i pappret. Kursen sjönk mer än index i nedgång. Och steg mer än index i den efterföljande uppgången.

Det finns däremot anledning att tro att Bolaget under året har mer att hämta på befintliga marknader. Inte minst med tanke på ledningens uppenbara kompetens att kapitalisera på varumärkets kultstatus. Det är 2007 och trendernas logik har förändrats radikalt. Just nu är de flesta trendanalytiker ense om att kändisikoner har tagit rollen från traditionella trender; på listan över världens bäst klädda män samsas dandys som George Cloney (?) med knappt påklädda rap-stjärnor. De representerar inte trender – utan tillhörighet. Ungefär som mellanstadieungar på 70- och 80-talen antingen gillade Abba eller Kiss, Gyllene Tider eller Noice, hårdrock eller synt. Eller varför 40-talister fortfarande kan käbbla om Elvis eller Tommy Steele (även om Tommy-falangen får kämpa hårt…).

Detta talar för Björn Borg på hemmamarknaderna, men frågan är hur många tyskar och engelsmän som idag kan identifera sig med Björn Borg (oavsett om vi talar om personen eller varumärket).

På kort och medellång sikt finns det goda möjligheter till vidare kursuppgång; 1. Det finns goda skäl att tro att Bolagets ledning kan få ut mer av varumärket på befintliga marknader

2. WBM är föremål för starkt köptryck

3. Börsen har mer att ge…

4. Samstämmiga köprekommendationer och riktkurser i storleksordning 450 SEK

5. Namnbyte gör Bolaget något mer publikt.

Dock, på sikt kan man skönja två orosmoln: 1. Den höga värderingen gör aktien mycket känslig för allmän börsoro. När börsen vänder eller stagnerar löper WBM-aktien stor risk att sjunka kraftigt.

2. Inom 12 månader kommer det förmodligen visa sig betydligt svårare/dyrare än beräknat att lansera varumärket på de stora europeiska marknaderna [Storbritannien & Tyskland].

Sammanfattningsvis: Häng med upp nu – det finns mer att hämta under 2007! Sälj vid börsoro eller åtminstone före årsskiftet då det finns anledning att tro att lanseringssvårigheterna kommer i dagen.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?