Post entry

Bong Ljungdahl: tiden förändras inte, vi förändras

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Bong Ljungdahl parerar omvärldsfaktorerna väl och har i norra Europa tagit en stark position för lätta transporter.

Detta anrika bolag grundades 1737 i Sverige. BL har verksamhet i 12 europeiska länder, 1200 anställda, ca 2 miljarder i omsättning och är idag en av de ledande kuvert och förpackningsföretagen i Europa. Bong Ljungdahl ägs till 59,8% av Melker Schörling AB och Alf Tönnesson med familj. VD:n Anders Davidsson äger 1,4 %.

Vid första intrycket låter det här inte så spännande med ett företag som tillverkar kuvert 2010 och detta kan väl inte bli den vinnande analysen? Men läs vidare, genom denna analys skall jag visa dig att BL de senaste åren genomgått en förädling som ligger väl i tiden och att de har tagit en ledande position för distribution för lätta transporter inom norra Europa. Potentialen och lönsamheten är mycket attraktiv och här finns en bra möjlighet att hitta Sveriges nya lönsamma tillväxtföretag.

Beskrivning av affärsområden

  • Kuvert
  • Tilltryck
  • Propac

Kuvertmarknaden har pressats av att de administrativa tjänsterna förenklas med elektroniska försändelser. Enligt BL själva har denna marknad stabiliserats och man ser en minskning av marknaden under Q1 på 1%. Det sker en tillväxt i Ryssland och Östeuropa där man har egen tillverkning och försäljning. Det finns idag flera kuvertföretag som brottas med lönsamhetsproblem och några konkurrenter har stängt av sina maskiner eller försatts i konkurs, det som hämmar en konsolidering inom branschen är att kuvertmaskiner har lågt slitage och kräver minimalt underhåll. BL har även förvärvat ett par kuvertföretag, här är syftet otydligt men troligtvis försöker BL förvärva volym och påskynda konsolideringen. Kuvertmarknaden påverkas av flera flera variabler som påverkar lönsamheten.Kuvert beräknas att tappa ca 5% i omsättning per år exklusive förvärv. Redeyes estimat för 2010 inklusive Östeuropa är ca 1300 MSEK (2007, 1500 MSEK).

Tilltryck är vägen fram för företagen att göra försändelsen personlig och säljande. Här uppger BL själva att deras segment är de som önskar kvalité och ”just in time” leveranser och kan därmed ta ut högre marginaler. BL erbjuder olika former för att ta fram nischade kampanjer och kan anpassa volymen till mindre upplagor. Detta affärsområde är ett bra tillväxtområde, här räknar BL med 10% tillväxt per år. Redeyes estimat för 2011 är 395 MSEK (2007, 320 MSEK).

Propac innehåller lätta förpackningar för distanshandel, presentpåsar/bärkassar för detaljhandeln (tex referenskunen H&M) och tåliga slimmade förpackningar. Här är lösningar många och unika på en marknad som är mycket större än kuvertbranschen. Hösten 2009 slöts ett avtal med Dupont där BL tog över tillverkningen i Europa av Tyvek. Tyvek är ett miljövänligt spunnet polyetyelenmaterial som utvecklats av Dupont. Tyvek tål vatten, kan levereras PH neutral, den är helt omöjlig att riva sönder och går att försegla. Användningsområdena är många och nya användningsområden tillkommer. Detta avtal beräknas att initialt ge en omsättning på 100 miljoner kr/år och ge BL en bra tillväxt och god lönsamhet från H2 2010. Redeyes estimat för 2011 är 433 MSEK (2007, 200 MSEK).

Utmaningar

  • Kuvertmarknaden påverkas av flera variabler som påverkar lönsamheten som konjunktur, porto avgifter, massapriser, lokala löneutvecklingar och valutor. Allt detta är ej påverkbarae faktorer och en kraftig avvikelse kan ge problem. Lånen är tagna i utländska valutor och en stark krona gynnar BL samtidigt som en hög Euro och Pund genererar kostnader på vissa marknader. Massapriserna är på väg upp och BL släpar med prishöjningarna till sina kunder med ca 1-3 månader.
  • Genomförda förvärv skapar initiala kostnader och tar tid att integrera.
  • Avtalet med Dupont innebär investeringar i maskiner (9 MSEK i Nybro) och personal.
  • De har ca 600 MSEK i räntebärande långfristig skuld som är förhållandevis stor för BL.

Möjligheter

  • Avskrivningskostnaderna minskar varje dag för kuvertmaskinerna och bidrar starkt till bra resultat, de är lätta att underhålla och de behöver enligt BL inte ersättas av nya.
  • BL har efter förvärv och expansion stora lån, räntebärande skuld på ca 600 miljoner kr. Dessa lån omförhandlades den 31 mars 2010 och utan att göra en vild spekulation kan vi anta att villkoren är betydligt bättre än tidigare. Ett par procent lägre ränta innebär tiotals miljoner kronor i lägre kostnader för BL.
  • VD:n Anders Davidsson köpte 2009 150.000 aktier.
  • Under 2009 lanserades besparingsprogram som minskar kostnaderna med ca 20-25 miljoner på årsbasis som nästan har full effekt 2010.
  • De har efter den senaste Q1 rapporten upprepat att det långsiktiga rörelsemålet om 6% (över 100 miljoner kr )skall uppnås senast 2011.
  • De har en egen befintlig säljorganisation samt flera samarbetsavtal. Detta underlättar en intressant korsförsäljning mellan Kuvert, Tilltryck och Propac.
  • Både distans- och detaljhandeln har en positiv utveckling vilket gynnar affärsområdet Propac.
  • Det finns en god chans att konsolideringen fortsätter och att bud planeras på hela eller delar av BL:s affärsområden.
  • De elektroniska transaktionerna är inte lika utvecklad i Ryssland och Östeuropa. BL har en bra utveckling inom kuvertförsäljning här och en kostnadseffektiv produktion på plats.
  • Avtalet med Dupont syns inte i resultatet förrän efter Q3 rapporten 2010, men här kan vi räkna med stärkta resultat framgent.

Sammanfattning av Bong Ljungdahl

Värderingen av BL är idag 330 MSEK till kursen 25,2. BL har en hög och lönsam tillväxt inom Propac och Tilltryck. Tillgängliga likvida medel är 348 MSEK vilket kan behövas för att hantera fler förvärv eller en eller flera av deras variabler påverkar dem negativt (tex massapriset fortsätter upp eller att kronan försvagas). Skulderna är under kontroll och krympande så länge kassaflödena är starka. Bolaget besitter en gedigen kompetens på förpackningar och tryck och de har genom ett stort kundregister chansen att bredda och utveckla sitt erbjudande i hela 13 länder. I Q1 rapporten signalerade de att man ser ut att klara sitt mål om 6% rörelsemarginal inom kort och det borde ge en årlig vinst på ca 90-120 MSEK per år. Ledningens utdelningspolicy är minst 30% per år och det finns potential i detta växande och välskötta företag. Att sätta 100 kr som riktkurs efter 2011 utgång är inte taget i luften.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?