Post entry

Bredband2: 2009 blir bolagets år!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Bredband2 har lyckats vända mångmiljonförluster till vinst de senaste två kvartalen. Med höjda vinstmarginaler, ett nytt storförvärv och stadig tillväxt kommer 2009 bli ett år med storvinster.

Bredband2 är en bredbandsoperatör som erbjuder snabba förbindelser baserade på optisk fiber i lokala nätverk (LAN), främst till privatpersoner i stadsnät, hyresfastigheter och bostadsrättsföreningar. En ökande del av kundbasen är företag. Kunderna erbjuds Internetuppkoppling med upp till 1 Gbit/s , Internettelefoni, TV, video-on-demand, trygghetspaket, säkerhetslösningar och avancerade företagstjänster. Bredband2 är idag den enda operatören i öppna nät med kundsupport 24 timmar om dygnet. Idag har bolaget närvaro i dryga 80 stadsnät över hela landet, en ständigt ökande siffra. Närvaro i 12 nya stadsnät tillkom under 2008. I Sverige finns idag ca 150 öppna stadsnät, vilket gör att Bredband2 fortfarande har mycket mark kvar att erövra, för detta krävs dock att alla stadsnät öppnas för konkurrens. Under loppet av 2 år har bolagets kundbas vuxit från 10 000 till dryga 80 000, dels via förvärv men till stor del organiskt. Under Q4 skedde förvärvet av bolaget Adamos kundstock, som kommer att påverka positivt under 2009.

Från -21 MSEK till +0,5 MSEK på 12 månader!

Bredband2 vände resultatet till att bli positivt under Q3 och Q4 2008. Q4 2007 låg resultatet efter skatt på -21 miljoner kronor, och för Q4 2008 på 0,5 miljoner kronor. En ökning som visar på en tillväxt som ser ut att kunna följa bolaget in i 2009.

För Q4 var omsättningen 35,8 MSEK och vinstmarginalen var:

0,5 / 35,8 = 1,4%

Detta är en förbättring, men fortfarande för lågt, varför det under 2008 skedde effektivisering och konsolidering av bolaget vilket har ökat vinstmarginalen för varje kvartal som gått. Bolaget skriver i rapporten:

" Bredband2 har med sin storlek betydande stordriftsfördelar vid en fortsatt expansion. Oavsett om kunderna tillkommer via organisk tillväxt eller förvärv, ökar kostnaderna för infrastruktur, drift och support endast marginellt ”.

Bolaget påstår alltså att driftskostnaderna inte kommer att öka mer än marginellt då antalet kunder ökar. Frågan är om bolaget kommer lyckas med detta. Liknande uttalanden har tidigare hörts från Youtube, men deras resultat säger något helt annat. Nu är Bredband2 och Youtube två helt olika bolag med olika affärsinriktningar och kan därför förmodligen inte jämföras på det sättet. Om man kan lite på Bredband2s uttalanden så ska förvärvet av Adamos kundstock bidra till en mycket högre vinst. Bredband2 skriver att för helåret 2009 antas Adamoförvärvet bidra med 40 MSEK i omsättning och 9 MSEK i resultatförstärkning. Bredband2s vinstmarginal ökar enligt bolaget alltså snabbt med antalet ökande kunder, vilket prognosen för Adamos resultattillskott är ett bevis på. Vinstmarginalen för Adamokundstocken blir enligt prognosen extremt högt ---> 9/40 = 22,5%.

Vad kommer att påverka positivt under 2009?

  • - Den tidigare ägaren av Bredband2 – Labs2 fick varje månad en betalning om 1 MSEK från Bredband2. Detta är beroende på att SkyCom (Nu Bredband2) 2007 köpte tillbaka ett tidigare sålt kundnät. Denna betalning om 1 MSEK per månad upphörde dock från och med mars 2009, något som kommer att påverka resultatet positivt framöver
  • - Byte av affärssystem som ökar kontrollen över likviditeten och förenklar integrering av större kundbaser vid förvärv. Fakturering sker nu via PayEx
  • - Omförhandlingar med leverantörer etc
    • Bolaget säger sig inte behöva investera mer i utrustning

Dags att skörda 2008 års arbete För Q1 och resten av 2009 bör vi kunna förvänta oss en stor ökning i omsättning och resultat. Adamos kundbas bestod av cirka 17 000 FiberLAN bredbandskunder och cirka 3 000 IP-telefonikunder. Antalet bredbandskunder i Bredband2 var vid Q3 61 000. Lägger man till Adamos 17 000 bredbandskunder får man 78 000 kunder. Vid slutet av Q4 fanns dock ca 81 000 bredbandskunder. Den 15e april var antalet ca 83 000. Bolaget växer alltså organiskt med ca 2 000 kunder per kvartal. Adamos 20 000 kunder (17 000 bredbands och 3 000 IP-telefoni) förväntas enligt bolaget ge 9 MSEK i resultatförstärkning. 1 000 nya kunder (intäkterna skiljer sig inte så mycket för IP-telfoni och bredband) ger i praktiken ca:

9 MSEK / 20 = 0,45 MSEK per 1 000 nya kunder

De 2 000 extra kunderna som bolaget vinner per kvartal ger alltså:

0,45 MSEK * 2 = 0,9 MSEK i resultatförstärkning per kvartal.

De 2 000 nya kunderna per kvartal inkluderar endast nya bredbandskunder. Eftersom 3 000 av Adamos 20 000 kunder tillhörde kategorin IP-telefoni skulle vi förmodligen kunna avrunda de ovan 0,9 MSEK upp till 1 MSEK. Nu kan det också vara så att många av Adamos kunder var företagskunder eller att Bredband2 överskattat sig själva. Därför justerar jag istället ned de 0,9 MSEK ovan till 0,7 MSEK, omsättningstillskottet för Adamokundstocken från 40 MSEK till 30 MSEK och resultatförstärkningen för Adamokundstocken från 9 MSEK till 7 MSEK. Med resonemanget från ovan borde resultatet för Q1 alltså bli:

0,5 (resultat Q4 2008) + 0,7 (De 2 000 nya bredbandskunderna + nya kunder i övriga segment) + 7/4 MSEK (resultatförstärkningen från förvärvet av Adamo justerade jag ner till 7 MSEK / år) = ca 3 MSEK

Utgångspunkten är att de 2 000 nya bredbandskunderna och de nya IP-telefonikunderna etc nu ger en resultatförstärkning på 0,7 MSEK per kvartal.

Med samma resonemang och med stabil kundtillväxt blir totala resultatet för helåret 2009:

7 (Adamo) + (0,5 + 0,7) + (0,5 + 1,4) + (0,5 + 2,1) + (0,5 + 2,8) MSEK

= 16 MSEK

Bolaget har 115 MSEK i förlustavdrag men räkna med 10% i övriga kostnader, nettoresultatet blir då:

16 MSEK * 0,9 = 14,2 MSEK

Bolagets värde är vid dagens kurs på 0,16 kr ca 60 miljoner kronor

P/E-tal blir:

60 / 14,2 = 4,2

Ett bolag med sådan tillväxt som Bredband2 har förtjänar ett 3 ggr högre värde – alltså en aktiekurs på ca 0,5 kr.

Förhållandet mellan omsättningsökning och resultatförstärkningen vid kundtillskott i dagsläget är:

40 MSEK / 9 MSEK = ca 4

Detta är extremt högt och något som bolaget förmodligen inte kommer att kunna hålla under en längre tid, men under kommande två år kan det vara möjligt vid en normal kundtillväxt.

2 000 nya kunder / kvartal bör enligt ovan alltså ge en omsättningsökning på:

4 * (Resultatförstärkningen för 2 000 nya bredbandskunder + nya kunder i övriga segment) = 0,7 MSEK * 4 = 2,8 MSEK

Omsättning för Q1 2009 blir vid ett sådant resonemang bli:

35,8 (Omsättning Q4 2008) + 2,8 MSEK (Kundtillväxt) + 30/4 MSEK (Adamo - jag justerade ner ökningen från 40 MSEK till 30 MSEK) = 46,1 MSEK

Omsättning för 2009 blir på samma sätt:

30 (Adamo) + (35,8 + 2,8) + (35,8 + 5,6) + (35,8 +8,4) + (35,8 + 11,2) MSEK = ca 200 MSEK

P/S-talet för 2009 blir följaktligen:

60 MSEK / 200 MSEK = 0,3

Bolaget visar idag en otrolig tillväxt och har gjort så under flera år:

2006 2007 2008 2009 (Min prognos)

Omsättning i MSEK: 73 99,9 123,3 200

Bolagets tillväxt är ett bevis på att bolaget idag förtjänar en högre värdering. Med det ökade antalet kunder, Adamoförvärvet, och förmodade ytterligare förvärv är mina prognoser långt ifrån en omöjlighet.

Kan Bredband2 konkurrera med de stora aktörerna?

Ca 50% av internetanvändarna i hemmet har ADSL-uppkoppling, något som kräver modem och har en betydligt lägre hastighet än internet via fibernäten. Ca 30% använder fibernätet och 13% TV-nätet. Antalet användare av ADSL minskar stadigt och ger istället nya kunder till bolag som Bredband2. Bredband2 löper förmodligen en stor risk för att bli uppköpt av en av de större konkurrenterna så som Telia eller Bredbandsbolaget. I de öppna stadsnäten är den största konkurrenten Bahnhof, men Bredband2 är den största operatören inom detta segment. Mindre konkurrenter, då främst inom företagssektorn är IP-only, Phonera och DGG. I fibernätet är Bredband2 näst störst, precis efter Bredbandsbolaget, och snäppet före Telia. Räknar man in alla nät (ADSL, TV osv) kommer Bredband2 på 5e plats.

Bredband2 har valt att endast arbeta inom fibernäten för att kunna konkurrera med de större aktörerna. Framtiden ligger i fibernäten vilket gör att Bredband2 kommer att fortsätta att vinna kunder. Samtidigt förlorar större bolag som erbjuder både ADSL- och fibernätsuppkoppling sina ADSL-kunder successivt. Bredband2 erbjuder idag lägre priser än konkurrenterna vilket har lett till de tidigare låga vinstmarginalerna. Med Bredband2s IP-telefoni sparar du idag t.ex. ca 1 000 kronor per år jämfört med Telias fasta telefoni. Bredband2 har tidigare anklagats för dålig kundsupport men idag är de det enda bolaget på marknaden som erbjuder kundsupport 24 timmar om dygnet.

Bostadsbolag öppnar mer och mer för konkurrens inom deras nät, detta gynnar Bredband2 som lätt kan utmana även de större aktörerna. Fibernätsavdelningen är på marknaden den snabbast växande av alla, med en tillväxt på mer än 30% per år. I och med att vi kräver mer och mer av vårt internet kommer den fiberbaserade tekniken att konkurrera ut de andra teknikerna. Mer avancerade dataspel, IP-telefoni, nedladdning etc kräver en snabb uppkoppling, och då lämpar sig fiberbaserat internet bättre.

Snart kassaflödespositivt

Likviditeten bestående av 1,9 miljoner i kassa och 1 miljon i checkkrediter ger inte särskilt stort spelutrymme och ökar risken för nyemission. Bolaget har kundfordringar på dryga 30 miljoner kronor och övriga fordringar på 3,4 miljoner kronor. Det sammanlagda underskottsavdraget är idag som sagt 115 MSEK. Idag jobbar bolaget mest på att bli kassaflödespositivt. Under Q4 var kassaflödet -1,5 MSEK, men Q1 kommer sannolikt att ha varit kassaflödespositivt. Kassaflödet påverkas som sagt från och med mars 2009 med att man inte längre behöver betala 1 MSEK/månad till Labs2 för det tidigare utköpet.

Bredband2 förstärkte under 2008 likviditeten genom att ta lån på 7,5 Mkr och en checkkredit på 4,5 Mkr. Delar av dessa användes till förvärvet av Data Com Scandinavia Networks AB:s företagskunder. Bredband2 har enligt avtal rätt att fakturera privatkunder en månad i förskott. Kunderna i exklusiva nät och företagskunder kan enligt avtal faktureras kvartalsvis i förskott. Under 2008 fakturerade bolaget kunderna endast för innevarande månad. Bredband2 har i januari 2009 framgångsrikt infört fakturering enligt avtal, vilket har gett cirka 12 Mkr i positiv kassaflödeseffekt. Detta minskar risken för att kassan ska ta slut och jag tror att den enda anledningen till nyemission kommer att vara ett större förvärv. Det kommer förmodligen att ske ytterligare förvärv under 2009 eftersom detta i nuläget ökar resultatet så kraftigt. .

Ett högriskmoment

I början av februari 2009 sa Bredband2 upp avtalet med Labs2 för affärssystemet BRIKKS. Bredband2 ansåg att Labs2 hade brutit mot avtalet och skaffade då ett nytt affärssystem. Det nya systemet underlättar som sagt ökad tillväxt och ytterligare förvärv. Labs2 ansåg självklart inte att de hade brutit mot avtalet och stämmer nu Bredband2 på 60 miljoner kronor, en mycket högre summa än vad som tidigare diskuterats. Bredband2 anser i sin hand att Labs2 har brutit avtalet och åsamkat dem skador på ett tiotal miljoner. Därför har även Bredband2 svarat med en stämning för avtalsbrott samt för förlorade intäkter på grund av Labs2s agerande. Labs2 verkar inte ha någon juridiskt grundande för åtalet, varpå det förmodligen kommer att stranda i ingenting. Labs2 kräver också tillbakalämnande av utrustning, vilket Bredband2 inte anser sig skyldiga till. Utrustningen är dock inte vital för bolaget. Bredband2 har utstående fordringar till Labs2 till ett värde av 5 miljoner kronor. Fordringarna avser tjänster som Labs2 redan har utnyttjat. Kursen kommer förmodligen att få en skjuts uppåt då denna tvist har löst sig, vilket jag tror att den kommer göra till Bredband2s fördel.

Styrelsen köper stora poster inför 2009 Den 11e mars 2009 köpte tre styrelseledamöter aktier i bolaget. Ordföranden Anders Lövgren köpte 5,9 miljoner aktier ökade till 6,6 procent av kapital och röster. Ledamoten Anders Sandberg köpte 1,2 miljoner aktier motsvarande 0,3 procent av kapital och röster. Ledamoten Martin Alsén köpte en mindre post på 117.647 aktier. Jag tror att vi kommer att få se mer insiderköp i bolaget under H1 2009. Endast de stora köp som skedde i mitten på mars i år visar att inte bara jag utan även insiders tror att 2009 kommer att bli den stora vändningen för bolaget. Vi kommer att se ett positivt kassaflöde och stor resultatförbättring.

Det kommer att ske en rad små förvärv under 2009, förvärv av företagskunder är det mest lönsamma och därför förmodligen det mest aktuella i nuläget. Jag tror dock Adamoförvärvet var det största vi kommer att se på ett tag. Adamoförvärvet skedde via en apportemission av 24 miljoner nya aktier med ett kvotvärde om 0,025 kr. Emissionen hade ett beräknat värde om 5 MSEK. Detta visar hur positivt förvärv i nuläget kan påverka resultatet i och med Adamokundstocken förväntas ge en resultatförstärkning på 9 MSEK per år mot de 5 MSEK betalade. Många bredbandsbolag klarar idag inte av att gå med vinst, varpå Bredband2 kan köpa deras kundstockar till skampris och sedan infiltrera dem i sina system - där de ökar kostnaderna endast marginellt. Om det sker ett till större förvärv kommer det att krävas en nyemission, mindre förvärv kommer förmodligen att kunna finansieras så fort bolaget blir kassaflödespositivt.

Planen för 2009 är att försöka vinna fler kunder bland företag eftersom dessa ger högre intäkter, bolaget nyanställer i nuläget för ett kunna expandera inom denna sektor. Samtidigt ska man börja erbjuda fler tjänster inom alla segment. Lågkonjunkturen har ännu inte påverkat bolaget, något som förmodligen heller inte kommer att ske. Bolaget erbjuder idag tjänster som är både snabbare och billigare än konkurrenternas. Detta gör att bolaget snarare gynnas av nedskärningar och besparingar inom företag etc. eftersom de erbjuder det billigare alternativet.

Kort fakta om bolaget

Bolagsnamn : Bredband2 (forna SkyCom)

VD : Daniel Krook

Handelsplats: First North

Aktiekurs: 0,16 SEK

Börsvärde: ca 60 MSEK

Omsättning 2008 : 123,3 MSEK

Antal ägare: ca 5 000

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?